Forsterkere Transistor til Cornwall III?

Finbeck

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2008
Innlegg
1.500
Antall liker
1.135
Hva med å prøve en engelskmann,bruker sjøl en Sugden A21 al på mine Chorus II med godt resultat.
mvh Tom
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Så absolutt en mulighet, når jeg bestemmer meg for hvilken jeg liker best av alle de jeg allerede har hjemme. :)

Edit: Den både ser og høres veldig interessant ut, men jeg lurer på om den har krefter nok?
Jeg hadde den innbilling at mine Cornwall er lettdrevne nok til å drives til ekstreme lydtrykk av rørforsterkere, men jeg hører jo selv nå at selv ikke LM Audio 219IA har i nærheten av samme fylde og bunndrag som f.eks Modwrighten her. Jo mer watt jeg slenger på de, jo mer gliser jeg her, spesielt på moderat volum.. :p
 
Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Om du ser i Musical Innovation-tråden, ser du at enkelte der skryter av MI-forsterkeri og Cornwall III.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Jeg har dessverre dårlig(e) erfaring(er) med MI, uten å gå mer inn på det. Likte MI11 veldig godt, men det er en litt annen historie med effektforsterkerene.
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Accuphase er veien å gå, helt enig der. Varm og behagelig lyd som roer ned toppen, åpner den og drar hele Lasset homogent. Hvorfor skifta du ut lm audio?
Oii, har visst klart å overse denne. Er kanskje litt uenig i hvordan du beskriver Accuphase, men har ikke tid til å skrive hvorfor nå. Kommer med et halvveis langt foredrag i morgen. :)

Grunnen til at 219IA ble byttet er mest det at jeg bruker anlegget like mye til spill og film, som jeg gjør til musikk. Det føltes da litt bortkastet å "bruke opp" rørene, Samtidig har jeg heller ikke prøvd noe annet enn rør på Cornwall. Jeg innser kanskje etterhvert at en god transistor matcher de bedre enn LM Audio 219 gjorde.

Har nå, med litt hjelp fra den flotte kjæringa, klart å bestemme meg for hvilken forsterker jeg liker best. Etter mye bytting fram og tilbake på noen av mine favorittlåter ble valget egentlig veldig enkelt.

Satser på å skrive en lengre forklaring i morra for hva jeg satte pris på med vinneren - selvom den ikke var best på absolutt alle punkter.

Tør noen å gjette hvor jeg havnet? :cool:

Edit: Dette ble skrevet i ganske grei cognac-rus..
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ble det Modwright som vant? Ville på en måte være logisk hvis du endte med noe amerikansk på de høyttalerne der. :)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Beklager lite aktivitet her! Har liggi strak på sofaen med kvalme og jævelskap, og da rømmer jeg fra alt utenom dårlige tv-serier og litt spilling. :p

Hehehe, ja man skulle tro at tre feite Amerikanere går godt i lag. ;-)

Vinneren er mest musikalsk, uten noen som helst tvil! Jeg har nok aldri opplevd at en akustisk gitar har hørt så ekte ut på disse høyttalerene. Bare åpningsplingene i Keith Don't Go gir frysninger. De to andre hadde absolutt ingenting å stille opp med i forhold. Jeg leste at å høre musikk på min vinner var som å legge tepper over høyttalerene. For min del var det helt omvendt, den spiller mest musikalsk, mer detaljert og mer nyansert enn de andre to.

Vinneren er nydelig å se på, har tidløs design, og passer perfekt i stereobenken min.

To feite amerikanere og en sexy Japaner med navn Accuphase blir stående i lang tid. Neste oppgradering blir definitivt noe dyrere fra Accuphase. :)

Dessverre er jeg på jobb akkurat nå, men skal få lagt ut noen bilder her etterhvert. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Når du sier det på den måten så høres det ut som du har valgt riktig. Cornwall er jo istand å avsløre veldig mye av det som finnes på forskjellige innspillinger, så høres ut som det er en god match med Accuphase. Høres forlokkende nok ut at til jeg kanskje vil teste Accuphase selv på mine egne CIII hvis anledningen skulle by seg. :)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Jeg oppfordrer deg virkelig til å prøve det. Jeg liker den til og med bedre enn LM Audio 219... Jeg har lest at, Cornwall kan være ganske kresne på forsterkere, men trodde ikke det kunne være så enorme forskjeller mellom dyre kvalitetsforsterkere.

Hva driver du dine med nå? Min Accuphase har veldig solid emballasje, så er byttelån er sikkert ikke umulig. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ja, jeg har merket rimelig stor forskjell ved forsterkerbytte her også, selv om jeg egentlig ikke ventet at det skulle være så veldig merkbart. "Alle" sier jo at det er høyttalere man hører mest forskjell på, og jeg har et rom med en akustikk som er så håpløs at jeg føler det egentlig ødelegger det meste av potensialet for god lyd. Type overdrevent mye flutterekko, og en åpen trapp hvor jeg mistenker at mye av bassen sniker seg ned.

Egentlig har jeg slått meg litt til ro med hvordan det låt med et gammelt Krell sett jeg har på 150 watt, men har pakket ned det nå og skal spare det til jeg får et rom med bedre plass og forhåpentligvis bedre akustikk. Derfor har jeg bare koblet opp med en McIntosh surroundforsterker som driver hele anlegget til både musikk og film nå, som en midlertidig løsning. Håper å få flyttet etterhvert, og da får jeg se om det blir et musikk og et filmanlegg, eller om det blir en kombinasjon som det jeg har nå. Har også et annetn effekttrinn til overs som jeg har lekt litt med tanken på å enten bytte ut med en egnet integrert, eller å bruke det til å drive en eller annen passiv subwooferløsning. Men inntil videre så lever jeg helt fint med Mc'en :)
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.577
Torget vurderinger
30
Yesda, det ble en kortvarig glede med Accuphase E-213, for nå er dævendøtte 350-en som ligger ute her blitt min. :p

E-213 legges ut om kun kort tid. :)
 

Michail

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.08.2006
Innlegg
184
Antall liker
35
Torget vurderinger
11
Hei,

Hva synes du om Accuphase E-350 ?
 

Wodger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
102
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Gammel tråd, men jeg kjører på..

Jeg har hatt to sett Cornwall III som jeg har prøvd med en god del forskjellige forsterkere. Det er imidlertid en stund siden og dessverre har jeg vært dum nok til ikke å ta notater, så detaljene er en smule uklare.

Naim er så langt favorittforstkerne mine med Cornwall. Har prøvd XS, Supernait og 202/200. Mye dynamikk, Supernait hadde nesten litt i overkant (!). Har også prøvd Nait 5 med tilhørende CD-spiller, men det var bare greit.

Electocompaniet ECI5 og AW120 har også vært suksess. Det samme med Ayon Spirit (v1). Hadde også suksess med en ICE 600w jeg lånte. (Husker dessverre ikke hvilken pre jeg brukte, hverken på den eller AW120)

Det som er litt frustrerende er at på tvers av forsterkere har høytalerne generelt vært litt lyse. Begrenset med bass, selv om resten er veldig bra. Jeg hadde egentlig slått meg til ro med at høytalerne var litt lyse. Men.... Så kjøpte jeg tilfeldigvis en ikke alt for dyr Onkyo surround receiver.- -(Originalpris var vel ca 7 - 8k) Og der er det bass så det holder. Ikke *veldig* dyp, men mye mer fyldig i bunnen enn alt jeg har hatt av dyrere forsterkere. Lydkvaliteten er imidlertid på langt nær så god som med "HiFi"-forsterkerne.

Så da blir spørsmålet: Hvilken forsterker kan gi meg både i pose og sekk? Både bass og lydkvalitet!

Forslag mottas med takk! Prisnivået bør imidlertid være maks 20k. (jo lavere jo bedre, brukt er OK. Forsterkerne jeg bruker nå koster ca 5k brukt og er vesentlig bedre enn receiveren bortsett fra på bass...)
 

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Innlegg
2.916
Antall liker
1.970
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Gammel tråd, men jeg kjører på..

Jeg har hatt to sett Cornwall III som jeg har prøvd med en god del forskjellige forsterkere. Det er imidlertid en stund siden og dessverre har jeg vært dum nok til ikke å ta notater, så detaljene er en smule uklare.

Naim er så langt favorittforstkerne mine med Cornwall. Har prøvd XS, Supernait og 202/200. Mye dynamikk, Supernait hadde nesten litt i overkant (!). Har også prøvd Nait 5 med tilhørende CD-spiller, men det var bare greit.

Electocompaniet ECI5 og AW120 har også vært suksess. Det samme med Ayon Spirit (v1). Hadde også suksess med en ICE 600w jeg lånte. (Husker dessverre ikke hvilken pre jeg brukte, hverken på den eller AW120)

Det som er litt frustrerende er at på tvers av forsterkere har høytalerne generelt vært litt lyse. Begrenset med bass, selv om resten er veldig bra. Jeg hadde egentlig slått meg til ro med at høytalerne var litt lyse. Men.... Så kjøpte jeg tilfeldigvis en ikke alt for dyr Onkyo surround receiver.- -(Originalpris var vel ca 7 - 8k) Og der er det bass så det holder. Ikke *veldig* dyp, men mye mer fyldig i bunnen enn alt jeg har hatt av dyrere forsterkere. Lydkvaliteten er imidlertid på langt nær så god som med "HiFi"-forsterkerne.

Så da blir spørsmålet: Hvilken forsterker kan gi meg både i pose og sekk? Både bass og lydkvalitet!

Forslag mottas med takk! Prisnivået bør imidlertid være maks 20k. (jo lavere jo bedre, brukt er OK. Forsterkerne jeg bruker nå koster ca 5k brukt og er vesentlig bedre enn receiveren bortsett fra på bass...)
Kule høyttalere du har. Prøve https://drive.google.com/file/d/0B8-4QPdtJL78RUQzbExMekdUZk0/view?pref=2&pli=1

Jeg hørte a-s2100 på RF. Det som også var litt kult: Yamahaen var helt tyst på tomgang, tross de effektive Klipsch.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.181
Torget vurderinger
2
Forstår godt at du liker Naim og Klipsch; en svært vellykket, men underkommunisert kombinasjon, det der.

For å få litt mer "fedme" inn i gjengivelsen bør forsterkeren ha MosFet utgangstransistorer, flere japanske merker bruker den løsningen. Alternativt kan du sjekke ut McIntosh MA7900, men den blir vel fort litt dyr, er jeg redd. Eller du kan la en god rør forforsterker drive en Musical Innovation Mosfet.

Mvh
Håkon Rognlien
 

hegermann

Medlem
Ble medlem
19.09.2012
Innlegg
16
Antall liker
11
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Prøv en 2a3 Push pull forsterker. Det var Paul Klipschs favoritt (Brooks)og min også (Joplin) på Klipsch - med god margin. Tror også SUN audio har en. Enig med Håkon at det funker med Naim, men transparensen(!!) hurtigheten og den stramme bassen i 2a3 røret er spesielt magisk på klassiske Klipsch. Har ikke greid å gjenskape det siden. Lykke til :)
 
Sist redigert:

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Hva med Exposure som norskhificenter.no selger? 3010s2 D spiller som ei kule på Tannoy iallefall.. men bikker vel akuratt 20000kr...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.715
Antall liker
11.181
Torget vurderinger
2
Prøv en 2a3 Push pull forsterker. Det var Paul Klipschs favoritt (Brooks)og min også (Joplin) på Klipsch - med god margin. Tror også SUN audio har en. Enig med Håkon at det funker med Naim, men transparensen(!!) hurtigheten og den stramme bassen i 2a3 røret er spesielt magisk på klassiske Klipsch. Har ikke greid å gjenskape det siden. Lykke til :)
Nå er jo forespørselen om transistorer, da; 2A3 kan æres for mye, men begrepet "transistor" er vel ikke helt presist.... :)

Mvh
Håkon Rognlien
 

sigma 6

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.07.2007
Innlegg
111
Antall liker
36
Gammel tråd, men jeg kjører på..

Jeg har hatt to sett Cornwall III som jeg har prøvd med en god del forskjellige forsterkere. Det er imidlertid en stund siden og dessverre har jeg vært dum nok til ikke å ta notater, så detaljene er en smule uklare.

Naim er så langt favorittforstkerne mine med Cornwall. Har prøvd XS, Supernait og 202/200. Mye dynamikk, Supernait hadde nesten litt i overkant (!). Har også prøvd Nait 5 med tilhørende CD-spiller, men det var bare greit.

Electocompaniet ECI5 og AW120 har også vært suksess. Det samme med Ayon Spirit (v1). Hadde også suksess med en ICE 600w jeg lånte. (Husker dessverre ikke hvilken pre jeg brukte, hverken på den eller AW120)

Det som er litt frustrerende er at på tvers av forsterkere har høytalerne generelt vært litt lyse. Begrenset med bass, selv om resten er veldig bra. Jeg hadde egentlig slått meg til ro med at høytalerne var litt lyse. Men.... Så kjøpte jeg tilfeldigvis en ikke alt for dyr Onkyo surround receiver.- -(Originalpris var vel ca 7 - 8k) Og der er det bass så det holder. Ikke *veldig* dyp, men mye mer fyldig i bunnen enn alt jeg har hatt av dyrere forsterkere. Lydkvaliteten er imidlertid på langt nær så god som med "HiFi"-forsterkerne.

Så da blir spørsmålet: Hvilken forsterker kan gi meg både i pose og sekk? Både bass og lydkvalitet!

Forslag mottas med takk! Prisnivået bør imidlertid være maks 20k. (jo lavere jo bedre, brukt er OK. Forsterkerne jeg bruker nå koster ca 5k brukt og er vesentlig bedre enn receiveren bortsett fra på bass...)
Jeg har tit opleve, at en forstærker der ikke er særlig strømstærk, får bassen til at virke dominerende. Det er måske det der i dit tilfælde?
 
Topp Bunn