Diverse Tråd for pønkere og rotløs ungdom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Det er på tide å gjenreise hifi-sentralen. Til et sted for hifi, og ikke lofi.

    Hva kjennetegner lofi-elementene på hifi-sentralen? Du kan kjenne dem igjen på musikksmaken og fraværet av forståelse av budskapet i musikken. Lofi-lauget hører gjerne på Bob Dylan, rebellrock og pønk, men har glemt hva det betyr å være pønk og rotløs ungdom. Lofi-elementene er gamle, de er menn og de blir gretne når man argumenterer mot dem. Gamle. Gretne. Gubber.

    ”En som ikke viser respekt til de eldre, er ikke en av oss”, sier de, med samme mine som en ensidig, myndig mullah. Men en mullah med respekt for kilden ville visst at hele sitatet fra koranen lyder:
    ”En som ikke viser respekt til de eldre eller som ikke viser barmhjertighet til de små er ikke en av oss”.

    Pønkere og rotløs ungdom blåser av religiøse formaninger; pønkere og rotløs ungdom blander ikke hifi og religion. Vi foretrekker vår whisky bar, uten sukker, angostura og soda. Pønkere og rotløs ungdom ønsker endring til det bedre, selv om det går på tvers av de gamles påstander om at alt var bedre før. NRK-programmet ”Husker du” ble tatt av skjermen i 1985 – omtrent på samme tid som CD-formatet ble populært. Men på hifi-sentralen holder lofi-elementene ”Husker du”-tradisjonen i live, mens de forsøker å ta livet av tilløp til hifi.

    Pønkere og rotløs ungdom misliker det pretensiøse. Når ”Husker du”-gjengen spiller musikk, bruker de PVC som avspillingsmedium. Mange av oss forbinder kanskje PVC med kloakkrør av kurant kvalitet, men de myndige mullahene bruker PVC som musikkformidler. For å skjule det faktum at PVC er akterutseilt low-tech, kaller de PVC for vinyl; såpass har de lært av de gamle prestene som snakket latin som ekskluderende vern mot datidens pønkere og rotløse ungdom. PVC som musikkformidler er passé, men de myndige mullahene hevder PVC-opplevelsen blir hinsides når lyden kommer fra platespillere på 50 kilo i titusenerkronersklassen. Gjerne avspilt på bælsvære rørforsterkere som måler middelmådig, men avlaster fyringen i huset på vinterstid.

    Hifi handler ikke om det subjektive. Kristian Valens Sigvart Klunge får mene hva han vil i jazzhjørnet sitt, men hifi har han ikke greie på. De gamle har formet dagens samfunn til et politisk korrekt sted hvor kritikk – uavhengig av om den er saklig eller ei – oppfattes som hets. Og mullahene har nesten klart å omgjøre hifi-sentralen til sitt safe-space, hvor PVC-fetisjismen får stå i fred for digitale impulser.

    Hifi-begrepet hadde innhold en gang i tiden da ingeniørene regjerte banen. I dag får adjektivarméen i den moderne hifi-pressen løpe fritt uten å bli most i vantet på hardt, renhårig vis. Men pønkere og rotløs ungdom bryr seg ikke om eldres ordgyteri. Det er umulig å argumentere mot en gammel gubbes påstand om at noe høres bra ut; om noe låter bra, avhenger av ører som hører. For å skille hifi fra lofi, trenger man et sett med objektive kriterier, slik at man kan skille synsing fra fakta, det subjektive fra det objektive.

    Ut fra objektive kriterier som benyttes for å måle et lydanleggs evne til å reprodusere lyd, kommer PVC dårligere ut enn digital:
    *PVC er mindre nøyaktig enn digital.
    *PVC er mindre presis enn digital.
    *PVC støyer mer enn digital.
    *PVC er mer fordreid enn digital.
    *PVC har en mindre lineær frekvensrespons enn digital.
    *PVC har et mindre dynamisk område enn digital.
    *PVC taper seg i kvalitet etter avspilling, mens digital forblir det samme.
    *PVC-mediets evne til å overføre signaler fra kildematerialet er dårligere enn digital.

    Med andre ord: Kan det måles, taper PVC mot digital – hver gang.

    Det oppstår ingen magi når en stein dras hardt og brutalt mot plast. Magien mange snakker om, er kun et filter mellom kilden og det som kommer ut i andre enden.

    På den tiden da hifi dreide seg om å etterstrebe nøyaktighet, ville hifi-entusiastene ha kastet seg over det mest nøyaktige formidlingsmediet. I 2016 jobber myndige mullaher for å stille klokka tilbake.

    PVC har fått sin renessanse, drevet av hipstere; gamlingsungdommer som reiser tilbake i tid og tror at PVC som formidlingsformat gir bedre lyd enn digital. Likevel utgjør ikke PVC mer enn et par prosent av det samlede musikksalget. Når man trekker fra hipsternes andel av de to prosentene, sitter man igjen med en brøkdel som utgjør lofi-lauget. Det er denne mikroskopiske delen av musikkmarkedet som får lov til å herje uimotsagt på hifi-sentralen.

    Pønk og rotløs ungdom må ikke forstås bokstavelig. Selv fordrar jeg ikke pønkmusikk. Men jeg liker pønkernes suksess med å gjøre noe utskjelt om til en slags hedersbetegnelse. I pønk ser jeg at det av og til kommer godt ut av å snakke de eldre i mot. Erfaring er vel og bra, men ikke hvis den står i veien for en virkelighet som objektivt sett er bedre og gir mening til hifi som begrep. Med rotløs ungdom mener jeg at yngre går sin egen vei, spesielt når de aner at de eldres veivisning leder oss inn i en bakevje. Med gamle gretne gubber mener jeg heller ikke bare demografi. Gamle, gretne gubber kan like gjerne være unge, spretne, jenter; det hele har mest med mental innstilling å gjøre.

    Og som jeg har vært inne på allerede: De myndige mullahene var både pønkere og rotløs ungdom da de var yngre; men nå sitter de og lytter til ”Husker du” i jazzhjørnet sitt, og finner seg ikke i bemerkninger om at digital er hifi i 2016, mens PVC var hifi for et halvt århundre siden. I 2016 setter vi PVC-platene på museum og digitale filer på hifi-anlegget.

    Dessverre lar en del yngre seg forlede av de gamle. Så unge hører på Dylan og synes nobelprisen er topp. Gammern sjøl går i skjul, vil ikke assosieres med nobelprisen, fordi den gamle rebellen endelig skjønner at prisen betyr at budskapet hans er glemt; Dylan har definitivt blitt en konsumvare for yngre som ønsker å bli tatt alvorlig av de eldre. Det vil si det helt motsatte av det vi ligger i begreper som pønk og rotløs ungdom.

    Lofi-lauget har fått trolle uforstyrret på hifi-sentralen i mer enn et tiår. De har blitt så husvant at de møter objektivitet i hifi-spørsmål med påstander om at motparten bedriver trolling. Vi pønkere og rotløse ungdom må ta hifi-begrepet tilbake. Troll sprekker når de kommer ut i lyset. La lofi-lauget komme opp og frem i lyset med sine svake målinger så skal vi se at trollene sprekker. Luddittenes tid er over.

    Gjenreis begrepene. Gi hifi tilbake den meningen som ligger i ordet.

    Ja til ren, perfekt lyd – alltid.

    PS: Vinyldebatten er blant de mest forslitte i hifi-sammenheng. Jeg anbefaler lesere som ønsker å lære mer om vinyl å lese en Tape Op-artikkel med en ingeniør som gikk i lære hos Bob Ludwig; Scott Hull. Hull er blant verdens ledende vinylingeniører og Tape Op-artikkelen gir et kjapt innblikk i vinylverdenen. Hvis du tror på Hull, innser du kjapt at mange av dagens vinylutgivelser ikke holder mål; da blir det middelmådig vinylproduksjon på et middelmådig medium for reproduksjon av lyd. Merk at hele Tape Op-artikkelen krever passord og koster et par dollar i innkjøp. Det tar likevel ikke mer enn et par minutter å både lage brukernavn-passord og betale. Den andre lenken fører til Hulls hjemmeside hvor han har en serie med 11 korte artikler om vinyl.


    Lenker til lesverdige artikler om vinyl, skrevet av og om en ledende vinylingeniør:

    Talking Vinyl with Scott Hull | Tape Op Magazine | Longform candid interviews with music producers and audio engineers covering mixing, mastering, recording and music production.

    Scott Hull on Vinyl, Part One | The Masterdisk Record


    Øvrig lesehjelp for de mest tunghørte leserne:

    https://no.wikipedia.org/wiki/Satire

    https://no.wikipedia.org/wiki/Sarkasme
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Life´s just to short....

    PS: Burde ikke denne tråden blitt flyttett til Off Topic?
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det der er jo så inn i tåkeheimen feil på så mange nivåer at det er ikke mulig å begynne å diskutere. ...Og det er heller ikke nødvendig. Oppfordrer til å IKKE bite på dette agnet.
     

    Membran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.03.2011
    Innlegg
    229
    Antall liker
    122
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    10
    Tenker at her har vi en som skal lære far sin å lage unger :) Belærende og arrogant språk er ikke godt for å gjenreise noe som helst.
    Er du sår på tærne svart-hvitt så prøv å tenke etter hvordan du hadde føttene plassert :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ja, hadde i grunn sansen for Svart Hvitt, men det står mer og mer klart for meg at han bare er et troll som googler seg til innsikt og sletter sine innlegg når han møter motbør. Beklager ikke interessert.

    Cave ab homine unius libri

    Peace out!
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.383
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    En ting har livet lært meg, og det er at dusjforhenget skal være på innsida av badekaret når man dusjer.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.

    Selv klarer jeg ikke hisse meg så veldig opp over vinyl. Som sagt i andre tråder, jeg spiller ofte musikk på vinyl selv, og synes det gir meg en større nærhet til musikken - på grunn av det fysiske formatet, og ritualet med å sette på musikken. Men jeg synes digital musikk låter klarere og bedre, gitt at det er et digitalt opptak som ikke lider av loudness-komprimering og annet herk. Ut av hatten, her er fem påstander fra meg om vinyl vs digitalt:

    1) Både gode vinylrigger og ukomprimert digital musikk kan høres veldig bra ut.
    2) Avspillingsformatet har mye mindre å si for sluttresultatet enn andre deler av kjeden - spesielt høyttalerne og romakustikken. En middelmådig vinylrigg som er koblet til kick-ass høyttalere som passer i rommet vil høres mye bedre ut enn et top-notch digitalsystem som er koblet til middelmådige høyttalere som ikke passer i rommet.
    3) Digitalt gir en mer nøyaktig avspilling av kilden enn vinyl - det er rett og slett et format som tilfører mindre egenlyd (noe som i hvert fall gjelder for høyoppløst musikk i 24-bits).
    4) Vinyl-avspilling kan kanskje ses på som en form for eq, faktisk. Blant annet er det derfor virkelige vinyl-fans gjerne har flere pickuper osv tilgjengelig, som de bruker på ulike typer musikk. Slik vinyl-eq kan imidlertid få musikken til å høres mer organisk og musikalsk ut - så det kan høres mer ekte ut i noens ører, på tross av at det måler dårligere.
    5) Vinyl-avspilling gjør at man konsentrerer seg mer om musikken, og vil derfor ofte føre til mer musikkglede.

    Det var mine fem cents. Og dette er selvfølgelig ingen fasit :)

    EDIT: Her suveniren fra gårsdagen, en fantastisk akustisk konsert med Moddi på Hulen i Bergen. Etterpå sto han og signerte plater. Ville jeg ha med meg en signert CD eller en signert LP hjem? LPen selvfølgelig! Var ingen som helst tvil om den saken. Men gitt kvaliteten på min vinylrigg, høres nok platen hakket bedre ut på Tidal hifi... Så ærlig må jeg være.

    20161021_123652_resized.jpg
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Analog lyd har faktisk uendelig oppløsning! Tenk på den, du! ;)
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Analog lyd har faktisk uendelig oppløsning! Tenk på den, du! ;)
    Sant! Og det er jo det store selling-pointet til vinyl over CD, i hvert fall (med høyoppløste formater jevner det seg vel ut på det området). Så er spørsmålet hvor mange opptak som faktisk benytter seg av det, og hvor stor bonus det utgjør kontra problemene avspilling på sub-optimale vinyl-oppsett kan føre til. Men ja, gitt en top notch-vinylrigg kan det godt være det fører til bedre resultat på en del opptak.

    Men... jeg har egentlig ikke så mange aksjer investert i denne vinyl vs digital-greia... :)
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hadde i grunn sansen for Svart Hvitt, men det står mer og mer klart for meg at han bare er et troll som googler seg til innsikt og sletter sine innlegg når han møter motbør. Beklager ikke interessert.

    Cave ab homine unius libri

    Peace out!
    Nå klarer du jo å bevise hvor hauggamle vi er med å benytte latin i din konklusjon, men siden vi er så gamle at vi måtte ha latin som skolefag for å bestå så passer det godt. Vær forsiktig med gutten som bare har lest en bok.

    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
    Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig? Til nå i denne tråden er det antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster. Som jeg vet om i alle fall.

    Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
    Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig. Til nå i denne tråden er det til nå antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster.

    Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
    Baluba, det er en forskjell på å snakke om/til enkeltpersoner, og å skrive generelle ting om et helt miljø - eller å ha bombastiske oppfatninger som nok er litt for enkle. Det er for eksempel en forskjell på om noen går høyt ut og anklager meg for å være en naiv og politisk korrekt forsker som ikke aner hva jeg gjør, og å gå høyt ut og anklage samfunnsforskere generelt for å være naive og politiske korrekte og udugelige. Det første kan være ufint og ubehagelig - og man bør ha gode grunner for å gå slik ut mot enkeltpersoner, i så fall. Det andre - å snakke om grupper - kan være svart-hvitt og unyansert, ja. Men så alt for farlig er det nå ikke, synes jeg.

    Forøvrig er svart-hvitt sin debattstil ikke min debattstil, og jeg er ikke bare komfortabel med å debattere i en tråd som har et så til de grader konfronterende utgangspunkt. Jeg mener likevel at det er helt greit å komme med den slags provokasjoner som han gjør her. Det er ikke trolling. Han har ikke gått inn på noen annen tråd og kuppet den. Han har opprettet en helt egen tråd, som det er helt frivillig å følge med på eller ikke. Svart-hvitt ønsker nok å provosere, og det er nok helt bevisst. Men det er jo tross alt det pønken dreier seg om.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Sant! Og det er jo det store selling-pointet til vinyl over CD
    Egentlig ikke. 16/44.1 er høy nok oppløsning uansett.

    Det er ingen som protesterer på at digitale formater, deriblant CD, har potensialet til å lagre "bedre lydkvalitet" enn vinylplater, eller at digitale hjelpemidler har bedre betingelser for å oppnå identisk bølgeform i lytteposisjon som på plata. Dette er det som "er" hi-fi i følge mange. Inkludert trådstarter.

    Det de ikke forstår, er at vi som foretrekker vinyl også har forstått dette, men likevel LIKER lyden av vinyl bedre, og at DET er det som betyr noe.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
    Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig. Til nå i denne tråden er det til nå antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster.

    Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
    Baluba, det er en forskjell på å snakke om/til enkeltpersoner, og å skrive generelle ting om et helt miljø - eller å ha bombastiske oppfatninger som nok er litt for enkle. Det er for eksempel en forskjell på om noen går høyt ut og anklager meg for å være en naiv og politisk korrekt forsker som ikke aner hva jeg gjør, og å gå høyt ut og anklage samfunnsforskere generelt for å være naive og politiske korrekte og udugelige. Det første kan være ufint og ubehagelig - og man bør ha gode grunner for å gå slik ut mot enkeltpersoner, i så fall. Det andre - å snakke om grupper - kan være svart-hvitt og unyansert, ja. Men så alt for farlig er det nå ikke, synes jeg.

    Forøvrig er svart-hvitt sin debattstil ikke min debattstil, og jeg er ikke bare komfortabel med å debattere i en tråd som har et så til de grader konfronterende utgangspunkt. Jeg mener likevel at det er helt greit å komme med den slags provokasjoner som han gjør her. Det er ikke trolling. Han har ikke gått inn på noen annen tråd og kuppet den. Han har opprettet en helt egen tråd, som det er helt frivillig å følge med på eller ikke. Svart-hvitt ønsker nok å provosere, og det er nok helt bevisst. Men det er jo tross alt det pønken dreier seg om.
    Da jeg gav min unnskyldning til ham så var det fordi jeg trodde han ikke var bevisst på at han provoserte så kraftig, men denne opplysningen i bakhodet var jo min reaksjon i den andre tråden helt kosher likevel. Ønsker han å provosere må han tåle motbør, og den vil naturligvis går på ham. Provokatøren må ta ansvar for egne provokasjoner. Hvis han da ikke tåler at en med min autoritet (dine ord tidligere i uken) gir ham en omgang så det smeller litt bør han heller lære litt av det tkr skrev i den aktuelle tråden, if you can't handle the heat get out of the kitchen.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fåkk - fredag. Snart helg.. Blir helgejobbing for en stakkars mod :)

    God helg folkens.
    Steng den til over helga, da. Sikkert det beste for alle parter. Tenk deg når folk begynner å poste i denne med noen øl innabords utover kvelden. ...Eller rusbrus, for enkelte! ;)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Flere her inne bør unne seg opplevelsen av å høre en vinylrigg i 100.000 kronersklassen i et godt system som fungerer fint i rommet det står i, og sammenligne det med digitale avspillere i samme prisklasse. Siden svært få av dere har hatt den erfaringen bør dere skaffe den før dere utbasunerer noe om hva som er best av vinyl og digitale medier. Med unntak av DSD er det ingen digitale medier som kan konkurrere med en slik vinylrigg.

    Jeg har nok litt over middels lyttetrening etter år i studio og som musikkritiker, så jeg vet hva jeg faktisk hører og hva jeg innbiller meg.
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, herlig provokativt innlegg, svart-hvitt! Du ønsker vel å røske litt opp i ting her, kan jeg tenke meg.
    Så det er slik ifølge deg at hvis man er i tyveårene (ble regnet som voksen da jeg var ung mellom første og andre verdenskrig) så er trolling herlig, men når en senior med autoritet tar et oppgjør med trollingen så er det utilbørlig. Til nå i denne tråden er det til nå antakelig bare Crusty og jeg som faktisk har fulgt innspillinger fra mikrofon til ferdig utgivelse, med unntak av skjæring av matrise eller glassmaster.

    Dette innlegget er det største vrøvlet jeg har lest i en åpningspost. Men nå skal jeg slutte å mate trollet, og trekker tilbake den unnskyldningen jeg kom med både i en vanlig tråd i min anleggstråd. Peace out, denne diskusjonen gidder ikke jeg å delta i. Får vel bare kjeft for å ikke være bevisst på min tunge autoritet hvis jeg skriver det jeg ønsker å skrive.
    Baluba, det er en forskjell på å snakke om/til enkeltpersoner, og å skrive generelle ting om et helt miljø - eller å ha bombastiske oppfatninger som nok er litt for enkle. Det er for eksempel en forskjell på om noen går høyt ut og anklager meg for å være en naiv og politisk korrekt forsker som ikke aner hva jeg gjør, og å gå høyt ut og anklage samfunnsforskere generelt for å være naive og politiske korrekte og udugelige. Det første kan være ufint og ubehagelig - og man bør ha gode grunner for å gå slik ut mot enkeltpersoner, i så fall. Det andre - å snakke om grupper - kan være svart-hvitt og unyansert, ja. Men så alt for farlig er det nå ikke, synes jeg.

    Forøvrig er svart-hvitt sin debattstil ikke min debattstil, og jeg er ikke bare komfortabel med å debattere i en tråd som har et så til de grader konfronterende utgangspunkt. Jeg mener likevel at det er helt greit å komme med den slags provokasjoner som han gjør her. Det er ikke trolling. Han har ikke gått inn på noen annen tråd og kuppet den. Han har opprettet en helt egen tråd, som det er helt frivillig å følge med på eller ikke. Svart-hvitt ønsker nok å provosere, og det er nok helt bevisst. Men det er jo tross alt det pønken dreier seg om.
    Da jeg gav min unnskyldning til ham så var det fordi jeg trodde han ikke var bevisst på at han provoserte så kraftig, men denne opplysningen i bakhodet var jo min reaksjon i den andre tråden helt kosher likevel. Ønsker han å provosere må han tåle motbør, og den vil naturligvis går på ham. Provokatøren må ta ansvar for egne provokasjoner. Hvis han da ikke tåler at en med min autoritet (dine ord tidligere i uken) gir ham en omgang så det smeller litt bør han heller lære litt av det tkr skrev i den aktuelle tråden, if you can't handle the heat get out of the kitchen.
    Baluba, nå er vi jo på vei til å ta debatten om at vi må våge å ta debatten om at vi ikke våger å ta debatten... osv. Men bare kort: Det jeg reagerte på i forrige tråd, var ikke at du smalt til. Det er helt ok å smelle til, særlig når noen legger opp til smash ved å provosere. Det var pratet om "rapportering" jeg reagerte på, ikke at du reagerte kontant. Men nå foreslår jeg at vi lar debatten om å ta debatten om å ta debatten få ligge... tross alt er det helg :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rapporteringsknappen kommer til å være mer triggerhappy framover hvis det er slike "stemningslys" som skal lyse opp sentralen framover. Svart-hvitt viser her at han har til hensikt å trolle.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Dette er åpenbart ikke annet enn et kraftig anfall av Tastatourettes.
    Det er bare å ønske god bedring.

    God fredag.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    jeg vet hva jeg faktisk hører og hva jeg innbiller meg.

    Helt frem til dette var innlegget ditt uangripelig. ;)
    Først bør jeg egentlig takke for det, men jeg mener også at jeg klarer å skille mellom innbilling og realitet fordi jeg faktisk har profesjonell trening i å gjøre det. Det stemmer at studiofolk noen ganger myser for å eliminere litt ytre inntrykk noen få ganger, men ellers jobber vi med øynene vid åpne og lytter når vi skal skru den rette lyden til en bestemt type musikk. Ingen studioteknikere trenger blindtest for å høre forskjell på A og B. Men det kan hjelpe sent i nedmiksen å lukke øynene litt for å "se" om magien er der. Men feil og slikt hører vi lett uten blindtesting fordi det ikke er en lek, men blodig alvor. Resultatet skal jo enten flyte eller synke som en stein i full offentlighet.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.869
    Antall liker
    5.689
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har flyttet tråden til Off-Topic da dette ikke omhandler hi-fi utstyr. Jeg har litt problemer med å se hva som skal komme ut av denne tråden, og hvis dette vil medføre personangrep eller lignende, så stenger jeg tråden, samt deler ut straffepoeng.

    Mvh
    Høvdingen
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Først bør jeg egentlig takke for det, men jeg mener også at jeg klarer å skille mellom innbilling og realitet fordi jeg faktisk har profesjonell trening i å gjøre det. Det stemmer at studiofolk noen ganger myser for å eliminere litt ytre inntrykk noen få ganger, men ellers jobber vi med øynene vid åpne og lytter når vi skal skru den rette lyden til en bestemt type musikk. Ingen studioteknikere trenger blindtest for å høre forskjell på A og B. Men det kan hjelpe sent i nedmiksen å lukke øynene litt for å "se" om magien er der. Men feil og slikt hører vi lett uten blindtesting fordi det ikke er en lek, men blodig alvor. Resultatet skal jo enten flyte eller synke som en stein i full offentlighet.

    Det er utvilsomt slik at lyttetreningen og erfaringen gjør deg mye bedre til å analysere hva du faktisk hører, og det har jeg tro på. Likevel er ingen fullstendig immune mot hvordan hjernen tolker og serverer de kumulerte inntrykkene fra alle sansene og bias man måtte ha.

    Imidlertid går det ikke an å vite hva man innbiller seg, for da innbiller man seg det ikke lenger. ;) Det var egentlig mest det jeg mente.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    jeg vet hva jeg faktisk hører og hva jeg innbiller meg.

    Helt frem til dette var innlegget ditt uangripelig. ;)
    Først bør jeg egentlig takke for det, men jeg mener også at jeg klarer å skille mellom innbilling og realitet fordi jeg faktisk har profesjonell trening i å gjøre det. Det stemmer at studiofolk noen ganger myser for å eliminere litt ytre inntrykk noen få ganger, men ellers jobber vi med øynene vid åpne og lytter når vi skal skru den rette lyden til en bestemt type musikk. Ingen studioteknikere trenger blindtest for å høre forskjell på A og B. Men det kan hjelpe sent i nedmiksen å lukke øynene litt for å "se" om magien er der. Men feil og slikt hører vi lett uten blindtesting fordi det ikke er en lek, men blodig alvor. Resultatet skal jo enten flyte eller synke som en stein i full offentlighet.
    Godt poeng, Baluba. Forskningen gir deg vel rett: De som scorer best i blindtester er jo som oftest nettopp studioteknikere - og orkesterdirigenter (men finnes jo mange flere studioteknikere enn orkesterdirigenter å ta av, da). Men selv den beste studioteknikeren kan vel ta feil i blant...?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn