Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Per nu har jeg fem 12" i front og de fire 18" bak, begge styrt av en dsp. 12" er delt ved 20Hz, men med et slakt filter, 6dB butterworth, fase -70o eller 290o og tre strategiske eq punkter. Bak er delt ved 29Hz med 24dB l-r. -3db respons klarer jeg ikke måle.
    Ja, det blir jo mye kapasitet i bunne,n men du har jo absolutt ingen kontroll på timing/fase i bunnen

    Mitt tips - få inne et aktivt delefilter (feks en DP variant) mellom pre og effekt, og kjør kun de nye bassene dine fra feks 80Hz og nedover
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, det blir jo mye kapasitet i bunne, men du har jo absolutt ingen kontroll på timing/fase i bunnen

    Mitt tips - få inne et aktivt delefilter (feks en DP variant) mellom pre og effekt, og kjør kun de nye bassene dine fra feks 80Hz og nedover
    Hvilken timing tenger du på?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tidsavvikene er godt innenfor toleransen under 100Hz og 80Hz bak er uaktuelt, jeg ønsker at raden bak skal være "usynlig" 80Hz hører jeg godt hvor kommer fra. Vi står langt fra hverandre i tilnærming. Ikke dermed sagt at ikke forskjellige metoder fungerer.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tidsavvikene er godt innenfor toleransen under 100Hz og 80Hz bak er uaktuelt, jeg ønsker at raden bak skal være "usynlig" 80Hz hører jeg godt hvor kommer fra. Vi står langt fra hverandre i tilnærming. Ikke dermed sagt at ikke forskjellige metoder fungerer.
    Ja, tidsaspektet mtp avstand har du nok god kontroll på.

    Men har du kontroll på fasedreiingen i alle disse ulike filtrene som er i bruk?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men har du kontroll på fasedreiingen i alle disse ulike filtrene som er i bruk?
    Min venn datanisse! 😁

    Låter det bra i mine ører er fasen bra! Jeg justerer den etter innfallsvinkelen og frekvensresponsen. Som sagt foran er den satt til 290o, det gir best samspill med de bak og Evidencene foran. Evidence fører an, subber... subber etter. Jeg justerer manuelt og det har gitt meg mye innsikt og god kjennskap med rommet. Lærer jeg noe nytt, prøver jeg det ut for å se om det er noe jeg bør ta hensyn til. Frem til nå virker det som frekvensrespons og kapasitet samt triggring av rommet fra forskjellige hold har størst effekt på opplevelsen og resultatet.

    Takknemlig for din bekymring, styrer ikke anlegget med en fancy app, men det låter ikke verst lell. Vet det kan virke litt bakstrebersk for deg. Jeg kan heller ikke fatte hvorfor folk fortsatt går på ski nå som snøscooteren er oppfunnet.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Glemte den her i går: Flight of the Cosmic Hippo med Béla and The Flecktones (studioversjonen). (NB! Inneholder spor av banjo.)
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er et innspill i beste mening. ;-)

    Jeg er på ingen måte en reser i matematikken i filtre, men delefiltre gir fasedreiing, det gir også EQ, også sitter det vel noe elektronikk i de 12 tommerne også.

    Har du måltimpulsresponsen til kun bassene i REW og sett på den...?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er et innspill i beste mening. ;-)

    Jeg er på ingen måte en reser i matematikken i filtre, men delefiltre gir fasedreiing, det gir også EQ, også sitter det vel noe elektronikk i de 12 tommerne også.

    Har du måltimpulsresponsen til kun bassene i REW og sett på den...?
    Veien til helvete er asfaltert med gode hensikter! 😁

    Nei, alt utenom Evidence styres av én dsp!

    Tro meg, jeg hakke peiling på hva jeg gjør, men det fungerer. Husk likheter til tross, jeg utforsker en helt annen tilnærming enn deg. Om den er bedre eller dårligere, hvem vet? Later til for meg at mange folk ender opp med gode resultater trass i vidt forskjellige innfallsvinkler. Sier det noe om brede toleranser og rom for avvik?

    Nei, kommer ikke til å finjustere faser og tider. Kommer ikke til å laste ned noen dilettant-app. Kan hende jeg strekker meg til å rulle av Evidence et sted i subbassen på sikt, men før det må noe erstatte dem i det området. Den horisontale løsningen i front eller infra raden bak er ikke i stand til det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvorfor har du fem 12" subber foran og de fire 18" bak?

    Grunnen til at jeg spør er fordi det blir omtrent det motsatte hos meg, altså fire 18" foran og fire 12" bak ....
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor har du fem 12" subber foran og de fire 18" bak?

    Grunnen til at jeg spør er fordi det blir omtrent det motsatte hos meg, altså fire 18" foran og fire 12" bak ....
    Fordi rommet triggres best i bunnen bak og at jeg ikke ønsker å generere dominerende lyd over 40Hz annet en forfra. Har stereo oppsett. Liker ikke å høre/føle lyd annet enn forfra. 60Hz og oppover enser jeg. Dette er work in progress, de fem foran skal vekk og erstattes med 15"ere.

    Tidlig i prosessen ennå, men noe sånt tenker jeg. Lett å tegne, vanskelig å bygge pent nok! @inselwind !!!!


    1606644981540.png
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Prøv låta Sweet wilderness fra denne plata...
    9CA3D326-94FB-47AC-9ABD-8CA978F10570.jpeg

    Skjer ikke så mye i bunnen før 1:20 ca...

    Johan-Kr
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @OMF din satan! 🤬 Da kjørte jeg hele anlegget gjennom DSP, lagde en crossover i front mellom sub og Evidence ved 60Hz og jukket litt på lydnivåene og fase bak. Tok 2 minutter og et eq-punkt for komme hit! Vet du hva du har gjort! :(

    digitalt helvete.png
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.799
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    @OMF din satan! 🤬 Da kjørte jeg hele anlegget gjennom DSP, lagde en crossover i front mellom sub og Evidence ved 60Hz og jukket litt på lydnivåene og fase bak. Tok 2 minutter og et eq-punkt for komme hit! Vet du hva du har gjort! :(
    Jeg har vel ikke gjort så mye og skjønner fortsatt ikke helt hva du har gjort og hvordan dette er koblet.
    hvilken DSP har du...?

    Jeg hadde nok delt litt høyere også 80-100Hz - litt avhengig av hvor bratt du deler og mot hva.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Et verdensbilde som slår sprekker?
    Nei, vanskelig å bestride det faktumet at å føre alt over i det digitale gjør livet enklere. Men min gamle DSP egner seg kun til bass, så dette var egentlig bare en kort test. Har nemlig lenge hatt noen tanker om å rulle av høyttalerne for at de skal slippe å behandle signaler som ikke omsettes til annet enn varme. Subbene bak er en del av et påbegynt "long game"

    @OMF var bare et lite gledesutbrudd! Grunnen til at jeg ga deg "æren" var at du fremskyndet mitt behov for å prøve.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må knegge litt her jeg sitter... Snart er det nok dsp rundt baut, digital riaa på fulltid og pc som brukes mest som kilde.. :LOL:
    Nja, er nok mer sofistikert enn som så... Vent å se hva som dukker opp etterhvert. Har noen planer.
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nja, er nok mer sofistikert enn som så... Vent å se hva som dukker opp etterhvert. Har noen planer.
    Jeg stoler på deg... Og du skal få en ærlig dom når covid er lettere. Og jeg har trua, du jobber så målrettet. Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd du hadde noe ingeniør i deg.. 🙂
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg stoler på deg... Og du skal få en ærlig dom når covid er lettere. Og jeg har trua, du jobber så målrettet. Hadde jeg ikke visst bedre så hadde jeg trodd du hadde noe ingeniør i deg.. 🙂
    Lyden er ikke så viktig! Det er det å ha det gøy som er viktig! Plutselig blir jeg mett på denne db jokinga for en periode og sper heller på vinylsamlingen igjen. Ta meg faen om jeg skal la mine sorte perler kvernes i en digital mølle! Ja takk, begge deler!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men ikke nok med det

    DSC_0810.jpg

    Møter jeg ikke min gode venn og nyrekruttert vinylentusiast @svart-hvitt, stående i regnet med gave i hånden.♥ Keramisk headshell fra korf. Da fikk jeg en unnskyldning til å omsider kjøpe Denon dl103. For pickupen må være svart når headshellet er hvitt!
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ingen skam å se lyset, snart er alt DSP, DIY og en haug av dempemateriale.
    Velkommen til den virkelige verden:=)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ikke trist i det hele tatt det.
    Det triste er att folk ikke får opp spjella for alt det nye som gjør ting enklere og bedre.
    Det er jo sånn med oss gamle, bruker litt tid på å innse ting;=)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror nok veldig mange har innsett fordelen med dsp etterhvert, også jeg. Men så var det dette med en hobby da. Skape seg en utfordring frivillig som en finner interessant nok til å forsøke og løse. Jeg har både ressurser og økonomi til å strippe et rom, bygge det opp fra bunnen som et nærmest aneokoisk krypinn, fylle det med state of the art lydteknologi og la en algoritme fortelle meg hva som er idealet. Men det er ikke så enkelt, jeg må ha lyst!

    Jeg trives godt med surret mitt og min uforklarlige fascinasjon av bakstreberske analoge kilder og gammeldags forsterkerteknologi. :) Jeg ser ikke et oppsett eller lydrom jeg ønsker mer enn mitt eget og Evidence høyttalerne overgår alt jeg har hørt, med unntak av de vanlige bassutfordringene passive stereo høyttalere med designvennlige woofere har. De er på lang vei løst.

    Hvor jeg ender opp med hobbyen er ikke så viktig som hvor jeg er! Nå er jeg veldig fornøyd og har noen klare drømmer for nyåret.🥳
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn