TR-1000

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Antall liker
50
Sted
Levanger
Hei. Fikk meg en TR-1000 igår. Overhodet ikke signal noen av kanalene. Den bakerste sikring 5A var gått. Setter inn ny men den går hver gang. Tror den går til venstre kanal ifølge skjema. Hva er ødelagt? Utgangstransitorene og mere? Er ikke sikker på hvordan jeg måler transistorer i utgangen på denne. Tenkte å måle spenninger ellers i området rundt der. Til dere som kjenner apparatet, er det håp om at kun utgangstransistorer er gått eller vanlig at mye annet ryker?

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Antall liker
56
Sjekk de store kondensatorene om de er hele.
Kan vere bare det som er feil ??

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Antall liker
50
Sted
Levanger
Den ene store utganskondensator på ve.side var ødelagt. Men har også målt de to elektrolyttene i utgangen i ribbeveggen bak, de målte v eldig rart. PNP målte 0,474V over BASE og EMITTER og NPN målte 0,275V .....De skal vel måle ca 0,6V, regner med jeg hadde hvertfall hatt litt støy eller antydning til lyd hvis det bare var kondensator. Slik har det vært før.

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Antall liker
50
Sted
Levanger
Jeg trenger litt hjelp. Begge kanaler i en TR-1000 er død. Når jeg slo den på gikk sikring. Jeg starter med å ha fokus på venstre nå. Jeg tok ut kortet og utganselektrolyttene i kjøleribba, de begge (NPN/PNP) var defekte. Satte inn nye. Bytta samtidig alle tranisitorer i venstre powerkort med originale.Har også skifta de 4 elektrolytter på 2x22 uF og 2 x220uF. Men- ingen lyd, heller ikke poff i høyttaler ved ON/OFF. Det eneste positive er at sikringa ikke ryker ved påslag.....Har skifta elektrolyttene på utgang, satt inn 2x4700uF.
Jeg har en annen velfungerende TR-1000, så jeg foretok et eksperiment. Tok ut venstre powerkort og satte inn det i den defekte TR-1000, og bytta over de 8 koblene med farger.
Og vipps - lyd i venstre. Så konkluderer med at det er en feil på kortet tross at jeg har satt inn nye komponenter.
Jeg har nå satt inn det gamle (som ikke virker) og gjort noen målinger fra komponentsida (trasig å komme til under på denne), burde hatt oscilloscop (har bestilt), men noen sier jeg kommer brukbart unna med multimeter.
Her er målinger på powerkortet:
Først og fremst målte jeg på RØDT 424 på forsterkerkortet, 26V, den er grei hvertfall - skjema sier 25V
Så måler jeg over C603/C604 på hver 68V. Jeg får også fint til å justere hvilestrøm over R722/R723 til 15 mV.
Jeg gjør noen målinger på powerkortet ser på skjema. Som sagt, vanskelig å komme til under så jeg fester rødt på enkelte motstander jeg mener er aktuelle. Sort på jord (chassis)
R707 4,4V
GULT OUT 706 4,5V
R715 10V
R708 68V
R701 68V
R726 5,7V
R721 3,7V

R720 4,4 V

Kan noen bistå her, hjelpe med å sjekke målingene, er ikke helt grønn, men gjør så godt jeg kan.. Det er dette jeg har fått til så langt. Bør annet sjekkes? Evnt sjekke skjema ifht mine målinger og kanskje prøve å tipse meg om hvor en feil ligger. Jeg har tatt ut igjen de nyinsatte Q709/Q710 og de er OK når jeg sjekker C,E,B. Setter stor pris på veiledning her.
Hva som er feil på høyre får jeg ta i neste omgang.
mvh Asmund Bjørshol, Levanger 20220411_130315.jpg

Sist redigert:

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
958
Sted
Bodø
Om du har et utgangskort som er ok, og et som er defekt,
så vil jeg anbefale å ta ut det defekte kortet og måle transistorer og dioder på det
og sammenligne med det kortet som er ok.

At du måler 0,2 - 0,4 volt basis-emitter på utgangstransistorene er normalt
siden de har en 100ohms motstand i parallell over seg.
Lodd løs den ene ledningen på transistoren om du vil sjekke bare den.

Tandberggutten

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.11.2021
Antall liker
50
Sted
Levanger
Tar ut kortene og måler. Må jeg koble fra beina, er litt redd for å skade printet, har jo tatt ut en gang tidligere....eller bare sammenlikne slik de er montert i kortet?

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
958
Sted
Bodø
Nei, unngå å lodde om du kan det.
Mål på kortet, og lodd kun ut når du mener å ha funnet noe defekt
og vil sjekke og eventuelt bytte delen.

Du finner foresten hendige små testere på nett som kan teste (og identifisere)
alskens komponenter. Transistorer, dioder, kondensatorer, motstander, spoler etc.
"LCR-T7" er en slik, men det finnes mange slike testere, og billig er de også.

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Antall liker
65
Sted
Sørlandet
Hei. Fikk meg en TR-1000 igår. Overhodet ikke signal noen av kanalene. Den bakerste sikring 5A var gått. Setter inn ny men den går hver gang. Tror den går til venstre kanal ifølge skjema. Hva er ødelagt? Utgangstransitorene og mere? Er ikke sikker på hvordan jeg måler transistorer i utgangen på denne. Tenkte å måle spenninger ellers i området rundt der. Til dere som kjenner apparatet, er det håp om at kun utgangstransistorer er gått eller vanlig at mye annet ryker?
Sjekk alle loddinger
Ikke start opp uten å senke volt (enten variable trafo eller lyspære i serie
Lask om trafo til 240V
Ta kontakt med noen som har den riktige kompetanse til å ta service på radioen, som absolutt er verd å berge

Topp Bunn