Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    38.307
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tosken er jo en dust og er skeptisk til lokalhelter og nye aktører på markedet. Å kritisere faller sjeldent i god jord.

    Men jeg lurer, på et allerede mettet og overpriset marked hvor enhver selvlært amatørspire med en flamme i magen og glød i blikket høster heder og ære, for etter mitt syn, nada, hva gir det oss? Har aldri studert økonomi, (@KJ ?) finnes det kapitler i lærebøkene som sier at for mye konkurranse gir økte priser?

    Vi har disse fornuftens voktere som stadig gnåler om kabler. Hva med de andre produktene som "alle" kan lage - høyttalere etc? Har de generelt blitt billigere for oss som ikke gidder ha et snekkerverksted i tillegg til lydrom? Og når AmatørAnders skrur i hop noe, er prisene rimeligere enn det etablerte?

    Vel, dagens sukk og en forklaring på hvorfor jeg er så negativ til nye koster med åpenbart alt for kort bust!
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.293
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    Tosken er jo en dust og er skeptisk til lokalhelter og nye aktører på markedet. Å kritisere faller sjeldent i god jord.

    Men jeg lurer, på et allerede mettet og overpriset marked hvor enhver selvlært amatørspire med en flamme i magen og glød i blikket høster heder og ære, for etter mitt syn, nada, hva gir det oss? Har aldri studert økonomi, (@KJ ?) finnes det kapitler i lærebøkene som sier at for mye konkurranse gir økte priser?

    Vi har disse fornuftens voktere som stadig gnåler om kabler. Hva med de andre produktene som "alle" kan lage - høyttalere etc? Har de generelt blitt billigere for oss som ikke gidder ha et snekkerverksted i tillegg til lydrom? Og når AmatørAnders skrur i hop noe, er prisene rimeligere enn det etablerte?

    Vel, dagens sukk og en forklaring på hvorfor jeg er så negativ til nye koster med åpenbart alt for kort bust!
    I markeder som kjøper/selger drømmer, «status» og prangende forbruk så er det ikke noe prispress (edit: eller press for bedre reell ytelse). Hadde markedet kjøpt og solgt «bare» lydkvalitet så haddet mye vært veldig annerledes.

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    38.307
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I markeder som kjøper/selger drømmer, «status» og prangende forbruk så er det ikke noe prispress. Hadde markedet kjøpt og solgt «bare» lydkvalitet så haddet mye vært veldig annerledes.

    mvh
    KJ
    Det rare er at trass antatt overprisstatus kostet 8 stk Hypex pakket inn i to bokser med ønsket grell amerikanadesign mindre enn tilsvarende lokalprodusert blackbox med masse spalteplass på hfs og vokternes aksept. Og sist jeg sjekket pris på Dynaudio Evidence Master, var den lik 2000 prisen, alltså en reell prisnedgang.

    Men ja, vi er nok skyld i eget uføre.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.669
    Antall liker
    18.769
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Synes du faktisk stiller gode spørsmål her. Det er ingen frelser med gratis lunsj. Alle er i markedet for å tjene gode penger. Jeg har ingen moral. Hadde jeg kunne tjent gode penger på å selge en kabel eller strømrens med latterlig høy avanse, så hadde gjort det. Det er vi som er narkedet og vi alle er like skyldig. Fint eksempel med hypex forsterkeren😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    38.307
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes du faktisk stiller gode spørsmål her. Det er ingen frelser med gratis lunsj. Alle er i markedet for å tjene gode penger. Jeg har ingen moral. Hadde jeg kunne tjent gode penger på å selge en kabel eller strømrens med latterlig høy avanse, så hadde gjort det. Det er vi som er narkedet og vi alle er like skyldig. Fint eksempel med hypex forsterkeren😀
    Jippi! Fant et område hvor jeg er et bedre menneske enn deg! 😁 Kødder gjerne med alkisser, men selger dem ikke dyr sprit.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.669
    Antall liker
    18.769
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jippi! Fant et område hvor jeg er et bedre menneske enn deg! 😁 Kødder gjerne med alkisser, men selger dem ikke dyr sprit.
    Jeg hadde solgt dyr sprit til alkiser og jeg🤪 Jeg har ingen hensikt i å snakke meg selv opp. Elendig moral og langt fra et ”godt” menneske.

    Jeg mener vi burde boikotte billig Kinamikk, men jeg selv synder som bare det. Siste dødssynd, deler til Weber grillen fra Temu💩
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.293
    Antall liker
    4.661
    Torget vurderinger
    1
    Det rare er at trass antatt overprisstatus kostet 8 stk Hypex pakket inn i to bokser med ønsket grell amerikanadesign mindre enn tilsvarende lokalprodusert blackbox med masse spalteplass på hfs og vokternes aksept. Og sist jeg sjekket pris på Dynaudio Evidence Master, var den lik 2000 prisen, alltså en reell prisnedgang.

    Men ja, vi er nok skyld i eget uføre.
    I dette ligger det også at «vi»/«markedet» har mistet grepet om «kvalitet». Pris, merkevare-/produktmytologi, dogmer, «omdømme», «estetikk», byggekvalitet, eksotiske materialvalg, etc sauses sammen i ei stor gryte og «Halleluja! Jeg hører forskjell på alt!» - helt uavhengig av om det er noen forskjell å høre. Reell ytelse har ikke lengre noen plass i dette.

    Mvh
    KJ
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    38.307
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg hadde solgt dyr sprit til alkiser og jeg🤪 Jeg har ingen hensikt i å snakke meg selv opp. Elendig moral og langt fra et ”godt” menneske.

    Jeg mener vi burde boikotte billig Kinamikk, men jeg selv synder som bare det. Siste dødssynd, deler til Weber grillen fra Temu💩
    Ja, vi er nok litt forskjellige på det feltet. Jeg innbiller meg ikke at jeg klarer å avstå fra kinamikk, men gjør faktisk så godt jeg kan. Har også troen på verdi av ekte merkevarer og synes "kloning" er motbydelig og folk som kjøper slikt er tapere. Har jeg ikke råd til ekte varen, trenger jeg den ikke.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    38.307
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    I dette ligger det også at «vi»/«markedet» har mistet grepet om «kvalitet». Pris, merkevare-/produktmytologi, dogmer, «omdømme», «estetikk», byggekvalitet, eksotiske materialvalg, etc sauses sammen i ei stor gryte og «Halleluja! Jeg hører forskjell på alt!» - helt uavhengig av om det er noen forskjell å høre. Reell ytelse har ikke lengre noen plass i dette.

    Mvh
    KJ
    Nei, men en skal være forsiktig med dem som prøver å skape seg en nisje i rene kalde data også. Tallpulerne kan jaggu gå seg vill i irrelevant ytelsesestetikk også.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    38.307
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Toskens Tube Terapi
    Fra å på 90 tallet og flere år ut i årtusenskiftet ha levd og åndet for rør. Lest alt jeg kom over av litteratur, skrevet ut sider fra The Tube Cad Journal, bygget kit, studert kurver og topologier og designet egne trinn. Det er historie. Rør beveger meg ikke, kun heft og bry! Men for å være nesten eksklusiv eier av Mc MP1100, må jeg bite i det sure eplet og engasjere meg, litt affal.

    Den årlige rørvendingen for å holde S/N i henhold til spekk er unnagjort. Riktig rør på riktig plass gjør underverker.

    1719606057342.jpeg
     

    eksu

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    670
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    4
    Du er jo litt over middels glad i Bowie, har selv bare hørt sporadisk på han. :rolleyes: Tenkte å skaffe noen plater med han, hvilke plater burde jeg da starte med? :unsure: Tenker 3-4 plater til å begynne med.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas med vakre føtter
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    14.657
    Antall liker
    38.307
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare så det er sagt, 70-tallet er Bowies tiår og jeg elsker alt. Men noen av platene kan være litt sære, disse fire jeg nevnte er kanskje de enkleste å starte med. Hunky Dory er vel det beste albumet imo, selv om The Man Who Sold The World er favoritten min. Station to Station er også et album å fortsette med om du skulle ha lyst på mer, men da har vi forlatt Ziggy Stardust og er inne i Thin White Duke perioden, så musikken hans er annerledes. Han kalles jo ikke rockens kameleon for ingenting.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.669
    Antall liker
    18.769
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bare så det er sagt, 70-tallet er Bowies tiår og jeg elsker alt. Men noen av platene kan være litt sære, disse fire jeg nevnte er kanskje de enkleste å starte med. Hunky Dory er vel det beste albumet imo, selv om The Man Who Sold The World er favoritten min. Station to Station er også et album å fortsette med om du skulle ha lyst på mer, men da har vi forlatt Ziggy Stardust og er inne i Thin White Duke perioden, så musikken hans er annerledes. Han kalles jo ikke rockens kameleon for ingenting.
    Her er vi helt på bølgelengde 🥰
     

    eksu

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.05.2007
    Innlegg
    670
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    4
    Bare så det er sagt, 70-tallet er Bowies tiår og jeg elsker alt. Men noen av platene kan være litt sære, disse fire jeg nevnte er kanskje de enkleste å starte med. Hunky Dory er vel det beste albumet imo, selv om The Man Who Sold The World er favoritten min. Station to Station er også et album å fortsette med om du skulle ha lyst på mer, men da har vi forlatt Ziggy Stardust og er inne i Thin White Duke perioden, så musikken hans er annerledes. Han kalles jo ikke rockens kameleon for ingenting.
    Kjekt å ha noe å spille hvis du skulle ramle inn døra her. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn