Trått brukt salg?

L

lasse5214

Gjest
Jeg bruker en "del" penger på brukt hifi. (og jeg er sikkert ikke den eneste)
Det er et par ting jeg har lyst til å fortelle
de som annonserer på for eksempel bruktbørsen.

Dette er ment som info og hjelp til de som legger
ut annonse.

Jeg hopper over annonser hvor det står følgende:

1. Gi bud, greit nok men jeg vil gjerne vite hva selger tenker her.
2. Må hentes, også greit om det da hadde stått hvor i landet.

Disse to greiene er det første som gjør at jeg hopper glatt over
den annonsen.

Så er det noen som skriver: gidder ikke å ramse opp spec på
denne. Google på nettet så finner du masse info.

Det er det selger som skal gjøre. Legg ved en link eller 2.
Liker jeg det jeg leser, så gjør jeg flere søk.

Jeg har handlet med flere som har vært på tilbudssiden og kjørt
meg i møte der hvor avstanden er for eksempel 30-40 eller flere
mil.

Legg ved bilder av det du selger og ikke ett nytt produkt
fra fabrikken.
Klare du ikke å legge ut bilder så er det masse hjelp å få.

"Jeg har ikke kamera". Ikke jeg heller men mobilen funker
ganske greit.

Lykke til

Dette er kanskje litt surving, Mulig jeg har for lite å gjøre hehe.

Lasse :)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
LIKER

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Jeg liker å google etter informasjon om produkter på egenhånd så jeg kan få et mer nyansert bildet av produktet.

Ellers er jeg helt enig med deg.

JHolm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.12.2007
Antall liker
26
Sted
Oslo
Kontakt via uregistrerte (mobil)telefonnummer er jeg heller ikke begeistret for.
Jeg mener også at vi som skriver annonser bør fylle inn «bosted» i profilen.

J

J.J

Gjest
Når en skal legge ut bilde (og det syntes jeg at en bør) av det aktuelle produktet. Så er det og forlange at det i det minste er tørket støv av det... Og gjerne ta et annet bilde enn det enn tok på sist fest. Når jeg ser slik så sier det litt om dem som har det aktuelle produktet. Som igjen gjør at en vegrer seg....

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
jan#jan skrev:
Når en skal legge ut bilde (og det syntes jeg at en bør) av det aktuelle produktet. Så er det og forlange at det i det minste er tørket støv av det... Og gjerne ta et annet bilde enn det enn tok på sist fest. Når jeg ser slik så sier det litt om dem som har det aktuelle produktet. Som igjen gjør at en vegrer seg....
Blir det samme som folk som selger en pent brukt forsterker, volumknotten har aldri vært over 1/4. Personlig synes jeg annonser av den typen er morsomme, krever sin mann for å slite ut elektronikken....

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Trått brukt salg...Hva er nå det ? har det noen gang vært kjempelett ? Eller kjempevanskelig? Bare humrer litt over at det nå er "så vanskelig"... Markedet mettes vil for enkelte produkter i perioder... Samt at å få vite hvordan et produkt reelt er er å spørre en forhenværende eier... :)

Gode bilder, med lokasjon og prishentydning goes a long way :)

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.277
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Enig med trådstarter!

Folk som ikke greier å publisere noen tanker om hva de ønsker av pris.... Kom tilbake til med annonse når dere har funnet ut av det.
Folk som vurderer å selge en ting.... Flott, kom tilbake med annonse når dere har bestemt dere.
Folk som har for seg at alt av hundgamle platespillere og assosiert utstyr er verdt gull og grønne skoger - stikk fingern i jorda...

8) ;D

Morten

C

Cyber

Gjest
Det er som det alltid har vært:

Tilbud og Etterspørsel.

Produkter til fornuftige priser selges stort sett kjapt.

J

J.J

Gjest
cybervision_ skrev:
Det er som det alltid har vært:

Tilbud og Etterspørsel.

Produkter til fornuftige priser selges stort sett kjapt.
Ikke uenig det, men det er vel mer måten annonsen vises som er tema her ... Og det er mange annonser som får meg til å le og riste på hode.. 8)

Jeg vil ha en mal... og etter hva jeg skjønner så kommer det .....? Eller ??

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Og til dere sytere som aldri blir fornøyd, hverken med utformingen av annonsene, prisene, eller noe annet for den sags skyld; skjerp dere, vær glad det det finnes en bruktbørs der dere tross alt har muligheten til mange godbiter til en overkommelig pris.

Ikke ta for gitt at det alltid vil forbli slik at dere bare kan forlange og forvente det ene og det andre. F.eks er kanskje det å måtte skaffe fram litt info rundt et produkt ikke værre enn at dere kan klare det selv om dere er interesserte nok. Og hva er så galt med å bekjentgjøre at en vurderer å selge noe? Kanskje er det kun for å sjekke om det er noen interesse, hva en kan håpe å oppnå av pris osv.

Og så var det prisene da som ofte aldri blir lave nok. Dere potensielle kjøpere sitter gjerne på gjerdet og bare venter grådig på nye prisreduksjoner, uten noen som helst tanke på det tap selger ofte lider, spesielt på nyere ting. Når så gjenstanden omsider blir solgt og fjernet fra børsen, ja, da er det plutselig flere av dere som dukker opp og spør om den er solgt. Litt fornøyelig i den forbindelse er å se annonser etter ting som nylig har ligget ute, men som en person tydeligvis har gått glipp av, kanskje nettopp takket være egen grådighet.

Det burde heller ikke være umulig å skjønne at "gjenstanden befinner seg i Hammerfest" når jeg har avsluttet annonsen slik:

Ketil Hansen
Hammerfest

J

JIGSAW

Gjest
Enig med lasse5214.

Jeg hopper vanligvis over annonser der det ikke er oppgitt noen pris, men sjelden gang sender en PM og spør om pris.

Mvh
JIGSAW

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
33.277
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
K.H. skrev:
lasse5214 skrev:
Håper vi får en fin høst ;D
Skal DERE nå ha det også?! ;)
Vi vil ha ALT vi! ;D

Ser av posten min at den vinklet seg litt feil, folk må da selvfølgelig få lov til å utforme annonsene sine som de vil.
Det jeg listet opp, var tre av de elementene jeg ser som medvirkende til en tråere bruktbørs, om det har noe med saken å gjøre,
aner jeg ikke, jeg bare gjetter... ;)

Men for min EGEN del, åpner jeg nesten aldri "vurderer"-annonser og annonser uten pris er like interessante som dødsannonser.
Det med vinylprisene var mest et hjertesukk, vi opplever en sterkt økende interesse for vinylmediet nå, og det er bra.
Ulempen er at vi har fått en "vinylboble", hvor alt mulig gammelt tral dras frem fra loft og skap og frambys til - vel, optimistiske
priser, for å si det mildt.
For oss som har vært med i 30 år+, er ikke det noe problem, vi kan dra på smilebåndet og hoppe videre, men for de yngre av oss, som
har lyst til å prøve seg på dette spennende mediet de også, er det som å vandre rett ut i et minefelt, hvor muligheten for å ende opp med katta
i sekken, definitivt er tilstede.

Men det er jo fint for selgerne.

Ellers er jo du, Ketil fra Hammerfest, en av de som HAR ryddige annonser, som er en medvirkende årsak til at jeg er en av de som har handlet fra deg. :)

Uansett; each to his own.

Vennlig hilsen

Morten

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
11.318
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er også enig med trådstarter - og med Liv Lagga.

Hvis dere vurderer å selge et produkt - fortell oss hva slags pris som må til for at dere skal selge det da. Og hvorfor det evt fortjener den prisen, samt hvor det befinner seg. Annonser uten slik essensiell informasjon er - som noen så talende skriver - like interessante som dødsannonser. Hvorfor skal jeg som kjøper sitte og gjette hvilke betingelser som skal til for at du er interessert i å selge?

Poirot

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.07.2007
Antall liker
2.122
En ting til: "Har ikke original emballasje, så kan ikke sende". Ærlig talt, man kommer langt med en solid pappeske, bobleplast og isopor.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Super skrev:
En ting til: "Har ikke original emballasje, så kan ikke sende". Ærlig talt, man kommer langt med en solid pappeske, bobleplast og isopor.
Riktig- føler jeg pakker bedre enn orginal innpakking når jeg sender utstyr..- subjektivt of course ;D

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Prisforlangende og bosted er en selvfølge, bilde likeså. Alder på produktet er heller ikke å forakte.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
Lagga skrev:
Enig med trådstarter!

Folk som ikke greier å publisere noen tanker om hva de ønsker av pris.... Kom tilbake til med annonse når dere har funnet ut av det.
Folk som vurderer å selge en ting.... Flott, kom tilbake med annonse når dere har bestemt dere.
Folk som har for seg at alt av hundgamle platespillere og assosiert utstyr er verdt gull og grønne skoger - stikk fingern i jorda...

8) ;D

Morten
En annen ting er det at enkelte med "gammelt skrot" gjerne vil bytte til seg gode produkter på bruktbørsen mot et symbolsk mellomlegg. Men uansett er et skambud bedre enn ikke noe bud selv om en ikke selger produktet til den prisen.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg synes folk må få sette den prisen de vil.
det er bare å la være å kjøpe hvis prisen ikke passer deg.

det viktigste er at folk faktisk oppgir en pris, og hvor i norge sakene befinner seg.
om de så krever tre millioner for sin herlige shure pick up fra 40-tallet, er opp til dem.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Og da var det på tide med nytt n... igjen ;)
Forøvrig så er jeg enig med deg.

Pris, sted , stand og alder burde holde, mer informasjon skader ikke.
Forsåvidt ikke noe problem for meg med vurderes..........
Når en tenker seg om så er det jo bare å skrive selges og det for den prisen en reelt ønsker seg for virkelig å selge, så får en heller vurdere de pristilbudene som eventuelt dukker opp.

Mvh.KW

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Har sendt forespørsel på brukte komponenter noen ganger hos selgere her på forumet.

Får jeg i det hele tatt svar ( og det er det mange ganger jeg ikke får ), så har jeg en følelse av at jeg må dra videre info ut av selger med makt...

Derfor har det ikke blitt noe kjøp på meg gjennom dette forumet.
Saumfarer Finn.No og utenlandske nettsider i stedet.

At ett volumpotmeter ikke har oversteget 1/4 av den fulle vandring, synser jeg er bedre enn at den nær alltid har vært på 4/4 dvs. full styrke, særlig hvis høytalere følger med.

At kjøpere vil ha noe billig, gjelder vel ikke bare hifi?

De fleste legger vel neppe 20.000,- kr ekstra på bordet når de kjøper bil i tilegg til forlangende pris?

Er faktisk de som tar turen til Sverige også...og skylder på prisnivået i Norge enten det dreier seg om kjøtt, tobakk, eller alkohol.

Forresten med de strømpriser som landet har hatt de siste år, burde man kunne få litt ekstra for strømsvake forsterkere / amph,er.

Ellers er det greit at det oppgies om varen sendes eller ikke, slik at man får bladd fort forbi annonsen hvis dèt ikke passer.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Like fornøyelig når et produkt dukker opp under "siste sjanse".. Så går det et par uker så er de fleste der igjen, på bruktbørsen... 8)

J

J.J

Gjest
HCS skrev:
Like fornøyelig når et produkt dukker opp under "siste sjanse".. Så går det et par uker så er de fleste der igjen, på bruktbørsen... 8)
Påstår du det at folk ikke skjønner hva signal det sender ??? 8)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.173
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det verste for selgere er alle de som vil ha avhandlinger om produkt, tilstand, hvorfor man selger mm, for deretter å ALDRI respondere på svaret
jeg blir såååå lei av anonyme potensielle kjøpere som aldri svarer!
hvorfor ikke bare ringe og få det avklart med en gang?
mvh
Leif

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
LMC skrev:
det verste for selgere er alle de som vil ha avhandlinger om produkt, tilstand, hvorfor man selger mm, for deretter å ALDRI respondere på svaret
mvh
Leif
+1

/jan

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.283
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
jan#jan skrev:
HCS skrev:
Påstår du det at folk ikke skjønner hva signal det sender ??? 8)
Det er vel mer retorikken jeg tenker på. Siste sjanse bure være det, ikke en føljetong over 17 episoder med finsk fjernsynsteater.. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.549
Torget vurderinger
23
Lær av amerikanerne!!!

Har i årtier handlet mye med amerikanere, og de har forstått at kunden er kongen. Nesten utrolig til tider hvordan de legger seg i selen og yter service, selv for relativt små beløp og mindre saker. Både høflighet, tilsvar, håndtering, innpakning, i det hele tatt veldig bra. Har over 600 transaksjoner og kan vel kun trekke frem et par stykker som ikke var helt patent, men dette gjaldt mindre beløp og egentlig ingen ting å lage støy rundt.

Til dere som selger: "Kom med et bud, da..." "Hva er den verdt for deg, da...." "Hva vil du gi..." - dette er utsagn som er meget godt egnet til å irritere bort kundene. Vet du ikke hva du skal ha for varen så behold den eller selg den på auksjon. Fair enough.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Enig med siste innlegg.

Må få tilføre at brukt er og blir brukt utstyr.

Når man leser tråder som hjemme hos......
Så ser man at det byttes ut dyrt utstyr i relativ stor fart, ja til tider i galopperende fart.

Det som slår meg da er at eventuelle elektronikk-kjøpere ikke vet hva de skal ha av utstyr, bare dèt at de skal ha noe.
På mange måter kan det se ut som famling i blinde.

At kjøpere da uten mulighet til å prøve/teste utstyr - brukt sådann er mere forsiktige er forståelig for undertegnende.

Derfor kan det hende at kjøpere av brukt utstyr har flere spørsmål, og funderinger enn de som får lånt nye komponenter hjem i stua.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
4
rock skrev:
Har sendt forespørsel på brukte komponenter noen ganger hos selgere her på forumet.

Får jeg i det hele tatt svar ( og det er det mange ganger jeg ikke får ), så har jeg en følelse av at jeg må dra videre info ut av selger med makt...

Derfor har det ikke blitt noe kjøp på meg gjennom dette forumet.
Saumfarer Finn.No og utenlandske nettsider i stedet.
Innleggene passer godt sammen, forøvrig er jeg helt enig med LMC.

LMC skrev:
mvh
Leif

J

J.J

Gjest
Det er bedre med et bilde ifra nettet enn..... ifra en fest - jeg gremmes.... NEI det var ikke det ... jeg ler meg skakk var det ;)
Rart folk ikke får solgt.... 8)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.918
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
LMC skrev:

mvh
Leif

Helt enig, Ikke nok med at de omtrendt skal ha livshistorien din, i tilegg spør folk så noen ganger føler jeg meg som en opplysningstjenste for kjøp av andres produkter, men skal de handle noe av deg ?? NEH-EH................ eller sier de engang takk for at du sitter og skriver mail på mail på mail for og svare på alle spørsmålene de har............ suprise suprise NEH-EH.......... og får du sure miner og kritkk hvis du ikke svarer utførlig nok om kjøpsanbefalinger av andres salgsobjekter ?? OHHHH YESS
Ser ut til at tiden er over hvor man kunne avertere et godt produkt, få normalt betalt for det og ferdig med det, nå skal man stå på pinne og gjerne sleike skoa til selgeren for og få en fjerdedel av nypris......... tror brukt hifimarkedet blir som med en Citroeen, har du først kjøpt en så har du den til du dør. ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.173
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
en skjebne verre enn døden(Citroen altså!) ;D
jeg sitter på det til jeg får en pris jeg kan leve med
vil jeg absolutt selge,ber jeg om bud...og da mener jeg bud....alt er lov...men jeg har lov å takke nei
mvh
Leif

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.083
Torget vurderinger
9
Er svært trått på markedet for tiden men slik er det med et "marked". Er mye artig å se også.....
Selgere/kjøpere som er i både kjøpe/selge modus der det som blir solgt er riiimelig gammelt men skal ha minst halv pris! Det som skal kjøpes skal ha prisantydning på ned til 1/4 av nypris ;D

Ja,ja slik er det ;D

P

Parelius

Gjest
JK skrev:
Er svært trått på markedet for tiden men slik er det med et "marked". Er mye artig å se også.....
Selgere/kjøpere som er i både kjøpe/selge modus der det som blir solgt er riiimelig gammelt men skal ha minst halv pris! Det som skal kjøpes skal ha prisantydning på ned til 1/4 av nypris ;D

Ja,ja slik er det ;D
He-he.

Topp Bunn