Tosken rir igjen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Revolusjon i Råde. Jepp, skal man ha bass som denger alt ned i støvlene henger man subbene i taket. (y)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Denger og denger fru Blom.
    8x15" er vel ikke det barskeste av det som surrer rundt her på sentralen. 😜

    Hvor mange 15" trenger du for å denge 8x24"_tom da?

    ...og en annen her hadde vel 16x21" for en tid tilbake.

    Jeg gjetter på at min antagelse på 8 stk. er feil.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    5.790
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Denger og denger fru Blom.
    8x15" er vel ikke det barskeste av det som surrer rundt her på sentralen. 😜

    Hvor mange 15" trenger du for å denge 8x24"_tom da?

    ...og en annen her hadde vel 16x21" en tid tilbake.
    Men må nok likeså innrømme at 8x15" ikke er hverdagskost😉
     
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Denger og denger fru Blom.
    8x15" er vel ikke det barskeste av det som surrer rundt her på sentralen. 😜

    Hvor mange 15" trenger du for å denge 8x24"_tom da?

    ...og en annen her hadde vel 16x21" en tid tilbake.
    15?
    Tors basser fyrer oppover, oppløftende... Henger jeg basser i taket...:oops:

    Skal ikke utvide noe. Holder på min 4x18" enn så lenge. Kassene foran var ment bak, de hører ikke hjemme der de står.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Sorry, huska feil.
    Jeg visste jo egentlig de var 18"
    Dayton.
    Vurderte de fakisk selv, men AVshop hadde ikke på lager da jeg ville handle.

    Så jeg endte opp med 4×21" fra brukten i stedenfor.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Sorry, huska feil.
    Jeg visste jo egentlig de var 18"
    Dayton.
    Vurderte de fakisk selv, men AVshop hadde ikke på lager da jeg ville handle.

    Så jeg endte opp med 4×21" fra brukten i stedenfor.
    21 fungerer. 😁(y)

    Vurderer 8x18", men for å være ærlig er jeg mer enn fornøyd med responsen "as is". Bare lyst på en noe mer skreddersydd løsning som sklir bedre inn visuelt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Om taket holder, er det jo bare fint å få beistene vekk fra synsfeltet.
    Solid tak? Hva med resonanser?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Helt fantastisk dokumentar om en manns kompromissløse tilnærming til sitt audiofile jeg.
    Dæven søkke for en platespiller :oops: og spinnvill platesamling.
    Og sist men ikke minst utrolig trist å høre at han er rammet av ALS, og at det går fort nedover med ham slik at han ikke får nytt sitt verk noen år.
    Skulle gjerne hatt audiens i det rommet med et par skiver av Led Zeppelin under armen ;)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    ☀God sommer

    DSC_0140.jpg

    Huslige plikter gjennomført, huset malt, bassenget montert, vin kjøpt inn. Nå kan jeg atter ha fullt fokus på grotten og starte opp prosjektet jeg ruger på: TWOT 2.0
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.783
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Nå må du dele litt med oss andre hva du holder på med. Du kan jo ikke bare sitte nede i grotta og tukle med deg selv ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå må du dele litt med oss andre hva du holder på med. Du kan jo ikke bare sitte nede i grotta og tukle med deg selv ;)
    Ikke så mye å dele ennå. Nå har jeg jobbet opp goodwill hos fruen ved å gjøre en innsats for fellesskapet. Har tegnet og tenkt, men ikke annet håndfast. Begynner vel å bestille og handle inn i løpet av uka, rive i grotta og rydde garasjen. Masse kjedelig før morroa! :(
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Begynner vel å bestille og handle inn i løpet av uka, rive i grotta og rydde garasjen. Masse kjedelig før morroa! :(
    Kjenner meg igjen.
    Å bygge svære suber fordrer mye, tungt, og dritkjedelig arbeid i forkant.
    Har vært i det stadiet i nærmere 6-7 uker nå.
    ...nå er jeg heldigvis i morro-fasen.

    Lykke til. ;)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hmmm... Hvor er bildet av deg , vakende i bassenget , med en Pina Colada og en svær sigar i kjeften ? :cry::oops::)
    Få opp tempen på vannet først. Men sigarer er bestilt og kona elsker å mixe drinker, så kan hende det snart dukker opp bilder av en hval med en Churchill i kjeften og Mojito loffen
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Er det et sånt sesongbasseng du har bak der? Bruker du trekk over mot skitt og smuss og skifter vann når nødvendig? Er det sola som varmer opp vannet?

    Forøvrig, spennende prosjekter, både hifi og bil og som jeg sjøl aldri kommer til å realisere :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Beklager kupping Makkintosken ;)

    Steller du pent med et 20 m3 sesongbasseng Stover, trenger du ikke skifte vann.
    Et slikt basseng skal tilsettes 70-100 kg salt, etterfylles ved behov, "skimme" overflaten for frø, blader og insekter før bruk på formiddagen, samt selvfølgelig rense filteret til pumpa daglig når solen brøler som verst. Har du presenning over, så danner det seg lett et slimlag (bakterier) under duken mot vannflata. Så det har vi kuttet ut. Undertegnede har ansvaret for daglig ettersyn og vedlikehold av bassenget gjennom sesongen gitt status som sjøløve (hvalross). Hvilket jeg gjør med glede. Dette er verdifull hygge og moro for liten og stor. Jobben er å sette det opp, og ikke minst ta det ned og vaske for vinterlagring på sensommeren.
    God sommer folkens!

    DSC_0077.JPG
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Tusen, tusen takk Powerpoint, akkurat hva jeg var ute etter :D dersom noen skal beklage til trådeier så er det meg😇
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er det et sånt sesongbasseng du har bak der? Bruker du trekk over mot skitt og smuss og skifter vann når nødvendig? Er det sola som varmer opp vannet?

    Forøvrig, spennende prosjekter, både hifi og bil og som jeg sjøl aldri kommer til å realisere :)
    Takk!

    Nei, skifter ikke 25 kubikk med vann uten videre og har kjemi og stor filterpumpe, så den overvintrer noe nedtappet. Er vel ikke mange sesongene til før vi anlegger et fullverdig basseng på 10-12 meter.;)
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Beklager kupping Makkintosken ;)

    Steller du pent med et 20 m3 sesongbasseng Stover, trenger du ikke skifte vann.
    Et slikt basseng skal tilsettes 70-100 kg salt, etterfylles ved behov, "skimme" overflaten for frø, blader og insekter før bruk på formiddagen, samt selvfølgelig rense filteret til pumpa daglig når solen brøler som verst. Har du presenning over, så danner det seg lett et slimlag (bakterier) under duken mot vannflata. Så det har vi kuttet ut. Undertegnede har ansvaret for daglig ettersyn og vedlikehold av bassenget gjennom sesongen gitt status som sjøløve (hvalross). Hvilket jeg gjør med glede. Dette er verdifull hygge og moro for liten og stor. Jobben er å sette det opp, og ikke minst ta det ned og vaske for vinterlagring på sensommeren.
    God sommer folkens!

    Vis vedlegget 729251
    Brudd på 1. Bud ang basseng.....aldri....aldri...aldri bruk pappfilter. Sandfilter er det eneste som duger.
    Du sier det jo selv..."selvfølgelig rense filteret til pumpa daglig" 😩 . Been there done that. Det gøyale er at produsenten sier en gang per mnd/14 dager 🙉
    Da har sirkulasjonen opphørt og plasttennene i pumpa blitt spist opp for lenge siden.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Mens Tosken river og rydder, hvilken funksjon har saltet i et slikt basseng?
    Saltets funksjon er konservering av vannsøylen for å holde algeveksten nede, samt fungere mildt desinfiserende mtp. alt hvalspekket som vaker opp i der hvor svette og hudfett avsettes. Små unger tømmes grundig for urin før de får til å bade, og det er stående ordre om å komme seg ut av bassenget om man må tisse. Overholdes ikke dette så får synderen karantene ;)

    komfort - mye riktig i det du sier der, MEN nå har vi hatt dette bassengoppsettet i 5 år snart.
    Og filterene som kjøpes inn mener jeg er en kombinasjon av glassfiber og papir.
    Ved å gjøre det rent hver dag, og bytte når det blir for "tovete" klarer jeg å holde bassenget "fritt" for algeoppblomstring til langt ut på sensommeren..
    Vi starter med 70 kg salt, og etterfyller med 25-30 kg på "gefylen" ut i fra hvor mye vann som har fordampet eller blitt plasket ut.
    Så noe mer avansert enn dette gidder jeg ikke å ha det siden jeg kun har 15 minutter å gå til Isesjø og slange meg ut i der.
    Ungene har det i hvert fall moro, skriker og hyler og har noen saftige vannkriger med naboen 😁

    Bakdelen er at et basseng av en slik størrelse er ei diger insektfelle.
    Så jeg har i tillegg "humlevakt" når jeg sitter ute.
    Vi er utstyrt med flere varianter og størrelser av håver.
    Nå ble jeg sugen på å bade gitt!
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.893
    Det glemte jeg å si at til renseanlegget er det også koblet på en enhet som spalter natrium og klorid, samt gir en mindre mengde ozon vha elektrolyse.
    Dette er med på å holde bakterie og alge bestanden nede.
    Så vannsøylen sirkulerer ikke kun gjennom filteret når du kommer opp i denne størrelse av basseng.
    Dog ville jeg lagt utblåsning av det filtrerte og behandlede vannet nær bunn, og ikke i vannskorpa som dette har.
    i innlegg #3228 sees innsuget nede til venstre, mens utblåsing av renset vann ligger nær overflaten bak ryggen på damen i sort badedrakt.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjedelig stille her😬
    Det er sommer, det er sol og det govær...

    Ja, nå har jeg litt ferie fra grottevirksomhet. Kom akkurat hjem etter et par dager på sjø'nn. Har faktisk noe spennende grotterelatert som venter på posten, men det får vente til mandan.

    God sommer Sevald-baby!😘
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn