Townes Van Zandt

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
gikk til apollon platebar (som på den tiden var bergens beste), og spurte engelen om han hadde noe townes.
han så ut som et spørsmålstegn, aldri hørt om townes før.

da jeg drakk øl med engelen mange år senere, under mitt andre bergensopphold på begynnelsen av 00-tallet, var han plutselig blitt townes-ekspert og hadde ifølge seg selv "fulgt denne artisten siden 70-tallet". ;D
Ho ho ho. Engelen in a nutshell :)

Men en gang for alle. "Our mother the mountain" er Townes' mesterverk, ferdig arbeid. Det er den beste singer/songwriter plata noensinne, og i mine ører det beste albumet noen noensinne har gitt ut. Tror eg har hørt denne plata fra i sin helhet nærmere 1000 ganger. At han var 25 år da han gav ut plata gjør ikke melodier/poesi mindre imponerende. Etter "our mother" er "the late great" og "high, low and in between" mine favoritter av studioplatene. Tror jeg har det meste som er å oppdrive av Townes, noen og 40 cd'er sist eg talte. Han er solid på posthume utgivelser :)

Skal ikkje dra en Engelen og påberope meg å ha fulgt ham siden 70 tallet, men jeg har et nokså krystalklart bilde i hodet mitt fra første gang jeg hørte Townes på plate, et utrolig sterkt inntrykk. Desverre fikk jeg aldri sett ham, var 19 då han døde, og kjente bare vagt til ham da.

Finner det utrolig underlig at allmusic gir our mother tre stjerner, men det hender de vingler en del og justerer litt. For en del år tilbake hadde "Like flies on Sherbert" med Alex Chilton èn stjerne, i dag har den 3,5.
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
nb skrev:
Kjøper du boksen "Texas Troubabour" (4 CD-er og ca 80 spor) er mye gjort, jeg kjøpte den på anbefaling fra den store rockeguruen på jobben. Ser ut som den er midlertidig utgått nå, men mener jeg kun betalte rundt 300 kroner for den for et par år siden, så muligens lar den seg oppdrive.
denne boksen har vært utgått ei stund, men kan forhåndbestilles på amazon.uk til en behagelig pris.



http://www.amazon.co.uk/dp/B0007ODLCS/ref=pe_34951_18913241_pe_epc_t5

bør være i enhver platesamling. ;)
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Blei faktisk litt skuffa over Steve Earle's tribute. Heilt okei, men hadde forventa litt meir.

Vanskelig når en artist du ligger svært godt gjør en tribute plate til din ultimate "helt". Var dritnervøs når eg skulle snurre den første gangen. Noen ting fungerte bra syns eg, andre ikke. Spesielt "Lungs" synes eg var tafatt, og på grensen til småblasfemisk.

Når det er sagt, så var konserten i fjor høst strålende. Earle var til og med i godt humør...
 

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Innlegg
1.877
Antall liker
9
Har sett to-tre middelmådige anmeldelser av plata Townes og syns de bommer stygt. Første gang jeg hørte igjennom skiva ble også jeg relativt skuffet. Fikk ikke den umiddelbare trangen til å høre gjennom den på nytt med èn gang slik man får med knallskiver.Det skulle faktisk gå to-tre uker til neste runde, og da slo det meg; Steve har de siste årene hatt en aldri så liten skuespillerkarriere og det er tydelig at han ikke bare covrer Townes her, men går inn i rollen hans med hele sjela. Plata ble mye viktigere og mer forståelig for meg med denne tanken i bakhodet.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Townes ville vært 77 i dag mener jeg. Har fått tid hos meg
 
Topp Bunn