Vidar P
Æresmedlem
Veldig artistfokusert da. Litt for mye selv for meg som synes Domingo har gjort mye likanes. Man skal være særskilt interessert i artisten kanskje, men da er det jo til gjengjeld veldig flott med slike ting.
Jeg husker at du flere ganger har rost en (stor) Maria Callas-boks. Skyldes det at hun stiller i en (helt) annen klasse eller er det andre forskjeller i hvordan boksene er satt sammen som gjør utslaget?Vidar P skrev:Veldig artistfokusert da. Litt for mye selv for meg som synes Domingo har gjort mye likanes. Man skal være særskilt interessert i artisten kanskje.
Takk.Vidar P skrev:Jeg er jo Callas-entusiast. Det er jo det som gjør utslaget på hvor entusiastisk man er. Og har et forsåvidt entusiastisk forhold til f.eks folk som O Klemperer, C Kleiber, D Lipatti, Rita Streich, E Fischer, W Furtwängler osv. Hadde jeg vært Domingo-entusiast i samme grad så hadde jeg nok jublet over dette også. Det er ingen motsetning i at jeg sier at dette er veldig artistfokusert og dermed at det er til glede for særskilt interesserte entusiaster.
Når det gjelder Callas så er hennes boks bestående av bl.a 26 komplette operaer (om jeg ikke husker feil), og det stiller boksen i et helt eget lys; man behøver ikke engang være stor Callas-entusiast for å synes at en slik boks med en umasse artister til rundt mva-grensa er mye for pengene. Disse boksene er derimot veldig dyre i forhold (det jeg har funnet), og det er begrenset med komplette verker. Blir en viss forskjell kanskje.
Å joda - stadig vekk.Vidar P skrev:Takk, men du er for vennlig. Mine raljader er ikke å bli kloke på.
Så ditt første svar var altså noe hastig?Men jeg er positiv til denne 26CD "The Opera Collection" med sine komplette verker, det er mye flott der. Prisen er imidlertid kanskje noe høyere enn vi er vant til for 26CD nå til dags, men en verdig boks full av flotte komplette verker. De andre derimot kan jeg styre min begeistring for mer fragmentarisk artistprofileri kanskje.
Lenker:Schubert:
Piano Sonata No. 17 in D major, D850
Piano Sonata No. 14 in A minor, D784
Piano Sonata No. 20 in A major, D959
Hungarian Melody in B minor D817
16 German Dances D783
Allegretto in C minor, D915
Piano Sonata No. 19 in C minor, D958
Moments Musicaux (6), D780, Op. 94
Piano Sonata No. 16 in A minor, D845
3 Klavierstücke, D946
4 Impromptus, D899
4 Impromptus, D935
Piano Sonata No. 18 in G major, D894
Piano Sonata No. 15 in C major, D840 'Relequie'
Piano Sonata No. 21 in B flat major, D960
Fantasie in C major, D760 'Wanderer'
As Alfred Brendel celebrates his 80th birthday on 5 January 2011, Decca is marking this momentous occasion with FOUR major catalogue releases.
Hes a legend of the piano world, revered and applauded the world over. For long an exclusive Philips Classics artist, Alfred Brendel is the recipient of the 2010 Gramophone Lifetime Achievement Award. Famed for his peerless interpretations of Viennese classics, 2011 sees Brendel celebrate his 80th birthday and for it we present four iconic sets available at budget price for the first time.
The third release to mark Alfred Brendels 80th birthday, is a stunning reissue of Alfred Brendels digital recordings of Schuberts major piano works recorded between 1987-88.
Including Moments Musicaux, Impromptus and the Wanderer fantasy, this second Schubert cycle comes in a 7CD boxed set, displaying Brendels impressions of the masterworks of Schuberts last six years.
Kan du være så snill å kopiere og vedlegge bildet? Bildelenken virker ikke. Slike lenker blir dessuten ofte utdatert.otare skrev:Liszt er en undervurdert komponist. Han var ikke bare en virtuos pianist.
145£ ink. frakt fra amazon.co.uk
Av den grunn er det lurt å sjekke innleggene sine etter at de er lagt ut. Det kan hende at linkene ikke funker.erato skrev:Hyperion blokkerer - av en eller annen obskur grunn - linker til egne sider.
Eller enda bedre og varigere: Kopiere bildene. Da varer det like lenge som Hifisentralen:baluba skrev:Av den grunn er det lurt å sjekke innleggene sine etter at de er lagt ut. Det kan hende at linkene ikke funker.erato skrev:Hyperion blokkerer - av en eller annen obskur grunn - linker til egne sider.
CDWMcInSpots skrev:[...]
Kan du være så snill å kopiere og vedlegge bildet? Bildelenken virker ikke. Slike lenker blir dessuten ofte utdatert.
"Høyre klikk -> Save picture til disk -> Legg ved bilde nettopp lagret på disk" er faktisk en rask og enkel operasjon. Jeg bruker den for alle bilder jeg inkluderer på Hifisentralen.
Det er sant, men i praksis er det ingen som leser en post som er mer enn et par uker gammel i denne svært lange tråden. Jeg synes det holder med å gjøre skriftlig beskjed om hva bildet en gang i tiden forestilte. Sålenge det lar seg gjøre å identifisere innspillingen på ene eller andre måten så er jobben gjort.CDWMcInSpots skrev:Eller enda bedre og varigere: Kopiere bildene. Da varer det like lenge som Hifisentralen:baluba skrev:Av den grunn er det lurt å sjekke innleggene sine etter at de er lagt ut. Det kan hende at linkene ikke funker.erato skrev:Hyperion blokkerer - av en eller annen obskur grunn - linker til egne sider.
CDWMcInSpots skrev:[...]
Kan du være så snill å kopiere og vedlegge bildet? Bildelenken virker ikke. Slike lenker blir dessuten ofte utdatert.
"Høyre klikk -> Save picture til disk -> Legg ved bilde nettopp lagret på disk" er faktisk en rask og enkel operasjon. Jeg bruker den for alle bilder jeg inkluderer på Hifisentralen.
Viste den franske boksen seg å være bra?erato skrev:Har funnet innoldet på denne:
Svært interessant.
[...]
Bestillte denne på jpc.de sammen med Bernsteins Symphony Edition og Moroneys komplette Byrd som de har til tilbudspris. 104 CDer holder meg nok opptatt ut over vinteren.
EMI Classics' biografi. Den må være skrevet for en del år siden, og EMI har forsømt oppdatering:Michel Plasson is one of the most important French conductors from the later twentieth and early twenty-first centuries. He is well known for his interpretations of French opera, particularly those of Gounod and Massenet. He has also received praise for his work in the choral music of Duruflé and Fauré, and the orchestral works of Magnard, Ravel, and other French composers. He has not, however, limited himself to the French repertory, having conducted (and recorded) the Rachmaninov piano concertos with soloist Jean-Philippe Collard, the Brahms Schicksalslied, and works by Wagner and Verdi.
Plasson was born into a family of musicians. He showed unusual talent on piano as a child and took lessons from Lazare Lévy. He later enrolled at the Paris Conservatory, where he studied composition and percussion. In 1962, he received first prize in conducting at Besançon, then, at the suggestion of Charles Münch, traveled to the United States to study conducting for the next several years with Erich Leinsdorf, Pierre Monteux, and Leopold Stokowski.
Plasson's first major appointment came in 1966 when he was engaged to become musical director at Metz, a post he held for two years. In 1968, he accepted the dual conducting assignments of director of the orchestra and of the Théâtre du Capitole de Toulouse. In 1974, Plasson initiated a refurbishing effort on the Halle aux Grains, increasing its seating capacity to 3,000; upon completion of the project in 1977, he moved his orchestral operations there. Fidelio was the first important opera he conducted in the new hall. In 1979, he debuted at Covent Garden to critical acclaim and by the early 1980s had developed a concert schedule laden with so many guest appearances that in 1983 he had to resign his post as director of the Théâtre du Capitole de Toulouse, although he retained the orchestral directorship there. This move in no way signaled a reduced focus on opera by Plasson: in 1985, for example, he performed Puccini's Turandot to great acclaim and the following year, the Verdi Requiem, which he went on to record for EMI with his Toulouse ensemble and a quartet of soloists led by Julia Varady. In 1987, Plasson took on another conducting post, that of principal guest conductor of the Zurich Tonhalle Orchestra. Then in 1994, he accepted the position as music director of the Dresden Philharmonic Orchestra, which he concurrently held with his music directorship in Toulouse. All through the 1990s, his recording activity remained intense, especially in his Massenet series of operas. In 1999, he left the Dresden Philharmonic, but retained his long-held French post. Up until his retirement In 2003, Plasson made numerous guest conducting appearances with various European and American orchestras, in addition to conducting at the world's most prominent opera houses, including the Met, the Chicago Lyric Opera, Covent Garden, and many others. Plasson has made about 50 recordings for EMI and a fair number for other labels as well. With his retirement, Plasson finally relinquished his long held post as music director of the Orchestre Capitole de Toulouse, but remains its Honorary Conductor.
ClassicsToday.com Review Digest for Performances by Michel Plasson.Born in Paris in 1933 into a musical family, Michel Plasson first studied the piano with Lazare Lévy, then percussion and conducting at the Paris Conservatory where he received a Premier Prix. In 1962, he was awarded the first prize at Besan?on and decided to follow the advice of Charles Munch, who suggested that he go to the United States to study with Erich Leinsdorf, Pierre Monteux and Leopold Stokowski.
Upon returning to France, he was appointed at Metz and, in 1968, was appointed director of both the Orchestre and the Théâtre du Capitole de Toulouse. In 1983, because of increasing engagements outside of France, Michel Plasson gave up his post as director of the Théâtre in order to spend more time with the Orchestre du Capitole.
In 1974, Michel Plasson discovered that the Halle aux Grains had excellent acoustics and immediately transformed it into a 3000-seat concert hall where the orchestra's concert series have been given ever since. Fidelio staged by Lavelli in 1977 confirmed that the Halle aux Grains was also a wonderful place to give opera performances. Michel Plasson has since conducted such works as Salomé, Die Meistersinger von Nürnberg, Aida, Faust, and Carmen.
Plasson has also promoted French music in France and abroad, during his numerous tours with the Orchestre du Capitole, which has also been involved in commissioning many contemporary works.
EMI France and Michel Plasson have created many recordings of major works of French composers, some never recorded before. Many have since received the highest distinctions worldwide. In May 1984, Michel Plasson conducted 16 performances of Aida at the Palais Omnisport de Paris-Bercy for an audience of nearly 200.000 spectators. Since that time, he has performed Turandot (1985), Verdi's Requiem (1986) and Nabucco (1987) with the same success.
Although Plasson has long term commitments with the Orchestre du Capitole de Toulouse, he has also regularly conducted the world's leading orchestras including the Berlin Philharmonic, London Philharmonic, Orchestre de la Suisse Romande, Leipzig Gewandhaus Orchestra, Opéra de Paris. Moreover, Michel Plasson is music director of the Dresden Philharmonic. His recent recordings of Gounod's Faust and Massenet's Don Quichotte and Herodiade, Orff's Carmina Burana for EMI France have been hailed by the critics as some of the most brilliant achievements of recent times.
La inn bestilling på den, jeg. Takk for tipset, otare.otare skrev:
175 kr (31,49 CDN$) på www.amazon.ca for de som er interessert. Har ikke sett denne boksen for under 200 før (eller er det bare jeg som ikke følger med?). Noe frakt kommer jo i tillegg, men godt under mva-grensen.
Inkl. porto blir dette over 200 kr. Noen som vet om Amazon oppgir verdi på forsendelsen inkl. eller eksl. frakt? Oppgir de bare en totalverdi inkl frakt blir det vel + mva og gebyrer etc her?otare skrev:175 kr (31,49 CDN$) på www.amazon.ca for de som er interessert. Har ikke sett denne boksen for under 200 før (eller er det bare jeg som ikke følger med?). Noe frakt kommer jo i tillegg, men godt under mva-grensen.
Jo, det var så lite. Har ikke hørt den da, siden jeg nettopp bestilte selv, men man får vel tro at det holder Nat's sedvanlige standard. Har prøvd å rippe noen av boksene jeg har kjøpt en aldri så liten prøve i tålmodighet og evne til å hanskes med egen frustrasjon da ikke alt går inn i rette mapper av seg selv.leon skrev:Takker for tips Vidar P, best.
Denne er seff i hus.erato skrev:Til dere trompetgutter:
Nå er denne preannonsert på mdt, under 200 grensa.
Jepp, så det nå.....erato skrev:Men dette er volum 4!