Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Ja vi er nok i to leirer der , PBN i calfornia sverget til serie regs og choker og vi snakker om å strømføde samme type eletronikk og topologi .Men så er det faktisk noen ogdå meg ,,som synes shunten er overlegen på ds.Johnny kombinerte likeså godt både shunt og chokes :),Det hele dreier seg jo om å gi regulatoren til sist mindre rippel inn :)
    PBN:

    Skjermbilde 2021-01-20 235319.png
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei, ja her var fleire fine og gode svar/tips. Det er til å jobbe videre med. Og eg vil nå få testet og sette All-FET pre-amp'en opp som standard, men vil redusere gainen den er levert med. Prøver med kun 6dB istaden for 20dB som er levert med i kitet.

    For artighet skull sjekket eg noen datablad for Noratel ringkjernetrafoer, tok ut med spenning 230Vac/2x24Vac, og da på følgende effekter:
    50VA : U0= 27,7V U= 24V
    80VA : U0= 27,8V U= 24V
    100VA : U0= 27,3V U= 24V
    120VA : U0= 26,9V U= 24V
    150VA : U0= 26,5V U= 24V
    600VA : U0= 25,2V U= 24V

    Ein ser da at det er utifra data mindre tomgangspenning ifht fult belastet sekundær spenning ettersom effekten på trafoen øker.
    Men så har vi da erfaringen til Harepusen at STORE trafoer kan gi magnetisk støy hvis kommer for nert brukerområdet.

    Så resultatet blir at ting må planlegges, testes og lyttes til, så får ein vurdere resultatet. Annen sak er å handle Noratel Audio Grade trafoer, skal vere bedre egnet til våres DIY High End nivå....

    Jaja, får ta ein ting om gangen, nå tar eg kveld (tidlig til ein forandring).

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ideelt er jo egentlig 22 v trafoer best egnet for 31 v likerettet her , da er det bare å finne en som ikke har så høy reglerings prosent , dvs load / noload forsjellen
    Får man kjøpe custom made fra noratel tro ?

    Ps hvorfor så lav gain ? 2 ganger bare ,,,, du må vel korrigere FB cap i så lav gain ?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Ideelt er jo egentlig 22 v trafoer best egnet for 31 v likerettet her , da er det bare å finne en som ikke har så høy reglerings prosent , dvs load / noload forsjellen
    Får man kjøpe custom made fra noratel tro ?

    Ps hvorfor så lav gain ? 2 ganger bare ,,,, du må vel korrigere FB cap i så lav gain ?
    De fleste signalkilder i dag (CD, Streamer osv.) gir jo ut ca. 2V p/p (eller mer ). Trenger man virkelig mer enn 6dB gain ?
    Lavere gain, lavere forvrengning ......Win-Win ;)

    Får man kjøpe custom made fra noratel tro ?
    Det får man :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ideelt er jo egentlig 22 v trafoer best egnet for 31 v likerettet her , da er det bare å finne en som ikke har så høy reglerings prosent , dvs load / noload forsjellen
    Får man kjøpe custom made fra noratel tro ?

    Ps hvorfor så lav gain ? 2 ganger bare ,,,, du må vel korrigere FB cap i så lav gain ?
    Ja Noratel leverer Custom Made ringkjerner, også i det dei kaller Audio Grade for audio markedet (Ref Noratel-WEB sida) både proff og privat markedet. Men om dei selger privat veit eg ikkje, kanskje nokon andre som veit ka muligheter som er i dag. Om dei har eit vareutsalg for private/DIYerer?
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Jeg har aldri hatt noe problem med å handle som "privat" fra Noratel. Det er bare å ta en telefon med de.

    Men så har vi da erfaringen til Harepusen at STORE trafoer kan gi magnetisk støy hvis kommer for nert brukerområdet.
    Jeg kan sette preamp.-kabinett rett oppe på power-supply kabinett uten noen form for magnetisk støy.

    Dønn tyst
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Jeg har aldri hatt noe problem med å handle som "privat" fra Noratel. Det er bare å ta en telefon med de.

    Jeg kan sette preamp.-kabinett rett oppe på power-supply kabinett uten noen form for magnetisk støy.

    Dønn tyst
    Hei,
    Ja eg har også handlet direkte for ein del år siden, men ifjor skulle vi handle ein trafo til firma og
    da var det ein del styr før det reg at det var ett firma som bestilte, mitt eget og da vart det litt
    fram og tilbake så derfor eg var nå litt usikkker. Men det er nå fort å sjekke, kun ein telefon :)

    For 2x22V trafoer er ikkje alle WEB butikker som har Noratel i sortemanget som har i lager.

    Det med magnetisk støy eller feltstøy fra trafo er vel ofte nok med stålhatt over som du har i
    din preamp PSU Johnny, da blir liksom magnetfeltet stoppet på sider og over trafo.
    Og slike stålhatter (cover) fås i mange størrelser, eg fikk fatt i noen til mine 2x25Vac 600VA trafoer,
    men dei blei ikkje brukt i den sammenhengen til Aleph 5'en.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei,
    Ja eg har også handlet direkte for ein del år siden, men ifjor skulle vi handle ein trafo til firma og
    da var det ein del styr før det reg at det var ett firma som bestilte, mitt eget og da vart det litt
    fram og tilbake så derfor eg var nå litt usikkker. Men det er nå fort å sjekke, kun ein telefon :)

    For 2x22V trafoer er ikkje alle WEB butikker som har Noratel i sortemanget som har i lager.

    Det med magnetisk støy eller feltstøy fra trafo er vel ofte nok med stålhatt over som du har i
    din preamp PSU Johnny, da blir liksom magnetfeltet stoppet på sider og over trafo.
    Og slike stålhatter (cover) fås i mange størrelser, eg fikk fatt i noen til mine 2x25Vac 600VA trafoer,
    men dei blei ikkje brukt i den sammenhengen til Aleph 5'en.
    Eller du kan bruke en kobber plate eller vinkel :)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvad er "magnetisk" støj. Aldrig hørt det udtryk før. Alle trafoer har et udstrålings felt. Gælder vel at placere så det bliver mindst muligt.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    De fleste signalkilder i dag (CD, Streamer osv.) gir jo ut ca. 2V p/p (eller mer ). Trenger man virkelig mer enn 6dB gain ?
    Lavere gain, lavere forvrengning ......Win-Win ;)


    Det får man :)
    Nei dt er det jeg kaller customisering , akkurat denne pre er noe av støysvakeste som finnes period ,Jeg like selv å ha muligheten til å spille mindre høytalere og like så I phonen som har en del lagret musikk og da er det hendig med noe ekstra gain.Vanlig vis når jeg stremaer setter jeg volumen stand by kl 12 og justerer volum på PC ,Om volumen står kl 12 eller helt av kan ikke høres hos meg ,Men så har jeg jo sinnsykt støy svake power amps da .Ps de har samme topologi som 309 /409 :)

    Ps sorry Johnny den var til Torvbakkane , må få meg briller eller forstørrelse program på PC :)
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hvad er "magnetisk" støj. Aldrig hørt det udtryk før. Alle trafoer har et udstrålings felt. Gælder vel at placere så det bliver mindst muligt.
    Hei Drossel,

    Håper du er litt fleksibel ifbm språkbarrierer, her hvor jeg kommer fra er støy noe som er uønsket, da brukt om ting/hendelser/opplevelser når det passer inn i sammenhengen! Stråling (utståling) blir hos oss brukt om varme også kalt varmetap. Men ja det blir i ein del sammenhenger også brukt om uønskede magnetfelter. Magnetisk er litt forkortet for magnetisk felt som eg meiner må til for at ein trafo skal fungere. Men det feltet kan bli stort, større enn ønsket og da vil jeg kalle det støy i den sammenheng at det skal f.eks reduseres.

    Kanskje ikkje slik alle ville uttrykt det, men sånn sier eg det...

    Men ja plasseringer så eventuelle magnetfelter rundt området til ein trafo er viktig å ta hensyn til under plassering av alle komponenter i våres topologi forsterkerer og forforsterkerer etc.

    Men trur ikkje vi skal utdype denne diskusjonen noe mere, vi må bare være litt tollerange med våres språk og skriveferdigheter. Det er DIY som gjelder :)
    Men ja, det må alltid være lov å spørre om hva ein meiner 🤓

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da har ein startet testen av den andre kanalen til PSU og Shunt reg.
    Det går fotsatt med standard oppsettet som blei levert i kit'et, da resultat over belastning 220 ohm = 110mA
    2021-01-21_IMG_5406.jpeg
    Blir nok ikkje testet så mykje meir i dag, har nå kjørt vel 1 time.
    Har ikkje noko utval i motstander for R1/R2,
    men har ein pose med 1Ω/3W og ein med 0,47Ω/3W
    så bør kunne lage ett nettverk for å teste med f.eks 2,2Ω... 😃
    (nå har det vært med 4,7Ω/3W)

    Så blir litt greier i helga 🤓

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Jeg hadde prøvd først med R1=3R3 og med en last på 220 ohm=110mA. Følg med temp.på kjøleprofilene, for det kommer til å bli varmt ;)
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Jeg hadde prøvd først med R1=3R3 og med en last på 220 ohm=110mA. Følg med temp.på kjøleprofilene, for det kommer til å bli varmt ;)
    Mvh.
    Johnny
    Ja Johnny, det vil eg teste i helga, nå er det ikkje hatt så mye varme på kjølrplatene til shunten så langt,
    belaster som nevnt tidligere med 220Ω og målt temperatur er 35° til 40° C. Strøm beregnet til 109-110mA og R1 er her 4,7Ω/2W.
    Skal bli intressant å teste meir i helga med annen motstand for R1.
    Tester først med 3,3Ω som du anbeffaler, lager ett nettverk på 3stk 1Ω i serie + 3stk 1Ω i parallell, blir ca 3,33Ω ;) (har ingen ferdig motstand:rolleyes:)
    Og tar temeratur målinger konstant.

    Meir info kommer etter kvart :)

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Da har ein startet testen av den andre kanalen til PSU og Shunt reg.
    Det går fotsatt med standard oppsettet som blei levert i kit'et, da resultat over belastning 220 ohm = 110mA
    Vis vedlegget 691399
    Blir nok ikkje testet så mykje meir i dag, har nå kjørt vel 1 time.
    Har ikkje noko utval i motstander for R1/R2,
    men har ein pose med 1Ω/3W og ein med 0,47Ω/3W
    så bør kunne lage ett nettverk for å teste med f.eks 2,2Ω... 😃
    (nå har det vært med 4,7Ω/3W)

    Så blir litt greier i helga 🤓

    Mvh
    Helge
    Er det 100mA som er anbefalt forsterker tomgang ? Og du vil sjekke om du klarer shunte 200 mA ?og ikke over skride 50 c ?Da må du ta enda en ting i betraktning , enclosure , kabinett og lufting med lokket på , Kabinett eller lay out og lufting bør være konstruert så det blir enten 1 selv ventilerende "eller 2 vifte eller 3 power trans montert til chassi ..Hvis du i tillegg skal ha ampene i samme kabinett blir det mere plan legging som at de og produserer også varme .så du ikke får inter actions
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja da har ein behov for å modifiserte topplokka til PreAmp og PSU.
    Har laget ei skisse for korleis ein tenker seg hull oppsett:
    DRW202101-001 Rev.A, Topplokk for Alukabinett (410x300mm).jpg
    Hmm, tja skulle hatt noen som kan bistå å lage tegninga i AutoCAD med filformat for kutting i vannskjære maskin?
    Har alle mål etc, men tegninga mi er i MS Visio, har lite med AutoCAD å gjer med at der ikkje finnes fullgodt converteringsprogram som eg kjenner til ;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    På min 309 lagde jeg bare lufting over hver kjøler og det samme for under siden slik at frisk luft får komme inn du får en selv ventilerende funksjon .Der jeg bruker 12 v vifte og forsyner den med 5 v blir de veldi stille gående .Tenk på å lage en løsning som gir selv ventilerende effekt , kald luft inn nede ut opp enten lokk eller slisser
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Synes det ser ganske bra ut, jeg. Du kan jo sammenligne med lokket mitt:

    Dekklokk 10mm (2).jpg

    Jeg har ingen lufte-spalter i bunnplaten.
    Kan du få til noen der, er det bare et pluss, men strengt tatt ikke nødvendig. Jeg målte heath-sinkene på shunten (med lokk), og de målte slik:

    001.jpg

    Ja da har ein behov for å modifiserte topplokka til PreAmp og PSU.
    Trenger du luftespalter på PSU ? Blir ikke noe særlig varme der.

    Er det 100mA som er anbefalt forsterker tomgang ?
    Svar: Ja. Men greit å teste shuntene med 110mA (Sikkerhetsmargin).

    HAREPUSEN skrev:


    Ps hvorfor så lav gain ? 2 ganger bare ,,,, du må vel korrigere FB cap i så lav gain ?
    @HAREPUSEN har helt rett. C11 må justeres ved lavere gain.

    12dB gain: C11 :330pF
    6dB gain: C11: 470pF

    Referanse:


    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)

    Jeg har ingen lufte-spalter i bunnplaten.
    Kan du få til noen der, er det bare et pluss, men strengt tatt ikke nødvendig. Jeg målte heath-sinkene på shunten (med lokk), og de målte slik:

    Trenger du luftespalter på PSU ? Blir ikke noe særlig varme der.

    Svar: Ja. Men greit å teste shuntene med 110mA (Sikkerhetsmargin).

    @HAREPUSEN har helt rett. C11 må justeres ved lavere gain.
    12dB gain: C11 :330pF
    6dB gain: C11: 470pF
    Referanse:

    Mvh.
    Johnny
    Hei,

    Johnny takk for bekreftelsen/overtalelse om kjølebehov av PSU, hadde da i tankene,
    men blir ofte slik når ting begynner å rulle at mykje følger på, mao tar vel mykje av... :LOL:;)

    Ellers er den infoen du ref til og med tidligere innspel fra Harepusen, det med at også FB kondis må justeres ihht den gain'en ein velger fin å registrer.

    Når det gjelder gain i preampen hadde eg tenkt å bruke 6dB, men er blitt litt usikker på det med at eg har brukt nå NLE PreAmp'en, som har 6dB gain, mot forskjellige utgangsforsterkerer, og der vises det fort at inngangsfølsomhet (nivå den trenger) er forskjellig. Mine Singel Ended Class A krever litt trykk inn for å få noe ut ifht ein del AB forsterkerer eg har.
    Men det er nå ikkje verre enn at ein får bruke litt tid på det valget tenkjer eg :)

    Nå får ein gjer ferdig testing av komponentene rundt All-FET shuntregulatoren før ein skal begynne på linjedelen, og evaluere gain... 😃

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Når det gjelder gain i preampen hadde eg tenkt å bruke 6dB, men er blitt litt usikker på det med at eg har brukt nå NLE PreAmp'en, som har 6dB gain, mot forskjellige utgangsforsterkerer, og der vises det fort at inngangsfølsomhet (nivå den trenger) er forskjellig. Mine Singel Ended Class A krever litt trykk inn for å få noe ut ifht ein del AB forsterkerer eg har.
    Mvh
    Helge
    Da hadde jeg lagt meg på 12dB gain , slik at du kan teste de forskjellige amp's du har bygget ;). 12 dB gain er ganske "vanlig" for en Se-preamp.
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Da hadde jeg lagt meg på 12dB gain , slik at du kan teste de forskjellige amp's du har bygget ;). 12 dB gain er ganske "vanlig" for en Se-preamp.
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,

    Hadde begynt også å vurdere 12dB, med at eg har ein (NLE'en) med 6db som kan synes som er litt lav og HF'en som er oppi området rundt 20db +/-.
    Takker for bekreftelse på at eg på ett slags vis tenker rett 🤓

    Ellers er det litt stilt nå i DiY prosjektene, begynner å livne til litt igjen, men må vente ca 1 måned før eg kan bestille nye briller. Er nettopp operert for grå ster. Men nå begynner det å gå bra :) Men har hatt litt bevegelses begrensninger - ikkje løfte tyngre ting og ei bøye seg for å sjå ned ;)

    Men bestilte noen småtrafoer i dag, tyder vel på at ein begynner å fungere igjen :LOL::cool:

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Grå stær er noe dritt. Jeg har heldigvis vært forskånet for slikt, men har alltid måtte ty til syn på kun ett øye. En medfødt "skavank", som jeg har måtte leve med hele livet. Har ikke stoppet meg på noen måte, men jeg har et dårlig høyre sidesyn.
    God bedring til deg ! :)
    Men bestilte noen småtrafoer i dag, tyder vel på at ein begynner å fungere igjen :LOL::cool:
    Hva slags "småtrafoer" er dette da ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Grå stær er noe dritt. Jeg har heldigvis vært forskånet for slikt, men har alltid måtte ty til syn på kun ett øye. En medfødt "skavank", som jeg har måtte leve med hele livet. Har ikke stoppet meg på noen måte, men jeg har et dårlig høyre sidesyn.
    God bedring til deg ! :)

    Hva slags "småtrafoer" er dette da ?
    Mvh.
    Johnny
    Takk Johnny,
    Det er PCB trafoer, 25VA 2x22V til ein hodetelefon forsterker eg byrja på her ifbm måtte ha noe ekstra lyd for headset, og no vil eg berre ha det ferdigstilt. Irriterande når ting ligg som halvfabrikata. Men no blir da å ta da innimellom.
    Til All_FET'en vil eg ha Noratel, og dei må eg handla frå Hamar eller via HK i Drammen. Skal ha to 2x22Vac, trur eg vil ha litt høgare VA på dei da eg ser da blir litt mindre sving i mødlå ubel. ifht bel. spenning. men går ein litt opp i effekten så meiner eg det har mindre betydning den forandringen ifbm med bel. Men no er nå bel. meir eller mindre konstant eigentleg.

    Helge god bedring , håper du ser bildet :) Vis vedlegget 692927
    Takk Harepusen,
    formen byrjar å kjem seg, men eg har ikkje begynt lodding etc enda pga er for stor forskjell på da auga som er operert og da friska, tar nokre veker før tilpassing av nye briller.
    :LOL: Åja, han karen har fått seg jobb som døråpnar....

    Me tytas.

    Ellers litt DIY prosjekt:
    Top_zpsca5b7224.jpg Bot_zps1e5b020b.jpg
    Her er ein PSU eg skal halver, PCBen består av to identiske (mao dual 3-20Vdc). Eg meiner den skal kunnas delast på mitten ( på langs) og dermed få to stykk singel PSU. Har bestilt PCB fra JimsAudio i HK, snakket med han i gårkveld og PCB er i dag pakket og på veg i forsendelse. Den halve er tenkt til All-FET prosjektet, men eg lar no kanskje heile PCBen ver i PSU kabinettet men berre setter på dei komponentane ein treng for singel PSU.
    Ellers er det vanskelig å finn noko nedi Kina for tida med at mange stader har dei ei lang feiring nå (ferie) til ut i mitten av februar ser eg. Men HK er i aktivitet.
    Så blir da å bestill nokre komponentar fra RS, Elfa eller Mouser...

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)

    Her er ein PSU eg skal halver, PCBen består av to identiske (mao dual 3-20Vdc). Eg meiner den skal kunnas delast på mitten ( på langs) og dermed få to stykk singel PSU.
    Burde la seg gjøre ;). Blir vel noe slikt da ?

    649685-cb1b9ffe0b15b6b162beef6e75d0b50f red.jpg Bot_zps1e5b020b red.jpg
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då ventar ein på oppdatering av kina pakken, var da "Arrived at Destination Hub" kl.11:00 i går 1.febr. Så nå er det hvor i Europa den er, tidligere erfaring er i Oslo (Lillestrøm), var best. 27.jsn. og pakket i HK den 28.jan. Kan ikkje klage på første etappe av forsendelsen :)
    Så nå får ein vente på oppdatering, det blir vel poooosten...

    Ellers er der litt lodding med dårlegt syn for tida:
    1. 2021-02-02_IMG_5449 (PeeCeeBee PreAmp).jpeg 2. 2021-02-02_IMG_5450 (WHAMMY).jpeg
    1. PeeCeeBee PreAmp, 2kanals med PSU - går med 2x15Vac, design Mr.Shaan.
    2. WHAMMY headphone amplifier, design av Wayne Colburn, Pass Labs. - WAYNE'S HEADPHONE AMP MUST MAKE YOURSELF

    Den eine er nå ferdig loddet, den andre samles det litt deler til fortsatt. Men nå når synet kommer seg vil ein igjen begynne testing av All-FET PreAmp'en :)

    Mvh
    Helge
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Jeg vil egentlig anbefale deg å ikke bruke den 2x22V trafoen til Whammy'en så lenge du ikke skal kjøre veldig høy spenning på den. 2x15V er beste alternativ om du skal kjøre +/15VDC. 2x18V er ypperlig med LED reference. Alt annet blir bare bortkastet energi og unødig oppheting av regulatorene.
    Ellers så trenger du heller ikke å bruke PCB mount trafo. en hvilken som helst potted eller innkapslet trafo kan brukes :)
    her er min med 30VA 2x18V innkapslet trafo.
    IMG_20181116_051015.jpg
    IMG_20181123_020347.jpg
    IMG_20181124_194825.jpg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Jeg vil egentlig anbefale deg å ikke bruke den 2x22V trafoen til Whammy'en så lenge du ikke skal kjøre veldig høy spenning på den. 2x15V er beste alternativ om du skal kjøre +/15VDC. 2x18V er ypperlig med LED reference. Alt annet blir bare bortkastet energi og unødig oppheting av regulatorene.
    Ellers så trenger du heller ikke å bruke PCB mount trafo. en hvilken som helst potted eller innkapslet trafo kan brukes :)
    her er min med 30VA 2x18V innkapslet trafo.
    Takk for info Audiosan, når du nå nevner det og ein ser på tallas virklighet så ja det blir fort unødig varme. Det å redusere innspenning til regulatorene fra 31-32Vdc til ca 25Vdc er mye spart i varme, ja absolutt. Seie ein at det er f.eks 0,5A som går pr rail så blir det effekttapet redusert med ca 3,5W, fra 8,5W til 5W...
    Absolutt noko å ta med seg i eit lukka kabinett eller med minimal kjøling.
    No er vel reelt strømforbruk noko lavare, men så långt er eg da ikkje komen i detta prosjektet.

    Men kor har du handla den trafoen du har brukt, og er da stålkapsling?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET Pre-Amp'en igjen,
    fortsetter med litt testing...

    Er shuntregulatoren BP-255 som testes litt enda med forskjellige belastninger.
    Også parallellt litt arbeid på komende kabinetter, først ut er trafo/likeretter boksen.

    Så inn med de siste komponentene til linjetrinnet BP-409, settes opp med 12dB gain. Og justeringer skal utføres...
    Ops! oppdager at noen komponenter for linjetrinnet er blitt glemt ved siste bestilling, gir ny forsinkelse for BP-409 ;)
    2021-02-04_IMG_5453.jpeg Så blir berre shunt'en som nå kan ferdigstilles 😃
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    All-FET Pre-Amp'en igjen,
    fortsetter med litt testing...

    Er shuntregulatoren BP-255 som testes litt enda med forskjellige belastninger.
    Også parallellt litt arbeid på komende kabinetter, først ut er trafo/likeretter boksen.

    Så inn med de siste komponentene til linjetrinnet BP-409, settes opp med 12dB gain. Og justeringer skal utføres...
    Ops! oppdager at noen komponenter for linjetrinnet er blitt glemt ved siste bestilling, gir ny forsinkelse for BP-409 ;)
    Vis vedlegget 694842 Så blir berre shunt'en som nå kan ferdigstilles 😃
    Kansje j har ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt nytt fra All-FET Audio, ser dei har lagt ut i august 2020 nytt SuperShunt Regulator og Power Supply PCB.
    PSU'en er nok ein del oppdatert ifht tidligere BP-507, er merket som BP-112/107,
    og Super Shunt'en er mye den samme som BP-255 men ein del endret layout.
    All-FET 118206414_3253265848101110_6047768444608090586_o.jpg
    Ja dette er litt spennende for dei som har behov for sånt, priser etc er ukjent. Ein må nok kontakte firma.

    Ellers er nå mine PCB'er fra kina, Jims Audio i HK, komt til Oslo, så nå er det begynt å lysne litt i tunnelen 🤓
    Så det begynner å ordne seg for PSU kassa til min All-FET PreAmp prosjekt.
    Sjølve PreAmp kassa er fortsatt litt på hold da der er på veg ein del komponenter fra Mouser.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Litt nytt fra All-FET Audio, ser dei har lagt ut i august 2020 nytt SuperShunt Regulator og Power Supply PCB.
    PSU'en er nok ein del oppdatert ifht tidligere BP-507, er merket som BP-112/107,
    og Super Shunt'en er mye den samme som BP-255 men ein del endret layout.
    Vis vedlegget 695297
    Ja dette er litt spennende for dei som har behov for sånt, priser etc er ukjent. Ein må nok kontakte firma.

    Ellers er nå mine PCB'er fra kina, Jims Audio i HK, komt til Oslo, så nå er det begynt å lysne litt i tunnelen 🤓
    Så det begynner å ordne seg for PSU kassa til min All-FET PreAmp prosjekt.
    Sjølve PreAmp kassa er fortsatt litt på hold da der er på veg ein del komponenter fra Mouser.
    Har hn fått ny web site "? Finner bare de gamle jeg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då litt lys i tunnelen igjen, i alle fall følelsemessig :cool:

    Da vil sei da kom pakke. Posten igjen fått da fram, men har dei brukt tracking nr? Ånei, dei er vist suverene, men pakka er komt i hus, dermed er eg fornøgd om da tok ca 6 dagar frå Oslo til Bergen...
    Så her er PCB'en:
    2021-02-10_IMG_5457.jpeg
    Er designa for regulator LT1083, men eg kjem sannsyligvis til å bruk LM317 som tåler opptil 40Vdc på inganger ifht LT1083'en som er oppgitt til kun 30Vdc.
    Og kretsmessig blir eller mykje likt. Var tenkt å dela PCB'n i to sidan da er to identiske regulator utlegg på denne PCB'en, men lar den vær som den er...
    Bygger berre den som singel. Men kanskje modifiser litt at dei to inngangskondisane brukas i ett oppsett som CRC før regulatoren? Blir litt kråkereir på undersida då av PCB'en :rolleyes: Ja denne er også for All-FET prosjektet mitt.

    Men samstundes fekk ein no melding om at pakke frå Mouser er ferdig. Er gjort klar med tracking nummer og skal vera i Oslo til fredag med UPS. Så da blir tysdag forhåpentlegvis ein får den då. For då har posten utkjøring den veka på to dagar (oddetals veka). Så da bør eg ha fleire delar til All-FET prosjektet 🤓

    Ja så da byrjar ordna seg litt her i vest også nå da :)

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn