TR1000

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Er det skjema du mener player ? - og PAR ?
    Jeg er i så fall også interressert i et skjema, har noen løse ledninger på min....
    Gi meg e-postadressen din eller et faksnummer på PM! Det finnes et blokkskjema her, men ikke noe mer detaljert.

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Hei!
    Bare hyggelig det.
    Den kan du sende til hvem og hvor mange du vil.
    Originalen, derimot, kan selges for 3000.- ;D og da kan du/dere få med selve apparatet for ytterligere 2000.- ;D ;D ;D
    Selges kun samlet;)
    Bare "kødder" litt med dere ;)

Mvh.KW
    3000 for original bruksanvisning? Det er "billi" det ;D

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Er det skjema du mener player ? - og PAR ?
    Jeg er i så fall også interressert i et skjema, har noen løse ledninger på min....
    Du har mail :)

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    3000 for original bruksanvisning? Det er "billi" det  ;D
    Hei!
    Ikke sant!
    Denne originalen har jo sin egen historiske verdi, da den har vært i mitt eie siden TR1000 ble kjøpt i tidlig 70 tall (73?)
    Originalesken har jeg dog ikke :-[
    Denne "bruksanvisningen" er faktisk langt mer omstendelig enn mye av det som følger med utstyr i dag (eller var "vi" dummere dengang?)
    Så kanskje var den dyr allerede dengang ;)

Mvh.KW

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Hei!
    Ikke sant!
    Denne originalen har jo sin egen historiske verdi, da den har vært i mitt eie siden TR1000 ble kjøpt i tidlig 70 tall (73?)
    Originalesken har jeg dog ikke :-[
    Denne "bruksanvisningen" er faktisk langt mer omstendelig enn mye av det som følger med utstyr i dag (eller var "vi" dummere dengang?)
    Så kanskje var den dyr allerede dengang ;)

Mvh.KW
    Instruksjonsboken var laget for en norsk husmor anno 1970-tallet ;)

Oi, har du ikke originalesken :eek: Bare den kan du selge for minst 500 på QXL.

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Oi, jeg har en orginaleske til Lenco L78/L85. Verd mye den da ;D
    Helt klart ;D Du sitterpå en gullgruve uten å vite det! Eller nå vet du det! Best å låse døra i kveld "Jekri" ;D

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Oi, jeg har en orginaleske til Lenco L78/L85. Verd mye den da ;D
    Hei!
    I denne esken L78 kan du oppbevare dine kjære gamle 78 plater
    ;) (eventuelt)
    Jeg sitter forresten på en god del gamle steinkaker.
    Hvilken type platespiller kan jeg (og bør jeg) se etter på loppemarked for å kunne få hørt gjennom disse?
    Går det greit med en lenco f.eks (som jeg så flere av på årets loppemarked)?
    Noen av disse steinkakene er faktisk mine egne helt fra min egen barndom, mens mange er min farmors og noen av de er tatt med hjem fra USA (tror og tipper jeg)
    Litt synd at det den gang ikke var vanlig å påføre(trykke) årstall for utgivelsen.
    Hadde vært morsomt å "vite" det.

Mvh.KW

J

jekri

Gjest
    Lenco L75/L78 har 78 rpm. Også eldre Garrard og gamle Philips. Det må være egen nål/vender for 78 plater.

Fortell kona mi om det med gullgruve. Overbeviser du henne er du god :)

mnUnm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.05.2005
    Antall liker
    56
    Jeg har visst en del gamle skjemaer selv.. har rotet i de gamle haugene av dokumenter etter min tidligere "karriere" som kvakksalver.... :))
    Har skjema på TA-300M + masse for gamle tv'er diverse merker og noen for CTV 2-2 og 2-4.

R

Roar

Gjest
    :)

Har hørt på den som forforsterker bare en minitest,lyden har jo blitt påvirket av rørforsterkeren.
    Savner litt mere gain ut på tape 3. Lyden er bra.
    Må teste dette mere.

Prøvde også på doxa,men så var det den gain da,det er for lite ut. Koblet på 012 og det hjalp betraktlig.
    Men denne doxaen trenger 2 til 3 timer før den spiller slik jeg vil den skal gjøre.

Sånn på tampen skal jeg være helt ærlig,så synes jeg den spilte best alene,og det gjorde den med bravur.
    Vist dette viser seg og holde stikk,blir dette anlegg nr 2 i det andre rommet. Tr1000,tandberg 150mk2 tcd310mk2 oget par patos.

Mvh Roar

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1

Har hørt på den som forforsterker bare en minitest,lyden har jo blitt påvirket av rørforsterkeren.
    Savner litt mere gain ut på tape 3. Lyden er bra.
    Må teste dette mere.

Prøvde også på doxa,men så var det den gain da,det er for lite ut. Koblet på 012 og det hjalp betraktlig.
    Men denne doxaen trenger 2 til 3 timer før den spiller slik jeg vil den skal gjøre.

Sånn på tampen skal jeg være helt ærlig,så synes jeg den spilte best alene,og det gjorde den med bravur.
    Vist dette viser seg og holde stikk,blir dette anlegg nr 2 i det andre rommet. Tr1000,tandberg 150mk2 tcd310mk2 oget par patos.

Mvh Roar
    Hadde noe av det samme problemet selv, med TR-1000 som forforsterker. Løste dette med å sette inn andre motsandere i fortrinnet på Ella.

R

Roar

Gjest
    Hadde noe av det samme problemet selv, med TR-1000 som forforsterker. Løste dette med å sette inn andre motsandere i fortrinnet på Ella.
    Ja jeg kunne tenke meg at noe måtte gjøres.
    Nå bruker jeg thorens 166bc på tandberg og det må jeg si at dette hjalp på thorensen.(loudnesen). Nå står 1229 koblet på rørdyret mitt og det spiller med bravur her.
    Sliten nå,har blitt mye fram og tilbake i dag.Par det sitter en rega 250 arm på denne thorensen,kan dette være noe bra sammenheng. Har på følesen at denne armen overhodet ikke skulle ha vært på denne spilleren.
    Den er levert orginal slik fra thorens,han som har funnet på det må ikke hatt en god dag. ;) ;)

Mvh Roar

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Tr 1000 rett på doxaen var en skuffelse.
    Det var det her også,ble så skuffet at jeg solgte den!

Hjalp jo ikke på humøret at jeg ble lurt på QXL,ene kanalen var død.

André

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1

André
    Solgte du TR-1000? I så fall måtte du tape mye på den? Prøvde du ikke å sette i nye kondensatorer?

R

Roar

Gjest

André
    Selge den kommer ikke på tale,det er den for bra til. Men den passet ikke sammen doxaen. Nå bruker jeg den som forforsterker til rørdyret,en platespiller på hver.
    Mvh Roar

Vapor

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Antall liker
    195
    Sted
    Bergen
    Solgte du TR-1000? I så fall måtte du tape mye på den? Prøvde du ikke å sette i nye kondensatorer?
    Tok tapet som en mann ;)
    Men er litt forbannet på han som solgte meg den med ene kanalen død uten å fortelle det.

André

R

Roar

Gjest

Nå har jeg prøvd den igjennom hodetelefoninngangen og lyden ble bedre,bedre oppløsning hele veien.

Den spiller klarere nå,har ikke motstander men har muligheten og justere volum på effektforsterker.
    Litt mere støy på denne utgangen,kan kansje bli bedre med og bruke en motstand.

Kjempeforsterker er dette.

Mvh oar

R

Roar

Gjest
    Her setter jeg på 47ohm 2w på denne hodetelefoninngangen,ja nå fikke tr 1000 vist seg frem.

Den spiller nyyyyydelig,og så bruker en litt loudnes da vet du,og så går den bare og koser seg nede i bassoktavene.

Synes den er mye bedre nå,og nå synes jeg dualen hevet seg et hakk på denne tr.

Mvh Roar

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Her setter jeg på 47ohm 2w på denne hodetelefoninngangen,ja nå fikke tr 1000 vist seg frem.

Den spiller nyyyyydelig,og så bruker en litt loudnes da vet du,og så går den bare og koser seg nede i bassoktavene.

Synes den er mye bedre nå,og nå synes jeg dualen hevet seg et hakk på denne tr.

Mvh Roar
    Antar du mener hodetelefonUtgangen ;)

Altså så køyrer du no Dual 1229, TR-1000 som forforsterker over hodetelefonutgangen koblet slik som Kjell anbefaler (~50 Ohm til jord) og in på effekt-trinnet som er Doxa signature?
    Hvilke høyttalere?

R

Roar

Gjest
    Antar du mener hodetelefonUtgangen ;)

Altså så køyrer du no Dual 1229, TR-1000 som forforsterker over hodetelefonutgangen koblet slik som Kjell anbefaler (~50 Ohm til jord) og in på effekt-trinnet som er Doxa signature?
    Hvilke høyttalere?

Ja jeg bruker hodetelefonutgangen,der er det iallefall nok gain,litt for mye.
    Nei bruker ikke doxaen nå,kjører den inn på aux inngangen på rørdyret. Dette lover bra. Kommer til og dempe utgangsignalet.

Thorens bc inn mm inngangen på rørdyret,og dual 1229 med kosenåla mi. Kan ikke akurat kalle den kosenål. Denne graver fram det som er i rillene,fytterakarn for en spiller.
    Dette hadde jeg aldri trudd for et år tilbake.
    Har spilt på doxa i mange år og hørt mange såkalte high end anlegg,men dette oppsettet mitt er ikke noe dårligere enn det som har blitt hørt opp igjennom årene.

Men doxaen min synes jeg spiller flott,skal teste den med denne tr 1000.(igjennom hodetelefonutgangen)

Høytalerne er doxa sign R.

Mvh Roar

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Har fotsatt ikke helt oversikten på hva du spiller på... Hvilket rørdyr?
    Hvilken Doxa? Har hort noe om en 012, men det er jo en pre....

R

Roar

Gjest
    Har fotsatt ikke helt oversikten på hva du spiller på... Hvilket rørdyr?
    Hvilken Doxa? Har hort noe om en 012, men det er jo en pre....
    Nå spiller jeg på,Forforsterker tr1000 på denne er dual koblet via riaa trinnet,som effektforsterker bruker jeg audio innvation s500 på denne er thorens bc koblet på.
    Når tiden strekker til kommer jeg til og prøve doxa sign mk 2 som effektforsterker.

Glem 012 denne ble brukt bare for og se det ble litt mere gain når doxa sign var koblet via preamp på tr1000.

Var ikke så galt det vel? ;)

Mvh Roar

player

Medlem
    Ble medlem
    17.11.2004
    Antall liker
    1
    Hei,

Har fått meg en TR-1000. Må bare si at den lyder meget bra! (bedre enn Tandberg Tuner Amplifier som jeg hadde før).

Så noen spørsmål:
    1. Tror det var PAR som nevnte at han benyttet svakere pærer for å skåne teksten (særlig på FM-skalaen?). Hvilke pærer skal da benyttes? Er vel også forskjell i pærene på skalabelysning og instrumentbelysningen.

2. Når jeg tar inn P1 suser det (både på fast stasjon og når jeg søker på FM). Hva kan være årsak? Ikke sus på andre kanaler. Noen opplevd det samme?

3. Det er byttet en transistor på forstærkeren (virker dog fint). Vil det være hensiktsmessig å bytte til original? Er vel muligens vanskelig å få tak i?

Mvh
    Per Øyvind

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Hei,

Har fått meg en TR-1000. Må bare si at den lyder meget bra! (bedre enn Tandberg Tuner Amplifier som jeg hadde før).

Så noen spørsmål:
    1. Tror det var PAR som nevnte at han benyttet svakere pærer for å skåne teksten (særlig på FM-skalaen?). Hvilke pærer skal da benyttes? Er vel også forskjell i pærene på skalabelysning og instrumentbelysningen.

2. Når jeg tar inn P1 suser det (både på fast stasjon og når jeg søker på FM). Hva kan være årsak? Ikke sus på andre kanaler. Noen opplevd det samme?

3. Det er byttet en transistor på forstærkeren (virker dog fint). Vil det være hensiktsmessig å bytte til original? Er vel muligens vanskelig å få tak i?

Mvh
    Per Øyvind
    Gratulerer :)

1. Dersom du kjøper pærene med følgende data: T1 5V/115 mA fra http://www.pervelde.com/ får du pærer som er mindre strømsvake. Det lønner seg øgså å lage utluftingen litt større over pærene.

2. Har faktisk opplevd det samme på P1. Hvor bor du?

3. Hvor sitter denne transistoren? Original kan nok skaffes, men da brukt. http://gpfweb.com/

player

Medlem
    Ble medlem
    17.11.2004
    Antall liker
    1
    Gratulerer  :)

1. Dersom du kjøper pærene med følgende data: T1 5V/115 mA fra http://www.pervelde.com/ får du pærer som er mindre strømsvake. Det lønner seg øgså å lage utluftingen litt større over pærene.

2. Har faktisk opplevd det samme på P1. Hvor bor du?

3. Hvor sitter denne transistoren? Original kan nok skaffes, men da brukt. http://gpfweb.com/
    Hei PAR,

Får prøve å skifte til svakere pærer ved anledning.

Bor i Moss/Jeløy. Jevn sus på P1. Kan ikke huske det fra tidligere/andre radioer (også tandberg).

Transistorene sitter bakerst. 3 originale på utsiden mot kjøleribbene. Den som er skiftet ut er plassert på innsiden av dette mot kjøleribber.

Mvh

Per Øyvind

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Hei PAR,

Får prøve å skifte til svakere pærer ved anledning.

Bor i Moss/Jeløy. Jevn sus på P1. Kan ikke huske det fra tidligere/andre radioer (også tandberg).

Transistorene sitter bakerst. 3 originale på utsiden mot kjøleribbene. Den som er skiftet ut er plassert på innsiden av dette mot kjøleribber.

Mvh

Per Øyvind
    Er de orginale av typen AD 150 GF, husker ikke helt dette. I såfall, kan disse skaffes brukt hos GPFWEB.com. Hører du ikke forskjellen på original og uoriginal, trenger du ikke å bry deg noen om det ;) Hååer plasseringen er god nok for kjølingen sin del!

Når det gjelder sus på P1, har jeg ikke fått "forsket" så mye på. Kona ringte meg en dag og lurte på om det var noe galt med radioen, da det suste så på denne kanalen. Susingen var der også ved mono? Har flere radioer av samme type, så jeg skal kryss-teste litt.

R

rypejegeren

Gjest
    Hei
    Fikk tak i en veldig pen TR 1000 til 175,- kroner i dag. Det eneste minus var at
    kabinettet var sortlakkert.Greit nok å se på,men han hadde pusset det tynnere.
    Så jeg lurer på om kan gi meg originalmålene på treverket slik at jeg kan lage nye.
    Den har stått røykfritt i samme rom siden den var ny, og er således veldig fin både utvendig i metallet og innvendig i "maskinrommet".Alle grønne og lys for pre-amp er veldig fargefriske. Det var nesten ikke lyd da jeg fikk den, men etter å ha trykket gjentatte ganger på pre-amp knappen våknet den til herlig liv.
    Radiodelen er utrolig bra, tar inn stasjonene mye bedre enn mine andre Tandberger.
    Så nå får jeg vel ha denne som førstevalg, noe jeg tydeligvis ikke er alene om på dette forum.

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    175? Det er "billi" det, selv med stygg kasse. Er på jobb nå, så jeg får ikke gitt deg målene.

Edit: Jeg skal få en møbelsnekker til å lage nye tresider på den ene TR-1010'n min til høsten. Trevalg: Flammebjørk, satt inn med Faxe Prestige olje..... :D

R

rypejegeren

Gjest
    Det er godt å se at det er noen andre enn meg som bruker arbeidstida til noe fornuftig.

Jeg har liggende noe redwood med sinnsyke tegninger i veden
    som jeg muligens kan bruke. Eneste minus er at det er veeeldig mykt.

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Når det gjelder sus på TR-1000-serien, oppdaget jeg at dette var kun tilstede ved bruk av radiosuttaket på kabel-tv-uttaket. Min kabel-tv-leverandør sender utrolig svake radiosignaler. Det er ikke mulig å søke opp stasjoner ved bruk av RDS. Satte på ekstern radioantenne, og susingen var borte. Signalene var også selvsagt mye sterkere.

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Vær oppmerksom på at de beste av TR-1000 ble produsert før 1410000.........

R

rypejegeren

Gjest
    Pytt, pytt min heter 1422445. Fikk tilbud om gratis R.E.M. billetter i dag,men ble hjemme alene med TR 1000 i stedet. R.E.M. kan jeg sikkert se en annen gang?

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Pytt, pytt min heter 1422445. Fikk tilbud om gratis R.E.M. billetter i dag,men ble hjemme alene med TR 1000 i stedet. R.E.M. kan jeg sikkert se en annen gang?
    Jeg har både gammel og ny generasjon av TR-1000-serien, og du kan trøste deg med at forskjellen nesten ikke er hørbar.

R

rypejegeren

Gjest
    Det høres godt ut,men jeg synes denne også låter fortreffelig.
    Kommer sikkert over noe eldre årgang senere, men er foreløpig svært så fornøyd.
    Den heter forøvrig TR 1000 E hvis det sier noe

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Den heter forøvrig TR 1000 E hvis det sier noe
    Mener at den nyeste 1010'n har en E. Brukt for å skille ulike utgaver?

J

jekri

Gjest
    På min ene TR1000 har fargen på skalaglasset bleknet. Noen tips til å få det blått igjen?

PAR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.04.2006
    Antall liker
    1
    Ja, dette skyldes sollys. Fargen er for alltid borte, og kan ikke "trylles" fram igjen. På den TR-1010 jeg bruker i dag, har jeg satt på et bleket glass, da jeg ønsker å ta vare på de to som er blå. Ikke så stilig med bleket glass, da lyset blir noe gulere.
    Det er mulig å skaffe sotet pleksiglass, men dette blir ikke det samme. Blått pleksiglass finnes også, men har ikke tatt meg bryet med å finne noen som selger rett tykkelse. Pleksiglass er lett å bearbeide, så det er mulig å lage en fin DIY-versjon.....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn