Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    SMPS test for PeeCeeBee V4H:
    Da er ein komt litt vidare, testing av første SMPS er utført etter ein laga egna effekt belastnings-motstander til formålet.
    2020-09-20_IMG_4842.jpeg Klargjører 200W 8Ω motstand for kjøleplata.
    2020-09-21_IMG_4844.jpeg Tårnet :oops: to stykk 8Ω motstander som kobles i serie til bruk ved testing.
    2020-09-22_IMG_4846.jpeg 2020-09-22_IMG_4847.jpeg 2020-09-22_IMG_4848.jpeg
    Første bilde viser ett motstandsnettverk for lavt strømtrekk fra SMPS, sjekker rail-spenningene som viser ca ±55,4V,
    så bilde nr 2 på rekka viser to "belastningstårn" som da består av 2x8Ω til kvar rail, litt lause ledninger, typisk testing :p
    Så bilde nr.3 er bare ett avsluttningsbilde etter første test av ein SMPS. Er fornøyd så langt.
    Resultatet var som før nevnt ved LAV belastning stabil spenning på ±55,4V (belasningsmotstand er 3x180Ω/9W), drar da ca 100mA,
    og ved HØY belastning får ein ett lite spenningsdrop, går ned til ±54,8V Belasningsmotstand 3x180Ω/9W + 2x8Ω/200W i parallell), drar da ca 3,5A.
    Og det bør være godt innafor vil eg tru. Så neste SMPS vil bli testa til kvelden tenkjer eg :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Blir det varmt på kjøleribbene dine? Tenker du å teste forsterker?
    Nei, men kjører ikkje så lenge nå når kun PSU testes, men de tre 180 ohm 9W motstandene i serie som gir 540 ohm belasting for LAV strømtrekk blir god lunk i, det står på i ein god halvtime under testendrar 100mA x 55V pr rail = 5,5 watt.
    Hadde ein kjørt HØY belastning like lenge så hadde ein nok merket varmen, alt samlet er ca 15,5 ohm med 3,5A og 54,8V = ca 192 watt /rail.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    PeeCeeBee V4H:
    2020-09-25_IMG_4852.jpeg
    Då er ein begynt å juster opp den første forsterker kanalen, ser bra ut så langt :)
    Tar ein ting om gangen, det er ingen ting som haster, lyd skal ein nok få ut av boksen til slutt alikavel... :D
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Testet utgangene etter justert tomgangstrøm, offset etc.
    2020-09-27_IMG_4853.jpeg
    Innput ca 1,5V med ut 154W over 8Ω før klipping, så neste stepp blir å sette på lyd :giggle:
    Så langt har PeeCeeBee V4H fungert etter forventningene; men hvordan den ter seg når det blir alvor får vi sjå i morgon :geek:

    2020-09-27_IMG_4854.jpeg 2020-09-27_IMG_4855.jpeg
    Da er ein komt utpå føremiddagen og måling av høgre kanal pågår.
    et er same reultata her som for venstre, og klipping skjer symetrisk ved 154W.
    Også testa da for 5Hz, 250Hz, 500Hz, 1kHz, 5kHz, 10kHz, 15kHz og 20kHz - der
    klippinga kommer tilnærma likeeins. Mulig forskjell på 0,5V frå bunn til topp frekvens.

    Ja så no blir da snart speling med musikk som lydkjelde på høgtalarar og ikkje berre store effektmotstandarar :D
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Første prøvelytting er då unnagjort på PeeCeeBee V4H...
    2020-09-27_IMG_4857.jpeg
    Vart gjort på nokre 40år gamle BBC monitorer, laget på lisens av Rogers, type LS3/5A Monitor, impedance 15 ohm.
    Og dei gjorde jobben så langt med glans, minuset er at den passive volumekontrollen eg har i dag ikkje leverer
    så høgt utgangsignal. Så nå må eg også ferdigstille forforsterkeren som ligg på benken :giggle:

    Men lyden var likevel bra, skal teste på KEF'ene som har mye mindre impedans, oppgitt til 4 ohm.
    Vil tru ein da har noe meir å henge intrykka på.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Lenge leve DIyerne "
    Angående for mye gain så kan du jo lage en simpel spenning deler med to gode metall film i ampen ? midlertidig . Vurderer det selv og i de tilfellene jeg og kjører dac rett i PA
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja PeeCeeBee V4H forsterkeren er noe for seg sjøl, følger ein justeringsprosedyra så er ein i boks med ein gang. Og den virker Ja eg liker det eg høyre, men litt vanskelig å sammenligne den med Aleph A5'n eg også har. Det er nå absolutt klasse forskjell på dei to :p, den eine Class A og den andre Class AB, er som dag og natt. Men må lag ett oppsett for å kunne kjøre A-B test hvis ein skal kunne samenlikne dei lett, ved bruk av same lydkjelde.
    Men eg må sei at eg liker PeeCeeBee'en. Så får ein kom tilbake til ei samanlikning.
    Men no blir da å gjer ferdig nokre PreAmp'ar som ligg på benken. Etterpå har eg planar om å bygg eit høgtalarsett (kanskje blir da to forskjellige :unsure:), har fått fatt i delar for Impulse H6, men har også liggande to Monacor SPX-200XP (fulltone).
    Men får ta ein ting om gangen. Og litt info kjem etter kvart :cool:

    2020-09-29_IMG_4751.jpeg 2020-09-28_IMG_4869.jpeg 2020-09-28_IMG_4870_ed.jpg
    To eldre preamp'er som skal ferdigstilles...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då blir det spilt ein del på nye Amp'en, PeeCeeBee V4H, og ein koser seg med det.
    Blir ei spilletid etter frokost, og så har ein ei økt etter middag :cool:

    Men litt jobbing skjer nå på den gamle PreAmp'en HighFidelity fra 1983
    med diverse modifikasjoner etter kvart i ettertid.
    Så slik ser da ut nå, leidningane flyte rundt :LOL:
    2020-10-01_IMG_4878.jpeg
    Da blir då også installert ny rele-inngangsvelger.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Oppgradering av High Fidelity PreAmp'en
    med ny inngangvelger og litt utvidelse, og ville gjerne ha same type mini rele som var brukt. Fujitsu A12W-K, men akk nei det gikk ikkje, de gikk ut av sortimentet til Mouser i mars måned i år. Og andre hadde dei heller ikkje :rolleyes:
    Men OK, for søke på alternativer, fann hos RS ett Fujitsu med same benevnelse, men da ikkje super lav profil. Bestilte i god tru - men blei ett nytt bomskudd, det viste seg at beinplassering mellom rekkene er dobbel (2x, ca 5mm), og originalen har ca 7,5mm avstand (3x).
    Jaja, blei å leite litt meir, for noe må da være der ute i den store verden :unsure:
    Las litt i underlaget på inngangsvelgeren, og der er også nevnt NEC EA2-12NJ, men nei hverken Elfa, RS eller Mouser hadde den, så googlet litt og ser at Mouser har KEMET EA2-12NJ, og ja NEC har gått i diverse nye samarbeid de seinaste åra. Og det har vist ført til at ein del produkter har fått "nytt" opphav :D
    Så nå er nye rele bestilt fra Mouser, og de har same design som tidligere NEC versjon - er røde og fra KEMET, ka ein kan finn ut med litt tid på nettet :LOL:

    Så får dere ha ein fortsatt fin dag, eg får setja meg i ventemodus og følgje postgangen :cool:
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da er litt forskjellig som skal i boks før vinteren setter inn for fullt, men litt tid har ein da også brukt på PreAmp'en :D

    Den eksterne Power Supply Unit (PSU) blei ein del omkonfigurert, da eina er eit nytt kabinett =større for å gi bedre plass
    for tre PSU'ar, hoved PSU med ±18,5V, inngangsvelger PSU med +12V, og relé fungsjon (delay og shutdown) med ca +18V ureg.
    2020-10-23_IMG_4947.jpeg
    Er blitt romslig, men har ett mulig problem! Da kan bli for varmt inni kabinettet med at ein ikkje har lufteriller i topplata.
    Fresen ein har er mulig i minsta laget til å ta ei så stor plata på 410x300 mm. Men nå skal ein ikkje ha luftespor over alt,
    blir berre i to partier som blir over hoved PSU og 12V PSU'en.

    Kommer meir etter kvart :cool:
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt oppdatering for High Fidelity PreAmplifier, egentlig er konstruksjonen fra 1980, men nå i nytt kabinett og med relé inngangsvelger.
    Og straumforsyningar i eige kabinett, som vist i forige post.
    2020-10-23_IMG_4949.jpeg 2020-10-23_IMG_4953.jpeg
    Da er det kobling av velger & bryterer + frese ut for bryterer i front, ikkje da kjekkaste å ta i ferd med - fort gjort å gjer litt feil :oops:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Nydelig arbeide (y)
    Skal du frese ut fordypninger i frontplaten for betjenings- knappene ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Nydelig arbeide (y)
    Skal du frese ut fordypninger i frontplaten for betjenings- knappene ?
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,
    Takker,
    ja eg skal frese spor for vippebryter til Tape rec og Tape monitor som skal være mellom inngangsvelger og volume-kontroll.
    De monteres på innsiden, kun "vippa" stikker ut...

    Og for topplokk til PSU'en vil eg frese spor for lufting, er redd der kan bli ein god del innestengd varme ellers i kabinettet.
    Har borret huller i bunnplata for å ha gjennomstrømning (når luftespor fås i topplokket).

    Mvh Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då i ventemodus for HF PreAmp'en så har ein ferdigstilt NLE PreAmp'en som er ein 24 step volume kontroll
    med tilhørende linjetrinn (NLE11 og NLE12) som har 6dB gain. Installert med ein 4 trinn rele inngangsvelger.
    2020-10-27_IMG_4964.jpeg 2020-10-27_IMG_4965.jpeg 2020-10-27_IMG_4967.jpeg

    Så nå er det tid for prøvespilling....
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Flott utført ! (y) . Blir spennende å høre hvordan du synes denne lyder vers. HF PreAmp'en :)
    Begge konstruksjoner har jo en del år på baken, så det blir en spennende sammenligning !
    Den ene er jo rent transistorbasert, den andre med OP-amps.
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Johnny,
    Ja det skal bli intressant, har nettopp spilt ein del på NLE PreAmp'en, fungerte heilt fint, spilte greit og mye bedre ifht den passive volume kontrollen ein har spilt på til nå. Men det er nå å sammenlikne denne med den ennå eldre HF PreAmpen som blir spennende. Men det tar nok litt tid enda før den samenlikninga da som eg har nevnt har ein del mekansik å utføre på frontplata og PSU topplate.
    Men ei anna sak er korleis begge vil klare seg frametter, som du veit har ein nye ting på gang, men det vil nok ta litt tid. Tenker da på modulene fra vår venn i Thailand, Mr. Prakit / All-FET Audio.
    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hva har du bestilt fra All-FET Audio ?
    Dessuten har du vel mottatt en del pcb's for UGS-muse pre-amp 😉 ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Hva har du bestilt fra All-FET Audio ?
    Dessuten har du vel mottatt en del pcb's for UGS-muse pre-amp 😉 ?
    Mvh.
    Johnny
    Ja har mottatt PCB'ene for UGS-muse Pre-amp, og fra All-FET Audio har eg BP-507/BP-255/BP409, pr i dag er det kun BP-507 som er ferdig bygget. De to andre gjenstår, men må finne ett kabinett. Har ett liggende, men trur det muligens blir for lavt.
    Ser for meg at All-FET settene kommer først da UGS-muse Pre-Amp blir ett større prosjekt føler eg. Kvir meg litt til SMD loddinga o_O
    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da vart det litt musikk nytelse i går kveld via NLE PreAmp'n, PeeCeeBee V4H PowerAmp og KEF 107 Referense høytalerne.
    Ja i mine ører blir det ein nytelse så langt :)
    2020-10-27_IMG_4969.jpeg 2020-10-28_IMG_4978.jpeg 2020-10-28_IMG_4975.jpeg

    Og det spilles "Street of London med Sinéad O´Connor", "House of the Rising Sun også med Sinéad O´Connor", "Isle of Isley med Anubis Spire", "Brother In Arms med Dire Sraits", "Suzanne med Leonard Cohen", men også litt Blues musikk kommer inn på lista :cool:

    Så berre ein ting å sei, nyt lyden dere får ut av deres anlegg 😃

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Kef er bare kult.
    Gleder meg til H6 bygget ditt.'
    Hei Haavard,
    Ja kom på ein måte godt i gang med at du kunne hjelpe meg med diskanter og mellomtone/bass, har også handlet inn kryssfiner, ble 15mm som eg legger i to lag, i alle fall for front baffel og bakvegg. Men må rydde litt meir i snikkarboden, er enda for mye rot mellom maskinene som står der.
    Så inntil videre går det litt i elektronikkens verden, har som du ser mange prosjekter, både i gang og på vent. Men blir lett sånn når ein har lite i arbeidsmarkedet å gjer og i tillegg liksom er pensjonist :cool: .

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Er litt i ventemodus for ein del mekanisk arbeid på HF PreAmp'en, men det står ein bil i veien for bruk av maskinene i verkstaden.
    Dermed får ein gjer ferdig noke som ligg i rotekassen.
    Ein Single End Class A power amp. Nelson Pass designet forsterker og var liksom forløparen til Aleph 5'en, men 5en tok da overhånd ;)

    Men no får ein la denne Aleph-3'en få litt tid i rampelyset. Blir med singel trafo på 600VA, og dual PSU = likeretterer og kondensator banker som CRC.
    Er 22.000 μF / 50 volt, 4 stk i kvar rail = 88.000 μF (176.000μF pr. kanal).

    2020-10-30_IMG_5002.jpeg

    Denne har også både RCA inngang og XLR inngang som også Aleph 5 har.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Meir ALEPH-3 Class A Amplifier...
    2020-10-31_IMG_5009.jpeg 2020-10-31_IMG_5010.jpeg 2020-10-31_IMG_5006.jpeg
    Med 600VA ringkjerne og On/Off bryter på maks 3A/250Vac så kan ein Softstart som fungerer som On/Off + Delay oppstart, men først skal den testes.
    Men ein annen fasilitet denne softstart har er blant annet to temperaturefølerer på 75°C (ein til kvar kjøleplate).
    Og hovedstrømmen skal ikkje gå igjennom bryteren, den berre styrer softstarten. Så strøm til softstarten går da fra IEC kontakt bak på forsterker,
    og i IEC kontakten er strømtilførsle sikret (glassikring 5x20mm).
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då har ein brukt litt tid på High Fidelity PreAmp'en igjen.
    Tidligere blei elektrolytter på preampens hovedkort skiftet, og ny relestyrt inngangsvelger blei anskaffet og installert.
    Også ble det bygget ny powersupply unit, hovedkomponenten blei valgt ein Kubota shuntregulator. Og den var testet
    og gav de spenninger som var forventet. Også laget plass for 12Vdc regulator til inngangsvelger.
    Men så ved belastningstest fikk ein problem med Kubota PSUen, den er designet for maks 500mA, last var ca 400mA
    og det gikk skeis. Mye pga for dårleg kjøling ifht påtrykt spenning.
    Modifikasjoner ble utført, igrunn nokre enkle grep - Større kjøleprofiler på mosfet'ene i Kubota PSUen. men den største
    forandringen er at ein setter inn ein 24Vdc regulator foran mosfetene (mye likt som original HF PSUen), som får
    kjøling fra bunnplata. Og dette gav ei god effekt-fordeling mellom regulator og mosfetene til shuntregulatoren.

    1.) 2020-11-10_IMG_5058.jpeg 2.) 2020-11-10_IMG_5060_r.jpg
    Bilde 1 til venstre: Modifisert PSU for HF PreAmp'en.
    Bilde 2 til høyre : HF PreAmp i drift, lydtest - ikkje alt er ferdig, men måtte berre teste lyden etter ca sist for 25år siden :cool:

    Under ses NLE PreAmp'en som i nær framtid skal få måle seg opp mot HF PreAmp'en :D
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Testing tar tid, og overraskelser kommer for ein dag :confused:

    Men motgang er til for å overvinnes er blitt sagt - Ja så det er berre å gi gass... :D

    Det begynte etter litt tid med lytting, så vart det heilt dødt i høtalerne, feilsøking påbegynt. Sjekk at der ikkje var komt DC på utgang med at ein har
    full overvåking for det på utgangsforsterkerene. Men nei der var alt i orden. PreAmp'en virker tilsynelatende greit. Men ble slått av pga tid for ein
    matbit, og når ein kom tilbake og skulle fortsette feilsøking var alt i orden!!! Fortsatte spilling av eins favoritt musikk, men etter ca 5-10 min ble det
    dødt i høytalerne igjen, hmm.

    Søkte på spenninger i PreAmp'en og sjekket fungsjoner. Oppdager ingen operasjonslyd fra releene, er svak, men med topplokk av kan det høyres :)

    Så ja der låg hunden begravet, manglet +12V til inngangsvelger, ergo kom ingen lyd igjennom inngangsvelgeren...

    Så da vart det å feilsøke i PSU kabinett, måle spenninger, både spenning men også sjekke med scoop. Men ingen avvik ble funnet bortsett fra
    regulator blei fort varm for +12V. Den var montert på ei lita kjøleplate (profil).
    Så ommbygging blei igangsatt, ny regulator som blei montert på bunnplata (er 3mm tykk) som også var gjort med 24V regulatorene tidligere,
    samstundes tapper ein +12V regulatoren input fra +24V regulatoren. Gir mindre effekttap på +12V regulatoren.

    Bruker så litt tid med å måle temperaturer på de aktuelle komponentene i PSU'en. Har full belastning på PSU'en.
    Uten topplokk montert så ligger 24V regulatorene på ca 30°C, 12V regulatoren viser nå litt mindre med 28°C og mosfetene i Kubota shuntregulatoren
    ligger på ca 50°C.
    Lokk legges på for ei stund, så tas nye målinger, viser: 24V reg= 34°C, 12V reg= 30°C, og mosfete ca 60°C.
    Så da er ein klar for ny lyttetest med musikk :cool: - Og det går bra, spilte i over ein time :D

    2020-11-12_IMG_5067.jpeg 2020-11-05_IMG_5036.jpeg 2020-11-12_IMG_5065.jpeg

    Bilde til venstre, spilling på går, men bilde sier lite om det - men eg er fornøyd så langt.
    Bilde i mitten, oversikt inne i PreAmp'en, men som ein ser er det litt gjenstående som installasjon av LED til inngangsvelger, Tape Rec og Mon velger
    Bilde til høgre, oversikt av oppgradert PSU.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt vente elektronikk, fortsetjer å lodda saman meir ALL-FET Audio produkt.

    2020-11-13_IMG_5069.jpeg 2020-11-13_IMG_5070.jpeg
    Tidligare satte ein saman BP-507 Dual Power Supply, bilde til høgre.
    Nå begynt med fortsettelse på BP-255 Super Shunt Regulator, bilde til venstre.
    Meir kjem etter kvart, så får ein sjå ka da blir...
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Har du tenkt å bruke Chokes ?
    Vis vedlegget 675308

    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,
    Sett litt på det, men ikkje tatt nokan avgjerd i så måte, har no lodda ferdig BP-255 Super Shunt Regulatoren nå, har igjen å bestem hvilke strømtrekk/område ein velger, fått med motstander for 140mA (R1B/R2B). Men slik ein har fått den skal den kunna driva BP-409'en greit slik eg forstår.
    2020-11-13_IMG_5072.jpeg

    Ellers ser eg nå litt etter kabinett, må ha min innvendig høyde på 65mm og bredde bør vel vær rundt 320-360mm, dybde rundt 300mm. Men da virkar som utvalget uti markedet eg har søkt på til no er lite . Mye som er "full" bredde, >400mm.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ellers ser eg nå litt etter kabinett, må ha min innvendig høyde på 65mm og bredde bør vel vær rundt 320-360mm, dybde rundt 300mm. Men da virkar som utvalget uti markedet eg har søkt på til no er lite . Mye som er "full" bredde, >400mm.
    Hvis du kan tolerere "full bredde" (430mm), så finnes det flere . Her er noen eksempler:
    Her
    En til: 2
    De har i alle fall høyde og dybde inne ;)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Tok ein rundt hos nokre Kina web-store her i dag, ja noe var der men mest i 430mm bredde, høyde bør være min 80mm, 90mm går som ett kabinett eg har liggende som var tenkt til ett tidligare prosjekt.
    2020-11-14_IMG_5073.jpeg
    Kabinettet er B:320mm, D:308mm, H:90mm,
    link til dette kabinettet: 320x90x308

    Men fann også nokre kabinett, ref linker: #01, #02, #03, #04, #05, #06, #07, #08, #09.
    Noen tanker om ka ein bør gå for :oops:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Skjønner ikke helt din aversjon mot kabinetter med "full bredde" (430 mm.) :confused:. De andre kabinettene du har vist i tråden din har vel denne bredden ?

    Tenker du ett eller to kabinetter (separat power-supply i eget kabinett), eller alt i et kabinett ) ?
    En eller to trafoer ?
    Chokes ?
    Fjernkontroll?

    Topplokk med luftespalter bør det uansett være, da det blir utviklet en del varme fra både shuntregulatorer og fra selve pre-ampen (BP-409).
    Kan ikke gi deg en anbefaling, før du svarer på disse spm. :)
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Skjønner ikke helt din aversjon mot kabinetter med "full bredde" (430 mm.) :confused:. De andre kabinettene du har vist i tråden din har vel denne bredden ?
    Kan ikke gi deg en anbefaling, før du svarer på disse spm. :)
    Mvh.
    Johnny
    Takker for svar Johnny,
    Ja eg har brukt mye 430mm bredde kabinetter. Har sett litt for smalere ja, men det blir fort begrensninger med dybde og også høyde. Og der er mange bra 430 bredde kabinetter. Men trur eg bør ha to kabinett, da ein ønsker dual PSU fra A til Å. 50VA trafoer vil eg tru blir stort nok, eller kanskje ein bør bruka 80VA (går litt på pris også da valget). Men remote fungsjon vil være greit, spesielt på volume, men også for programvalg og on/off.
    Vedrørende Chokes er eg litt ukjent med da, vil ein få ein type CLC powersupply? Kan du sei noko for og imot. Eg ser i allefall at ein får god plass hvis ein har 430 kabinett, 80 eller 90 høgde.
    Ja god lufting må ein ha, så kabinett med ferdig laget lufteriller bør væra å foretrekka. Men dei som selgjer er normalt hjelpsomme med tilpassninger når ein spør i god tid. Har hatt god erfaring med en del der borte i Kina.

    Ellers ett spørsmål litt på sida, har du vært borti ein Delay fungsjon på utgangane til PreAmp'er (for å unngå smell i høytalerne når preampen slås på etter at utgangsforsterkaren er slått på), ref til fungsjon på HF-preampen (rele seksjon). Ligger inne i ca 10 sec etter påslag.

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.562
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Et lite forslag:
    1) pre-amp kabinett: Dette
    2) Remote Volume control/inngangsvelger :Remote/inngangsvelger/display
    3) Power-supply kabinett: Power-supply
    Det finnes mange leverandører av disse kabinettene på e-bay, se litt omkring :)
    Da blir del vel noe slikt:
    Pre-Amp rev. 2.GIF
    Pre-Amp rev. 2.GIF

    Vedrørende Chokes er eg litt ukjent med da, vil ein få ein type CLC powersupply?
    Ja, du får et CLC powersupply. Fordeler: Mindre rippel. Men husk, du trenger da trafoer med en høyere spenning !
    Siden du bruker BP-507 Dual Power Supply (som meg), har du ingen mulighet for CRC. Så, enten med, eller uten Chokes på BP-507.

    Ellers ett spørsmål litt på sida, har du vært borti ein Delay fungsjon på utgangane til PreAmp'er (for å unngå smell i høytalerne når preampen slås på etter at utgangsforsterkaren er slått på), ref til fungsjon på HF-preampen (rele seksjon). Ligger inne i ca 10 sec etter påslag.
    WOW ! Pre-amp på først, så slutt-trinn 😉 . Har aldri brydd meg om å gjøre noe med dette "problemet ??" :ROFLMAO:.


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Et lite forslag:

    WOW ! Pre-amp på først, så slutt-trinn 😉 . Har aldri brydd meg om å gjøre noe med dette "problemet ??" :ROFLMAO:.

    Mvh.
    Johnny
    Hei igjen,

    Takk for forslaget og svar Johhny.
    Det er stil over de to kabinetta :)

    Mvh
    Helge
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn