Transfiguration Temper. Specs og erfaringer?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Sitter og fintuner på denne nye Temperen som jeg har fått i hus.
Har fått høre at den skal ha større load enn 6 Ohm, og kan spille med 1,8 - 2,2g VTF.
MEN..... Jeg har ingen papirer som kan bekrefte dette.... Finner heller ingenting på nettet om denne Temperen som skal være av type "0".

Noen som kan hjelpe meg med specs på denne?
Gjerne også noen erfaringer?! :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Type "o", er det varianten som kom før Temper Supreme?

Når det gjelder last har jeg hatt god erfaring med 100 OHM på min Temper V, og det tror jeg nok du kan regne med gjelder for den du har også. Hvis du vil kan du prøve å lytte deg frem til hva du best like hvis du har mulighet for å endre lastmotstanden.

Mvh Asbjørn

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Nightpuma skrev:
Hei

Type "o", er det varianten som kom før Temper Supreme?

Når det gjelder last har jeg hatt god erfaring med 100 OHM på min Temper V, og det tror jeg nok du kan regne med gjelder for den du har også. Hvis du vil kan du prøve å lytte deg frem til hva du best like hvis du har mulighet for å endre lastmotstanden.

Mvh Asbjørn
Det er nok riktig det... Jeg har kommet frem til at "O" er en versjon før Supreme.
Jeg kan velge noe på lasten 100 - 1200 - 47Kohm. Av disse lyder helt klart 100 ohm best.
Fantastisk luftighet, og oppløsning, og en meget habil bass. Mellomtonen er til å spise opp :)
Jeg synes også at 1,8g lyder mye bedre enn 2,0g. Har eksperimentert litt mellom disse, men faller hele tiden tilbake til 1,8g.
Grunnen til at jeg spør, er at jeg ikke finner noe informasjon på nett. Greier heller ikke finne noen lenke til "fabrikanten".

Spennende PU forresten!

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg synes også min temper v lød best på 100 OHM og 1,8g, så du er nok uansett ikke langt fra det som spiller best.

Kos deg.

Mvh Asbjørn

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg koser meg jeg. Fantastisk flott PU dette, og jeg liker den meget godt. Det virker som en god match til SME armen også :)

Noen som har en link til en hjemmeside på denne PUen?

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Immutable Music som lager Transfiguration har ingen hjemmeside.

Mvh Asbjørn

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Da sendte jeg en mail til Mr. Seiji Yoshioka, og fikk et hyggelig og informativt svar tilbake :)
Tenkte jeg kunne sitere innholdet her i tilfelle andre kunne ha interesse for denne PUen.

Dear Mr. *****,

Thank you for your June 6th e-mail inquiring about the Transfiguration Temper
yokeless ring-magnet design MC cartridge.

As this cartridge is one of the 'old' cartridges in our product lines, we would like
to inform you of the specifications for it as follows:

Frequency response : 10Hz - 20kH +1.5dB
20kHz - 40kHz +3dB
Output voltage : 0.2mV (3.54cm/sec., 1kHz)
Channel separation : > 30dB, 200Hz - 10kHz
Channel balance : <0.5dB @1kHz
Optimum tracking force : 1.8g
Dynamic compliance : 13 x 10 to the minus 6cm/dyne
Internal impedance : 7 ohms
Cantilever : Aluminum, reinforced
Stylus : Ogura PA, solid diamond
Weight :7.5g

Mr. Ken Kessler, British reviewer reviewed it in the August, 1996 edition of 'Hi-Fi
News' in England:

"Immutable Music is making some of the most radically 'new' cartridges of all."

"What's so ear-opening about the Temper is its utter neutrality. It's evident that
it was designed not to assault ears conditioned by more than a decade's
worth of digital conditioning but to seduce them into an analogue mood."

"What makes the Temper so downright modern yet uncompromised is the way
that it retains the analogue virtues of smoothness, bloom and richness."

We hope this information will serve you and you will try to listen to the current
Orpheus which is the true master of rhythm and musicality. Its transparency is
excellent.

Sincerely yours,

Seiji Yoshioka
IMMUTABLE MUSIC

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Se der ja, da har du kanskje noe nytt på ønskelisten ;)

Mvh Asbjørn

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Temperen leverer den, og den nye Orpheus hadde helt klart vært morro å låne øret til.
Allikevel føler jeg at Temper gir veldig mye :) Og så har jeg jo min kjære VdH Frog, som nå utålmodig ligger i esken å venter på å få prøvekjøre i SME armen.
Må si jeg er spent på resultatet :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
emotikon skrev:
Fortell da!! ;D
hehe... Ikke så mye å fortelle om med Frog enda ;)
Temperen er morsom den, og får æren av å gi meg avveksling en stund frem mot sommerferien ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.831
Torget vurderinger
27
Frem mot sommeren? Hvor er du?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Fosse skrev:
Frem mot sommeren? Hvor er du?
OK.... Eg togan ;)
Editert forrige innlegg!

Sommeren er nok antakelig over når det er tid for ferie ;)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Det hadde forøvrig vært morro å høre andres opplevelser med Transfiguration.
Hvordan er disse opp i mot andre PUer i samme "leie"?

Jeg opplever ihvertfall denne Temperen som meget høflig og balansert, med mye kropp, og en fantastisk mellomtone.
Mot Grado Statement som jeg hadde tidligere, mangler den nok noe i toppen, men den har en fastere/tørrere bassgjengivelse.
For å velge et populært ord, så spiller den svært "analogt" ;)
Frog skal testes i dette oppsettet om ikke så alt for lenge, men om jeg skal sammenligne med Frog i fra det andre oppsettet, så synes jeg nok at Frog var langt mer nøytral, dynamisk og oppløst.
Jeg synes allikevel at Temperen spiller usedvanlig godt, og passer det aller meste av musikk.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har spilt ut en Temper V. Jeg synes den leverte en veldig nøytralt lyd, med alle de detaljer, sammenheng og små fine penselstrøk bare en topp PU kan. Modellen etter din, Temper Supreme, har jeg aldri hørt selv, men så vidt jeg har forstått var den ikke så vellykket som de andre, kanskje pga. sølvcoilen på denne modellen. Både den du har, Temper V og Orpheus bruker kobbertråd til coilen. Når det er sagt skal det også sies at den nye Phoenix leveres i spesialutgave med sølvcoil ::)

Men den du har der må jo være omtrent 10 år gammel. Er den retippet eller lite brukt?

Mvh Asbjørn

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
PUen som jeg har ervervet meg har vært lite i bruk.
Ved inspeksjon med lupe og mikroskop ser den svært lite brukt ut.
Mulig at den må "spilles inn" på ny mtp. oppheng og foringer.
Har registrert en smule bedre sporingsegenskaper etter noen timers bruk, og en noe bedre oppløst topp. Så dette kan være tegn på at den spilles inn på ny.
Den sporer faktisk svært godt :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Temper V sporet også utrolig godt, så det er nok en av de gode egenskapene til transfig

A

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Klarte ikke å holde igjen...... jeg er svak..... ;)
Frog pløyer nå atter en gang i rillene på vinyl her hjemme.
Jeg var i utgangspunktet litt spent på hvordan dette skulle lyde, men her var det tydeligvis ingen grunn til bekymring ;D Dette var bare deilig. VdH lyden er nok det som ligger i mitt hjerte, for dette er så usannsynlig oppløst og dynamisk at jeg sitter og gliser ;D

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Snakka akkurat med en kamerat av meg her i kveld. Han koste seg også med Frog, og i hans tilfelle hadde den danka ut Benz LP Ebony.

Asbjørn

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Aldri hørt Flaggskipet til Benz, men slik som denne Frogen spiller, så må jeg si at jeg er intet mindre enn imponert :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har hatt gleden av å få høre Frog på en Townsend The Rock. Det var jammen en sprelsk pu. Passer godt til navnet. Likte den veldig godt.

Asbjørn

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
På fredag så hadde vi en meget interessant test hos gut_man.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25972.0/all.html

Transfiguration Temper var dessverre for lett til at vi greide å tilpasse den "on the fly" i armen, men jeg følte at jeg var nødt til å få hørt den her hos meg en gang til. Det angrer jeg ikke på!
Har ikke hørt den på annet enn hodetelefoner i mitt oppsett, men det jeg hørte da, gjorde at det ante meg at den ville passe resten av det nåværende oppsett godt.
Noe mer organisk, og fyldig klang i forhold til VdH Frog, må si at jeg liker det jeg hører nå, og tror jeg skal spille med den en stund fremover. Jeg har brukt helgen på finjustering, og begynner vel nå å nærme meg mål :)
VTA er helt nøytral, og VTF er satt til 1,84g.
Ettersom fylden har vært noe av det jeg har savnet i dette oppsettet, så var det en lettelse å høre at dette falt på plass med Temper. PUen lyder veldig organisk, uten at det går på bekostning av oppløsning. Bassen oppleves subjektivt dypere enn hva Frog hadde, men mangler til gjengjeld det beinharde sparket som Frog leverer i hele frekvens spekteret. Kort sagt er Frog noe mer dynamisk, men mangler noe fylde. Slik det spiller nå passer meg egentlig midt i blinken. Mellomtonen er flott og oppløst, og gir meg gåsehud og tilstedeværelse.
Aberet med denne Temper er nå som jeg ser det noe lav gain. Frog har 0,65mV, mens Temper har 0,2mV. Det er også mulig at det er derfor dynamikken oppleves så forskjellig.
Følgen av dette er at der jeg på kl. 10 før kunne rive huset, må jeg nå opp på kl.12 -13 for å oppnå samme volum.
Vanlig lyttevolum på de fleste plater er nå kl 11.

En annen ting som slår meg, og som jeg skal prøve å finne svaret på, er at Temper roter det noe til heeeelt der oppe i toppen når det er nye informasjon. Som f.eks mye cymbaler, og intensiv perkusjon. Som f.eks. Diana Krall, "I`ve changed my adress" (helt på slutten), eller noe av den massive cymbal hamringen i Liquid Tension Experiment, "Three minut warning". Her er det noe som jeg ikke er helt fornøyd med. Og kom gjerne med noen tips i så måte :)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.912
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Oppfølgning;

Etter å ha irritert meg over problemet med rotete, og flisete topp med Temperen, så satte jeg i gang med en grundig gjennomgang, og jeg fant jammen meg problemet også.
En av de små overgangsledningene fra headshell til PU var fra før av løsnet, og antakelig forsøkt loddet på av forrige eier. Denne har antakelig løsnet igjen, og røket ved forrige skift av PU (Temperen), for den var så og si røket tvers av når jeg undersøkte. Heldigvis hadde gut_man liggende noen nye, og når disse ble satt på forsvant problemet fullstendig.
Så da får jeg iverksette bestilling av nye ;)

Topp Bunn