Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då er ein byrja på litt koblingsarbeid i PreAmp kabinettet, men no e da tid for å gi seg 🤪
    2021-05-04_IMG_6014.jpeg
    ±24V fra shunt til linjetrinn, kabel for signalinngang
    for linjetrinn under kobling 🤓
    Meira info kjem her seinare, ha ein fortsatt fin dag (natt) 😎😴
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt har da då blitt gjort, kanskje ikkje så synleg, men no er ein i tenkjeboksen litt 😁
    Er kabling frå Amphenol kontakten til dei to Shunt-reg (L og R) 😃
    2021-05-04_IMG_6016.jpeg
    Ja og så kobla signallleidningane til Muses-kortet og rele-kort utgangane 🤪
    Nei arbeidslaus er ein ikkje enda her i detta prosjektet heller 😎
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Så er da litt om Muses72320, å følja design oppsettet til produsent NJC "New Japan Radio Co. Ltd" eller... 🤔
    Denna "72320" er ikkje siste versjon fra NJC, der er ein etterkommer "Muses72323", men her snakkar vi om Muses72320 😁
    2021-05-04_IMG_6017.jpeg 2021-05-04_IMG_6018.jpeg 2021-05-04_IMG_6019.jpeg
    Første bilde: med J-FET input i OP-Amp.
    Andre bilde: med Bipolar input OP-Amp.
    Tredje bilde: viser kretsen rundt OP-Amp på den aktuelle Muses72320 kortet som er i da Kit'et eg har til All-FET prosjektet eg held på med.

    Med at linjetrinnet eg brukar nå er oppsatt med 12dB gain så er behovet for gain setting ifbm Muses-kretsen svært liten, så dermed kan ein
    fjerna dei komponentane på Muses-kortet, dvs OP-Amp (som er Bipolar) og så R1, R2, R8, R9, C7, C8, C8, C9, C11, C12 (på kortet var fleire
    komponentar med samme ID...). Men i prinsippet hvis ein fjærner gain delen (vil sei bl.anna OP-Amp med meir) så tar ein signalet direkte
    fra pin #3 og pin #14 for sin respektive kanal, og går vidare til inngang på BP-409 linjetrinn.

    Med denna ombygging av Muses kortet blir da ein rein Volume kontroll... 🤪
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Litt har da då blitt gjort, kanskje ikkje så synleg, men no er ein i tenkjeboksen litt 😁
    Er kabling frå Amphenol kontakten til dei to Shunt-reg (L og R) 😃
    Vis vedlegget 719498
    Ja og så kobla signallleidningane til Muses-kortet og rele-kort utgangane 🤪
    Nei arbeidslaus er ein ikkje enda her i detta prosjektet heller 😎
    Helge du bygger amper som en gud " Jeg får assossiasjoner til PBN calefornia :love:
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Sitter og ser på Muses kortet, som før nevnt er det noen komponenter som er identisk ID betegnelse... 😏
    Men det kan sjå ut som det er berre å ta ut C11 og C12,
    der er gjennomplintert i hullet så signal fra henholdsvis pin 3 og pin 14 på Muses-kretsen
    går rett til relekontaktene, og i hvilestilling går da signal direkte til utgangen 😃
    Vis vedlegget 719708
    De røde WIMA kondisene er 0,1μF 100V, avkoblingskondiser.
    De elektrolyttkondisene som må fjærnes er ca midt i bilde (grønne).
    Relet er til venstre (sort). Er nok greiest å lodde det ut av PCBen og
    laske signalgangen fra Muses til utgangen (kontaktene).
    Vis vedlegget 719709
    Skissa for utgangsdelen etter Muses-kretsen.
    Vis vedlegget 719721
    Pinout bilde av kretsen STC15W408AS som styrer Muses-kretsen.
    På første bilde er den plassert rett ovenfor Muses kretsen, heilt i topp.
    Vis vedlegget 719723
    Bilde her er da defaultoppsett fra NJC for Muses72320 kretsen.

    Noen som har innvendinger eller tanker om dette vil gå greit? Svaret har ein uansett ikkje før det er testet 😁
    Følger tanke gangen ,det gitt at ikke muses chippen har balans kontroll ? De opprinnlige op ampene er kansje med å styre L og R balanse konrollen via pinne 5 og 12 ?,,,,samt som volum L og R viaa pinne 3 og 14
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Følger tanke gangen ,det gitt at ikke muses chippen har balans kontroll ? De opprinnlige op ampene er kansje med å styre L og R balanse konrollen via pinne 5 og 12 ?,,,,samt som volum L og R viaa pinne 3 og 14
    Hei @HAREPUSEN,
    Ja det er absolutt ein tanke, men der følgte ikkje med noen brukermanual, har forespurt hos Kinamann, men det er lite sannsynlig ein får noe derfra...😖
    Og det kjenner du vel litt til sjøl også med kinaprodukter 😏
    Men den tankeframstillinga di kan være noe i, med at eg har sett ett sted at der skal være ein form for balanse... Men om det er kan det også gjeras med volumekontrollene kanskje?
    Men vil tru at OP-Ampene er for å bruke løsninga som ein aktiv preamp, og ein kan justere gain? For rele utgangen kan disable OP-Ampen.
    Men igjen masse teorier pga har ikkje brukermanual. Trur eg må sjå litt på korleis andre har gjort det rundt disse chippene 🤔
    Så eg setter stor pris på alle innspill rundt dette 😃
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Lidt bedre kunne det være synes jeg Torvbakkane eller du havde alkohol abstinenser,? Så ryster man på hænderne😂
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei @HAREPUSEN,
    Ja det er absolutt ein tanke, men der følgte ikkje med noen brukermanual, har forespurt hos Kinamann, men det er lite sannsynlig ein får noe derfra...😖
    Og det kjenner du vel litt til sjøl også med kinaprodukter 😏
    Men den tankeframstillinga di kan være noe i, med at eg har sett ett sted at der skal være ein form for balanse... Men om det er kan det også gjeras med volumekontrollene kanskje?
    Men vil tru at OP-Ampene er for å bruke løsninga som ein aktiv preamp, og ein kan justere gain? For rele utgangen kan disable OP-Ampen.
    Men igjen masse teorier pga har ikkje brukermanual. Trur eg må sjå litt på korleis andre har gjort det rundt disse chippene 🤔
    Så eg setter stor pris på alle innspill rundt dette 😃
    Hva er kommandoene på fjernkontrollen da ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET prosjektet,
    Tja er vel ferdig å kobla innvendig nå... 🤔
    2021-05-06_IMG_6037.jpeg 2021-05-06_IMG_6038.jpeg
    Men må finna ei løysing for kabelen fra PSU til PreAmp 😏
    Så blir da mulig testing og lyd får ein tru 🤪
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Følger tanke gangen ,det gitt at ikke muses chippen har balans kontroll ? De opprinnlige op ampene er kansje med å styre L og R balanse konrollen via pinne 5 og 12 ?,,,,samt som volum L og R viaa pinne 3 og 14
    Hei :)
    Muses chippen har mulighet for balanse kontroll. Det er kontrolleren som bestemmer dette. Om denne funksjonen er lagt inn i din controller, vet jeg ikke. Etter hva jeg vet (@Armand får evt. rette meg), så skal ikke op-ampen ikke ha noe med balance kontrollen å gjøre.

    EDIT: Da har jeg spurt Armand for deg, så får vi se hva han sier ?
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Muses chippen har mulighet for balanse kontroll. Det er kontrolleren som bestemmer dette. Om denne funksjonen er lagt inn i din controller, vet jeg ikke. Etter hva jeg vet (@Armand får evt. rette meg), så skal ikke op-ampen ikke ha noe med balance kontrollen å gjøre.
    Mvh.
    Johnny
    Meiner OPampen kun er ett alternativt "linjetrinn", men det har ein da, så det er ikkje aktuelt. Og om fungsjonen for balanse er programert i controlleren tviler eg på, men vil (må) leite når ein får spenning på saken. Men balanse er ikkje det som er høyest prioritert. Har prøvd å finne ut litt om kontrolleren, det meste er på tegnspråk... Jaja, er nå komt ett skritt lenger, koblingskabelen igjen nå før ein kan begynne å teste igjen 😃
    Den controlleren eg snakker om er IC som er overfor Muses chipen, heiter STC15W408AS og er 16 pins SMD chip.
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Har også lagt inn en forespørsel om bruker manual hos Kineserne. Er ikke veldig optimistisk, men, men........den som ikke spør får ingen svar :ROFLMAO:
    Mvh/Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Har også lagt inn en forespørsel om bruker manual hos Kineserne. Er ikke veldig optimistisk, men, men........den som ikke spør får ingen svar :ROFLMAO:
    Mvh/Johnny
    Takker for det Johnny 🙂,
    Har ikkje fått noke tilbakemelding frå firma/kinamannen eg handla frå. Men dei måtte spørja "produsenten", men det er sikkert fleire ledd osv...
    Så veit no ikkje om ein kan forventa så mykje 😏
    Mvh/Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Vi får se hvor ivrige de er i å selge ? La inn en forespørsmål om å få en user-guide før jeg evt. kjøper noe fra de ;) .
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Rart hvis de ikke har implementert balanse på muses. Jeg tipper du finner det i en eller annen meny.
    Takk for svar @Armand,
    Tenker det samme, men det vil normalt slik eg ser det ligge i den delen ab Muses som selve volume delen er og blir da styrt fra controlleren STC15W408AS.
    Men nærmer meg tid for å få spenning på PreAmpen igjen, nå siste test og håper på at det også blir lyd. Og da skal det bli tid for å utforske denne kinaversjone av Muses72320 😎
    Bilde av Muses72320:
    2021-05-05_IMG_6021,edit STC15W408AS.jpg
    og i tillegg har ein controllerene på displaykort som tar i mot
    fra encoderene + remote (IR) og leverer display info...
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Ditt neste prosjekt blir å ta av mikrokontrolleren og styre muses selv. :cool:
    Å lære seg dette er ca VG2 nivå og dermed ikke superkomplisert. Men det krever jo motivasjon og en del timer foran tastaturet
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Nei trur ikkje noka alvorleg, da førsta som blir seinare i dag er utringing av kabel, skal væra OK, men frå tida i forsvaret har ein i seg at kablar, mange fleire enn 13 ledarar som her, skulle ringast ut om ein var aldri så sikker 🤪 Våpensystemer den gang, men her meir viktige saker...💥😂
    Så dermed skal kabelen ringast ut, så byrjar ein oppstart litt etter litt er plan... 😄
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja det har vært litt stilt nå, er fina været enn så lenge her i vest,
    så lett å spor av i DIY audio samanheng 😂

    Men har ett lite nattprosjekt på VERO board som gikk i arkivskuffa under Ikkje Brukt 🤒

    Så kommer igjen, testing er etterkvart byrja for All-FET prosjektet så info kommer 😃
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då nærma ein seg for å kjøyra lyd på boksen tenkjer eg 🤔
    2021-05-13_IMG_6077.jpeg
    Men fyrst ein test med signal generator'n igjønå heile All-FET BP-409,
    Muses-kretsen gjekk greit frå inngang og ut av muses'n...
    Men da er no da gjeld... 🤪
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET Prosjektet går nå litt fram fortsatt 😁
    Nå er signalgenarator kjørt på begge kanalane, og signal kom ut også...
    2021-05-13_IMG_6079.jpeg 2021-05-13_IMG_6081.jpeg
    Første bilde med -30 på volume (ikkje da lavaste, men som eksempel her), input ca 860mV rms og output ca 106mV rms
    Andre bilde med -2.5 på volume, input fortsatt ca 860mV rms og nå er output ca 2.5V rms.

    Så da er da kanskje tid for okkuper stovo å kobla opp for lyd tru 🤗
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Kanskje sjekke DC-offset først ? Shorted input, volume på fult ut. Servo- IC er vel ikke montert ennå ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Kanskje sjekke DC-offset først ? Shorted input, volume på fult ut. Servo- IC er vel ikke montert ennå ?
    Ja det gjorde eg ved oppstart med spenning til linjetrinnet, da lå venstre kanal på 0,009V og høyre kanal på 0,002V,
    testet nå etter ca 0,5-1 times drift og venstre kanal er 0,000V (på instrumentet, på scopmeter ±1mV), og høyre kanal viser 0.001V.
    Dette er da uten at servo-amp er installert 🤔 Input på linjetrinn er ikke shortet kun belastet med Muses kort nå.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Tenkte mer slik: Velg en inngang (Eks. Input 1). Kortslutt denne, fult volum ut, sjekk DC-offset på utgangen av linjetrinnet. Da får du målt DC-offset gjennom hele pre-ampen fra kortsluttet valgt inngang til utgang. Linjetrinnene er meget stabile når det kommer til DC-offset, men greit å koble inn Servo IC til slutt når alt har stabilisert seg. Jo mindre offset det er, jo mindre får servoen å jobbe med, som igjen gir bedre lyd ;)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET Prosjektet

    Da var den komt ned i stovo og er i spelemodus, ja har fått lyd i prosjektet 😎
    Da må spelas litt før ein kan sei ka ein meina, men så långt verkar da svært lovande 🤗
    2021-05-13_IMG_6096_e.jpg
    Ja har ikkje fått laga lufteriller i toppplata så den er lyfta ca 10mm for at varmlufta skal få sirkulær ut av boksen.
    Så no blir da no berre finpussen igjen på prosjektet 😁
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Bra jobba, og som du sier: Bare finpussen igjen.
    Finpussen:
    1) Luftespalter i topplokk
    2) Få fjernet unødvendige komponenter på Muses-kortet.
    3) Sjekke bias og DC-offset på nytt, nå med perforert lokk.
    4) To messingskilt til frontplatene.
    Har blitt veldig bra dette, og det har bare vært moro å hjelpe deg gjennom prosessen. Moro, fordi det du gjør, er så bra gjennomført ! 👍
    Tror du blir veldig fornøyd med denne pre-ampen :).

    N.B: har du funnet ut om balance-funksjon er lagt inn i controlleren ? Ikke så veldig viktig, er ikke så ofte man har brukt for den.
    Igjen, bra jobba ! 🥇
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Bra jobba, og som du sier: Bare finpussen igjen.
    Finpussen:
    1) Luftespalter i topplokk
    2) Få fjernet unødvendige komponenter på Muses-kortet.
    3) Sjekke bias og DC-offset på nytt, nå med perforert lokk.
    4) To messingskilt til frontplatene.
    Har blitt veldig bra dette, og det har bare vært moro å hjelpe deg gjennom prosessen. Moro, fordi det du gjør, er så bra gjennomført ! 👍
    Tror du blir veldig fornøyd med denne pre-ampen :).

    N.B: har du funnet ut om balance-funksjon er lagt inn i controlleren ? Ikke så veldig viktig, er ikke så ofte man har brukt for den.
    Igjen, bra jobba ! 🥇
    Mvh.
    Johnny
    Takker for det Johnny, det har vært til god hjelp dine input 🤗.

    Balanse fungsjon har eg ikkje funnet i noen av de menyer eg har funnet i systemet, eller noe fornuft for de valga som er. Noe har ein etter kvart oversikt på, men trur nok ein del må testes ut med lyd da vi desverre ikkje har fått noen brukermanual fra kinamann... 😏

    Vil nå spille litt på PreAmp'en, så finne noen som kan frese eller vannskjere lufthull i toppplata, og noen som kan lasergravere skilta med de fontene eg vil ha 😁.
    For å aktivere bruk av gain/OP-amp er via ett eget valg, tidsavhengig for å aktivere fungsjonen, default er off.
    Men denne fungsjon skal ikkje brukes da det er eige linjetrinn i PreAmp'en, så ein fjerner dei aktuelle komponentane rundt
    gain kretsen som kondenstorar, motstandar og rele, OP-ampen er tatt ut av sokkel men sokkelen fjærnes.
    Så får ein ta de siste tinga og sjekke både bias og dc-offset. I såmåte viktig å unngå målefeil som kan føre ein uti hengemyra 😖

    Jada nå er det natt, men meir kjeme nå etter kvart framøve 😆

    Mvh/Helge
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da har ein hatt seg ei lyttestund med All-FET PreAmp'en.
    Ja det var ein kos, om ein måtte ta ein alternativ forsterkar i bruk for å pressa lyden ut av mine høgtalarar 🤪
    2021-05-13_IMG_6096.jpeg 2021-05-13_IMG_6099.jpeg
    Ja All-FET PreAmp som er designa av Erno Borbely og kit'et er levert av All-FET Audio, Thailand.
    Er da noko modifisert med eigen "kina" versjon av Muses72320 kretsen (den er blitt ein del modda
    for bruk saman med All-FET prosjektet mitt 🤓).
    Så blir lyden strauma fra Tidal via USB Topping DAC til PreAmp'en for til slutt kjøyras igjønå
    PeeCeeBee V4H Amplifier (klasse AB, 150W/8ohm, 250W/4ohm).
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET PreAmp med Muses72320,
    2021-05-16_IMG_6121.jpeg
    Ja da er Muses kortet modda litt, GAIN fungsjon er ikkje lenger på kortet,
    mao OP-amp, rele, og komponenter tilhørende de nevnte deler fjernet fra PCB,
    så da nesta blir testing i anlegget 🤔
    Og jada..., testen gikk bra den med Led Zeppelin - Stairway to Heaven ut i høgtalarane 😎
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn