Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor kjøper du ikke aktive ferdige subber?? Er dette til film eller stereo?
    Begge deler! Hadde jo to ferdige aktive subber der bak. Prisen jeg solgte de for finansierer nesten hele prosjektet, om det svarer på spørsmål nr1. 😁

    Jeg ønsker ikke nødvendigvis mer bass ved å gå fra 2x12 til 4x18, men bedre bass. Har fortsatt fem ferdige aktive i front også, som snart dukker opp på torget tipper jeg. Er nemlig allerede i gang med å planlegge prosjekt 2.
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Begge deler! Hadde jo to ferdige aktive subber der bak. Prisen jeg solgte de for finansierer nesten hele prosjektet, om det svarer på spørsmål nr1. 😁

    Jeg ønsker ikke nødvendigvis mer bass ved å gå fra 2x12 til 4x18, men bedre bass. Har fortsatt fem ferdige aktive i front også, som snart dukker opp på torget tipper jeg. Er nemlig allerede i gang med å planlegge prosjekt 2.
    Akkurat, utvalget av ferdige subber med 18" er ikke stort så ok ser den. Så prosjekt 2 er mindre raskere elementer?
    Spennende
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så prosjekt 2 er mindre raskere elementer?
    Tja, raskere og raskere? Blir fire 15"ere grunnet estetiske hensyn eller så hadde jeg kjørt på med 18. Vet ikke hva raskt betyr egentlig men de lager ikke mye ut av seg over 150, så de blir sikkert raske nok om de ikke må bevege seg så mye. 😁
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Tja, raskere og raskere? Blir fire 15"ere grunnet estetiske hensyn eller så hadde jeg kjørt på med 18. Vet ikke hva raskt betyr egentlig men de lager ikke mye ut av seg over 150, så de blir sikkert raske nok om de ikke må bevege seg så mye. 😁
    Med fire 18-tommere bak og fire 15-tommere foran blir det mye membran! Men vil det ikke også bli ubalanse i kapasiteten; mye mer (>50%) kapasitet bak enn foran?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hva slags ubalanse tenker du på? Samme hvor i rommet 20Hz genereres. Alt over 40Hz kommer primært fra front.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Hva slags ubalanse tenker du på? Samme hvor i rommet 20Hz genereres. Alt over 40Hz kommer primært fra front.
    Tenkte mest på ubalanse i kapasitet; at de bak kan spille høyere og/eller med lavere fordreining på et visst SPL.

    Dette poenget gjelder naturligvis bare hvis man ønsker å spille høyt. Regnestykket kompliseres av at dypere frekvenser uansett trenger større bokser, hvilket du har bak. Kanskje noen som vet hvordan man regner på dette, dvs. opppnår balanse mellom subwoofere som settes til å dekke ulike deler av oktavskalaen?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tenkte mest på ubalanse i kapasitet; at de bak kan spille høyere og/eller med lavere fordreining på et visst SPL.

    Dette gjelder naturligvis bare hvis man ønsker å spille høyt.
    Vet du, basert på erfaringene min med 7x12" tror jeg det meste kommer til å gå på tomgang. Både foran og bak. Men nå er bakraden primært ment for å gi et litt mindre anstrengt løft fra 30-10Hz, hvor de nok får litt drahjelp av de foran ned til 20. Men husk det krever 4x fortrengningsevne å opprettholde spl ved 10Hz i forhold til 20.

    Så kan man spørre seg hva i helvete denne Tosken skal med alt dette.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er faktisk kalkulert inn noen interiørhensyn i mine valg også. Har lenge ønsket å fylle opp under diffusor med annet enn en kjip benk fra jysk. Og formatet på benken foran liker jeg og om en erstatning skal inn, har jeg plass til enten to liggende 18" eller fire 15". Hva er best?

    Nå har jeg samlet inn verktøy, "ryddet" garasjen og terpet på planen en ukes tid. Jeg er klar for å sette i gang.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Så kan man spørre seg hva i helvete denne Tosken skal med alt dette.
    Ja, hva i helvete skal du med 80 kvm med membran for å få ned forvrengning i dypbass når det eksisterende greiene uansett spiller på tomgang/ikke hørbar vreng?
    Må være en audiofil eller noe, du! :LOL:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Fra revolver til spøk, jeg er spent på om du føler du hører noe forskjell i dypet og om det har sammenheng med "bedre" bass eller bare fordelene flere akustiske kilder bringer med seg...

    Når er du ferdig med prosjektet? Jeg dør av nysgjerrighet og hater å vente! :mad:
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tar selvkritikk, den var litt slem. "Rask bass" er en kontroversiell greie…
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Helt greit. Forklar gjerne kontraversen ?
    Om jeg har forstått det riktig, så handler det i korte trekk at det man opplever som rask bass egentlig handler om resonanser i rommet og ikke om bass-elementene i seg selv. Et 6" element og 15" element som spiller 50 hz (innenfor komfort-sonen) på samme spl plassert samme sted vil låte identisk.
    Den ene vil ikke oppfattes raskere eller tregere enn den andre da pulsene som spilles er like raske/trege per definisjon.

    Drar man avgårde på volum slik at man begynner å utfordre elementene er det heller motsatt, større elementer trenger å bevege seg langt mindre enn små elementer og har gjerne sterkere motorsystemer i tillegg - slik at de egentlig ender opp som "raskere" fra bevegelsen starter til det stopper helt.
    Det ser man på forvrengningsmålinger og/eller impulsmålinger.

    Noen mener at siden små elementer må bevege seg mye lengre for en gitt spl så er elementet raskere. Og mener da kanskje at dette fører til det vi opplever som raskere 50 hz pulsering, antar jeg.
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er faktisk kalkulert inn noen interiørhensyn i mine valg også. Har lenge ønsket å fylle opp under diffusor med annet enn en kjip benk fra jysk. Og formatet på benken foran liker jeg og om en erstatning skal inn, har jeg plass til enten to liggende 18" eller fire 15". Hva er best?

    Nå har jeg samlet inn verktøy, "ryddet" garasjen og terpet på planen en ukes tid. Jeg er klar for å sette i gang.
    Kan du ikke regne?😛

    4x15👍🏻

    😂

    PS: Over til det litt seriøse. Jeg tipper det er et større marked for 15- enn 18-tommere. Konkurranse virker. I så fall tror jeg man har mer å velge blant i 15- enn i 18-klassen. Men muligens tar jeg feil; det er kanskje utenfor butikken med alle 18-driverne at køen hoper seg opp😆
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Helt greit. Forklar gjerne kontroversen ?
    @coolio forklarer det glitrende. Legger til at om ikke elementet er raskt nok, så vil det rett og slett spille surt. En 50 Hz tone består av 50 svingninger (trykkforandringer) i sekundet. Et tregt element vil da spille en 50 Hz tone som en 48 Hz tone, for eksempel. Dette ville vært et stort problem, særlig i bassen der en oktav bare består av et sted mellom 20 og 80 Hz.

    (For å være pinlig nøyaktig er det en oktav mellom 1 og 2 Hz, mellom 2 og 4, 4 og 8 … Men i oktaven mellom 40 og 80 Hz begynner vi så smått å høre om det er reint eller surt, og da kan en liten Hz i forskjell i prinsippet gjøre det hele meget sjøsykt.)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    PS: Over til det litt seriøse. Jeg tipper det er et større marked for 15- enn 18-tommere. Konkurranse virker. I så fall tror jeg man har mer å velge blant i 15- enn i 18-klassen. Men muligens tar jeg feil; det er kanskje utenfor butikken med alle 18-driverne at køen hoper seg opp😆
    Må innrømme at jeg er temmelig enkel. Virker Dayton bak, blir det Dayton foran. Gidder ikke sause rundt og få fire millioner forskjellige meninger og tips. Sikkert ikke bra nok for kjennerne og ekspertene, men de er så sjeldent her i min grotte at det spiller keine gerollen... 🤪

    Allerede i gang med plantegningene...

    1605642723071.png


    1605642754031.png
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    @coolio forklarer det glitrende.
    I tillegg skyldes nok en del diskusjoner om rask og treg bass det som kalles group delay. Lukkede bassbokser har lavere group delay enn refleksporter. Dette kan måles. Spørsmålet er om group delay kan høres når man går under 30 Hz i frekvens, og i så fall hvor høy group delay må være langt nede i frekvens før det blir hørbart.

    Group delay oppover i frekvens er enklere å høre. Kjapp bass kan derfor ha en naturlig forklaring hvis man med bass mener frekvenser over f.eks. 50 eller 100 Hz.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Bare vippse! Kebab og berlinerbolle koster 649,- Nummeret mitt har du...
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    @coolio forklarer det glitrende. Legger til at om ikke elementet er raskt nok, så vil det rett og slett spille surt. En 50 Hz tone består av 50 svingninger (trykkforandringer) i sekundet. Et tregt element vil da spille en 50 Hz tone som en 48 Hz tone, for eksempel. Dette ville vært et stort problem, særlig i bassen der en oktav bare består av et sted mellom 20 og 80 Hz.

    (For å være pinlig nøyaktig er det en oktav mellom 1 og 2 Hz, mellom 2 og 4, 4 og 8 … Men i oktaven mellom 40 og 80 Hz begynner vi så smått å høre om det er reint eller surt, og da kan en liten Hz i forskjell i prinsippet gjøre det hele meget sjøsykt.)
    Dette var nytt for meg;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Nei, gutten spøker.
    Gammel mann som har holdt på med bass siden tidenes morgen. Er også satt opp med en hørsel med en ekstra oktav nedover. Thohaug blindtestet meg
    Kjapp bass er et dårlig uttrykk. Jeg er mer for lav membranhastighet.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    At jeg har litt mer attraktiv reklame skyldes at jeg har en egen avtale og tjener nå penger på antall visninger på tråden min. De pengene samles i en pott og deles årlig ut til den beste bidragsyteren i Makkintoskens Mancave! 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn