Totalsystem for ny bolig -ønsker tips

ORH

Medlem
Ble medlem
25.03.2009
Antall liker
0
Hei folkens,

Planlegger bygging av ny bolig og ønsker å få lagt inn et system for musikk/mulitmedia i hele/deler av huset. Skal bygge i Oslo. Har noe av dere tips på leverandører som er flinke på dette. Er også veldig interessert i høre hvilke erfaringer folk har med å legge inn integrerte multimediasystemer.

Hilsen,
Otto

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Edge v/Anders Disen er et greit sted å begynne.
http://edgead.no/

Hi-Fi klubben og Soundgarden har også en viss kompetanse. Noen avdelinger mer enn andre.

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Hvem skal levere tv og internett?

Har selv erfaring med altibox-fiber, super erfaring faktisk. Vi pusset opp for to år siden og la da opp slik:

Enkelt:
En filserver som er koblet rett på internettuttaket i huset. Filserveren kan være mange forskjellige ting, men apple har mange fine brukervennlige ting. F.eks kan en time machine kobles rett på router fra leverandør og virke som trådløsrouter også. Her vil behovet for lagringskapasitet avgjøre litt, men husk at lagring på servere og streaming er fremtiden slik at det er begrenset hvor mye du trenger å lagre i fremtiden.

Så ville jeg hatt internettkabel ut til sentrale punkter sånn som stereoanlegg, tv, kontor, lekserom osv. Når du først har muligheten til å legge kabel er dette det mest stabile. Trenger du flere linjer enn boksen til leverandør leverer så kjøper du en liten switch fra f.eks komplett.no. (500 spenn)

Hvis du bare skal ha lyd ved stereoanlegget ville jeg kjøpt en squeezebox. Da må filserveren være en litt mer avansert ting enn timemachine siden den må kjøre squeezeserveren.
Skal du ha film og slikt også ville jeg kjøpt en mac mini. Da trenger ikke filserveren være avansert.
Mac mini rett i en god dac og voila! eventuelt en ipad for fancy følelse som fjernkontroll.

Mitt syn (som litt teknisk kompetent) er at du ikke trenger å bruke dyre leverandører for å få perfekt lyd og brukervennlig oppsett sålenge du f.eks holder deg til apple sine greier. Har du ti tekniske tommeltotter er det kanskje ikke så greit, men google har hjelp til alle disse tingene. Sett av en dag og alt er oppe og går.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Rockefoten skrev:
Så ville jeg hatt internettkabel ut til sentrale punkter sånn som stereoanlegg, tv, kontor, lekserom osv. Når du først har muligheten til å legge kabel er dette det mest stabile. Trenger du flere linjer enn boksen til leverandør leverer så kjøper du en liten switch fra f.eks komplett.no. (500 spenn)
Litt beskjedent, synes jeg. I en ny bolig, som sannsynligvis har et "teknisk rom", ville jeg sørget for at telefonkabel, kabel-tv/satellitt og alt slikt kom inn i dette rommet, og der ville jeg hatt et rack/skap på veggen (Det finnes fine, små både 10" og 19" skap som egner seg til sånt. I dette skapet ville jeg hatt et patche-panel og f.eks. en 24-porters switch, og fått elektrikeren til å legge opp CAT-6 til doble punkter i alle rom, og flere punkter på strategiske steder som ved TV, Stereo og der datamaskiner skal brukes.

Det er ingen vits i å spare noen hundrelapper på å kjøpe en bitteliten switch og bare få 4-5 punkter totalt i huset når man har muligheten til å gjøre det virkelig bra.

ORH

Medlem
Ble medlem
25.03.2009
Antall liker
0
Takk for mange bra tilbakemeldinger. Det blir et teknisk rom i en av etasjene så det blir å legge inn et rack som splitter videre ut i huset herifra.

Er litt usikker om jeg skal kjøre fult oppsett med Bose i hele huset eller løsning med built-in høytalere. Har noen erfaringer med built-in høytaler oppsett. Vet det er mange alternativer på built-in løsninger men nyskjerrig hva folk har av erfaringer.

Hilsen
Otto

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.466
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Du kan kjøre Bose med innebygde høyttalere i vegg og tak.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Få noen til å prosjektere det for deg, det vil lønne seg i lengden. Det finnes flere firma som kan gjøre jobben, og jo tidligere de blir tatt med, jo rimilegere/bedre blir løsningen.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Hi-Fi Klubben har en egen avdeling som jobber med totalsystemer og prosjekter. Anders Stokke kan mye om dette, alternativt så ville jeg snakket med Ørjan på HFK i Trondheim. Antakeligvis en av de mest kunnskapsrike når det gjelder slike systemer innen HFK-systemet. Jeg jobbet tidligere på HFK, så ha dette i mente om du føler at det påvirker mine grunner for å informere om dette. Jeg jobbet selv en del med totalsystemer, og samarbeidet med både Ørjan og Anders.

Om du holder til i Oslo kan også Hifihuset være en aktuell samarbeidspartner. De har Monitor Audio, Meridian og et par andre leverandører.

Det ville kanskje vært en tanke å få to-tre til å levere "anbud" på et slikt system, så jobber du videre med det systemet du synes virker best egnet til ditt behov. Jeg ville passet på at det var brukervennlig og fleksibelt. Sonos er i så måte en god kandidat, ellers har du Sooloos til Meridian, som er vesentlig mer kostbart. Squeezebox har også multiromsløsninger, men jeg har kun "lekt" med Squeezebox i én-roms løsninger.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
678
Squeezebox egner seg fortreffelig til multiromsinnstallasjoner. De kan synkroniseres eller spille individuelt. Og høyere oppløsning enn Sonos, selv om noen har fått i seg forkvaklede oppfatninger om at Sonos er mer Hifi enn Squeeze, kan det være skumle selgere på Hifiklubben som setter ut slik vranglære?

N

nb

Gjest
Det viktigste er at du får lagt kablet nettverk til alle steder du kunne tenke deg å ha tilgang til sakene. Like greit å legge opp til alle rom når du først er i gang. Det andre kan strengt tatt fikses etterpå, men k-rør til å trekke nettkabler i må legges opp under byggingen.

Siden dette er svakstrøm er det ting du har lov til å gjøre selv om du vil spare penger og har tiden og lysten til å gjøre det.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Barbaresco skrev:
Squeezebox egner seg fortreffelig til multiromsinnstallasjoner. De kan synkroniseres eller spille individuelt. Og høyere oppløsning enn Sonos, selv om noen har fått i seg forkvaklede oppfatninger om at Sonos er mer Hifi enn Squeeze, kan det være skumle selgere på Hifiklubben som setter ut slik vranglære?
Sonos er mindre "hi-fi" enn Squeezebox, om man kan si det sånn. Squeezebox støtter hires, noe Sonos ikke gjør. Jeg har aldri sagt noe sånt, og jeg sier heller ingenting om at Squeezebox ikke kan - bare at jeg ikke har erfaring med multiromsløsninger med SB. Jeg bruker SB hjemme og er glitrende fornøyd, og jeg hadde sikkert vært glitrende fornøyd med Sonos.

(i den grad du referte til meg..)

Det Sonos har - som gjør det veldig enkelt til multiromsløsninger - er nettverksforsterkeren. Men - en effektforsterker med power-on-input gjør mye av den samme nytten.

Uansett ville jeg tatt en prat med flere potensielle leverandører for å se hvem som har produktene som gir deg de funksjonene du vil ha.

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Squeezebox og Sonos er vel uaktuelt så lenge det er snakk om multimedia, selvsagt kan en komme opp med kvasi løsning der en kjører disse i kombinasjon med andre løsninger for AV. Uansett blir dette langt fra noen optimal løsning, med desto høyere bruker terskel. Skal en ha noe brukervennlig og elegant som hele familien kan bruke så koster det dessverre litt, men det er løsninger som varer lenge og er enkle å bruke. Her på berget henger vi litt etter, men over dammen har dette vært brukt lenge. Som nevnt tidligere så er det firma som spesialiserer seg på dette som feks Edge.

Jeg vil sterkt anbefale deg å kontakte en ekspert på området, da kan du få integrerte løsninger med lyd,bilde og i tillegg kan du få automatisert lys,ventilasjon,alarm+++
Uansett hvis du skal gjøre det selv så finn ut hvor mange punkter du trenger og gang dette med 2. Det er bortimot umulig for en amatør å få til en 100% løsning.

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg ville nok ikke vært så ivrig etter å finne et system som håndterer både lyd og bilde samtidig, for da vil du sannsynligvis ende opp med noe som er mye dyrere dårligere på begge deler enn om du kjører hvert sitt system på dette, og ikke usannsynlig helt utdatert etter kort tid. Det viktigste er å legge nettverket og få en god løsning på lyden. Så kan man bruke samme server til filer med film og tv, samt streaming. SB, Sonos eller lignende til lyd og gjerne Boxxe kombinert med vanlig kabelTV til bilde.

Det hele bør også kunne styres fra Ipod/androidbrett.

ORH

Medlem
Ble medlem
25.03.2009
Antall liker
0
Takker for mange bra innspill.

Kan nok virke som en grei løsning er å få noen med ekspertise til å designe hele greia.

Topp Bunn