Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.939
    Antall liker
    32.906
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Joa, men viktigste er å flytte luft under 100Hz for meg. Max lineær fortrengning er over 6ggr så liten på hver av disse 12" og under halvparten pr mm slaglengde sammenlignet med Dayton 18". Har allerede åtte 7"ere jeg synes gjør jobben godt nok i >100Hz.
    Da er kanskje samme løsning som bak veien å gå allikevel - som du har vært inne på.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Med mindre du har fjerntliggende tanker om å la basstårna smekke til litt videre opp i mellombassen på litt sikt, så er vel kanskje fordelene ved basstårn ikke det viktigste utifra nåværende oppsett.
    Hvis du skal gå for basstårn er det vel kanskje ok å velge elementer som iallefall gir deg muligheten til å la de mellombassere med kvalitet?

    Før eller senere innser jo sikkert du også at det ligger i menneskets natur å være i konkurranse med de andre bøllefrøene rundtom, og vi kan jo ikke la beskjedne folk stikke av med mesterskapstitler helt uten kamp i all evighet heller..?

    Fra tøys til tull, hvilken forvrengning forventer du av betydning fra et 20-talls elementer som diller avgårde på tomgang? :unsure:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da er kanskje samme løsning som bak veien å gå allikevel - som du har vært inne på.
    Ja, dessuten er jeg ingen møbelsnekker. Skal jeg betale så mye må møbelet være i samme klasse. Sikker på at @inselwind hadde gjort det til et kunstverk, men han skal sikkert ikke ha knapper og glansbilder for jobben.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Fra tøys til tull, hvilken forvrengning forventer du av betydning fra et 20-talls elementer som diller avgårde på tomgang? :unsure:
    Tror nok ikke forvrengning blir et tema. Derfor jeg også føler jeg kan slippe unna med kommers billigmerke som Dayton. Egentlig er det på mange måter bra nok som det er, men føler på mange måter at løsningen foran ikke er helt optimalt med tanke på headrom, egenstøy og strukturell støy. Om jeg bygger benk med 18 foran kommer disse til å dempes kraftig med både bitumen, stivning og stuffing. Bak hvor jeg deler ved 30 er ikke det et stor problem. Det står bare å vagger rolig.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror du har helt rett, under slike forutsetninger tror jeg ikke det har noe særlig å si hvor gode hver driver er i absolutt skala, det handler om systemkvalitet.
    Jeg vet ikke om du har tittet på tråden tidligere, men i fordums tider opprettet jeg en slags fakta-tråd ang subwoofere for å få litt mer klarhet i hva som teller. Kanskje du har god tid nå om dagene, kanskje ikke. Men her er den 😆

     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Never mind, det var visst ikke der den relevante informasjonen sto. Dette med kvalitet i drivere på subber har blitt diskutert flere ganger tidligere og jeg trodde det sto i den tråden. For lat til å lese gjennom før jeg linker. :whistle:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Never mind, det var visst ikke der den relevante informasjonen sto. Dette med kvalitet i drivere på subber har blitt diskutert flere ganger tidligere og jeg trodde det sto i den tråden. For lat til å lese gjennom før jeg linker. :whistle:
    Finn gjerne frem litt relevant info. Selv om jeg ikke alltid hører på råd er det mer verdifullt å drite seg ut med åpne øyne. Jeg fulgte feks ikke mitt eget og tok i når jeg først var i gang. Kjøpte alle subbene jeg trengte med en gang, feiget ut...


    Men disse 21" til Dayton skjønner jeg ikke noe av. Anbefalt lukket kasse er 42liter. Hvordan i helvete får man plass til de beisten i en så liten kasse?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.223
    Sted
    Langesund
    Sikkert feil opplysning.

    Husker ikke helt hva jeg sa om bassen din, men var det mangel på stammhet må jeg ha brukt feil ord.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.393
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Bare bass her nå:cry:kommer tilbake når du er ferdig,og spiller musikk igjen;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.156
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Finn gjerne frem litt relevant info. Selv om jeg ikke alltid hører på råd er det mer verdifullt å drite seg ut med åpne øyne. Jeg fulgte feks ikke mitt eget og tok i når jeg først var i gang. Kjøpte alle subbene jeg trengte med en gang, feiget ut...


    Men disse 21" til Dayton skjønner jeg ikke noe av. Anbefalt lukket kasse er 42liter. Hvordan i helvete får man plass til de beisten i en så liten kasse?
    om de skal jobbe under systemresonnansen går det , men da trenger du eq ut av ville helvete...
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sikkert feil opplysning.

    Husker ikke helt hva jeg sa om bassen din, men var det mangel på stammhet må jeg ha brukt feil ord.
    Nettet glemmer aldri... 😁 (y)

    Ting jeg ville jobbet med er å stramme opp bassen en tanke og få knakket i grunntoneområdet litt vassere. Nytt bass-system som avlaster høyttalerne har jeg troen på i så måte.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.223
    Sted
    Langesund
    Regnet med at du fant fram. Stram bass er jo egentlig et håpløst uttrykk.
    Homogent med samme følelse av impulsvilligjet hele veien opp mot 300 Hz

    Se det...nå er det bare og bytte ut 7"erne eller la de slippe under 300Hz
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Går jo an å høre med John om leadtime på AE-drivere. SBP-15 tror jeg er et godt valg hvis man ser for seg at de skal spille 100Hz (med slake filterflanker).
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Regnet med at du fant fram. Stramm bass er jo egentlig et håpløst uttrykk.
    Homogent med samme følelse av impulsvilligjet hele veien opp mot 300 Hz

    Se det...nå er det bare og bytte ut 7"erne eller la de slippe under 300Hz
    Nei, da får det bare ende med haltepink impuls. Nå bygger jeg noe nytt foran og lar bass være bass.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Problemet mitt med basselementer (og løsninger) er at det er så mye å velge i, selv til betalbar pris. Når man i tillegg har samlemania (som undertegnede) og har tusen prosjekter som henger i lufta, så har man i alle fall mye å se fram til. Forventninger og håp er det beste med den delen av hobbyen for min del, slik som at jeg har kjøpt inn heltre furu dør og karmsett til et rom som fortsatt er nedlesset med kinoting (et av flere prosjekter). Gode dager da man kan se frem til noe, glad jeg ikke er som tosken her som det klør i baken på for å få dratt i hus og fullført fortest mulig. ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Problemet mitt med basselementer (og løsninger) er at det er så mye å velge i, selv til betalbar pris. Når man i tillegg har samlemania (som undertegnede) og har tusen prosjekter som henger i lufta, så har man i alle fall mye å se fram til. Forventninger og håp er det beste med den delen av hobbyen for min del, slik som at jeg har kjøpt inn heltre furu dør og karmsett til et rom som fortsatt er nedlesset med kinoting (et av flere prosjekter). Gode dager da man kan se frem til noe, glad jeg ikke er som tosken her som det klør i baken på for å få dratt i hus og fullført fortest mulig. ;)
    Bare synes det er morsomt å prosjektere. Mange halvferdige prosjekter og uutførte planer her også, men de gidder jeg jo ikke skrive om. 😁
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Bare synes det er morsomt å prosjektere. Mange halvferdige prosjekter og uutførte planer her også, men de gidder jeg jo ikke skrive om. 😁
    For all del, skulle ønske jeg hadde mer tid og overskudd til prosjekter .... Hva tenker du blir løsninger på subber? Jeg har sett på eBay fra tid til annen at det er en selger av ultimax i Nederland mener jeg, ellers er det jo ikke verdens undergang å vente på at parts-express (?) Får ultimax på lager heller? Regner med at du bestiller fra over dammen da prisen blir meget hyggelig sett opp i mot "norske" priser. Jeg har også vært borti brukte ultimax-elementer på eBay, så det er jo flere muligheter om man har bestemt seg for at det er "riktige" elementer for oppgaven. Gøy å lese om dine erfaringer rundt ultimax, gleder meg veldig til å prøve mine egne i nyoppbygget hjemmekino på 25 kvm. :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For all del, skulle ønske jeg hadde mer tid og overskudd til prosjekter .... Hva tenker du blir løsninger på subber? Jeg har sett på eBay fra tid til annen at det er en selger av ultimax i Nederland mener jeg, ellers er det jo ikke verdens undergang å vente på at parts-express (?) Får ultimax på lager heller? Regner med at du bestiller fra over dammen da prisen blir meget hyggelig sett opp i mot "norske" priser. Jeg har også vært borti brukte ultimax-elementer på eBay, så det er jo flere muligheter om man har bestemt seg for at det er "riktige" elementer for oppgaven. Gøy å lese om dine erfaringer rundt ultimax, gleder meg veldig til å prøve mine egne i nyoppbygget hjemmekino på 25 kvm. :)

    Har det ikke så travelt så legger inn en bestilling og venter. :)

    Siden jeg er en dum amatør må jeg gå gjennom designet uendelig mange ganger og bygge det noen ganger i hodet før jeg setter i gang. Har bestemt meg for hvilke elementer jeg skal bruke, så nå må jeg forsøke finne den beste løsningen for meg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Har det ikke så travelt så legger inn en bestilling og venter. :)

    Siden jeg er en dum amatør må jeg gå gjennom designet uendelig mange ganger og bygge det noen ganger i hodet før jeg setter i gang. Har bestemt meg for hvilke elementer jeg skal bruke, så nå må jeg forsøke finne den beste løsningen for meg.
    Høres fornuftig ut det (y)

    Ditt første prosjekt så da ut til å gå veldig bra, så du har da litt fartstid og man lærer så lenge man lever. Feller man går i første gangen går man gjerne ikke i igjen. Lykke til med planlegging og bygging, jeg har trua på at du får det til slik du ønsker. ;)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Var en tur innom @MakkinTosken forleden. Litt kortere besøk denne gang, på et ærend for å hente en liten sak på 8 gram, men et par, tre timers lytting ble det likevel tid til...

    Siden sist har verten fått på plass en rekke med 4 monstrøse basser på 18 tommer. De er flott integrert i rommets bakvegg og tross størrelsen er de ikke påfallende eller stikker seg ut. Jeg likte den litt ru, grove malingen som er brukt på bassbenken.

    Så hvordan låter de monstrøse bassene, som er delt så lavt som 30 Hz med et 24 dB avrullingsfilter? Poenget er nok at man ikke legger merke til bassmonstrene før man slår dem av. Sånn sett er de godt integrert og føles naturlige, og når man slår dem av, mistes noe man fort savner. Lyden uten bassene er veldig god. Med bassene blir lyden mer omsluttende. Sånn sett er nok basstilførselen mer av typen et knepp opp fra 9,5 til 9,7 mot den uoppnåelige tier.

    Det er veldig morsomt og givende for oss som er på besøk hos folk som @MakkinTosken, for da får vi demonstrert ting vi aldri får til hjemme. Alt i lydens og den hyggelige sammenkomsts tjeneste er det enestående at noen går så langt som @MakkinTosken. Og så må jeg tilføye at Tosken gjør ting på en måte hvor estetikken ledsager prosjektene!

    Takk for nok et hyggelig besøk!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn