Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Planer for 2021

    Vis vedlegget 683340
    Da har jeg tenkt hardt og lenge på hvordan jeg ønsker å supplere "The Wall of Thunder" og tegnet ned noen tanker. Det blir fire 18"ere til og Evidence vil få en slakk avrulling fra 80Hz. Tar sikte på å drive disse bassene med McIntosh bare fordi...
    Kan bli «dugandes» dette her😱

    Veldig vrient å få bass til å bli pent. Her kan du virkelig lykkes👍🏻
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.690
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tja, tjo- fair point. Men hva om det ikke ligger i pick-up 1 eller 2, men kanskje i RIIA, forsterker eller høyttaler? Bør man ha en ekstra av hver for å bli helt sikker? 😃
    Du har vel fleire riaatrin? Skulle berre mangle! Sjølv har eg selt eitt av mine (det dyraste), og så finn eg ikkje att straumforsyninga (veggvorta) til NAD-riaaen PP2 (elendig. Så den brukast ikkje, og då gidd eg ikkje leite)
    Eit riaatrinn som kan justerast er tingen.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du har vel fleire riaatrin? Skulle berre mangle! Sjølv har eg selt eitt av mine (det dyraste), og så finn eg ikkje att straumforsyninga (veggvorta) til NAD-riaaen PP2 (elendig. Så den brukast ikkje, og då gidd eg ikkje leite)
    Eit riaatrinn som kan justerast er tingen.
    Tror du en så ukomplisert skrapskalle som meg har et Riiatrinn, langt mindre flere? Hah, det ville tatt seg ut! Har mer enn nok med å velge mellom de 100 par identiske sorte sokker jeg har! :ROFLMAO:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og jeg som trodde jeg hadde sub , med 2x12 tommer liksom :rolleyes: Herlig prosjekt !
    Bass er på mange måter veldig enkelt, men jeg tror mange generelt undervurderer hva som skal til for å generere god bass. Det har versert noen påstander om at man kan ha for store basser (areal) til et rom. Det er etter min erfaring tøv. Så lenge man har plass og kan integrere dem fornuftig kan man bare fylle på. Jeg har nok på mange måter ikke mer bass med mitt oppsett en deg, men bassen mine fire 18" og fem 12" skaper, er nok temmelig annerledes.

    Kanskje jeg tar litt av, men er fortsatt ikke den galeste i klassen....
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.057
    Antall liker
    16.860
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Bass er på mange måter veldig enkelt, men jeg tror mange generelt undervurderer hva som skal til for å generere god bass. Det har versert noen påstander om at man kan ha for store basser (areal) til et rom. Det er etter min erfaring tøv. Så lenge man har plass og kan integrere dem fornuftig kan man bare fylle på. Jeg har nok på mange måter ikke mer bass med mitt oppsett en deg, men bassen mine fire 18" og fem 12" skaper, er nok temmelig annerledes.

    Kanskje jeg tar litt av, men er fortsatt ikke den galeste i klassen....
    I’m a believer👌
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bass er på mange måter veldig enkelt, men jeg tror mange generelt undervurderer hva som skal til for å generere god bass. Det har versert noen påstander om at man kan ha for store basser (areal) til et rom. Det er etter min erfaring tøv. Så lenge man har plass og kan integrere dem fornuftig kan man bare fylle på. Jeg har nok på mange måter ikke mer bass med mitt oppsett en deg, men bassen mine fire 18" og fem 12" skaper, er nok temmelig annerledes.

    Kanskje jeg tar litt av, men er fortsatt ikke den galeste i klassen....
    Gleder meg til jeg får 8 stk 15" til.
    Da har jeg "bare" 24 stk, men de 8 siste skal jo leke med mellombass.
    Bassene må få litt avlasting, må jo holde oss innenfor noen få millimeter slaglengde.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gleder meg til jeg får 8 stk 15" til.
    Da har jeg "bare" 24 stk, men de 8 siste skal jo leke med mellombass.
    Bassene må få litt avlasting, må jo holde oss innenfor noen få millimeter slaglengde.
    Har du tenkt til å prøve å integrere dette selv denne gangen?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.304
    Antall liker
    8.340
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har du tenkt til å prøve å integrere dette selv denne gangen?
    Har folk til slikt, jeg suger til meg info mens vi holder på.
    Det viktigste for meg er å få god lyd, ikke att jeg på død og liv skal tukle med alt selv.
    Noe prøver jeg meg frem selv også når vi er ferdig.
    Alt av bygging tar jeg å ordner selv, så kommer dataguruen på besøk. Koser oss sammen med resten.
    Gamlefar prøver å henge på så godt han kan:=)
    Ideene mine ser jo ut til å fungere ganske godt ang alt av bygging.
    Blir vell også laget nye kasser til Mundorf AMT29. Da fjerner jeg noen kantrefleksjoner fra linjene.
    Men har jo fått god innsikt i hva som betyr noe for å få frem det beste.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.155
    Antall liker
    22.641
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Planer for 2021

    Vis vedlegget 683340
    Da har jeg tenkt hardt og lenge på hvordan jeg ønsker å supplere "The Wall of Thunder" og tegnet ned noen tanker. Det blir fire 18"ere til og Evidence vil få en slakk avrulling fra 80Hz. Tar sikte på å drive disse bassene med McIntosh bare fordi...
    Dette ser jo ganske rått ut som vanlig fra denne kanten! Er det 2 stk. MC462 du tenker på subbene?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare starte innsamlingsaksjon det @Dolbytor . Sikkert mange som har lyst til å donere bort noen 1200er til prosjektet. 🤪

    Nope, 452/62 blir perfekt!
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har du ikke hørt alle ryktene som sier Mcintosh spiller pløsete daffebass, FavoritTosken? Kan umulig bli bra ifølge de hardcore audiofile :ROFLMAO:

    Jeg tenker man skal være bra skadet for å bruke finverktøy til slikt grovarbeid, men jeg er full av ubrukt medlidenhet for folk som tar fullstendig av 😀
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har du ikke hørt alle ryktene som sier Mcintosh spiller pløsete daffebass, FavoritTosken? Kan umulig bli bra ifølge de hardcore audiofile :ROFLMAO:

    Jeg tenker man skal være bra skadet for å bruke finverktøy til slikt grovarbeid, men jeg er full av ubrukt medlidenhet for folk som tar fullstendig av 😀

    Alle teorister jakter på stram PA bass drevet av stygge bokser med fønere og støygulv i tre etasjer.

    Som selvutnevnt skytshelgen for idiotene og utfryste drømmere, ser jeg det som min plikt å sette en klar grense for fornuften. Jeg er villig til å ofre min potensielle plass ved basshoffet, om det bringer glede og håp til de tusen desillusjonerte, uten fagbrev i retorikk og studiepoeng i bedrevitenskap!

    Ja, du kan kalle meg St. Tosk!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.497
    Antall liker
    6.869
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ordne deg en eller flere Nord one eller lignende. Det er ikke viftekjøling på disse, og de har stålkontroll på bassen. Prisen er ikke gæli, heller.

    Johan-Kr
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ordne deg en eller flere Nord one eller lignende. Det er ikke viftekjøling på disse, og de har stålkontroll på bassen. Prisen er ikke gæli, heller.

    Johan-Kr
    Takker for vennlig og velmenende tips! ♥ Men jeg kjøper ikke hifiprodukter utviklet i et land hvor de spytter når de snakker. Virker jo som hvem som helst kan stappe noen salivimpregnerte hypex moduler ned i en boks og kalle det sitt produkt! Kinaøkonomi på sitt beste!
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så imens...

    DSC_0888.jpg

    ...herrene tar for seg de viktige sakene slik som kabletro og PA undertrykkelse, setter jeg meg ned for å klaske i sammen et enkelt balansert høypass filter til monoblokkene. Har allerede gjort noe forsøk med de komponentene jeg hadde slengende, så dette blir runde to med ny grensefrekvens.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvilken grensefrekvens skal du bruke? :)
    Nå legger jeg den på 100Hz, men det er et 6dB filter så Evidence får være bittelitt med på morroa. Testet ved 70 og det gikk veldig bra, men hadde lyst til å gå litt opp.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    «Nå legger jeg den på 100Hz, men det er et 6dB filter så Evidence får være bittelitt med på morroa.»

    Egentlig står det dette:
    «Nå legger jeg den på 100Hz, men det er et 6dB filter så DE FETE, NYE BASSMONSTRENE MINE får være bittelitt med på morroa».

    ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Oh, crap-mo-stank!

    Du må vel snart søke om løyve til å besitte ultrasoniske våpen eller noe sånt. Blir nullen midt i rommet så voldsom at det oppstår et sort hull?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kan med glede formidle at det simple ToskefilteretTM gjør jobben og basstunge melodier ikke lenger gir meg angst. Under har jeg dividert før og etter responsen i rommet fra min kjære Evidencer enkeltvis, mest for og tydelig se at høyre og venstre filter gjør samme jobb.

    Avvik ved 40Hz og ned kan skyldes måleavvik da målingen ikke er strengt vitenskapelig gjennomført, men 0,2 db er null og niks uansett, da subbene dominerer i dette området.

    dif respons.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Veldig artig å følge med på en som forstår seg på bass. Ser konturene av utbedringer i område jeg hadde litt å kikke på. Virker kanskje litt eplekjekk nå, men har nå hørt en del forskjellig og har mine timer i bassens tjeneste
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Veldig artig å følge med på en som forstår seg på bass. Ser konturene av store utbedringer i område jeg hadde litt å kikke på. Virker kanskje litt eplekjekk nå, men har nå hørt en del forskjellig og har mine timer i bassens tjeneste
    Tror du er ganske spot on! (y)

    Liten tvil om at de stakkars 7tommerne ble bedt om for mye, samtidig som de store bare nøt tilværelsen. Det ble temmelig store endringer her nå, tross beskjedent inngrep og jeg tror de små er veldig glade for å kunne fokusere på de høyere oktaver.

    Tar små steg om gangen, liker å lære noe underveis. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.582
    Antall liker
    14.475
    Sted
    Langesund
    Blir spennande å overvære dette en gang når eierne er fornøyd.
    Tok vekk "store" i mitt svar, siden bassen var bra sist gang jeg hørte den. Alt blir og er jo relativt i denne hobbyen
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Blir spennande å overvære dette en gang når eierne er fornøyd.
    Tok vekk "store i mitt svar, siden bassen var bra sist gang jeg hørte den. Alt blir og er jo relativt i denne hobbyen
    Ja, det er nok riktig at bassen var tilstrekkelig for normalt god respons. Men klarer ikke leve med de strukturelle problemene. Vil at det skal spille rent uten en rekke artefakter. Du skjønner hva jeg mener? Eneste grunnen til at jeg ønsker å bytte de fem i front... 😁 Ikke mye bass, ren bass!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn