TR1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Hei
    Fikk tak i en veldig pen TR 1000 til 175,- kroner i dag. Det eneste minus var at
    kabinettet var sortlakkert.Greit nok å se på,men han hadde pusset det tynnere.
    Så jeg lurer på om kan gi meg originalmålene på treverket slik at jeg kan lage nye.
    Den har stått røykfritt i samme rom siden den var ny, og er således veldig fin både utvendig i metallet og innvendig i "maskinrommet".Alle grønne og lys for pre-amp er veldig fargefriske. Det var nesten ikke lyd da jeg fikk den, men etter å ha trykket gjentatte ganger på pre-amp knappen våknet den til herlig liv.
    Radiodelen er utrolig bra, tar inn stasjonene mye bedre enn mine andre Tandberger.
    Så nå får jeg vel ha denne som førstevalg, noe jeg tydeligvis ikke er alene om på dette forum.
    Målene er:

    Sideplater:

    113 mm Høy
    304 mm Dyp
    0,9 mm Tykk

    Topplate:

    7 mm Tykk
     
    R

    rypejegeren

    Gjest
    Takk for målene! Da blir det å finne fram overfres og sette i gang med prosjektet.
     

    PAR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Innlegg
    542
    Antall liker
    1
    Håper du kan "snuble" inn noen bilder..........
     
    R

    rypejegeren

    Gjest
    Lett for deg å si som er data-geni, jeg har ennå ikke klart å få til å legge inn bilder på min var det "urladresse"det het?
    Vi får se hva som går fortest,enten å lage nye plater eller
    finne ut av hvordan legge inn bildene.
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Hadde selv en TR 1000 for ca 15 år siden, når jeg gikk på skole og skulle bli reparatør for radio og TV. Fant ut at man kunne skru ut skruene på høyttalerterminalene og skru inn noen helt vanlige banankontakter der, men fikk jo aldri testa det ut siden jeg aldri ble ferdig med å fikse utgangene på den. Apparatet ble dessverre kastet, men jeg har RIIA-trinnet i en skuff her. Tenkte å ha det som RIIA-trinn når jeg får rota meg til å kjøpe platespiller, men.... Kan kobles til en 24 volt omformer og puttes i en boks, så VIPS! :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Tok en test av frekvenskurven på FM-delen i en TR 1000 jeg hadde, og den var som en linjal fra 10-20 Hz til den bøyer av ved 15 kHz.. Hele FM-tuneren er oppbygget med transistorer i tuner og stereodekoderen..... :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    OK.. Har to stk TR 1010 der ute i Postens verden et sted, men de kommer vel i morgen. Betalte kun 1.300,- for begge to, sånn "usett". Fant bilder av en TR 1020 US-utgave på nett, og den hadde pre-amp out og main in-kontakter med den velkjente bøylen. Ble den laget sånn for det europeiske/norske markedet også?
     

    Vintage

    Medlem
    Ble medlem
    18.04.2006
    Innlegg
    12
    Antall liker
    0
    TR-1020 var vel kun ment for det amerikanske markedet?
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Tja.. Fant en TR 1040 på Ebay Canada, men på baksiden sto det TR 1020..
    La merke til at det hadde vært en klistrelapp der det sto. :)
     
    M

    Mulelid

    Gjest
    Noen som kan scanne over skalasnor-tegningen for en TR 1010 til meg? Fikk to stk i posten i dag, og fikk lyd i begge kanalene på den ene etter et par timer med triks og miks og bytting av elektrolytter hit og dit, men så røk selvsagt den @££$%!! snora.. :(
     

    Rune.U

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Innlegg
    1.054
    Antall liker
    15
    Moro å se en 10 år gammel tråd kan få nytt liv. Og TR 1000 er fortsatt en svært oppegående musikkgjengiver med de rette høyttalere. Virker som "hypen" nå igjen går mer i retning Huldra/Sølvsuper for TB-interesserte,men glem det et øyeblikk og prøv en TR 1000 ! Mer av alt, og alt er også egentlig enda bedre !!
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    TR 1010

    Da fikk jeg kjøpt en slik i går.Det er byttet de store kondisene.Følgte med ca 40 Elna Selmic til resten av apparatet også.Da er jeg ikke arbeidsledig på sikt.Bruker Wharferdale Diamond 225 på den.Første intrykket er at den er noe bassfattigere enn Huldra 10 men mere dynamikk.Mulig det er Huldra som er litt raus her.Tar litt tid å venne seg til en litt annen lyd også.
    tr 1010.jpg
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    48
    Jeg har begge deler, og synes også at Huldra 10 er bedre på varm lyd.
    Huldra 10 og TR1000 er vel ganske like i oppbygging, det eneste som skiller dem er jo strømforsyninga og utganstrinnene og selvfølgelig utseendet.
    Har reparert noen slike, og skjemaet er veldig likt i delene før utgangene.
    Alle TR10xx er like unntatt utganger og strømdelen. Noen har i tillegg også AM.

    Det kan jo hende den du har fått tak i er "modifisert" for mye med uoriginale nyere deler, det kan endre lydbildet en del.
    Kondensatorbytter gjør ikke det helt store på lydbildet ved å bruke nyere kondensatorer, men uoriginale transistorer kan ha en del å si.
    Sjekk også om 25v fra strømforsyninga er rett til radiodelen. Disse kan ikke omstilles for 240v drift, men det er mulig å kompansere ved å stille 25v rett.

    Gratulerer med kjøpet. Denne kan du få mye glede av.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Når har jeg spilt med 1010 og den har stått på med strøm en stund og jeg syntes den har "kommet" litt.Har også justert ned inngangen litt på potmeteret som sitter under kabinettet og det virker som det gjør lyden litt varmere.Tok frem Huldra 10 og de spiller nok ganske likt i nivå i bassen alikevel.Man har ofte en forventning om noe når man kjøper noe nytt også.Syntes dere jeg bør bytte alle kondisene eller holde den så orginal som mulig?.
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    48
    Når har jeg spilt med 1010 og den har stått på med strøm en stund og jeg syntes den har "kommet" litt.Har også justert ned inngangen litt på potmeteret som sitter under kabinettet og det virker som det gjør lyden litt varmere.Tok frem Huldra 10 og de spiller nok ganske likt i nivå i bassen alikevel.Man har ofte en forventning om noe når man kjøper noe nytt også.Syntes dere jeg bør bytte alle kondisene eller holde den så orginal som mulig?.
    Jeg ville nok aller helst ha en som er så original som mulig hvis jeg skulle ha kjøpt en i dag. Tenk også på verdien av det du har.
    Ikke gå for bytte av noen som helst deler om du ikke MÅ.
    Dette er klenodier som har en helt aldeles fin klang, og bytte av deler kan ødelegge lydbildet.
    Når det er sagt, så må man jo bytte noen deler hvis de ikke fungerer, men prøv å holde denne så original som mulig.
    Det er deler som ikke finnes i handelen lenger som til sammen gjør denne så god som den er.(kondensatorer er vel nesten eneste "unntak", det er ferskvare og byttes hvis du MÅ)
    Hvis man bytter noen deler, så kan neste ryke,og da har man en uoriginal som ikke lenger har samme varme lydbilde.
    En god sammenligning er jo veteranbiler.. Ville nok ha gjort det jeg kunne for å holde den så original som mulig.

    Ikke fiks noe som er i orden.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Tannoy

    Har prøvd litt forskjellig bla Dali,Wharfedale og lignende med disse får 1010 virkelig til å komme til liv.Her er det nok bass og det spiller friskt i toppen også.
    tannoy eclipse 2 (2).jpg
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Er det noen her som har prøvd større lytter i power enn de på 4700 som sitter orginalt?.En venn av meg som har jobbet på Tandberg sier jeg burde øke verdien til 10 000uf.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    De eneste risikoene med å øke verdien er jo at sikringene eller likeretterbroene kan ryke
    som følge av den økte startstrømmen ved påslag.
    Til gjengjeld får du lavere rippel og mere strømresurser til utgangen (mere trøkk i Bassen :) )
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.664
    Antall liker
    3.363
    I min TR-1010 sitter det 3300 uF av merket CAR originalt. Man får nå tak i 80V utgave hos Elfa Distrelec.
    Jeg tenke å få i orden min egen som mangler en kanal samt at den suser en del. Vil prøve å holde meg så nær originale verdier som mulig slik at lyden blir som den var ment å være.

    En sak når man får lavere rippel og mere strømresurser til utgangen er at den trekker større peakstrøm over kort tid.
     

    thorerjo

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.06.2012
    Innlegg
    541
    Antall liker
    263
    Sted
    Nesodden
    Hodetelefoner

    Hodetelefonutgangen på 1010 spiller helt fantastisk.Banker Schiit Magni 3 som jeg også har så det holder.
    tr 1010 hodetelefon.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.512
    I min TR-1010 sitter det 3300 uF av merket CAR originalt. Man får nå tak i 80V utgave hos Elfa Distrelec.
    ...
    Intressant observasjon er at min Huldra 10 s/n 495xxx faktisk har de samme CAR kondesatorene. Kan vi spekulere i om det var et overgansvindu i design hvor H10 gikk fra 4700µF til verdier for TR-1000?
    bilde i denne tråden https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/huldra-10-tekniske-spørsmål.99496/

    Om så er hvordan vil da en TR-1000 med 4700µF spille mot en gammal H10?
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    203
    Antall liker
    50
    Sted
    Levanger
    Jeg har begge deler, og synes også at Huldra 10 er bedre på varm lyd.
    Huldra 10 og TR1000 er vel ganske like i oppbygging, det eneste som skiller dem er jo strømforsyninga og utganstrinnene og selvfølgelig utseendet.
    Har reparert noen slike, og skjemaet er veldig likt i delene før utgangene.
    Alle TR10xx er like unntatt utganger og strømdelen. Noen har i tillegg også AM.

    Det kan jo hende den du har fått tak i er "modifisert" for mye med uoriginale nyere deler, det kan endre lydbildet en del.
    Kondensatorbytter gjør ikke det helt store på lydbildet ved å bruke nyere kondensatorer, men uoriginale transistorer kan ha en del å si.
    Sjekk også om 25v fra strømforsyninga er rett til radiodelen. Disse kan ikke omstilles for 240v drift, men det er mulig å kompansere ved å stille 25v rett.

    Gratulerer med kjøpet. Denne kan du få mye glede av.
    Hei.
    Jeg, hva er benevnelsen på kondensatorer i utgangsveien på Huldra 10 altså C-nr på printet? Jeg vet jeg skal plusse på +1 på høyre kanal. Kan du sende meg en oversikt på dette? (Har en gammel H10 med dårlig lyd i venstre kanal....tenkte å prøve å fikse) Har desverre ikke kunnskap i å måle og feilsøke, men har blitt god å skifte ut komponenter og slikt!)

    mvh Asmund Bjørshol, Levanger
     

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    48
    Her er en del av skjemaet.
    Bytt i så fall i par. Begge to bør skiftes.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    mnUnm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    48
    De store er nok oftest de som går når lyden ikke er helt ok. Ikke bytt mer enn du må. Se hva som skjer når de store er byttet.
    Det er også en som ligger på strømforsyninga C1006 kan bli dårlig, men er vanskelig å finne erstatning til...og ryker ikke så lett som utgangs-kondensatorene
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    Det kan også være volumkontroll og balansekontroll som trenger rensing.
    Samme med brytere (Tape, Aux, Phono), disse bør også renses grundig.
    Hvis rensing av disse ikke hjelper, og du ikke kan måle deg til feilen,
    så kan du vurdere å bytte kondensatorer ja.
    Kondensatorer i signalveien for venstre kanal er i rekkefølge fra inngang til utgang:
    C503, C551, C557, C605, C609, C623, C635, C701 og C719
    Begynn gjerne nærmest utgangen (C719) og jobb deg fremover.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    203
    Antall liker
    50
    Sted
    Levanger
    Det kan også være volumkontroll og balansekontroll som trenger rensing.
    Samme med brytere (Tape, Aux, Phono), disse bør også renses grundig.
    Hvis rensing av disse ikke hjelper, og du ikke kan måle deg til feilen,
    så kan du vurdere å bytte kondensatorer ja.
    Kondensatorer i signalveien for venstre kanal er i rekkefølge fra inngang til utgang:
    C503, C551, C557, C605, C609, C623, C635, C701 og C719
    Begynn gjerne nærmest utgangen (C719) og jobb deg fremover.
    Skal gå over en TR220 også. Har du en oversikt (PDF) over kondensatorer i signalveien for TR-220 også? (Vet jeg skal plusse på 1 for høyre kanal:))Har kontroll på noen av de, de store selvsagt. Men ellers på det apparatet? Er utgangstransistorene forskjellig fra TR200 (ser sånn ut for meg) Tenkte å skifte de samtidig på begge kanaler.
     
    Sist redigert:

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    727
    Sted
    Bodø
    Jeg har skannet original skjema for TR220 og lastet det opp her på Hifiengine.
    Signalveien for både venstre og høyre kanal er uthevet, så det burde være
    greit å se hvilke kondensatorer som er involvert.

    TR220 (1975) er jo noen år nyere enn TR200 (1971) så at det skjedde forbedringer på de årene er vel naturlig.
    Ja, TR220 har litt kraftigere utgangstransistorer 50Watt på TR200 mot 70Watt på TR220.
    men hvorfor vil du bytte de, er det noe feil med de?

    Rengjøre og pensle på et tynt lag med ny kjølepasta er det eneste jeg bruker gjøre
    i tillegg til å sjekke hvilestrømmen i utgangen.

    Det kan også være lurt å sjekke kretskortet for dårlige loddinger,
    det er ganske vanlig problem på disse modellene.
     

    Tandberggutten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.11.2021
    Innlegg
    203
    Antall liker
    50
    Sted
    Levanger
    Takk for svar og at du la ut skjema i god kvalitet. Jeg har tre stk TR-220. To fungerer, tok imot tipset om å rense med elektrospray i alle pot og knapper. Det fungerte og løste et problem jeg hadde med at lyden falt ut. Den tredje TR-220 er det ikke lyd i. Skal se på den selv (jeg er ingen fagmann, men gjør så godt jeg kan :) )og prøve å finne ut om kondensatorene er ødelagte, når det gjelder utganstrasnistorene så tenkte på om det kunne være kortslutning i disse f.eks. Skal gå over kretskortet ja som du sier på den TR-220 jeg ikke har sett så mye på enda.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn