Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Regnet jo egentlig med at du hadde koll på dette, men det er lett å glemme ting.....Bare spør meg :ROFLMAO: Har gjort så mange blemmer, at det er rent flaut :oops:
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Regnet jo egentlig med at du hadde koll på dette, men det er lett å glemme ting.....Bare spør meg :ROFLMAO: Har gjort så mange blemmer, at det er rent flaut :oops:
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,
    Ja mykje å pass på, jorda inngang var i tankane, men som du seier fort å gløyma. Men no er da på plass, men byrjar kun på eine kanalen først...
    Så får da kom etter kvart, men meir om da i morgon :cool:
    All-FET, 2021-03-06 .jpg
    Gjer lyd frå meg då utpå eftan i morgon 🤓
    /Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Johnny,
    Ja mykje å pass på, jorda inngang var i tankane, men som du seier fort å gløyma. Men no er da på plass, men byrjar kun på eine kanalen først...
    Så får da kom etter kvart, men meir om da i morgon :cool:
    Vis vedlegget 702631
    Gjer lyd frå meg då utpå eftan i morgon 🤓
    /Helge
    Huff og huff, jaja fekk rask ein negativ respons med første påslag av spenning til alle enheter... (for ein kanal)
    Alle LED lyste som forventa, men spenning i railene blir trekt ned, den posetive ned til 17,8V og den negative ca 20V, utgangane på shunten er ±24V når ubelasta, og satt opp til Icss 140mA (R1/R2=4,7 ohm). Men får teste videre på dette i morgon, trur det er tid for å klarne tankene litt :cool:
    Må kanskje justere ned litt for R1 og R2 for å få opp litt av strømmen?

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Huff og huff, jaja fekk rask ein negativ respons med første påslag av spenning til alle enheter... (for ein kanal)
    Alle LED lyste som forventa, men spenning i railene blir trekt ned, den posetive ned til 17,8V og den negative ca 20V, utgangane på shunten er ±24V når ubelasta, og satt opp til Icss 140mA (R1/R2=4,7 ohm). Men får teste videre på dette i morgon, trur det er tid for å klarne tankene litt :cool:
    Må kanskje justere ned litt for R1 og R2 for å få opp litt av strømmen?

    Mvh
    Helge
    Vær sikker på tomganstrømmen i ampen er satt til minimum på potmeteret
    De fleste potmeter er presatt til mid verdi og du kan ha strøm som over går shunt strømmen eller current soucen : )
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Du må ha et amper-meter mellom shunt og amp. når du starter opp. Og som @HAREPUSEN sier, sjekk innstilling på Bias-pot.
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Begynt litt justering, ja eine railen er noe høy istarten, er den posetive - viser to bilder med ca 5min mellomrom så ja den siger nedover sakte...
    OP-amp (servo) er ikkje satt inn.
    2021-03-06_IMG_5525.jpeg 2021-03-06_IMG_5527.jpeg
    Og no når dette skrives er pos.rail på 101,4mA og neg.rail på 97,4mA. Så den siste. negativ rail, er også gått litt ned :oops:
    Så får la den få litt tid på seg før ein begynner finjustering... ;)
    Ja så er litt finjustering utført, det har gått ca ein time og nå ser det ut til å stabiliser seg...
    Det er berre småjussinger som er gjort 🤓 Og offset på utgang viser 0,00V uten servo installert:)
    2021-03-06_IMG_5533.jpeg 2021-03-06_IMG_5535.jpeg
    Venstre bilde er da etter 1 time, og høyre bilde er etter 1,5 time. Så da bør ein kunne sei seg ferdig med denne kanalen
    for denne omgangen. Får begynne å klargjøre justering av den andre kanelen også :)

    Og temperatur for kjøleplater er ca 44°C for CCS transitorer og rundt 36°C for shunt transistorene, og utganger for linjetrinn ca 45°C,
    bør vel vera innafor med standard oppsett av All-FET Audio komponentene :oops:
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Flott ! Hva fikk du over R4 (R11) når du justerte P 1 ?
    Temp. er greie , men det blir nok litt varmere når det er montert i kabinettet. Ikke noe å bekymre seg for. Dette blir bra !
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Flott ! Hva fikk du over R4 (R11) når du justerte P 1 ?
    Temp. er greie , men det blir nok litt varmere når det er montert i kabinettet. Ikke noe å bekymre seg for. Dette blir bra !
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny,
    Ja eg er ganske så fornøyd no med den første kanalen som er justert.
    Og over R4 fekk eg satt den heilt fint til til 3.000V, nå er den "driftet" litt, viser 2,996V (målt akkurat nå, den har stått å gått nå i ca 5 timer) :)
    Strømtrekka er nå for begge railene henholdsvis 99,1mA for pos og 98,7mA for neg. Så det må ein vel sei er stabilt, greit det er i fri luft...
    Kabinettet vil nok endra da litt, men ein får ta da etter kvart ;)
    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)

    Hva ble da spenningen over R11 ?
    Mvh.
    Johnny
    Hei,
    Ja den glemte eg og nå hadde eg stoppet, men startet opp igjen den ferdig justerte kanalen, strømtrekk henholdsvis 99,7 og 99,6 mA
    og spenning over R4 er nå 2,965V og R11 er 2,937V.
    mvh/ Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Perfekt ! Når du justere P 1, bør du ha ett voltmeter over R4 og ett over R11 samtidig. Slik får du balansert strømmen i inngangstrinnet.
    Men, det ser jo ut som du har truffet nesten perfekt ! :) Bra jobba !
    mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Perfekt ! Når du justere P 1, bør du ha ett voltmeter over R4 og ett over R11 samtidig. Slik får du balansert strømmen i inngangstrinnet.
    Men, det ser jo ut som du har truffet nesten perfekt ! :) Bra jobba !
    mvh.
    johnny
    Hei :)
    😃😃 Pussig du nevner det med voltmeter på begge sider, R4/R11. Tenkte den tanken her litt tidligere og har noen liggende i ein kartong (litt kinakjøp, kjekt å ha), så får finne dei fram og henge dei på da Fluke instr brukes til stømmåling og sjekker litt rundt om med det tredje, deriblant offset for utgang.
    Men det blir ofte så at ting glemmes når ein er midt oppi prosjektet, godt da å få råd og tips ;) Så takker for det :).
    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja då er ein starta justering for den andre kanalen, må ha litt tid den også vil eg tru før den blir temp stabil :)
    2021-03-06_IMG_5537.jpeg
    Men denne kanalen var meir symetrisk og "normal" under oppstart :LOL: Så nå får den stå å kos seg litt :cool:
    /Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da har kanalen av linje-ampen stått å surret på tomgang i ca 1 time, litt fin justering og målingene blei sådan:
    2021-03-06_IMG_5541.jpeg
    0Vdc på utgang, spenning over R4 og R11 er henholdsvis 3,014V og 2,988V, og strømtrekk som vist på bilde: 100,1mA.
    Temperatur er for CCS trans ca 44°C, for shunt trans ca 35°C og linje utg.transer ca 49°C.
    Men den skal få stå å gå videre, 4-5 timer tenker eg 🤓

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Helt perfekt Helge ! Du kan gi deg nå. Du kan finjustere, når du får montert den i kabinettet (med lokk på).
    Blir bra dette ! 👍
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Helt perfekt Helge ! Du kan gi deg nå. Du kan finjustere, når du får montert den i kabinettet (med lokk på).
    Blir bra dette ! 👍
    Mvh/Johnny
    Hehe, ja men da er no gøy når tinga fungerar liksom perfekt med ein gong :ROFLMAO:
    Men ja eg gjer meg no, denna siste kanalen (venstre blir da...) har stått i 2,5 time og strømtrekk i tomgang er da sama som tidlegare målt, 100,1mA.
    Så no er da å vent på volume/selector delen for chassiset. Men kan no byrja med plassering/planlegging for chassiset til både PreAmp og PSU. Og så
    er da no alltid nokre delar som manglar.
    Men finn ein da borte hjå RS er no da den raskaste måten å få fatt i ting på no... :)
    Så her blir kanskje litt stilt ei stund :cool:

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Trudde da skulle bli stilt frå meg ei tid, men treng litt respons fra dere ka dere synes om "AV-PÅ bryter" for PSU chassiet mitt?
    Er originalt med ein firkantet vippebryter med merket 0 og 1, på bilde under ligger den foran chassis. Satt ein tilsvarende i rødt, som da har lys.
    Men det ønskelige er den runde med LED lys, men der blir det problem pga passer ikkje inn i den firkanta nedsenking i front. Blir mye styr å få det til :rolleyes:
    2021-03-07_IMG_5551.jpeg
    Så ka trur dere? Er ett dilemma dette til ein hvis grad, men spørs kor mye ein skal legg i da. Men da er DIY me rotar med, så.... 🤓

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Mitt forslag:
    1) Original firkantet vippe-bryter, merket 0 og 1
    2) Gravert/trykt messingskilt over med All Fet Audio (Eller hva du ønsker å kalle den).
    3) Montere en liten lysdiode (2>3mm) i ønsket farge nederst på messingskiltet.

    Så spørs det egentlig hvor mye du har tenkt å legge i dette ?
    Mange muligheter, men gjør det som du synes selv blir bra ! ;).
    Mvh/Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Æres den som æres skal og er det ikke Erno Borbely ?ikke minst for signatur ; All Fet series " IMO
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Helt riktig det. Der ER og BLIR Erno's konstruksjon :) .
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da fer MUSES72320 rundt i Europa som den er på ett eget rally løp...
    Og i mens eg venter får eg ro meg ned med rep av ein Umbillical Winch inni storbydn ;)
    MUSES72320 rally i Europa.PNG
    Men så långt har da gått raskt med FEDEX :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ha ha.... fantastisk.
    Fra Køln på vei nord........ til Paris.........og tilbake til Hannover :LOL: :LOL:
    Har aldrig helt forstått logistikken i Tyskland.
    Samtlige pakker jeg får med DHL/Deutsche Post går opp igennem Tyskland til Neumünster (halvveis mellem Hamburg og den danske grensen).
    Der bli´r de så omladet og sendt til Hamburg for at bli´ omladet til export og derefter sendt til Danmark???
    Det gi´r som regel 2-3 dages ekstra transport :rolleyes::rolleyes:
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    PAKKE!
    Ja pakke frå Kina...
    2021-03-16_IMG_5568.jpeg 2021-03-16_IMG_5569.jpeg 2021-03-16_IMG_5570.jpeg
    Ja den er godt innpakket, åja det er Muses72320 volume control med inngangsvelger 🤓
    Så blir det litt kobling og mekanisk arbeid igjen, får legge ett gammelt KSA-250 chassi til siden som ein var begynt på i frustrasjonens alvor....
    Mer kommer når plasseringen begynner :cool:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.081
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Looking good. Lykke til med byggingen

    Kunne tenke meg et kit basert på muses 72323 og en raspberry pico som kontroller. En passende fin OLED skjerm og litt predefinert kode som man kunne gjøre litt ting med selv.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Og strømforsyning er levert for 230Vac nett som bestilt, og 2x18Vac trafoen er satt opp under til 230Vac med loddelink. Ser bra ut så langt. 2021-03-16_IMG_5573.jpeg 2021-03-16_IMG_5574.jpeg

    Dette settet er da beregnet for mitt chassi av Goldmund clone. Og vil da forhåpentligvis passe rett på plass, noe mekanisk arbeid blir nok på bakplate.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Looking good. Lykke til med byggingen
    Kunne tenke meg et kit basert på muses 72323 og en raspberry pico som kontroller. En passende fin OLED skjerm og litt predefinert kode som man kunne gjøre litt ting med selv.
    Ja det er eg enig i Bambadoo, men fann ingen som var klar med å levere sett med Muses72323 for Goldmund chassi enda. Vurderte å gå for en "fri" løsning, men trur det ville blitt litt kjeitete i Goldmund chassiet.
    Mvh/ Helge
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg er litt nyskjerrig.
    Har du skjema på MUSES kretsen?
    Hvor kjøpte du?
    Hvilken operasjonsforsterker sitter der?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Armand,
    Nei detta er typisk med mykje frå Kina, skjema er mangelvare, trur eg vil høyr om da kan skaffas, men tvilar på da :unsure:
    Legg ved nokre bilder, men OP-ampen er: NE5532P, er vel ein Texas krets? Og står på sokkel.
    2021-03-16_IMG_5600.jpeg 2021-03-16_IMG_5582.jpeg
    2021-03-16_IMG_5592.jpeg 2021-03-16_IMG_5597.jpeg
    Fikk somet inn litt og litt hjelp av ei linselampe så blei det liksom lesende :)

    Handlet fra snjh1820 på Ebay. virker OK, har handlet litt fra dei, men trur det er ett standard varehus i kina - GUANGZHOU CN (kinas elektronikk hovedstad ;) )
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Slett ikke noen upris på det der. Du vil muligens ha noe å hente på lyden ved å benytte en bedre opamp med høyere inngangsimpedans. Muses chippen er ikke glad i å ha noe last på utgangen, og forvrengningen er avhengig av kretsløsningen på utgangen. Men må nesten ha skjema for å si noe mer om det.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da er Muses72320 testet uten lyd tilkoblet...
    2021-03-16_IMG_5602.jpeg 2021-03-16_IMG_5604.jpeg
    2021-03-16_IMG_5606.jpeg 2021-03-16_IMG_5608.jpeg
    Har spenninger OK, LED-display OK, Volume Control OK (på display, går fra -111 og opp til 0), Inngangsvelger OK (ikkje heilt fornøgd... Noe måtte det vere :LOL: )
    Fjærnkontroll virker OK (nærtest). Men Phono kontakter var da ikkje med så det må eg få fatt på :rolleyes:.
    Mao er komt ett steg lenger, men er fortsatt ett stykke til mål... :cool:
    Også testet utgangsrele for 230Vac, på/av andre enheter. For min PreAmp typisk trafoene for All-FET preamplifier'en :)
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.495
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Enig med Armand om opamp ,, 5532 er der bare av en grunn ,,,prisen Den tiden jeg byttet dem, erstattet jeg dem med dual AD 825 både i dele filter og dac buffere
    Dag og natt i forsjell ,De bruker mere strøm dog .OPA har og noen bra selv om de koster litt"
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Du bør absolutt sjekke med "lyd", dvs. med tonegenerator/scoop. For å sjekke at op'ampen fungerer som en buffer (no gain). Du ønsker ikke noe gain her, det tar AllFet linjetrinnet seg av ;). Du skal jo bare bruke dette kittet kun som volumkontroll og inngangsvelger, ikke noe annet.

    Mvh/Johnny
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Musical Innovation bruker samme volumkontroll chip i MI25.5 forforsterkeren. Signalet ut fra den går rett inn i et FET trinn som trekker så godt som null strøm fra utgangen på Muses chippen. Det er en grunn til at vi gjorde det nettopp sånn, og selv om NE5532 sikkert fungerer helt fint så er nok ikke dennes 200nA strømtrekk på inngangene optimalt.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Armand :)
    Signalet ut fra den går rett inn i et FET trinn som trekker så godt som null strøm fra utgangen på Muses chippen.
    Han skal bruke dette kittet som inngangsvelger og volumkontroll og ikke noe annet. Etterfulgt av selve pre-trinnet som er dette,
    (som også har et FET inngangstrinn).
    Skjermbilde 2021-03-16 223222.jpg

    Skjermbilde 2021-03-16 230819.jpg

    Går det bra ? Dvs. å by-passe NE 5532 ?
    Mvh/Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Musical Innovation bruker samme volumkontroll chip i MI25.5 forforsterkeren. Signalet ut fra den går rett inn i et FET trinn som trekker så godt som null strøm fra utgangen på Muses chippen. Det er en grunn til at vi gjorde det nettopp sånn, og selv om NE5532 sikkert fungerer helt fint så er nok ikke dennes 200nA strømtrekk på inngangene optimalt.
    I så fall hva med Analog Device AD827 eller AD 828 som har den identiske beinkonfig, eller Texas OPA222x som også er dual versjon OP-amp? De burde vel gå rett inn i sokkelen? Eller vil det bli noe som bør justeres av komponenter rundt OP-ampen? Er testet, tilsynelatende er der 1 til 1 for Muses72320 m/NE5532'en.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt måling via inn på Muses72320 og ut:
    2021-03-16_IMG_5612.jpeg
    Dro fra 1kHz og opp til 4,3kHz, viste samme nivå...
    A-kanal er INN, og B-kanal er ut, viser litt lavere.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ok, den operer som en ren buffer, bra ! :) . Men, jeg vil nok avvente svar fra @Armand ? Kanskje du kan by-passe den ?

    Ellers ? Jeg har to nye Muses02 liggende ;) . Muse 02 spec. MEN, de koster....
    ●Input Bias Current 100nA typ.


    Mvh/Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Hehe, ja så det hos Mouser, nesten gratis 🤓 og dei spanderte frakta:ROFLMAO:
    Jeg kan spandere frakt på deg jeg også :ROFLMAO: , (har for tiden ingen bruk for de). MEN, jeg ville nok fortsatt ha avventet svar fra @Armand. Kanskje den beste løsningen er å by-passe den ?

    Mvh/Johnny
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn