Tråden om oster

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    baluba skrev:
    Er det forresten noen som har prøvd Bestefars Brännvinsost (tror det er det den heter)? Det er en svensk ost de selger på Ikea. Jeg fikk dessverre ikke tid til å kjøpe en slik sist gang jeg var der, så den er fortsatt uprøvd.
    Ja jeg kjøpte et stykke med Morfars Brännvinsost sist jeg var der. Ikke dum den. En prästost som kanskje kan minne litt om vellagret cheddar i konsistens og smak. Ikke noen sterk smak av brennevin egentlig men lett krydret. Kan godt finne på å kjøpe denne igjen.

    http://www.falbygdensost.se/

     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har kommet over et glass med plommechutney, hvor det står at den passer bra til ost. Hva slags ost kan dét være tro? Det første jeg tenkte på var type Ridder, Tilsiter, Saint Paulen, Port Salut og slike ting, men kanskje roquefort-type også kan være bra. Hva mener de lærde?
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg har kommet over et glass med plommechutney, hvor det står at den passer bra til ost. Hva slags ost kan dét være tro? Det første jeg tenkte på var type Ridder, Tilsiter, Saint Paulen, Port Salut og slike ting, men kanskje roquefort-type også kan være bra. Hva mener de lærde?
    Det vil jeg tro. det enkleste er å prøve. Liker du det er saken biff :D
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Vær sikker, jeg skal prøve. Osteutvalget i det lundske hjem er litt begrenset akkurat nå så jeg tenkte at jeg i mellomtiden skulle lufte idéen her på forumet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.857
    Antall liker
    10.337
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Steinar_Lund skrev:
    Vær sikker, jeg skal prøve. Osteutvalget i det lundske hjem er litt begrenset akkurat nå så jeg tenkte at jeg i mellomtiden skulle lufte idéen her på forumet.
    Sursøte geleer er også gode greier til litt bitre/salte oster. Det finnes bra utvalg i div delikatessebutikker.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Steinar_Lund skrev:
    Jeg har kommet over et glass med plommechutney, hvor det står at den passer bra til ost. Hva slags ost kan dét være tro? Det første jeg tenkte på var type Ridder, Tilsiter, Saint Paulen, Port Salut og slike ting, men kanskje roquefort-type også kan være bra. Hva mener de lærde?
    Grillet Halumi, eller en god feta.

     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.969
    Torget vurderinger
    23
    Noen som vet om det selges "Old Amsterdam" i Oslo/omegn??
     
    N

    nb

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Noen som vet om det selges "Old Amsterdam" i Oslo/omegn??
    Aner ikke, men sjekk med følgende

    Jacob's på Holtet
    Frogner Specialforretning
    Smør-Petersen (på Majorstuen)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.913
    Antall liker
    107.969
    Torget vurderinger
    23
    Takk for tips, been there, done that. Så har jeg ihvertfall en (om enn noe syltynn) unnskyldning til å ta en tur til Hamburg!!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    pengesluk skrev:
    Noen som vet om det selges "Old Amsterdam" i Oslo/omegn??
    Aner ikke, men sjekk med følgende

    Jacob's på Holtet
    Frogner Specialforretning
    Smør-Petersen (på Majorstuen)
    eksisterer smør-petersen? trodde den var nedlagt for noen år siden
     
    N

    nb

    Gjest
    65finger skrev:
    eksisterer smør-petersen? trodde den var nedlagt for noen år
    Ble usikker nå, kanskje sjappa heter noe annet, men det er en delikatesseforretning i samme lokalene med mindre jeg surrer veldig. Nesten oppe ved Majorstuekrysset, ikke så ofte jeg er i det området for matshopping siden jeg har under 100 meter hjemmenfra til Skafferiet, Frogner Specialforretning og Fjelberg Fisk & Vilt...
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    nb skrev:
    65finger skrev:
    eksisterer smør-petersen? trodde den var nedlagt for noen år
    Ble usikker nå, kanskje sjappa heter noe annet, men det er en delikatesseforretning i samme lokalene med mindre jeg surrer veldig. Nesten oppe ved Majorstuekrysset, ikke så ofte jeg er i det området for matshopping siden jeg har under 100 meter hjemmenfra til Skafferiet, Frogner Specialforretning og Fjelberg Fisk & Vilt...
    det er en mindre forretning der nå. Trodde et øyeblikk de hadde flyttet
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Hva er det egentlig med Chevre ? For meg smaker det ekspsjonelt jævlig, stram besk bitter smak som jeg ville mistenke er sammenlignbart med bedervet måkedritt dynket i rånesvette. Smaksløkene må være ulikt utformet når noen kan elske dette stoffet, mens jeg blir dårlig bare jeg ser det på menyen? Det ville vært interresant om noen kunne beskrive hva som gjør Chevre spiselig for dem.. Stadig flere resturant menyer har stoffet , så det er mulig jeg har en genetisk feil som slår ut....på smaken
    Skriven

    iPhone stavekontroll. Mvh Sleiven
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Sleiven skrev:
    Hva er det egentlig med Chevre ? For meg smaker det ekspsjonelt jævlig, stram besk bitter smak som jeg ville mistenke er sammenlignbart med bedervet måkedritt dynket i rånesvette. Smaksløkene må være ulikt utformet når noen kan elske dette stoffet, mens jeg blir dårlig bare jeg ser det på menyen? Det ville vært interresant om noen kunne beskrive hva som gjør Chevre spiselig for dem.. Stadig flere resturant menyer har stoffet , så det er mulig jeg har en genetisk feil som slår ut....på smaken
    Skriven

    iPhone stavekontroll. Mvh Sleiven
    Kjenner ikke igjen denne beskrivelsen på noen måte. Chevre er da en forfriskende og smakelig ost. Deilig på en sprø baguette sammen med litt grillskinke, salat og cornichons. De norske variantene er litt kjedelige, men det er det eneste jeg har å utsette på dem. Har dog vært med på at noen ambisiøse restauranter har laget noen tvilsomme retter med ikke helt heldig grillet ost i. Men smakene du berskiver får meg mer til å tenke på noen avanserte rødkittoster som jeg sliter med å anerkjenne som mat.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    zerum skrev:
    Tilsiter og St.Paulin finnes de fremdeles? evt hvor er de å få tak i?
    http://www.filmarkivet.no/v1/film/details.aspx?filmid=46294

    Tine selger St Paulin under navnet Port Salut.

    Ellers er det bare å gå til en god ostebutikk som selger ekte oster og ikke bare bleke norske ostesurrogater. Vel, enn så lenge før bondemafiaen greier å få innført sine syke straffetoller på ost også slik at vi ender opp med dette utvalget i butikkene våre:

    http://www.tine.no/produkter/ost

    Diplomat er vel en tilsiterost som er importert av Oluf Lorenzen og som du finner i endel vanlige dagligvarebutikker.
     

    zerum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Innlegg
    405
    Antall liker
    193
    Tine selger St Paulin under navnet Port Salut.???
    Er 2 forskjellige oster.. St.paulin er en variant av port salut

    Saint Paulin
    Smak: Mild, aromatisk og svakt syrlig.
    Fettinnhold: 28%
    Bruksområde: Dessertost og ostefat.
    Port Salut
    Smak: Aromatisk og litt skarp.
    Fettinnhold: 24%
    Bruksområde: Pålegg, canapéer, ostefat og raclette.

    Var i sin tid (tidl 80tallet) med på starte opp produksjonen av ST.paulin ved Sunnmøre Meieri
    Og det er ganske mange oster som er forsvunnet siden daen gang,,
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    zerum skrev:
    Tine selger St Paulin under navnet Port Salut.???
    Er 2 forskjellige oster.. St.paulin er en variant av port salut

    Saint Paulin
    Smak: Mild, aromatisk og svakt syrlig.
    Fettinnhold: 28%
    Bruksområde: Dessertost og ostefat.
    Port Salut
    Smak: Aromatisk og litt skarp.
    Fettinnhold: 24%
    Bruksområde: Pålegg, canapéer, ostefat og raclette.

    Var i sin tid (tidl 80tallet) med på starte opp produksjonen av ST.paulin ved Sunnmøre Meieri
    Og det er ganske mange oster som er forsvunnet siden daen gang,,
    Ah, ok feil info fra meg der. Ser ikke ut som om den lages i Norge i alle fall.

    Det er jo litt trist hvis det blir slik at om en ost skal være tilgjengelig eller ikke er ensbetydende med om den får plass blant Tines 10 oster for den norske befolkning.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Charles de Gaulle: Fortell meg hvordan man styrer et land som har 246 forskjellige oster?

    Her ser vi hvorfor vi har så få oster i Norge. (Og det måtte franskmenn til for å lage en av ordentlig internasjonalt format).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    zerum skrev:
    Tine selger St Paulin under navnet Port Salut.???
    Er 2 forskjellige oster.. St.paulin er en variant av port salut

    Saint Paulin
    Smak: Mild, aromatisk og svakt syrlig.
    Fettinnhold: 28%
    Bruksområde: Dessertost og ostefat.
    Port Salut
    Smak: Aromatisk og litt skarp.
    Fettinnhold: 24%
    Bruksområde: Pålegg, canapéer, ostefat og raclette.

    Var i sin tid (tidl 80tallet) med på starte opp produksjonen av ST.paulin ved Sunnmøre Meieri
    Og det er ganske mange oster som er forsvunnet siden daen gang,,
    Ah, ok feil info fra meg der. Ser ikke ut som om den lages i Norge i alle fall.

    Det er jo litt trist hvis det blir slik at om en ost skal være tilgjengelig eller ikke er ensbetydende med om den får plass blant Tines 10 oster for den norske befolkning.
    Fant ut at jeg måtte spise i meg min kunnskapsløshet omkring St.Paulin og gikk til innkjøp av et stykke med den. Fant en fransk en på ICA:

     

    Vedlegg

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Denne, Reypenaer XO, er fortreffelig. I motsetning til en del andre langtidslagrede, så har denne ikke en hard skorpe på nesten 1 cm. Godt verktøy er viktig. «Le Guillotin» skjærer de fineste skiver uten at noe smuldres hen:
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn