Topp 5 tweaks for en vinyl-aspirant

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Siden jeg akkurat har entret vinylmagien igjen, og er allerede en smule paralysert hvor bra det låter med en dårlig pickup og et riaa-trinn som ikke fungerer som det skal ;D - så er det grunn til å glede seg til fortsettelsen!

Jeg har en del vinyl fra mine unge dager, og mesteparten av dem har blitt tatt godt vare på og er i god stand. Det er en og annen skeiv skive, noen som knitrer mer enn gjennomsnittet og mange som har behov for å bli utladet virker det som...

Så til listen...hva er effektive tweaks for å få ned støynivå, eliminere knitring og annet fysjom - bedre forutsetningene for musikkopplevelser fremover. Tenker da på andre ting enn pickup og riia.

Av typen annen matte på tallerkenen, clamp til å holde platen, beste børsten etc. Gjerne med fabrikat og hvem som selger det her i landet...kan noen erfarne dele noen lure tricks?

O.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Et enkelt tips, kjøp antistatiske innercover, ala Goldring!

Knitring kan også selvsagt elimineres bort (slitte plater)ved å benytte en spiss nål som graver dypere ned i rillene, men dette skulle ikke taes opp i denne tråden.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takker, hvem selger slike? Var det de eneste tipsene du hadde? :D

Har du noen eksempler på pu med spiss nål? Eller må man evt retippe en pu
med en slik?

Som sagt, jeg er fersk!
O.
Et enkelt tips, kjøp antistatiske innercover, ala Goldring!

Knitring kan også selvsagt elimineres bort (slitte plater)ved å benytte en spiss nål som graver dypere ned i rillene, men dette skulle ikke taes opp i denne tråden.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, nå må du slappe av og nyte platene Dog :D

Man spiller inn pu'en, børster gjerne med kullfiberbørste (helst Decca-børste spør du meg) og så spiller man platene.... mens man sparer til en platevaskemaskin og kanskje en bedre PU (AT-OC9ML fungerer f.eks aldeles suverent på min P25, og det til gi-bort-pris).

Filtmatten på P25 gjør en god jobb. Andre matter gir litt annen klang (marginalt), noen litt sånn, andre mer sånn... ingen egentlig bedre på alle områder.

Gode innercover, god hygiene og avspilling av platene er glimrende medisin mot knitrende plater det også.
Ellers så er det jo sentralt å ha god vatering og god justering av nåletrykk og antiskate..

Se siste HiFi World (vinyl-spesial), kom i posten igår, for tips.

Mvh Vidar P
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hehe..blir ivrig vet du.
Men ja, det har vært mye musikk denne helgen..har blitt overrasket over nivået..

Denne pick-upen du nevner er jo nevnt flere steder, er det noen som selger
den her i landet? Audio Technica?

Noen bra nettbutikker med vinylstash? Jeg reiser en del, så jeg rekker sjelden butikkene i byen. Eller jeg burde vel si "byen" nå :D

O.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Hehe..blir ivrig vet du.
Men ja, det har vært mye musikk denne helgen..har blitt overrasket over nivået..

Denne pick-upen du nevner er jo nevnt flere steder, er det noen som selger
den her i landet? Audio Technica?

Noen bra nettbutikker med vinylstash? Jeg reiser en del, så jeg rekker sjelden butikkene i byen. Eller jeg burde vel si "byen" nå :D

O.
Det er vel Lpgear.com som er rimeligst på denne! Har selv ATOC9, ny versjon!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Denne pick-upen du nevner er jo nevnt flere steder, er det noen som selger
den her i landet? Audio Technica?
Har pleid å være svært bra pris her

http://www.needledoctor.com/

Sist jeg kjøpte etpar så tror jeg det var $289/stk og et beskjedent beløp i frakt.. så får man jo gjøre som man vil med mva'en.

Ser det er $280 på PAR's link, enda bedre.

Mvh Vidar P
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Har pleid å være svært bra pris her

http://www.needledoctor.com/

Sist jeg kjøpte etpar så tror jeg det var $289/stk og et beskjedent beløp i frakt.. så får man jo gjøre som man vil med mva'en.

Ser det er $280 på PAR's link, enda bedre.

Mvh Vidar P
Tror det faktisk det var du som klarte å overbevise meg til å kjøpe denne pu'en for en god tid tilbake....... ;)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Tror det faktisk det var du som klarte å overbevise meg til å kjøpe denne pu'en for en god tid tilbake.......  ;)
Jasså :) Håper du er fornøyd da..

Mvh Vidar P
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Jasså  :)  Håper du er fornøyd da..

Mvh Vidar P
Veldig fornøyd med denne på RB-600-armen, selv om det sitter ett Shure M75-hus på pdd. Ny SAS-nål er på vei.
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Hehe..blir ivrig vet du.
Men ja, det har vært mye musikk denne helgen..har blitt overrasket over nivået..

Denne pick-upen du nevner er jo nevnt flere steder, er det noen som selger
den her i landet? Audio Technica?

Noen bra nettbutikker med vinylstash? Jeg reiser en del, så jeg rekker sjelden butikkene i byen. Eller jeg burde vel si "byen" nå :D

O.
Er det noe bestemt stash du er ute etter?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk Vidar & Par, her skal jeg nok kose meg litt :D

O.
Har pleid å være svært bra pris her

http://www.needledoctor.com/

Sist jeg kjøpte etpar så tror jeg det var $289/stk og et beskjedent beløp i frakt.. så får man jo gjøre som man vil med mva'en.

Ser det er $280 på PAR's link, enda bedre.

Mvh Vidar P
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Har du plater det et kast i, kan dette være tingen:

http://www.wildwestelectronics.net/jmienrecl.html

Recordclamp: Trykk ringen ned over spindel og skru til skruen, slik at du trykker platen flat. Her kan du også prøve uten matte!
Veier nesten ingenting, og belaster lager minimalt!
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei Dog
For å eliminere knitring(som kommer fra statisk el.) så kan jeg anbefale å kjøpe en Zerostat pistol. Denne eliminerer statisk elektrisitet.

http://www.svalander.se/vinyl/zerostat.htm

Vil også anbefale en platestrammer,disse finnes i mange forskjellige utgaver. Noen fungerer etter vekt,og andre som en "presser" (tar tak i senterspindel og presser ned plata)
Selv foretrekker jeg sistnevnte da de som regel er lettere ,og ikke belaster lageret noe særlig.
Andre utstyr som er et must:
Speil
Forstørrelsesglass/lupe
god stiftbørste
water  (for du har vel alt helt vannrett?  )
stiftrenser
pickup vekt  +  +  +  +  +

Når det gjelder platematter,så anbefaler jeg deg å experimentere. Det er tildels store lydvariasjoner på disse. OG noen er extrem å oppta statisk el.

Her er litt av mitt eget stash:


Mvh Jan I
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bra bilde Jan I. Selv vil jeg advare mot bruk av platestrammer til bl.a P25 (og andre Regamodeller); særlig de som har noe vekt. Det er egentlig mulig å generalisere litt her også; spillere med filtmatte har imho sjelden og aldri noen nytte av platestrammere, jeg synes faktisk det låter dårligere, mer livløst av en eller annen grunn.
Det sliter i tillegg på lageret, noe som gir mer lagerstøy og kortere levetid.

Mvh Vidar P
 

PAR

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.04.2006
Innlegg
542
Antall liker
1
Bra bilde Jan I. Selv vil jeg advare mot bruk av platestrammer til bl.a P25 (og andre Regamodeller); særlig de som har noe vekt. Det er egentlig mulig å generalisere litt her også; spillere med filtmatte har imho sjelden og aldri noen nytte av platestrammere, jeg synes faktisk det låter dårligere, mer livløst av en eller annen grunn.
Det sliter i tillegg på lageret, noe som gir mer lagerstøy og kortere levetid.

Mvh Vidar P
Helt enig disse. Platestrammerne som veier like mye som en liten bil, holder jeg meg vekk fra. Strammerne jeg referere til veier ikke mye, men klemmer rundt spindel, slik at plata blir trykt på plass.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk for gode tips, har sett på den pistolen...starter nok kanskje med en børste,
den og en haug med nye innercover. Og evt en lett strammer...først og fremst må jeg velge pickup, og har tenkt å ta Vidars tips der.

Morsomt bilde - ser ut som et fotografi av et beslag gjort av politiet :D

Jeg var egentlig livredd for at jeg skulle begynne med dette(kjenner meg selv en smule nå)...men nå er det ingen vei tilbake...hører på en 89-innspilling av James McMurtry, "Too long in the wasteland", nå - og det er nesten så man får lyst til å gråte en liten skvett ;)

O.
Hei Dog
For å eliminere knitring(som kommer fra statisk el.) så kan jeg anbefale å kjøpe en Zerostat pistol. Denne eliminerer statisk elektrisitet.

http://www.svalander.se/vinyl/zerostat.htm

Vil også anbefale en platestrammer,disse finnes i mange forskjellige utgaver. Noen fungerer etter vekt,og andre som en "presser" (tar tak i senterspindel og presser ned plata)
Selv foretrekker jeg sistnevnte da de som regel er lettere ,og ikke belaster lageret noe særlig.
Andre utstyr som er et must:
Speil
Forstørrelsesglass/lupe
god stiftbørste
water  (for du har vel alt helt vannrett?  )
stiftrenser
pickup vekt  +  +  +  +  +

Når det gjelder platematter,så anbefaler jeg deg å experimentere. Det er tildels store lydvariasjoner på disse. OG noen er extrem å oppta statisk el.

Her er litt av mitt eget stash:


Mvh Jan I
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Bra bilde Jan I. Selv vil jeg advare mot bruk av platestrammer til bl.a P25 (og andre Regamodeller); særlig de som har noe vekt. Det er egentlig mulig å generalisere litt her også; spillere med filtmatte har imho sjelden og aldri noen nytte av platestrammere, jeg synes faktisk det låter dårligere, mer livløst av en eller annen grunn.
Det sliter i tillegg på lageret, noe som gir mer lagerstøy og kortere levetid.

Mvh Vidar P
Ja dette opplevde jeg også med min Systemdek spiller.
Her var det en original strammer i plast. Med denne i original stand var det slik du sier,men jeg la en ring av filt under platestrammeren og viola alt var på plass igjen.
Får en tak i en gammel systemdek strammer,så veier den omtrent ingen ting (plast strammer med strammemekanisme) og kan være en fin oppdatering.
OBS: Jeg kan IKKE si at det blir en oppgradering av P25eren da jeg ikke har testet denne.
Bruker selv denne strammeren i dag:


Du finner vel en del strammere på ebay:
http://electronics.search.ebay.com/...rtZ1QQftrvZ1QQsacatZ14969QQsaprchiZQQsaprcloZ

Mvh Jan I
 

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Innlegg
511
Antall liker
24
Torget vurderinger
1
O

om.s

Gjest
Tålmodighet, man vil så gjerne komme i mål med engang...

mvh
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Akkurat her innser jeg at det kommer til å ta svært lang tid...men det er fint å få en head start! ;)

O.
Tålmodighet, man vil så gjerne komme i mål med engang...

mvh
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Hehe...

Brukerutstyr for tungt vinylavhengige:


... og en vanlig brukerdose:


Detaljerte blider av nåla i armen er utelatt ;)
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.857
Antall liker
8.167
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg fekk stor reduksjon av plateknitring ved bruk av
VdH MC 10 pickup (seljast her i landet av Audio Media, Bergen)
PlatterMatter platematte (same som Oracle, men annan farge)
Platereinsemaskin (Nitty Gritty seljast av www.mono.no)
LAST platehandsaming.
Antistatiske innersleeves
mykje plantar i lytterommet (auka fuktigheita og reduserte statisk elektrisitet)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
;D ;D ;D

O.
Hehe...

Brukerutstyr for tungt vinylavhengige:


... og en vanlig brukerdose:


Detaljerte blider av nåla i armen er utelatt ;)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Gode tips! Takk...det er bare å jobbe seg nedover...
Skivene mine har stått godt lagret stort sett, men ikke vært ute og luftet seg på 10-15 år....men for et kjærlighetsfylt møte det er! :D

O.
Eg fekk stor reduksjon av plateknitring ved bruk av
VdH MC 10 pickup (seljast her i landet av Audio Media, Bergen)
PlatterMatter platematte (same som Oracle, men annan farge)
Platereinsemaskin (Nitty Gritty seljast av www.mono.no)
LAST platehandsaming.
Antistatiske innersleeves
mykje plantar i lytterommet (auka fuktigheita og reduserte statisk elektrisitet)
 

ha_ha

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.08.2004
Innlegg
120
Antall liker
0
Et seriøst innlegg også: Du kan kjøpe en lisensprodusert Nitty Gritty platevasker hos KAB Electro Acoustics for halve prisen av den enkleste originale Nitty Gritty. Støvsuger må du riktignok skaffe selv.  Jeg vurderer en slik en til mine skiver.

- Harald
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
mykje plantar i lytterommet (auka fuktigheita og reduserte statisk elektrisitet)
Helt enig,det kan være stor fordel å øke fuktigheten i rommet. Bruker selv en Venta luftvasker.
Fin både mot Røyk,for å redusere pollen og til Vinyl  ;) :D
Mvh Jan I
 
O

om.s

Gjest
Helt enig,det kan være stor fordel å øke fuktigheten i rommet. Bruker selv en Vento luftvasker.
Fin både mot Røyk,for å redusere pollen og til Vinyl  ;) :D
Mvh Jan I

Venta luftvasker er ett lite klipp i denne sammenheng, selvregulerende m tanke på at den vasker/fukter etter kald fordampnings prinsippet, ingen varme anvendt.

Flere HiFi folk burde få opp øynene for denne lille boksen.

mvh
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Venta luftvasker er ett lite klipp i denne sammenheng, selvregulerende m tanke på at den vasker/fukter etter kald fordampnings prinsippet, ingen varme anvendt.

Flere HiFi folk burde få opp øynene for denne lille boksen.

mvh
Ja ventaen er fin slik,og en kan jo tilsette forskjellige dufter i vannet,og dermed kan en få litt andre sanseinntrykk også ;)
Men liten er den nå ikke 42x29x32cm så den tar litt plass. OBS: Tror det finnes luftvaskere og fuktere som er mindre enn dette.

Mvh Jan I
 
O

om.s

Gjest
Ja ventaen er fin slik,og en kan jo tilsette forskjellige dufter i vannet,og  dermed  kan en få litt andre sanseinntrykk også  ;)
Men liten er den nå ikke 42x29x32cm så den tar litt plass. OBS: Tror det finnes luftvaskere og fuktere som er mindre enn dette.

Mvh Jan I
Den er vel å få i to om ikke tre utgaver?, tilpasset størrelsen på rommet den skal betjene.
Fant denne linken på nettet:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSH...e=productpage_text&windowtitle=Klimaprodukter

Tror det er LW 24 som jeg har her hjemme, og det er vasker nr to i rekken.
Fint for kona også, sveve støvet er minsket og det er letter å støvsuge det som faller på gulvet, mange fluer i en smekk
Og det er ingen filtre som må byttes, bare tilsett litt av den anti bakterie væsken og kjør i gang ;D

edit:
Nå i vinter halvåret fyller jeg på mellom 5-8 ltr vann hver dag, så dere som plages av statisk el og tørr luft, kan jo lett tenke ut hvordan dette volumet fordampet vann påvirker rommet den er plassert i, møbler planter etc idet hele bare positivt.

mvh
 
Topp Bunn