Transformatorer for lydsignaler - hvorhen?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Prøver å finne trafoer som egner seg til lyd, men som også har et greit viklingsforhold. Stort sett alt jeg finner er 1:1 - Mouser har en som kan brukes som 1:2, men ellers er det svart. Hvor får man tak i gode trafoer til stepup-bruk? F.eks 1:10 eller 1:5. De bør helst ikke koste mer enn en hundrelapp per stk. Tenker små saker for kretskortmontering og linjesignaler.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1

fuzzroffe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2020
Innlegg
330
Antall liker
437
Sted
Stavanger
Jeg har bare gode erfaringer med RS, bestiller du for over 500 sender de gratis med DHL også. Har aldri tatt mer enn 2 dager før jeg har det på døra.

Transformatorene har jeg ikke peiling på, men frekvensresponsen så i alle fall bra ut :)
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Transformatorer for audiofrekvenser er kompliserte spesialkonstruksjoner. Du får hva du betaler for. Jensen og Lundahl er i toppskiktet og produsert for pro-audio. Satser du på billigere greier så får du problemer med et eller flere av disse parametrene: Frekvensgang, fase, nivå, forvrengning, balansedemping og skjerming.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har dårlige erfaringer med Lundahl. Klemt og indelukket lyd. Manglende dynamiske udladninger.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.288
Torget vurderinger
2
Hovden høres alternativene ut da?har du målt for å se problemet?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Som I/V til ESS Sabre 9018. Også som indgangs transformer på monoblokke. Har også dårlige erfaringer med drosselspoler. Så undgår så vidt muligt jern nær signalvejen. En piberenser viklet rundt om et kabel gav lignende tendenser.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Har dårlige erfaringer med Lundahl. Klemt og indelukket lyd. Manglende dynamiske udladninger.
Du må lese hva han spør om.
For en 100-lapp må en tåle er lite snev av de ulempene du nevner.
Tror forresten det du nevner skyldes uheldig bruk og ikke et dårlig produkt.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har brugt de vejledninger jeg har fundet på Lundahls side. I øvrigt læst på diverse forums.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har en drøm om å mekke RIAA en dag, da skal jeg ha et øye opp for de mer fancy merkene.

Det jeg trenger trafoer til akkurat nå er en boks som konverterer DIN-signal til linje, slik at jeg kan koble diverse eldre apparater (i utgangspunktet en B&O kassettspiller) til anlegget uten måtte skru opp lyden noe vanvittig. Tenker det da er begrenset hvor mye effekt det vil ha å gå high-end på trafosiden, men korriger meg gjerne om de jeg så på hos RS var bånn i bøtta.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Som I/V til ESS Sabre 9018. Også som indgangs transformer på monoblokke. Har også dårlige erfaringer med drosselspoler. Så undgår så vidt muligt jern nær signalvejen. En piberenser viklet rundt om et kabel gav lignende tendenser.
Jeg må vel nesten tilstå at jeg ikke har den største tiltro til din evne til å vurdere effekten av diverse tiltak på en nøytral måte. Du fremstår vel, kan man si, en smule kategorisk i dine uttalelser.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Har en drøm om å mekke RIAA en dag, da skal jeg ha et øye opp for de mer fancy merkene.

Det jeg trenger trafoer til akkurat nå er en boks som konverterer DIN-signal til linje, slik at jeg kan koble diverse eldre apparater (i utgangspunktet en B&O kassettspiller) til anlegget uten måtte skru opp lyden noe vanvittig. Tenker det da er begrenset hvor mye effekt det vil ha å gå high-end på trafosiden, men korriger meg gjerne om de jeg så på hos RS var bånn i bøtta.
Men, er det egentlig forskjell på selve signalet da? Kan du ikke bare koble det om med en elektrisk adapter?

2009_2D00_02_2D00_25_5F00_131834_5F00_DIN_5F00_audio_5F00_pin_5F00_out[1].gif
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Men, er det egentlig forskjell på selve signalet da? Kan du ikke bare koble det om med en elektrisk adapter?

Vis vedlegget 648592
Lagde en adapter, fungerte fint den, men signalnivået er langt lavere enn linjesignal så måtte skru volumet noe voldsomt opp. Er vel strengt tatt ikke noe som heter "DIN-signalnivå", da dette tilsynelatende varierer litt. Men på eldre enheter er det ikke uvanlig med 50mV etter det jeg har skjønt. Historisk sett har det visstnok noe med at man da kunne kombinere både mikrofon- og linjesignaler i ett design og spare penger, men nå beveger jeg meg ut på et stykke is altså..

Mekker jeg en boks med trafoer og litt justeringsmuligheter, så får jeg noe som slipper strømtilkobling og gjør livet lettere 😇
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Lagde en adapter, fungerte fint den, men signalnivået er langt lavere enn linjesignal så måtte skru volumet noe voldsomt opp. Er vel strengt tatt ikke noe som heter "DIN-signalnivå", da dette tilsynelatende varierer litt. Men på eldre enheter er det ikke uvanlig med 50mV etter det jeg har skjønt. Historisk sett har det visstnok noe med at man da kunne kombinere både mikrofon- og linjesignaler i ett design og spare penger, men nå beveger jeg meg ut på et stykke is altså..

Mekker jeg en boks med trafoer og litt justeringsmuligheter, så får jeg noe som slipper strømtilkobling og gjør livet lettere 😇
Til dette bruket og med så lave nivåer vi nok trafoen fungere bra. Eneste hake er kassettspillerens utgangsimpedans, I DIN verden kan den være så høy at f.eks. frekvensresponsen blir påvirket.

Jeg ville løst problemet med en billig FET dual-opamp (TL072), et 9V batteri og noen R'er og C'er. Tar du den utfordringen så skal jeg tegne skjema til deg :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet er at for haifai, så finnes det ikke noen felles definisjon for nivåer...... eldre europeisk utstyr har ofte som du skriver rundt 100mV, mens typisk "japansk" standard er 0,7-1V. Proffutstyr er oftest normert til 0 eller +4 dBV, 1V - 1,4V...... 0dBm og 600 ohm gjelder stort sett ikke lenger, men det var 0,775V...
Det finnes mange fabrikanter av gode trafoer, men det går litt på at man får tildels det man betaler for, og gode audiotrafoer er faktisk dyrt. Når noe peker på at "det ble dårlig lyd med Lundahl", så henger dette dårlig på greip, da utstyret rundt trafoen er minst like viktig.... Lundahl er en av de mest seriøse leverandørene, sammen med Sowter, Jensen, Tamura, Hammond - og en rekke andre....
Du trenger i så fall en trafo med en ratio på mellom 5 og 10, men vær obs på at stort omsetningsforhold kan gi for lav last på kilden din, slik at utgangen belastes unødig og gir feil frekvensgang. En trafo med feks 1:5 som belastes med 50kohm på utgangen, gir en last på 2k på inngangssida... ikke sikkert det er lurt...
Benum hadde et greit utvalg av Sowter tidligere, men finner ikke noe på nettsidene... Sowter selger også direkte......https://www.sowter.co.uk/
En opamp buffer virker som den mest logiske løsningen...
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Til dette bruket og med så lave nivåer vi nok trafoen fungere bra. Eneste hake er kassettspillerens utgangsimpedans, I DIN verden kan den være så høy at f.eks. frekvensresponsen blir påvirket.

Jeg ville løst problemet med en billig FET dual-opamp (TL072), et 9V batteri og noen R'er og C'er. Tar du den utfordringen så skal jeg tegne skjema til deg :)
Håhå, jeg visste det var et sjansespill å legge ut på forumet, for min sjenniale idé kom garantert til å bli pirket på ;)

Opamper ja, det er det dyret jeg blir svimmel bare av å se på. Har liksom tenkt at transistorer er kompliserte nok. Men når jeg nå først får muligheten til å henge meg på noen som kan det, så griper jeg fingeren med begge henda (med sikte på hele armen :LOL:)!

Perfekt timing (og vær :cry:) til sånne prosjekter i tiden fremover!
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Håhå, jeg visste det var et sjansespill å legge ut på forumet, for min sjenniale idé kom garantert til å bli pirket på ;)

Opamper ja, det er det dyret jeg blir svimmel bare av å se på. Har liksom tenkt at transistorer er kompliserte nok. Men når jeg nå først får muligheten til å henge meg på noen som kan det, så griper jeg fingeren med begge henda (med sikte på hele armen :LOL:)!

Perfekt timing (og vær :cry:) til sånne prosjekter i tiden fremover!
Opamper er enkelt! Men kan likevel være plundrete i praksis.

Her har du noe å fikle med i regnværet. Komponenter finner du f.eks. hos Elfa.
Bruk TL072 som opamp, husk å kjøpe DIL versjonen. Pinout finner du på nett.
Det er to like forsterkere som forsynes fra et 9V batteri. Ingen komponentverdier er kritiske.
Gain i venstre kanal: 1 + R9/R10 = 6. Du endrer lett gain med å variere R9 (og/eller R10).
 

Vedlegg

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Jeg må vel nesten tilstå at jeg ikke har den største tiltro til din evne til å vurdere effekten av diverse tiltak på en nøytral måte. Du fremstår vel, kan man si, en smule kategorisk i dine uttalelser.
Nu er det sådan at jeg ikke bekymrer mig over din vurdering. Intet rager mig mindre.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.119
Antall liker
2.021
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Opamper er enkelt! Men kan likevel være plundrete i praksis.

Her har du noe å fikle med i regnværet. Komponenter finner du f.eks. hos Elfa.
Bruk TL072 som opamp, husk å kjøpe DIL versjonen. Pinout finner du på nett.
Det er to like forsterkere som forsynes fra et 9V batteri. Ingen komponentverdier er kritiske.
Gain i venstre kanal: 1 + R9/R10 = 6. Du endrer lett gain med å variere R9 (og/eller R10).
Jeg skal studere og lese kretsskjemaet inntil jeg skjønner hvorfor ting er som de er (eller tror jeg skjønner). Det innebærer å skjønne opamper med feedback + mer inngående i filtre. Så blir litt stille fra meg i denne tråden. Kan ev PM hvis det er ok for deg, siden vi nå beveger oss langt utenfor emnet. Men kanskje kjekt å lese for noen andre som er like grønne som meg.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
He, he. Det var kanskje litt dårlig gjort av meg å slenge ut en krets uten noen særlig nærmere forklaring. Så kortversjonen kommer her, PM er OK for spørsmål videre.

Lyden på inn- og utganger svinger rundt 0 V (jord). Siden vi bare har et 9 V batteri må vi la signalet internt svinge rundt halvparten av dette: 4,5 V. R2 og R8 lager 4,5 V, R6 og R7 fordeler 4,5 V til opampenes (+) innganger. C2, C3, C4, C5, C7 og C8 sørger for at 4,5 V forblir inne i forsterkeren. På alle punkter inne i forsterkeren vil du måle 4,5 V likespenning.

Så til det morsomme: forsterkning :) Opampen kommer fra tiden med analoge computere, hvor f.eks. forsterkning er en viktig oppgave. En ideell opamp har uendelig forsterkning av signal som puttes mellom (+) og (-) inngangene. Negativ tilbakekobling "temmer" forsterkningen til en mer praktisk verdi. Så opampen vil endre utgangsspenning slik at spenningene på (+) og (-) inngangene er like. Spenningen på (-) inngangen er en nedskalert verdi fra utgangsspenningen (spenningsdeler). Hvis f.eks. R9 = 9 kohm og R10 = 1 kohm så blir spenningen på (-) inngangen 1/10 av utgangen, altså blir forsterkningen 10 ganger!
 
Topp Bunn