Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Jaja, då har ein hatt spenning på detta Clone prosjektet av ein A3, og da er ikkje så långt noko å skryt av...
    30W i 8 ohm virkar uoppnåeleg, ved 4 ohm skulle den gje litt meir - men da blei mindre... Ved 16 ohm så var uteffekt opp mot noke som virka rimeleg til den belastninga!
    Har no sett igjønå bruk av komponentar ifht ein del eldre skjema, og dar er absolutt ein del forandringar ifht da eg meinar er "original". Men da er også funnet på nettet, så ka som er rett og galt er no litt uvist :oops:
    Men skal no til bunns i dette, for prinsippet er møkje likt som for A5'en, litt endringa ifht "original" som ikkje har bl.anna XLR inngang. Men da skal ikkje gjer slike problem skulle ein tru.
    Er vist noko dei kallar julenøtter, og den har eg fått meg her. Men no får jula kom og så får ein grubbelær litt til uti romjula.

    Men då har ein også sikkert pakke fra Mouser, den er i Oslo i dag, ja då blir venteprosjektet lagt utpå sidelinja ei stund tenkjer eg.

    GOD JUL folkens 🎅🎄:)

    mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Allt som kommer uten fyr og flamme må sees på som bonus :) Resten er tilpassning eller justering :) .Hva gir den i ampen i en load test ?
    Det er vel current sourcen som bestemmmer den , er det noe mulig het for å tune strømmen evt ?

    ha en vellydene jul
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Å da er liksom jula byrja renn ut, da er søndag og tredje juledag 🎄
    Åja da er nokre dagar te før ein kastar den ut, men no får me ta andre ting inn på tapetet 😃

    Her ser da eine kanalen klar for modifikasjoner...
    2020-12-27_IMG_5259.jpeg
    Ja modifikasjoner høyres brutalt ut, må innrømme at detta er nokre kompl.kit frå Kina, ja Kina og da ser eg no ikkje er einsbetydande med at tinga er perfekt.
    F.eks den andre kanalen hadde ein ytelse i kina-utgåve på 14W i 8 ohm, 18W med 16 ohm og kun 6,5W i 4 ohm....
    Så byrja sjå på oppsettet, faktisk var layout lik til A5, ja prinsippet for Single End Class A forsterkerer er svært likt frå Mr.Pass. Den største forskjellen ligger da selvfølgelig i driftspenning. Fekk fatt i original skjema for gjeldene A3 produsert tilsyelatende av ZeroZone i Kina, og hadde diverse skjema som skal vær av Pass Labs opprinnelse, og der var store forskjeller - Jepp,.også ifht A5...

    Så det var berre å fyr opp loddekolben og angrip PCB med vilt pågangsmot. Ut med ting som ikkje var så viktig no i testøyemed, som XLR inngang. Så fjern komponentar som var "feil" ifht Pass Labs skjema.
    Lodde saman med nye "riktige" komponentar, dvs det var motstandar ein konsentrerte seg om i første augneblink, men beholdt kondensatorer og FET/MOSFET/BJT i denne omgang.

    Dette gav resultater, no vart ytelsen på 29W i 8 ohm ved klipping med ca 1,49V input. Driftspenning var da ±23,2V.

    Så nå skal andre kanal modifiseres og testes.
    Men oppi dette ser ein at eg har vore litt gniten med kjølemedia, har kun plate på 300x120x50mm som gir 70-71°C og det blir absolutt i varmaste laget, men viste seg å vær stabil for tre timars test. Har ei større kjøleplate som vil tas i bruk på 350x150x50mm som bør klar å senk temperaturen med 10°...

    Videre testresultat kommer, men moralen må vere - tenke seg om før ferdige kinaprodukt tas i bruk, kan være sekunda vare.
    Om ikkje på komponentnivå, men i utførelse desverre ser det ut til :unsure:

    Men det er vel det som er litt av DIY morroa, om det kan bli dyrt :oops:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Tja, har studert litt på kjøleprofilar ein har, denne som er brukt er slette kjølevinger på kjøleplata, men på ein anna ferdig bygget AB forsterker har eg kjølevinger som er ruglet på kjøleplata. Sjå bilder her under:
    1.) 2020-12-27_IMG_5263.jpeg 2.) 2020-12-27_IMG_5262.jpeg
    1.) Kjøleplate, mål: 300x120x50mm (er brukt i dag for A3 Class A-amp, blir ca 70-71°C på kjøleplata:()
    2.) Kjøleplate, mål: 350x150x50mm (rillede kjølevinger)

    Ja så det er å finne noen som har ett kabinett med kjøleprofil som eg viser i alt.2 ovanfor. Men først modda siste ampen.
    2020-12-27_IMG_5265.jpeg
    Då er ein komt igang, nokre delar alt avlodda, så er da ein del som skal byttast ut før den kan testas🤓
    Da blir i beste DiY ånd :LOL:
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kan man justere tom gang strømmen ut ?
    PS
    Tidligere da jeg spurte Erno om hvor mye tom gang jeg burde bruke sier han bare bruk store kjøle ribber og dra opp tomgangen til du får 50 gr :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg har lavet den Aleph 3 du har gang i og opgav den hurtigt. Lyden er ikke noget å skrive hjem om. Mosfeterne er IRFP 250. De har alt for stor kapacitet på indgangen. Lyden er temmelig død og indelukket. Anbefaler jlm Røde Aleph 5 print. Bestil komponenter på Reichelt i Tyskland. IRF 240 og IRF 9610
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Kan man justere tom gang strømmen ut ?
    PS
    Tidligere da jeg spurte Erno om hvor mye tom gang jeg burde bruke sier han bare bruk store kjøle ribber og dra opp tomgangen til du får 50 gr :)
    Nei i utgangspunktet ingen steder å justere på desse Aleph konstruksjonene, men har funnet ett sted som DC på utgangen kan justeres, og også hvor det skal være mulighet å justere for bias til utgangstrinnet... Vil teste det før ein går videre med det.

    austerlitz hoved katalog , du burde ha en coeffesient på 0,3 c/w eller kansje mindre , normalt 100 w forsterker ala
    Hva strøm har du siden det blir så varmt ?
    Bare for info sin del
    Austerlitz_Katalog-13_DE-EN.pdf (austerlitz-electronic.de)
    og denne
    Takk for dette Harepusen, har kikket igjenom dei allerede, greit å ha som oppslagsverk - ser ka som er i markedet :)

    Jeg har lavet den Aleph 3 du har gang i og opgav den hurtigt. Lyden er ikke noget å skrive hjem om. Mosfeterne er IRFP 250. De har alt for stor kapacitet på indgangen. Lyden er temmelig død og indelukket. Anbefaler jlm Røde Aleph 5 print. Bestil komponenter på Reichelt i Tyskland. IRF 240 og IRF 9610
    Ja det skjønner eg Drossel, eg tenkte eg ville gjer desse ferdig, men kina samansatt greier må eg sei meg i tvil om, og med at dei avviker så mykje ifht ka Mr.Pass og gutta over dammen har gjort og gjør gjer ein tvilende til kina produkta...
    Men var vel litt at eg har vore fornøgd med min Aleph 5, var nå delvis ferdig den med. Men var brukt 240 mosfet'er, og det fungerer greit, spiller på den daglig.
    Så takker for tilbakemeldingene Drossel :)

    mvh
    Helge
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Aleph serien har i utgangspuntet en fast motstand for bias. Denne kan ersttates med en trimmer, eller endre motstandsverdi for å justere bias.
    samme gjelder for AC gain. Er denne for lav, så mister den effekt ved lavere last.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Aleph serien har i utgangspuntet en fast motstand for bias. Denne kan ersttates med en trimmer, eller endre motstandsverdi for å justere bias.
    samme gjelder for AC gain. Er denne for lav, så mister den effekt ved lavere last.
    Har funnet bl.annet noke ifo om både just bias, DC offset og gain. Men da som eg har oppdaga med desse kina produkta er at dei er godt utafor originalen, ser i alle fall sådan ut. Så ikkje heilt sikker på ka ein skal tru.
    Men no byrjar eg å nøsta da i ein ende, har funne eit anna kabinett med auka kjølekapasitet, prøve da. Men testar også PSUen, dvs trafo/likeretting og CRC. Og det ser ut til å fungere greit, ref bilde
    2020-12-28_IMG_5270.jpeg Inn på CRC og ut av den...

    Hei :)

    Det er vel ca. hva de er spesifisert til å gi også (30W/8ohm ved 25V rails ? Er vel denne du har ?
    Mvh.
    Johnny
    Ja Johnny, det er tilsvarande, print er har teksten ZeroZone, og ellers Pass A3 2018, men er brukt alternative komponentar ifht til Service Manual "sign" Mr.Pass.
    Og ved første test var da i tillegg til dårleg effekt stor forskjell på dei to utgangane. Printutlegg ser OK ut, men da er komponentvalg. Og sjølskrytet frå selgar om at dei ertesta til å yta som da står på papiret! Men eg trur da er godt to år sidan eg fekk desse i hus, så å klaga no trur eg blir ein god vits :LOL:

    Som dere sikkert forstår tar eg no ein ting om gangen, men kan bli litt opphald da det sidan 24.des. har lagt ei pakke frå Mouser på Postterminalen i Bergen, når dei vaknar og får den kjørt ut veit eg ikkje enda. Pakka brukte ca 30 timar fra Texas til Oslo, da via ein stad i USA, så Køln, Malmø og Oslo lillejuleaftan...
    Dar er bl.anna delar til BP-409, All-FET.

    mVh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg brukte JetCarrier da jeg kjøpte trafoer og kabinett til en gitarforsterker... fungerte alldeles utmerket, - men kanskje mer effektivt med tyngre pakker.... dette veide jo en del.. :cool:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Jeg brukte JetCarrier da jeg kjøpte trafoer og kabinett til en gitarforsterker... fungerte alldeles utmerket, - men kanskje mer effektivt med tyngre pakker.... dette veide jo en del.. :cool:
    UPS som hadde frakta frå Mouser i USA til Norge (her Oslo) kan ein ikkje klag på, men da er når Posten overtar å frakta internt i Norge, da er blitt sirup, og verre vil da nok bli med dei. Takkar for at Elfa og RS brukar hovedsaklig DHL til Bergen. Då kan ein henta da på terminalen 2-3 timar etter ankomst. Men såleis er da ikkje med Bring/Posten, utkjøring ei veke tre dagar og neste kun to dagar... Og prøver ein å diriger om til post i butikk er da ikkje alltid WEBen deira funger,var i allefall så denne gangen!!! Men da kjem vel fram, får ta da med ett smil ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Joda.... den som venter på noe godt..osv...... men det kan være utrolig irriterende til tider..... rekorden på frakt fra USA er 22t fra jeg bestilte til jeg hadde delene i handa.... men det var på 80-tallet, og heller ikke jeg som betalte den frakta..... :cool:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da har vi komt oss inn i nytt år, og litt er blitt gjort med Aleph 3 prosjektet...
    Testing av PSU som trafo, likeretterer og CRC kort. Og byttet kabinett med
    større kjøleplater, 2,5kg istaden for 1,7kg som var vekta på dei gamle.
    2021-01-01_IMG_5284.jpeg 2021-01-02_IMG_5286.jpeg 2021-01-02_IMG_5292.jpeg
    Så hatt lyd på Aleph 3'en, har ikkje gjort noe med problema fra tidligere med forskjell på maks utgangseffekt som nå blei målt til henholdsvis på ca 20W (m/usymetrisk klipping) og 29W (har symetrisk klipping).
    Etter test med lyd så blir det å feilsøke på kvar "feil" ligger som gir denne forsterkningsforskjell.
    Men summa sumarum er det blitt mye meir effekt ut fra disse klasse A korta etter dei modifikasjoner som ein har gjort til nå. Hovedforandringer til nå er motstander og dioder som er forandret/justert.
    Testen av trafo, likeretterer og CRC kort har vist jevn spenning med ohmsk belastning på 2x8 ohm, gir ca 2,8A strømtrekk pr rail. Men når A3 korta blei koblet til viser det seg at den eine trekker mindre strøm ifht den andre. Så der om vil feilsøkinga bli.
    Meir info kommer, men blir litt DiY arbeid på annet prosjekt også framover. Også PeeCeeBee V4H må også få ett erstatningskabinett da den offret sitt til fordel for Aleph 3'en, blir nok det først A3 kabinettet som er noe mindre men skal være godt egnet til AB forsterkerer :unsure:
    2021-01-02_IMG_5290.jpeg Påbegynt klargjøring av plass for SMTP til PeeCeeBee V4H AB-forsterker.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da er det igjen vært spenning på PeeCeeBee V4H forsterkeren, ein klasse AB forsterker designet av Shaan i India.
    2021-01-03_IMG_4756.jpeg 2021-01-06_IMG_5301.jpeg
    2021-01-06_IMG_5305.jpeg 2021-01-06_IMG_5307.jpeg
    Forsterker er bygget i "Dual Mono" design. Kontrollmålt SMPS'ene som gir riktig spenning med ±55V,
    og utgang viser at DC offset er >±5mV. Så klar for å sette opp til ny belasningstest, sjekke ut at dei
    brukte kjøleplater på 1,7kg og med mål 300x120x50 mm holder mål :unsure:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja da har ein leiket seg litt med Aleph 3 korta, fått den som var heilt umulig mao gav maks 20W output og klipping var usynkron.
    2021-01-08_IMG_5327.jpeg 2021-01-09_IMG_5339.jpeg 2021-01-09_IMG_5341r.jpg
    Ja satte til slutt inn ett trim.pot i serie ifbm strømgen og fekk øket bias i utgangene til riktig nivå. Var alt for laft. resultatet vart at utgangseffekten øket til 29W og klipping blei synkron for topp og bunn. Litt ssmåplukk blir det enda, bl.annet får justert ned DC offset, er innafor, men heilt i grenseland...
    Så moralen blir, kjøp helst ikkje ferdig bygget kinaprodukt, er ofte langt utanfor spec. Om dei skryter aller så mye om at dei tester osv før leveranse vil eg etter denne erfaring være svært tvilende. Men vi er nå DIYere, så litt feilsøking må vi innfinne oss med også :oops:
    Mer om denne Aleph 3 historien kommer senere :)
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da er da satt i gang litt testing av PeeCeeBee V4H forsterkeren:
    2021-01-09_IMG_5351.jpeg 2021-01-09_IMG_5349.jpeg 2021-01-09_IMG_5353.jpeg
    Forsterkeren er belastet med 8 ohm pr kanal, signal inn ca 1,5Vrms og ut begge kanaler ca 35Vrms
    som gir ei effekt ut på ca 153W i 8Ω og er innenfor spec.
    Temepratur som er på kjøleplate etter ca 1 time med full utstyring er ca 55°C, og SMPS ligger på ca 60°C.
    Og belasningsmotstanden får vama seg litt no også under testen, ca 95°C, men den skal no tåla med at den er oppgitt til 200W.
    Og ja den er kjøpt i Kina så detta blir no ein test på at motstanden ikkje er FAKE, og så langt ser da bra ut ;)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Bra jobba Helge ! :) Det du bygger ser kjempebra ut , bra layout og kort ledningsføring.
    Tommel opp fra meg iaf. (y)👍👍
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Bra jobba Helge ! :) Det du bygger ser kjempebra ut , bra layout og kort ledningsføring.
    Tommel opp fra meg iaf. (y)👍👍
    Mvh.
    Johnny
    Takk Johnny, prøver etter beste evne å få tinga til på ein fornuftig måte :unsure:
    Så det ender ofte med både ein-to og kanskje tre måter av samanstilling før ein trur ein byrjar å bli nøgd :LOL:
    Men det kjenner du nok litt til :)

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Så kanskje litt igjen om PeeCeeBee V4H, MOSFET forsterkeren fra India.
    Har kjørt noen ekstra belastningstester, nå også med 4 ohms belastning og den gir ihht forventningene og klipper synkront, dvs i topp og bunn.
    Forsterkeren er bygget opp som Dual Mono med PSU av SMPS med ±55 V ut, 800VA, kontinuerlig v/25°C 500VA og maks peak med 1200VA...
    for 8 ohm har ein ved 1.6 Vrms inn ca utnivå på 35,2 Vrms som blir ca 155 Watt.
    så for 4 ohm litt redusert inn på 1.48 Vrms som gir utnivå på 32,4 Vrms = 263 Watt.

    Specs:
    Power - 150W/250W into 8R/4R load with +/-56V PSU (0.1% THD)
    Frequency response(simulated) - ~2Hz to ~800KHz (-3dB)
    Slew Rate - 100V/uS
    Offset variation - +/-10mV
    SNR - >110dB
    AC gain - 24.5 (28dB)
    DC gain - Unity
    Input level for 250W into 4R - 1.5VRMS (~4V P-P)
    THD:
    100Hz 10W - 0.0005%, 100Hz 100W - 0.001%
    1KHz 10W - 0.002%, 1KHz 100W - 0.003%
    10KHz 10W - 0.002%, 10KHz 100W - 0.005%


    Ja dette har vært ett lite eventyr når ein tenker på at min første MOSFET ble bygget tidlig på 80 tallet når Hitachi kom med 2SK134 og 2SJ49 serien :giggle:

    Så får ein kose seg litt med Aleph 3 prosjektet, det blir litt målereultater der også i det DIY prosjektet. Så vil nok andre ting komme etter kvart :)

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då har ein gjort seg "ferdig" i denna omgang med testing og jussing på Aleph 3 class A Single End forsterkeren med Nelson Pass design opphav.
    Men den eg har nå rotet med er ein kina-utgåve på godt og vont :(
    Men med å forsndre på nokre komponenter og noen fjrnet så den blei mest mulig lik som original produktet så blei utgangspunktet bedre, men ikkje perfekt. Der var forsatt ein del skeivheiter i forholdet innsignal og da ein fekk ut igjen av forsterkeren :unsure:
    Ein del målingar blei da gjort, DC offset låg i grenseland ifht spec, men størsta problemet var at eine kanalen hadde stor skeivhet i klipping (usymmetri). Valgt å sett inn trimpot i strømgen for å kunna juster biasen. Satte også inn trimpot for å kunna juster DC offset i denne konstruksjonen.
    Fann også ut at ein del komponet verdiar hadde stort avvik ifht til originalt frå NP. Også fann ein på nett ein del oppgraderinger fra NP som peika i den lei eg var på veg mot, og det var stikk i strid med det kinautgåva viste :oops:
    Så når ein var klar så blei da testing, og resultata lot ikkje venta på seg, begge kanalar vist her i videosnutt av scopmeter:
    Scopmeter, Aleph 3 output
    Den gir da ca 15 Vrms+ = 28-29 Watt i 8Ω ohms-belastning,
    men PSU gir med begge kanaler i drift ca ±23,5 V over CRC kondensatorbank.

    ALEPH-3_pcb_layout#2.jpg
    Og her er da komponent utlegg etter modifikasjoner (fjerning & endring),
    så blei to motstander til byttet ut med trimpot, det var R113 og R106,
    henholdsvis med verdiene 100K og 500Ω.

    Så nå gjenstår prøvespilling og høyr korleisna den er ifht Aleph 5'en, som er bygget med andre FET og MOSFET transistorer.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Åja, vinteren er komt til Vestland også i år....
    2021-01-12_IMG_5385_R.jpg

    Men da blir andre tankar for DIY prosjekter frametter, her vist med to kabinett av GOLDMUND design:
    2021-01-12_IMG_5386.jpeg
    Med ett ekseplar av "fot" for kabinetta :) og så er da den bryteren ein ynskjer å bruk,
    men holet er firkanta - blir ein jobb med da som ein må få gjort noko med :unsure:

    Så da blir å byrja testing av desse komponentane no nå dei er lodda i hop....
    2021-01-12_IMG_5388.jpeg
    I testøyemed fann eg ein eldre Noratel 160VA trafo, 220Vac/2x22Vac,
    og med dagens nettspenning på 230Vac vil den gi ca 2x23Vac.

    Så dar kjem resultat av den testinga om litt...
    PSU og shuntreg, og etter da får ein ta linjedelen 🤓

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET, begynt litt testing av PSU og shunt.
    2021-01-20_IMG_5401.jpeg
    Da er eine kanalen for PSU/shunt testet, regulert til ±24 V og belastet med 220 Ω gir da ein strøm på ±109mA.
    Får gå videre i morgen, sjekke med større belastning og ta den andre kanalen også.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Now we are talking " Borbely talk ":) Har du sjekket for occillasjon ? Jeg hadde med en NO GO test også jeg , brukte plugg på load og koblet av load for ett kort øyeblikk bare for å sjekke at den ikke ble provosert , har hatt noen som gikk tverrt i sving da , da øker du bare den lille kondensatoren på predriver stage" Du kan og sjekke kun CCS delen bare ved å kortslutte out " for ett lite øyeblikk , dra opp mellom 5 -7 volt , med variac og sikringer selv sagt og monitor strøm , Siden den er constant " så får du total shunt strømmen nesten umiddelbart .Gleder meg til fotsettelsen . Er det EB 309 pre du bygger ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Now we are talking " Borbely talk ":) Har du sjekket for occillasjon ? Jeg hadde med en NO GO test også jeg , brukte plugg på load og koblet av load for ett kort øyeblikk bare for å sjekke at den ikke ble provosert , har hatt noen som gikk tverrt i sving da , da øker du bare den lille kondensatoren på predriver stage" Du kan og sjekke kun CCS delen bare ved å kortslutte out " for ett lite øyeblikk , dra opp mellom 5 -7 volt , med variac og sikringer selv sagt og monitor strøm , Siden den er constant " så får du total shunt strømmen nesten umiddelbart .Gleder meg til fotsettelsen . Er det EB 309 pre du bygger ?
    Nei, eg bygger BP507 - BP255 - BP409, ups det var kanskje BP409 du mente, EB er vel for Erno Borbely som han kalte alle sine konstruksjoner og du har skrevet 309. Eg har da All-FET varianten fra Thailand, ved Prakit Premthamkorn.

    Ja vil bruke litt tid på å teste denne shunten. Har vurdert Choke's også, men trur eg holder meg litt i skinnet nå i starten og kjører rett fram 😃
    Kan ellers lett kjøre seg i grøfta :oops: Er ikkje så vant med shunt regulator. Men den første kanalen som eg har kjørt test på vart berre så vidt lunken med 109mA belastning på utgangen.

    Men ein sak eg lurer litt på, med at eg har jobbet lite med shunt powersupply'er, generelt har det mest vært 230V, hydaulikk og navnigasjon under vann dei seineste åra :LOL: Har tatt opp igjen da gamle faget nå, må ha ein hobby.

    Men ser det som der er tre plasser der er strømmer som må vurderes ifht hvordan shunten skal jobbe, det er R1, så er det last strømmen, den som går til f.eks PreAmp'en, men shunt strømen - er den bare gitt ihht konstruksjonen etter som ein justerer spenningen til utgangen. Så det blir stømen inn - last strøm = shunt strøm? Og R1 settes ihht max strøm ein skal dra ut av shunt regulatoren. Eller blir det så at når strømen via R1 er satt så git det hvor mye ein har å bruke for last og resten går i shunt'n (shunt transen). Masse spørsmål, men håper ei avklaring på mine tanker :rolleyes: Er kanskje litt ute på jordet, men må avogtil spørre😃

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nei, eg bygger BP507 - BP255 - BP409, ups det var kanskje BP409 du mente, EB er vel for Erno Borbely som han kalte alle sine konstruksjoner og du har skrevet 309. Eg har da All-FET varianten fra Thailand, ved Prakit Premthamkorn.

    Ja vil bruke litt tid på å teste denne shunten. Har vurdert Choke's også, men trur eg holder meg litt i skinnet nå i starten og kjører rett fram 😃
    Kan ellers lett kjøre seg i grøfta :oops: Er ikkje så vant med shunt regulator. Men den første kanalen som eg har kjørt test på vart berre så vidt lunken med 109mA belastning på utgangen.

    Men ein sak eg lurer litt på, med at eg har jobbet lite med shunt powersupply'er, generelt har det mest vært 230V, hydaulikk og navnigasjon under vann dei seineste åra :LOL: Har tatt opp igjen da gamle faget nå, må ha ein hobby.

    Men ser det som der er tre plasser der er strømmer som må vurderes ifht hvordan shunten skal jobbe, det er R1, så er det last strømmen, den som går til f.eks PreAmp'en, men shunt strømen - er den bare gitt ihht konstruksjonen etter som ein justerer spenningen til utgangen. Så det blir stømen inn - last strøm = shunt strøm? Og R1 settes ihht max strøm ein skal dra ut av shunt regulatoren. Eller blir det så at når strømen via R1 er satt så git det hvor mye ein har å bruke for last og resten går i shunt'n (shunt transen). Masse spørsmål, men håper ei avklaring på mine tanker :rolleyes: Er kanskje litt ute på jordet, men må avogtil spørre😃 , Ja

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Torvbakkane , prøvde akkurat å ta ut sitat :( men nei
    Jo din siste resonemang er rett . Vil tu ta ut ca 100mA til en amplifier så er det vanlig på å sette opp shunten for total strøm minimum 130 mA med R 1 ,Hvis vi forutsetter at vi snakker load 100mA , feks amplifier .Jeg bruker minimum feks her feks 150 og har store kjølere og kan eksperimentere litt med tom gang strøm uten å drive å justere strømmen hver gang .Dacen min feks hørte jeg ikke forsjell på 200 og 150 Men skal du drive tung load sånn som meg , hode telefoner 32 ohm og impedanse tilpassede kabler 75 ohm så shunter jeg 200mA, eller så mye shunten tåler av varme men dog ikke over 50 - 55 gr c ved 20 gr rom temp
    Utregningen er for total shunt strøm ca 5 ohm er ca 100 , 4,7 er ca 130 mA 3,9 er 166mA og 3,3 er 199mA
    Du vil se at det ikke er helt like shunt strømmer som at rsd on er fordjellig på p og n channels , men uten betydning jeg har prøver det :)

    Dog regulatoren må ha minimum inn 7 volt over shunt spenningen , dvs 31v inn hvis 24 ut og load .De minste trafonene har høy regulerings prosent oppi 10 % eller mer , så de spretter opp ganske mye uten load Spenninger over er greit til en viss grad bare du er klar over at dette vil omsettes i varme .Jeg har så ledes noen trafoer som har 33v .Får du for høy spenning og shunten din ikke klarer varmen kan du feks 1, ha større kjølere 2 vikle ned trafo sek begge.Eller sette opp spenningen til 25 v istedet .Jeg har og gjort motsatt jeg har hatt bare hatt 29 v for regulator inn og -7 volt og satt shunten til 22v .Ang rail capacitet så har jeg selv minimum 10 000 uf pr 100 ma total shunt
    Håper jeg har opplyst shunt problematikk / tilpassning litt her :)
    ellers er det bare å spørre
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Harepusen,

    For å få med tidligere post som vedlegg må det stå +Sitat nede til høyre, hvis du ikke vil ha med vedlegg skal det stå -Sitat, det skal være hele kluet, håper du får det til :)
    2021-01-20_IMG_5405.jpeg
    Også kan "vedlegget" redigeres som ein ønsker...
    Hei Torvbakkane , prøvde akkurat å ta ut sitat :( men nei
    Slettet det ein ikke vil ha med, men husk at start og slutt må være med, står i hakeparantes.

    PS! ellers takk for ditt svar, var kjempe, takk.

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jo din 409 er lik min grammo pre 309 , som igjen er lik 307 , De har såkallt folded cascade pre drivers Toplogien er nesten helt identtisk eb 437-438 som er level shifter" som min dac og main pre :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Jo din 409 er lik min grammo pre 309 , som igjen er lik 307 , De har såkallt folded cascade pre drivers Toplogien er nesten helt identtisk eb 437-438 som er level shifter" som min dac og main pre :)
    Høyres intressant ut, har sett litt av de originale EB konstruksjonene men det er nå ikkje mange nei. Har inntrykk av at Erno Borbely har vært produktiv.

    Men har ett annet spørsmål når vi først er i gang :D
    Du nevnte trafo problematikken med spenning versus tomgangspenning for sekundær, er det så å forstå at din erfaring gir at små trafoer {lav VA/effekt) er meir variasjon ifht større (høy VA/effekt)? Eg har tenkt ein 80VA trafo til All-FET prosjektet mitt, 50VA ville vært stor nok, men bør kanskje vurdere større 100,120,eller 160VA for å få bedre stabilitet. Sjøl har eg målt lite på dette, både for små og store ringkjerne trafoer.
    Vært kjekt å fått ein meir utdyping om problemet, vil etter mi meining da isåfall ha litt om hvordan ein skal velge type etc.

    Mvh
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En stor trafo vil naturlig nok ha mindre variasjon mellom tomgang og last, enn en liten trafo som må lastes mye hardere. Tidligere var det gjerne slik at torider var spesifisert med spenning ved max.last, men EI trafoer typisk listet spenning ved tomgang.... mulig det har endret seg.... jeg husker ikke sist jeg brukte en "ikke-toroid"..... :cool:
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Torvbakkane , prøvde akkurat å ta ut sitat :( men nei
    Jo din siste resonemang er rett . Vil tu ta ut ca 100mA til en amplifier så er det vanlig på å sette opp shunten for total strøm minimum 130 mA med R 1 ,Hvis vi forutsetter at vi snakker load 100mA , feks amplifier .Jeg bruker minimum feks her feks 150 og har store kjølere og kan eksperimentere litt med tom gang strøm uten å drive å justere strømmen hver gang .Dacen min feks hørte jeg ikke forsjell på 200 og 150 Men skal du drive tung load sånn som meg , hode telefoner 32 ohm og impedanse tilpassede kabler 75 ohm så shunter jeg 200mA, eller så mye shunten tåler av varme men dog ikke over 50 - 55 gr c ved 20 gr rom temp
    Utregningen er for total shunt strøm ca 5 ohm er ca 100 , 4,7 er ca 130 mA 3,9 er 166mA og 3,3 er 199mA
    Du vil se at det ikke er helt like shunt strømmer som at rsd on er fordjellig på p og n channels , men uten betydning jeg har prøver det :)

    Dog regulatoren må ha minimum inn 7 volt over shunt spenningen , dvs 31v inn hvis 24 ut og load .De minste trafonene har høy regulerings prosent oppi 10 % eller mer , så de spretter opp ganske mye uten load Spenninger over er greit til en viss grad bare du er klar over at dette vil omsettes i varme .Jeg har så ledes noen trafoer som har 33v .Får du for høy spenning og shunten din ikke klarer varmen kan du feks 1, ha større kjølere 2 vikle ned trafo sek begge.Eller sette opp spenningen til 25 v istedet .Jeg har og gjort motsatt jeg har hatt bare hatt 29 v for regulator inn og -7 volt og satt shunten til 22v .Ang rail capacitet så har jeg selv minimum 10 000 uf pr 100 ma total shunt
    Håper jeg har opplyst shunt problematikk / tilpassning litt her :)
    ellers er det bare å spørre
    Hei Helge :)

    Har åpnet min nå og sjekket for deg. Jeg har satt opp shunten med R1= 3R3. Dette tilsvarer ca. 200mA som også @HAREPUSEN sier. Så vi er helt enige, samt at dette så klart er målt. Men, som jeg fortalte deg på mail, så har jeg byttet ut transene i shunten med 2SJ200 og 2SK1529. Disse har også fått større kjøleprofiler.
    Bias på pre-ampen ble satt til 110mA.

    002red.jpg IMG_20210120_214840.jpg

    Jeg brukte også choker:

    007 red.jpg

    MEN: Da må trafospenningen opp på 2 x 45V. Du får da et spenningsfall over chokene. Spenning innpå shuntregulatoren blir da 31V, hvilket er perfekt for 24V ut.
    Akkurat som @HAREPUSEN sier, 7V diff.

    Men, du kan jo starte slikt du har tenkt uten choker, for siden å teste ut siden med. Ulempen er innkjøp av nye trafoer.......
    Lykke til videre ! :)👍

    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Høyres intressant ut, har sett litt av de originale EB konstruksjonene men det er nå ikkje mange nei. Har inntrykk av at Erno Borbely har vært produktiv.

    Men har ett annet spørsmål når vi først er i gang :D
    Du nevnte trafo problematikken med spenning versus tomgangspenning for sekundær, er det så å forstå at din erfaring gir at små trafoer {lav VA/effekt) er meir variasjon ifht større (høy VA/effekt)? Eg har tenkt ein 80VA trafo til All-FET prosjektet mitt, 50VA ville vært stor nok, men bør kanskje vurdere større 100,120,eller 160VA for å få bedre stabilitet. Sjøl har eg målt lite på dette, både for små og store ringkjerne trafoer.
    Vært kjekt å fått ein meir utdyping om problemet, vil etter mi meining da isåfall ha litt om hvordan ein skal velge type etc.

    Mvh
    Dimensjonering av trafo .Jeg testet en del trafoer sammen med shuntene way ago. Du må så på behovet ditt ,Til SE bruk og du skal du bare drive en 20- 100k input amp holder det lenge med 50wa , pr kanal ,Men det er bare det at endel av dem støyer en del fysisk , selv om man bare tar ut en brøkdel av strømmen de er designet for ,,, spesiellt for shunt bruk .I tillegg synes jeg de minste lød triste å grå i klangen. De litt større 80 til 100 wa støyet mindre med samme load og de med støpte mittcenter minst ,
    Noratel er bra ,De siste her , plitron torrids og R core fra selctronic , som har den laveste støyen av alle,, dvs nada ,De genererer minst varme og .R-core har ekstrem eletrisk isolasjon primær / mains ,Jeg bruker de 2 sist nevnte i dac og mc riia Det er de bestlydene trafoe jeg har testet .Allke vel har jeg for balanserte preampen (Jeg shunter 330MA x 2 og pre trekker ut 4x 100 mA ) 2 gamle EI trafoer på 2x300wa som lyder så bra at jeg har ikke funnet noe å erstatte dem med . og ikke støyer de heller Men de må ha ett eget sjermet kabinett 0,5 m fra preen .Så det er draw backen med store trafoer .Derfor har jeg exsterne trafo bokser .Jeg vil og anbefale for lavest støy best isolasjon å bruke dual likeretting og dual sekundærer på signal amper .Men om du modul bygger er det enkelt å forandre og teste psu / trafos .PS jeg laget pinout standarisering på alle psu /exstern , så jeg kan switche hvemsom helst mellom dac pre og mc riia

    Bildene er fra min støysvakeste regulator med C-R-C bank og copper kapslede R- core i alu kabinett.Dette føder min CI riia 70dB gain og er nesten støy fri
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei Helge :)

    Har åpnet min nå og sjekket for deg. Jeg har satt opp shunten med R1= 3R3. Dette tilsvarer ca. 200mA som også @HAREPUSEN sier. Så vi er helt enige, samt at dette så klart er målt. Men, som jeg fortalte deg på mail, så har jeg byttet ut transene i shunten med 2SJ200 og 2SK1529. Disse har også fått større kjøleprofiler.
    Bias på pre-ampen ble satt til 110mA.

    Vis vedlegget 691088 Vis vedlegget 691089

    Jeg brukte også choker:

    Vis vedlegget 691092

    MEN: Da må trafospenningen opp på 2 x 45V. Du får da et spenningsfall over chokene. Spenning innpå shuntregulatoren blir da 31V, hvilket er perfekt for 24V ut.
    Akkurat som @HAREPUSEN sier, 7V diff.

    Men, du kan jo starte slikt du har tenkt uten choker, for siden å teste ut siden med. Ulempen er innkjøp av nye trafoer.......
    Lykke til videre ! :)👍

    Mvh.
    Johnny
    Min erfaring er at modstande lyder bedre end choker. Sidstnævnte giver død og indelukket lyd efter min mening.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Om du vil ha en allsidig pre som kan dra hodetelefoner og som den kan eller low impedance kabler impedanse korrigerte 75 ohm så bør i allefall gå for 100-120 wA pr kanal .Du vil drive feks akg 701 32 ohms last with ease !
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Min erfaring er at modstande lyder bedre end choker. Sidstnævnte giver død og indelukket lyd efter min mening.
    Ja vi er nok i to leirer der , PBN i calfornia sverget til serie regs og choker og vi snakker om å strømføde samme type eletronikk og topologi .Men så er det faktisk noen ogdå meg ,,som synes shunten er overlegen på ds.Johnny kombinerte likeså godt både shunt og chokes :),Det hele dreier seg jo om å gi regulatoren til sist mindre rippel inn :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg brukte 160W Noratel trafoer. Dead silent. Jeg har også testet med 32 ohms hodetelefoner. Pre-ampen driver de som en drøm 👍.

    Min erfaring er at modstande lyder bedre end choker. Sidstnævnte giver død og indelukket lyd efter min mening.
    Vel det er din mening. Vel, da lyder vel alle rør-preamps dødt og innelukket også ? Der brukes det jo ofte chokes. En litt vel bastant mening, at alle konstruksjoner med chokes lyder dårlig ?
    Med den strømforsyning @Torvbakkane har pr. nå, så har han ingen mulighet for CRC. Da må han evt. utvide den med et ekstra sett kondensatorer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn