Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har litt trua på det jeg også. Men denne gang blir det nok enkeltkasser med tanke på fleksibilitet og potensiell utvidelse. Utelukker ikke 8x15 nemlig.
    Fordelen med mindre elementer og bokser er åpenbar...for dem som ikke er med i «verdens sterkeste mann»...

    Dette studioet jeg viste til, valgte kanskje 30-tommere for å få til en mest mulig direktiv baffel for stereo i en helhetlig soffit-installasjon.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fordelen med mindre elementer og bokser er åpenbar...for dem som ikke er med i «verdens sterkeste mann»...

    Dette studioet jeg viste til, valgte kanskje 30-tommere for å få til en mest mulig direktiv baffel for stereo i en helhetlig soffit-installasjon.
    Og i ren luftflytting vil jo mine 18", forbigå fostex max evne, allerede ved 37% av sin. Så jeg føler det er greit jeg...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg føler meg så avslappet i denne tråden, ikke noe å bevise. Hverken for meg selv eller andre. Og jeg vet at tosken vil gjøre det rette, for seg. Egentlig ganske fint, det hele.. :)
    Ja, dette er bare en sandkasse! Lever ut drømmer lommeboka i yngre alder ikke tålte. Driter i om ikke alle valg gir mening rent funksjonelt, men de fleste valgene mine er nå likevel det. Synes jeg det er kult, hiver jeg meg på og får det til å fungere.

    Skulle jo et 25år gammelt treskverk til for at jeg startet med CD igjen, selv om disse superbuffrede CD-ROMene sikkert er både bedre, kanskje billigere og trenger ikke lyspærer.

    Følelsen er alt!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Kanskje ikke det rette å spøke om, men håpe ikke huset ditt står på kvikkleire😅
    Det kan for øvrig sjekkes ut av av huseier selv uten at han oppgir adressen her på ngu.no eller nve.no sine hjemmesider.
    Subsidiært har ngi.no kanskje gjennomført noe geotekniske målinger vha. Georigg i nærområdet.
    Her nede er Alvimdalen/området i høyeste fareklasse hva potensielt kvikkleire ras angår, dog drives det hovedsakelig jordbruk på overflaten heldigvis.
    Dog er det meste av Østfold gammel havbunn mye tykke marine avsetninger fra 10 til mange titalls meter, og lommer med kvikkleire foreligger over alt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Skjær i sjøen. Dayton leverer ikke sine 15" Ultimax før ut i mai. Hva skal jeg da gjøre? :(
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    «Når jeg en gang kommer, med mine 15 tommer»?

    Ellers kan du jo variere litt med å ergre deg over den sene leveransen den ene dagen og over den døde lyspæra den neste. Vips er du mai!
    Blir ikke noen sen leveranse, jeg får finne alternativer.

    Noen som kan anbefale noe gode 15" smultringbasser?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Noen som kan anbefale noe gode 15" smultringbasser?
    Bare kaster en trøsteball ut i lufta: Jeg har bare eid 15 tommers element i gitarsammenheng, så jeg har ikke så mye å fare med her. Men det var altså fra Eminence, og de lager jo brukbare saker. Her er en som har bygd subwoofer med Eminence Lab 15: https://www.avsforum.com/threads/eminence-lab-15-ported-subwoofer-build.2681577/ Koster over 6000 i Norge, ser det ut til. Vil kanskje lønne seg å bestille fra Thomann i Tyskland hvis dette hadde vært aktuelt.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Tårn har fordeler når subben skal brukes vesentlig over 100Hz. Regn gjerne litt på hvor første problem er mellom tak og gulv.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tårn har fordeler når subben skal brukes vesentlig over 100Hz. Regn gjerne litt på hvor første problem er mellom tak og gulv.
    Ja, du skrev det annet sted også. Nå deles de foran ved 112Hz. Men jeg tenker at jeg legger opp til såpass bred horisontal ev at jeg kjører to og to i stereo. Som nevnt har jeg prøvd litt i vertikalen, men synes bassen blir best ved horisontal fordeling. Nå tar jo de åtte 7" seg av det vertikale og har liksom ikke lyst til at nye elementer skal konkurrere i samme området. Kanskje feil tankegang? Derfor jeg også vegrer meg litt for PA basser. Synes nemlig Evidence gjør en god jobb i mellom bass, særlig etter delingen og plugging av reflekser. For meg seff.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Selv om du ganske så korrekt påpekte mangel på stramhet i bass og jeg opplever at bassen faktisk har strammet seg opp etter at Evidence mistet sin anførende posisjon i <100Hz området er likevel ikke mitt mål å nå opp til dere mestere. Jeg vil bare være sikker på at hele scenen blir tegnet og at rommet puster.

    Jeg tar gjerne i mot korreks og innspill @The Shy nå i planleggingsfasen, både fra deg og andre. (y)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må bare tygge litt på den mestertittelen :)
    Holder meg inne med deg vettu! 😁 Kan hende jeg kommer med en bønn om fire kasser levert på døren. Men nå fikk jeg ny ordentlig overfres i julegave, så må vel manne meg opp når jeg kan løfte igjen.

    Vurderer å true fra @MarkusH de fire 18"erne hans. Han har sikkert ikke fått fingern ut ennå! Noen store stygginger som bor tett på ham og kan hjelpe meg med det?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at tankene er tenkt lenge før jeg får tenkt tanken på å skrive tankene ned slik de var tenkt.

    Sorry makk, herfra og ut er det 50/50 om du trør feil, så det beste ville vært to skråstilte tårn. Best of both worlds! / \
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Glad jeg droppet å ta morfinen min på morran! Den setningen gjorde meg svimmel Palooka...o_O
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kanskje to slike isteden?

     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Glad jeg droppet å ta morfinen min på morran! Den setningen gjorde meg svimmel Palooka...o_O
    Welcome to my world! 😆

    Jeg kan dessverre ikke bistå i et slikt prosjekt da jeg er for ung, dum og... ubesudlet?

    Sikkert mange sterke meninger om saken blant flere, men personlig tror jeg det er litt tilfeldig om den ene eller andre løsningen når det kommer til horisontal eller vertikal array er best i et gitt scenario.

    Intuitivt tenker jeg at en eller annen plass rundt 70 ish hertz må det vel være en utfasing i høyden som kunne vært fikset med vertikalt array, men det er mulig frontene fjerner problemet. Siden du har en horisontal linje bak kunne det kanskje vært nuftig å ha motsatt foran, men det er jo mye penere å ha det slik du har det i dag.

    Viktig det også!
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Skjær i sjøen. Dayton leverer ikke sine 15" Ultimax før ut i mai. Hva skal jeg da gjøre? :(
    Hvis du tenker tårn i front , hva med Dayton 12" Ultimax ?? Slenge på noen ekstra så blir det både kjapt og burde flytte nok luft skulle jeg mene. Du har jo allerede bra skyv i bunnen fra bakveggen uansett.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Welcome to my world! 😆

    Jeg kan dessverre ikke bistå i et slikt prosjekt da jeg er for ung, dum og... ubesudlet?

    Sikkert mange sterke meninger om saken blant flere, men personlig tror jeg det er litt tilfeldig om den ene eller andre løsningen når det kommer til horisontal eller vertikal array er best i et gitt scenario.

    Intuitivt tenker jeg at en eller annen plass rundt 70 ish hertz må det vel være en utfasing i høyden som kunne vært fikset med vertikalt array, men det er mulig frontene fjerner problemet. Siden du har en horisontal linje bak kunne det kanskje vært nuftig å ha motsatt foran, men det er jo mye penere å ha det slik du har det i dag.

    Viktig det også!
    Som nevnt jeg har prøvd å stable de foran vertikalt, men fikk ikke det helt til. Når det står horisontalt trenger jeg kun to-tre eq punkter hvor jeg bla trekker ned den dominerende 25Hzen. Når det er gjort løser det meste seg oppover av dipper og topper seg selv. Har strengt tatt da kun behov for et -5db punkt ved 75Hz som flater resten. Du må også huske at selv om Evidence er delt ved 100Hz er det kun med 6dB/oktav og hjelper til en god del over 60Hz.

    Bak trekker jeg ned Q=10 ved 22Hz, samt 170 grader fase, det er alt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tror jeg må ha en helsesjekk hos intern-medisinsk før jeg tør bevege meg ned i caven din igjen.... Og en kjapp tur til tannlege for å feste fyllinger....
    Helsesjekk og god tannhelse er viktig!🧐 Men det er trygt her nede i grotta. Har ikke mer bass enn før, bare bedre.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nei, med kabinetter og forsterkere i tillegg så koster det. For å se positivt på det får du allikevel 10 supersubber til prisen av et par "high-end" ferdigsubber med det rette merket på.
    Joa, men viktigste er å flytte luft under 100Hz for meg. Max lineær fortrengning er over 6ggr så liten på hver av disse 12" og under halvparten pr mm slaglengde sammenlignet med Dayton 18". Har allerede åtte 7"ere jeg synes gjør jobben godt nok i >100Hz.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn