Hvor mange HZ kan en Sub deles er det vel en tråd som heter. Fikk meg til å summere opp eget ståsted. Godt å ha noe å skrive på lørdagskvelden
Har -3 db ved 42 hz med en sub plassert mellom og på linje med ht med sokker i refleksrør på ht og uten bruk av dsp på Sub. Kobler jeg inn dsp høres det ut som Sub henger etter. Mulig den blir tidsforsinket av dsp som er innebygget i Sub?
Målet var mere dypbass og bedre lyd totalt sett enn uten sub. Målet var å tilføre dette uten andre hjelpemidler som dsp og aktiv deling.
Låter det så sukjekteivt best med eller uten sub innkoblet? Absolut best med sub innkoblet.
Kunne det blitt bedre om jeg byttet ut min rør pre med dsp og aktiv deling med tidskorrigering og hele pakka? Sikkert eller kanskje det eller hvem vet.
Kan hende jeg prøver det ut en gang og blir frelst eller ikke.
Jeg har ved en rekke anledninger prøvd å koble meg utenom pre. Et dustete ord, men for meg blir magien borte. Siden et ekstra ledd i kjeden antakelig kun tilfører forvregning, ja så synes jeg antakelig at forvregning er noe mine ører liker eller at høyttalerne i rommet de står blir anemiske i lyden uten denne forvregningen. Det er vanskelig eller umulig å diskutere dette rasjonelt med øvrigheten. Bortkastet tid er det og. Jeg er redd for å miste noe (forvregning?) oppover selv om jeg helt sikkert får noe helt nederst om jeg deler aktivt og korrigerer med dsp.
Jeg er nok både dum og sneversynt, men må gjenta hva som var målet. Tilføre noe under der hvor ht ruller av naturlig for en totalt sett mere fullrange gjengivelse uten å tilføre andre hjelpemidler enn en Sub i kjeden. Og ja, jeg forstår at det finnes bedre måter å gjøre det på og at 4 x Sub er bedre enn 1 x Sub osv. Det passer bare ikke i vår stue hvor smertegrensen estetisk er 1 stk Sub og trivselsfaktoren er høy med rørforvrengt lyd.
Og så lenge jeg klarer å overbevise meg selv om det er investeringer spart.
Så hvor høyt opp i Hz kan en subwoofer brukes? Med min tilnærming blir det styrt av naturlig avrullingspunkt i ht, også må man trekke fra litt slik at Sub og ht summerer noenlunde flatt i overgangen. Refleksrør må plugges. Hifi er en idrett som kan utøves på mange måter i mange prisklasser og med ulike ambisjoner. Heldigvis.