Trådløst nettverk.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Har en gammel pc som jeg tenkte at ungene kunne få bruke til internett via trådløst nettverk, vi har adsl, og det kommer til å bli et stykke og en etasje mellom maskinene. Hva trenger jeg da for å gjøre det enklest mulig, kan jeg kjøpe noe å plugge i maskinene uten å åpne dem? Vil det ha mye å si for hastigheten på den pc’en vi bruker i dag?

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
En sånn, f.eks. -> http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316926, forutsatt at dere allerede har mulighet for trådløs tilkobling til nettet deres da. Hvis ikke, må du kjøpe en trådløs router i tillegg.

Med mindre barna dine konstant sitter og laster ned store ting fra nettet, vil dere ikke merke noe særlig til ytelsesforskjell ved å huke en PC til på internettilgangen deres.

P

Parelius

Gjest
Jeg har en slik liggende å støve ned ...

(Men så var det denne malten da...)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det går nå helst i msn og litt spill..

Vi har vel ikke noe trådløst nå nei, så man må vel ha en sånn router og da for å koble på den pc'en vi bruker nå.
Har du noen å anbefale der og?

P

Parelius

Gjest
Hva skiller denne fra en standard Laphroaig?
;D
Ja, det har jeg tenkt mye på, men finner liksom ikke helt ut av det. Får ta en liten blindtest i kveld.

NB! Tråden er nå ferd med å bli kuppet, så derfor:

Hva med en Airport Express, så er du snart klar for avspilling av musikken på maskinene på anlegget til din kjære.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg skjønner ikke disse fremmedordene deres jeg Parelius, jeg aner ikke hva dere snakker om.. men det går vel an med kabel og.... som den hifi-entusiasten jeg er bør jeg vel kanskje heller koble de i hop med en kabel, det går vel det og om den bare er lang nok?

Hvordan gikk det forresten med deg og Henning, ble det en date??

P

Parelius

Gjest
En Airport Express er en slik trådløs router. Du stikker den inn i en stikkkontakt, ledning fra den til modemet ditt, og vips, så kjører du trådløst fra maskinen til denne Expressen, og den fører signalet pr. kabel til modemet (der du nå har kablet maskinen din opp.). I tillegg kan du altså også spille musikk fra maskinene din. Da kobler du opp en kable fra Expressen til DAC-en til din kjære. Har han ikke DAC, så får han bare kjøpe en..

Det var feil Henning, gitt. Men nå ser jo den tråden ut som en kontaktannonse for halvgamle ministre...

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Hvilke fordeler har en slik Airport kontra en vanlig D-Link router?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
. men det går vel an med kabel og.... som den hifi-entusiasten jeg er bør jeg vel kanskje heller koble de i hop med en kabel, det går vel det og om den bare er lang nok?
Ja hvorfor ikke, ser ikke helt poenget med trådløst nettverk hvis det ikke er en bærbar maskin det snakkes om.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Poenget var vel å slippe å strekke en kabel, om jeg forsto Komponenten rett.

G

Gjestemedlem

Gjest
Hvis det er litt avstand og treverk mellom PCene kan det være like greit å skaffe en router med god sendekraft med en gang. F.eks. noe slik:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=322482

Ellers er det helt greit å strekke ledninger. En TP kabel kan du fint strekke over 100m uten at det er noe problem. Men store mengder kabel kan jo fort bli like dyrt.

Så bruker du USB baserte nettverkskort i PCene. Disse er mest fleksible fordi du kan bruke en forlengelsesledning til disse for å finne beste spot for plassering hvis forholdene ikke er optimale.

Også ofte lurt å kryptere trådløse nettverk.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Hvilke fordeler har en slik Airport kontra en vanlig D-Link router?
Den kan streame musikk og du kan kople en USB-printer til den. I tillegg har den i motsetning til min tidligere D-Link vært dønn stabil. Har ikke resatt den én gang på ca 6mnd.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Poenget var egentlig bare å få internett på en maskin til, det var jo jeg som dro inn dette med trådløst nettverk, men om det er like greit med en kabel så er jo kanskje det bedre eller billigere, jeg hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på dette, da maskinen ikke er så mye å skryte av og særlig bærbar er den ikke..

Synd med Henning Parelius, du får vri hjernen etter mere informasjon så får vi prøve igjen.
Forøvrig tror jeg ikke jeg skal prøve å koble pc'en opp mot anlegget, man ønsker vel ikke akkurat å gjøre det utrivelig i heimen heller... tror det ville gått under betegnelsen dødssynd. Har jo mp3 jeg vet du, så jeg er hjulpen jeg. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kjør det gjennom strømnettet. Enklere enn dette blir det vel neppe. :)
Eks: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325229
Hvordan fungerer dette da, trenger man ikke koble opp mot ADSL/bredbånd eller ha det i det hele tatt, og er ikke 14 mbps lite når de andre har f.eks 54?

For øvrig fant jeg f.eks denne pakken, er dette bare skit, eller er det greit nok?

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=326376

så har de jo og denne:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316909

er ikke 54 nok, trenger man 108?

O

omholt

Gjest
Husk at du også må ha trådløst nettverkskort i PCen.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Husk at du også må ha trådløst nettverkskort i PCen.

Å? Er ikke det denne pluggen man setter i som fungerer som det da? Nå er det noe greier der fra før, pc'en har vært brukt til internett før via kabel... kan den "greien" brukes til noe?

P

Parelius

Gjest
Å? Er ikke det denne pluggen man setter i som fungerer som det da? Nå er det noe greier der fra før, pc'en har vært brukt til internett før via kabel... kan den "greien" brukes til noe?
De er klar i talen i dag! Mange greier er greie til mangt. Var vel et spørsmål om du hadde trådløst i din egen maskin (men altså ikke i det utrangerte skramlet du overlater den kommende slekt).

Ps. Mp3 over anleggget til din kjære - tenk deg tanken. Du kunne slutte å argumentere, og bare trykke på en knapp, helt til han ble enig i alt du sa.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
De er klar i talen i dag! Mange greier er greie til mangt. Var vel et spørsmål om du hadde trådløst i din egen maskin (men altså ikke i det utrangerte skramlet du overlater den kommende slekt).

Ps. Mp3 over anleggget til din kjære - tenk deg tanken. Du kunne slutte å argumentere, og bare trykke på en knapp, helt til han ble enig i  alt du sa.
Jeg har ikke trådløst på min pc i dag nei, så jeg må ha noe som sender og noe som tar imot på den andre. Men må jeg ha noe inni den andre og, trodde den ene delen tok seg av den saken jeg, at man plugget den i en usbport og så var man i gang... ?

Regner med at det blir jeg som kommer til å bli sittende med det gamle skrammelet.. det går vel helst sånn..

Du kan spøke du... skal ha det i bakhodet om han begynner å bli vanskelig da... ;)

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Den USB-dingsen som ble vist tidligere fungerer som trådløst nettverkskort.

...og 54 holder i de aller fleste tilfeller. Det er ikke intern-nettverket i huset ditt som er flaskehalsen når det kommer til internettsurfing.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Den USB-dingsen som ble vist tidligere fungerer som trådløst nettverkskort.

...og 54 holder i de aller fleste tilfeller. Det er ikke intern-nettverket i huset ditt som er flaskehalsen når det kommer til internettsurfing.
Ja det var det jeg trodde... Men denne saken her da:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=325229

..hvordan funker den da?

Er det om man allerede har trådløst nettverk?

Husets kabelkonge så ikke helt lyst på å måtte legge kabel når det kom til stykket, så det blir vel trådløst da.

Airport express er vel for Mac, Parelius, funker den på pc og??

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er en repeater, eller en "rekkeviddeforlenger" om du vil. Du har ikke bruk for en sånn.
OK.

Skjønner det snart nå tror jeg.. ;D

Verden er full av duppeditter...

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Nei, har ikke prøvd dette selv, men teknologien er ikke ny. Det er flere år siden jeg leste om dette første gang og problemene på disse var da lav hastighet. Det er ikke noe problem lenger. Søk litt etter tester så ser du at dette fungerer fint.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ja jeg skal gjøre det, men hva heter dette egentlig??

En annen ting er at det er noen i huset som er bekymret for noe som kalles nettstøy, vil dette gi mer nettstøy?

aksnes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.12.2002
Antall liker
0
Hvis du er radioamatør kan du kanskje bli litt forstyrret, og hifientusiaster som er bekymret for nettstøy har vel gjerne et filter allerede.;)
Dessuten bør vel stikkene adapterene settes i være i samme fase.

Jeg påstår ikke at "dette må du ha", bare legger det frem som et alternativ.
Det finnes mye om dette på nettet nå, men det ser ut til at Deovo har den beste løsningen til nå.

http://www.ingpedersen.com/res/Default/homeplugtestmai06.pdf

http://www.ingpedersen.com/dLAN.htm

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Gjør det så enkelt som mulig, sier nå jeg - kjøp en av disse Komplett-pakkene med trådløst kort/USB-dings og en trådløs router.

O

omholt

Gjest
Gjør det så enkelt som mulig, sier nå jeg - kjøp en av disse Komplett-pakkene med trådløst kort/USB-dings og en trådløs router.
Støttes.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Jeg har Devolo nettverk som bruker strømledningene i huset. Ingen kan hacke seg inn.

Topp Bunn