Kort fra sidelinja, du har nok helt rett at 48 gir best lyd. Grunnen er sannsynligvis at enheten kjører "native" på 48 for å maksimere FIR filterlengde gitt et fast antall "taps". MiniDSP gjør det samme, de reduserer klokkefrekvens fra 96 til 48 når Dirac installeres for impuls og romkorreksjon.
Iht spec kjører flere av Trinnov-enhetene "native processing" opp til 192kHz (inkludert ST2 Pro, Amethyst og Altitude32 opp til en øvre grense antall kanaler). Og 192kHz native er jo annonsert som future upgrade også for NOVA. Det at CPU-bruk går opp påpass mye v/96kHz sammenliknet med 48kHz tyder på at den allerede implementerer filtre v/96kHz og ikke konverterer til 48kHz. Min ST2-Pro sender også samme sample rate ut som den får inn, opp til 192kHz slik spesifikasjonen også sier at den skal gjøre, så der er det i hvert fall ingen samplerate-konvertering.
Eller legger du noe annet i begrepet "native" enn at den prosesserer signalet ved samme samplefrekvens som input?
PS: Husker vi hadde masse diskusjoner på et Lyngdorf diskusjonsforum om hvordan analog input kunne låte "bedre" enn 44.1kHz digitalt og det virket jo helt merkelig.... men der var nok svaret at Lyngdorf konverterte alt internt til 96kHz for prosessering med RoomPerfect vha en ASRC som tydeligvis ikke var helt bra (målte svært mye jitter på alt annet enn 96kHz input), mens analog input brukte en 96kHz A/D som gikk utenom samplerate-konverteringen ;-) På min Lyngdorf MP-50 konverterer jeg derfor alt til 96kHz i Roon og det låter kanskje litt bedre...