Tore Seem arm - pickup?

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
673
Sted
Brøttum
Jeg handlet nylig en NRK-utgave av Technics SP-10MK2 av @Hifi&Vinyl .
På denne sitter det en Tore Seem produsert arm og i dag en Shure M75G, som for så vidt spiller greit, men jeg vil gjerne få fult utbytte av kvaliteten som denne platespiller/armen har å tilby.
Har lett litt rundt men jeg finner lite info om anbefalinger av pickuper på disse, annet enn at MM er tingen pga vekten på armen.

Hva fungerer bra på denne kombinasjonen spiller/arm?

Det integrerte riaa-trinnet i spilleren fungerer fint, så foreløpig er det det jeg ønsker å bruke. :)

Tips mottas med takk, gammelt som nytt, finnes sikkert noen brukt-skatter også.

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
57
Torget vurderinger
0
Hva med å «pimpe» din M75? Jico nude nål av typen som tåler litt vekt, tror den heter Jico N-75B/II Nude. Koster en tusenlapp + mva på Thakker. Dette synes jeg låter veldig bra, uten at jeg har prøvd på din arm og riaa, men siden det står en M75 der nå kan det neppe bli helt feil.

Hvis du vil ha noe som også ser veldig pent ut, kan du brukte ytterligere 5-700 kroner på et trehus til M75. Det er en flink tysker på Ebay som lager dette. Da har du noe som både ser og høres bra ut, til en beskjeden pris.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
673
Sted
Brøttum
Er dette like bra som for eksempel denne Shure V15vx pickupen som ligger til salgs på finn.no?

Men trehus + ny nål er et godt tips til M75, spørs om ikke det blir første alternativ uansett, liker godt lyden i den M75G'en.

Bytte av nål og hus på pickup er ikke noe jeg har noen erfaring med, er dette vanskelig? :unsure:

oysteinr

Medlem
Ble medlem
13.08.2015
Antall liker
57
Torget vurderinger
0
Noen liker v15vx veldig godt, men har ikke den selv så jeg har ingen sterke meninger om hvordan den låter versus en pimpet M75.

Bytte av nål på MM er rett og slett «plug and play». Du drar ut den gamle og stapper inn den nye. Jeg bytter regelmessig mellom stereo og mono nål på min M75, og det tar bare sekunder.

Huset må du løsne da det er limt fast. Når det er gjort, så plasserer du bare selve pickupen i nytt (tre-)hus, med en dråpe lim. Det er ikke vanskelig, i verste fall litt knotete dersom det originale fikk generøse mengder lim i sin tid.

Topp Bunn