Tredje verdenskrig vil lede til Verdensfreden

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Ja jeg tenkte reflektere litt rundt temaet som stadig vekk ser ut til å bli mere og mere aktuellt.

Noen vil sikkert le, andre gjennkjenner tankene..

Min påstand er og har vært i endel år nå, faktisk helt siden amerikanerene ved en såkalt feiltakelse bombet den kinesiske ambassaden etter protest fra Kina (dagen før!) angående USAs rolle som "verdenspoliti". Innvasjonen i Bosnia(?) var det vel. At det er dit vi sakte men sikkert nærmer oss.

Slike bombe feiltakelser anser jeg som fullstendig umulig, spesielt siden dette skjedde på midten av 1990 tallet og dem fleste byer i europa hadde egne turist brosjyrer med detaljerte kart over byen. Altså jeg kjøper ikke denne såkalte feil bombingen.

Til historien hører det med at dagen etter var dette eldgammelt nytt, og glemt, som det antagelig er i alle kriger fra dag til dag.

Men hendelsen fikk noe i meg til å forandre mitt syn på hva disse amerikanerene egentlig har for en dagsorden på disse såkalte veikartene sine.

Så jeg begynte å studere president taler og andre vip'er fra den amerikanske regjeringen og ikke minst tv sendinger fra nyhetskanaler som spredte "sannheten" videre til verden.

Og resultatet av denne interessen, gjennom kriger som Kuwait-/Irak-/Afganistan- krigen (og en haug flere sikkert), er at denne nasjonen (USA) allerede har bestemt seg for å starte en ny verdensomspennede krig. Dette øver dem jo på kontinuerlig!

Dem fleste, oppegående ikke amerikanere, har vel pr dags dato forstått at denne måten å bombe demokrati inn i andre land, ikke blir gjennomført fordi disse karerne er så vannvittig snille, ei heller fungerer over tid når det er benyttet påtrengt makt for innføring. Her er det penger og makt som er eneste drivkraft..

Så mitt spørsmål er da om vi egentlig er redusert til marionetter i et spill som foregår over hodet på alle utenom ledelsen for dette krigerske landet USA?

Er vi blitt så blendet av vestlig (amerikansk) tenkning og hjernevasking at vi ikke klarer å bedømme dette groteske tilbakeskrittet som nå er i ferd med å skje mellom den arabiske verden og oss? Er vi på vei til å bli like sinte irrasjonelle som dem vi kritiserer så sterkt?

Er den kollektive tenkningen her hos oss fredelige hyggelige skandinaver ledet inn på veien til helvete? Vel og merke uten noen hentydninger til religiøse utsagn da jeg ikke er tilhenger av Gud.

Av natur er jeg ikke interessert i detaljer og beveger meg heller på store plan. Og jeg forteller at disse ekstremistene "over there" allerede har uttalt/forsnakket sine planer, muligens for å skremme, at det blir på "vår måte eller dø". Være seg du kommer fra Europa eller Asia eller Østen, ikke minst..

Og alltid backer sjefen der borte opp med en velsignelse fra høyeste hold, og da blir det nøyaktig samme skit som det som kommer fra midt-østen om dagen (også).

Tilslutt vil jeg legge til at det går ann å tenke anderledes enn dette stup mørke opplegget vi blir ledet inn i. Det går ann å tro på fred...

Like sant som det kommer til å bli en stor verdensfred i framtiden. Det er målet og dit vi burde fokusere.

Ja nå kommer nok Affa og Ivar og andre til å gapskratte, men det betyr ikke at disse har rett. Ingen har rett i slike spørsmål. Ei heller trenger denne tråden, hvis det blir noen, å bli en kamp mellom faste aktører om hvem som er størst i kjeften og mobben dem drar med seg.

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er at jeg selv har merket økende aggresjon i profet-bilde saken mot muslimer, men innerst i hjernen vet jeg at det ikke er her problemet ligger, bare villedende detaljer nok en gang. Man blir blind av for mange detaljer.

La meg gjette første kommentar... Antar den vil peke i retning av misse konkurranser og blondiner. Det får så være. Mine fem cent var dette... Skyt

John Egil

L

Ludo

Gjest
Vel, alle vet hvordan den første verdenskrigen ble utkjempet. Det samme gjelder også for andre verdenskrig. Den tredje kan man ikke spå noe særlig om, men den fjerde blir nok den stokker og stein...

R

Rojoh

Gjest
Første gang jeg hørte Bush tale etter 9/11, så fikk jeg faktisk antikrist-assosiasjoner (- ref. Åp) :-/

Johan

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Vel, alle vet hvordan den første verdenskrigen ble utkjempet. Det samme gjelder også for andre verdenskrig. Den tredje kan man ikke spå noe særlig om, men den fjerde blir nok den stokker og stein...
I så fall blir det ikke noen fjerde verdenskrig, for det blir vanskelig å utkjempe kontinental krig med slike våpen... :)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ja nå kommer nok Affa og Ivar og andre til å gapskratte, men det betyr ikke at disse har rett.
Ser ikke noen grunn til å le av et så alvorlig tema som tredje verdenskrig. Det er min meining at den sikreste, kanskje eneste, måten å forhindre tredje verdenskrig på, er å holde midtøsten under kontroll, - politisk, økonomisk og om nødvendig også militært.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Nå tror jeg ikke en eventuelt tredje verdenskrig blir en storkrig slik vi tradisjonelt tenker på en verdenskrig. Men det kan bli mange små kriger og konflikter som pågår paralellt flere steder på kloden. Egentlig som i dag, bare i ennå større omfang. Og da vil mange nasjoner være delaktige gjennom eksempelvis fredsbevarende styrker.

For mange tiår siden ble det "spådd" at de utløsende elementer for en ny storkrig ville være muslimene i konflikt med den vestlige verden og kampen om energi; les olje.
Akkurat dette er det vel ikke så vanskelig å si seg uenig i. Får bare håpe at spådommene ikke slår til.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Mange vil vel argumentere for at tredje verdenskrig allerede har begynt...
Krigføring har utviklet seg i takt med teknologien, 1 og 2 verdenskrig ble utkjempet på to vidt forskjellige måter. akkurat som det nå idag brukes helt andre strids taktikker.
Gerilja krig er på mange måter den mest effektive form for krigføring, man kan påføre fienden store tap, med relativt beskjedne middler og egene tap. Til og med det Norske forsvaret annerkjenner effektiviteten av geriljakrig og kommer selv til å velge en slik måte å føre krig på skulle en slik situasjon noengang oppstå.
Jeg håper selvfølgelig at vi aldrig igjen kommer til å se slik altomfattende ødeleggelse som under andre verdenskrig, men faktum er at vi idag lever i et særs usatbilt politisk klima, med stor forskjell på fattig og rik, det er i tillegg tilgang på teknologi og våpen som gjør at selv små grupper kan gjøre massiv skade og forrykke maktbalansen i dagens verdensbilde, jeg kan tenke meg mange land som gjerne så maktbalansen forandres i deres favør.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.225
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Jeg tror du har mye rett, JonnYb. Det finnes meget sterke ytteligående krefter i USA som faktisk prøver å oppnå "amargeddon". Disse kreftene har gode forbindelser til busk, som etter mitt skjønn er en meget farlig mann.

En kan bli skremt i disse tider, hvor uforstand ser ut til å lede an. Demokratiet er en skjør ting og kan lett gå i oppløsning om de sinte ekstreme, uansett side, får være toneangivende.

Jeg håper du tar feil ang. ny storkrig i den forstand vi kjenner det. Imidlertid er jeg av den oppfatning at vi er i krigen allerede.... en voldelig brytningstid for å si det slik.

Det er HELT klart, slik jeg ser det, at de rike landene ikke kan fortsette å utarme de fattige landene mye lengre. Det er det som skjer! Samtidig kan vi ikke gi "kutting edge-kunnskap" til land som oppfører seg som barbarer og inhumant. Disse spesifikke landene har en lang vei å gå mht. å tenke selv og å tenke nestekjærlighet.

Bare vi kunne blitt kvitt alle disse påtvungede religionene rundt om i verden.... kristendommen også!

Kabeldragern

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Ja jeg tenkte reflektere litt rundt temaet som stadig vekk ser ut til å bli mere og mere aktuellt.

Noen vil sikkert le, andre gjennkjenner tankene..

Min påstand er og har vært i endel år nå, faktisk helt siden amerikanerene ved en såkalt feiltakelse bombet den kinesiske ambassaden etter protest fra Kina (dagen før!) angående USAs rolle som "verdenspoliti". Innvasjonen i Bosnia(?) var det vel.  At det er dit vi sakte men sikkert nærmer oss.    

Slike bombe feiltakelser anser jeg som fullstendig umulig, spesielt siden dette skjedde på midten av 1990 tallet og dem fleste byer i europa hadde egne turist brosjyrer med detaljerte kart over byen.  Altså jeg kjøper ikke denne såkalte feil bombingen.

Til historien hører det med at dagen etter var dette eldgammelt nytt, og glemt, som det antagelig er i alle kriger fra dag til dag.

Men hendelsen fikk noe i meg til å forandre mitt syn på hva disse amerikanerene egentlig har for en dagsorden på disse såkalte veikartene sine.  

Så jeg begynte å studere president taler og andre vip'er fra den amerikanske regjeringen og ikke minst tv sendinger fra nyhetskanaler som spredte "sannheten" videre til verden.

Og resultatet av denne interessen, gjennom kriger som Kuwait-/Irak-/Afganistan- krigen (og en haug flere sikkert), er at denne nasjonen (USA) allerede har bestemt seg for å starte en ny verdensomspennede krig.  Dette øver dem jo på kontinuerlig!  

Dem fleste, oppegående ikke amerikanere, har vel pr dags dato forstått at denne måten å bombe demokrati inn i andre land, ikke blir gjennomført fordi disse karerne er så vannvittig snille, ei heller fungerer over tid når det er benyttet påtrengt makt for innføring.  Her er det penger og makt som er eneste drivkraft..  

Så mitt spørsmål er da om vi egentlig er redusert til marionetter i et spill som foregår over hodet på alle utenom ledelsen for dette krigerske landet USA?

Er vi blitt så blendet av vestlig (amerikansk) tenkning og hjernevasking at vi ikke klarer å bedømme dette groteske tilbakeskrittet som nå er i ferd med å skje mellom den arabiske verden og oss?  Er vi på vei til å bli like sinte irrasjonelle som dem vi kritiserer så sterkt?

Er den kollektive tenkningen her hos oss fredelige hyggelige skandinaver ledet inn på veien til helvete?  Vel og merke uten noen hentydninger til religiøse utsagn da jeg ikke er tilhenger av Gud.

Av natur er jeg ikke interessert i detaljer og beveger meg heller på store plan.  Og jeg forteller at disse ekstremistene "over there" allerede har uttalt/forsnakket sine planer, muligens for å skremme, at det blir på "vår måte eller dø".  Være seg du kommer fra Europa eller Asia eller Østen, ikke minst..  

Og alltid backer sjefen der borte opp med en velsignelse fra høyeste hold, og da blir det nøyaktig samme skit som det som kommer fra midt-østen om dagen (også).

Tilslutt vil jeg legge til at det går ann å tenke anderledes enn dette stup mørke opplegget vi blir ledet inn i.  Det går ann å tro på fred...

Like sant som det kommer til å bli en stor verdensfred i framtiden.  Det er målet og dit vi burde fokusere.  

Ja nå kommer nok Affa og Ivar og andre til å gapskratte, men det betyr ikke at disse har rett.  Ingen har rett i slike spørsmål.  Ei heller trenger denne tråden, hvis det blir noen, å bli en kamp mellom faste aktører om hvem som er størst i kjeften og mobben dem drar med seg.

Grunnen til at jeg skriver dette innlegget er at jeg selv har merket økende aggresjon i profet-bilde saken mot muslimer, men innerst i hjernen vet jeg at det ikke er her problemet ligger, bare villedende detaljer nok en gang.  Man blir blind av for mange detaljer.

La meg gjette første kommentar...  Antar den vil peke i retning av misse konkurranser og blondiner.  Det får så være.  Mine fem cent var dette...  Skyt

John Egil
Flott innlegg!
Studeres nok allerede i Pentagon og NSA ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.224
Torget vurderinger
1
Nei, det er nok ikke noen tilfeldighet at den presisjonsstyrte bomba traff kommunikasjonssiden av den kinessike ambassaden. Kineserne ble av US/NATO etteretning beskyldt for å være sambandssentral for serberne. Og den lå som kjent på "Diplomatisk ukrenkelig" område. Kineserne var også meget interessert i å få kloa i den nedskutte F117 Stealth jagerbomberen...

Slik sett, tror jeg ikke det var en tilfeldighet at amerikanerne slo ut kommunikasjonsentralen i den kinesiske ambassaden. På den måten kunne ikke kineserne bidra med sambandssentral eller relé til serberne. Dessuten fikk kinserne tilgang til teknologi de fortsatt er meget interessert i. Slik som det berømte overvåkningsflyet som ble tvunget ned i kina, de ribbet for materiell før de leverte tilbake...

Mvh. Bjørn

"Technology is worth taking risks for..."

K

knutinh

Gjest
Ser ikke noen grunn til å le av et så alvorlig tema som tredje verdenskrig. Det er min meining at den sikreste, kanskje eneste, måten å forhindre tredje verdenskrig på, er å holde midtøsten under kontroll, - politisk, økonomisk og om nødvendig også militært.
Det er min meining at den sikreste, kanskje eneste, måten å forhindre tredje verdenskrig på, er å holde sterke stater under kontroll, - politisk, økonomisk og om nødvendig også militært.

Dette fungerte under den kalde krigen ved at sovjet og USA var noenlunde like store - og like klin gærne.

Dette kan fungere framover ved at Kina får balletak på en skakkjørt amerikansk utenriks-økonomi. Det kan også fungere ved at EU blir en sterkere føderasjon (forhåpentligvis med norge som medlem) som kan utfordre eventuelle supermakter økonomisk.

I denne sammenhengen mener jeg at noen maktløse nomadesamfunn bortgjemt nede midtøsten er å regne som detaljer. De sitter på energi-ressurser som vil bli utbrukt eller unødvendig i et lengre perspektiv, og religiøse assets som forhåpentlig blir irrelevant etterhvert.

Knut

A

Affa

Gjest
Her prater dere om tredje verdenskrig, mens jeg ikke er ferdig med traumene fra den andre enda. Ja, ja- det blir vel neppe noe ridderkors på dere uansett.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Her prater dere om tredje verdenskrig, mens jeg ikke er ferdig med traumene fra den andre enda. Ja, ja- det blir vel neppe noe ridderkors på dere uansett.
Jeg håper at det blir uaktuelt for oss alle å bli kandidater til en slik utmerkelse.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Og for de som ennå ikke har oppdaget det så er 3. verdenskrig allerede i gang, og har faktisk hold på noen år - eller?

K

knutinh

Gjest
Og for de som ennå ikke har oppdaget det så er 3. verdenskrig allerede i gang, og har faktisk hold på noen år - eller?
Nja. Har den det? Hva definerer en verdenskrig forresten?

Jeg synes verden viser tegn på stabilitet. Tilogmed Kina og Russland viser tegn til å ville passe på Irans atomvåpenprogram.

Kanskje stormaktene etterhvert går over til å konkurere økonomisk i stedetfor militært?

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Kanskje stormaktene etterhvert går over til å konkurere økonomisk i stedetfor militært?
Men om 20 år kan ingen konkurere med Kina når det gjelder størrelsen på økonomien. Men USA vil sannsynligvis fremdeles ha de mest teknologiske våpnene. Når de har tapt det økonomiske slaget, kanskje det er ennå større grunn til å hevde seg militært ?  ::)

A

Affa

Gjest
Vi må aldri la den kinesiske drage få vokse seg stor. Den MÅ holdes nede til den dør av seg selv. Med demokrati kommer de regionale stridigheter og konflikter heldigvis til overflaten og fortærer landet, ødelegger det slik det skjedde i russland. Kinesere er som russere og jugoslaver. De fungerer bare i dikatur.

K

knutinh

Gjest
Men om 20 år kan ingen konkurere med Kina når det gjelder størrelsen på økonomien. Men USA vil sannsynligvis fremdeles ha de mest teknologiske våpnene. Når de har tapt det økonomiske slaget, kanskje det er ennå større grunn til å hevde seg militært ?  ::)
Kanskje. Men Sovjet og USA var mer eller mindre likeverdige militært, mens USA dominerte økonomisk. Dette gjorde at USA kunne starte et hardkjør som knakk ryggen på Sovjet.

Noen lignende situasjon mellom USA og Kina hvor Kina kommer ut som den seirende part er absolutt ikke noen ønsket framtid...

-k

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.335
Vi må aldri la den kinesiske drage få vokse seg stor. Den MÅ holdes nede til den dør av seg selv. Med demokrati kommer de regionale stridigheter  og konflikter heldigvis til overflaten og fortærer landet, ødelegger det slik det skjedde i russland. Kinesere er som russere og jugoslaver. De fungerer bare i dikatur.
Jeg er blant dem som absolutt priser meg lykkelig for at Kina ikke har noe demokrati. Ikke på prisipielt grunnlag, men av sikkerhetsgrunner. Man vet jo aldri hva som kommer opp i dagen av interne konflikter mellom ulike befolkningsgrupper i dette enorme landet, konflikter som har kommunismen har lagt lokk på.
Et Kina ute av kontroll er farlig. Så har vi jo Taiwan da...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.382
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er eit paradoks. Men eit godt poeng. Dersom den frie vilje og vestlege idear fekk herje fritt i Kina, ville verda få store problem. Tenk når Kina og resten av Asia står for 2/3 av innbyggjarane på kloda....og krev (og tek) ressursar i samsvar med dette.

A

Affa

Gjest
Det er eit paradoks. Men eit godt poeng. Dersom den frie vilje og vestlege idear fekk herje fritt i Kina, ville verda få store problem. Tenk når Kina og resten av Asia står for 2/3 av innbyggjarane på kloda....og krev (og tek) ressursar i samsvar med dette.
Det skjer aldri. De kommer til å slakte hverandre i stedet. Uten et sterkt styre er Kina en blind kjempe som raver utfor stupet.

A

Affa

Gjest
Med økt velstand kommer krav om selvstendighet og frihet. La dominobrikkene velte.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Tredje verdenskrig er allerede i gang. Den heter "krigen mot terror". Den er verdensomspennende og dekker aller kontinenter.

Terroristene synes i dag å vinne. Krigen har som forventet medført økt borgerkontroll (storebror ser deg), krav om ytterligere overvåking, økt fremmedfrykt, lengre og hardere straffer, forfølgelse av mistenkelige personer uten lov og dom, "forvaring" av suspekte personer osv osv.

Slik går det når man forsøker å slå hardt mot terrorisme. Gang på gang kan det fastslås at våpenmakt mot terrorisme ikke fungerer, men likevel holder vi på. Taperne er vi selv, med vår frihet og ytringsfrihet.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Det er min meining at den sikreste, kanskje eneste, måten å forhindre tredje verdenskrig på, er å holde sterke stater under kontroll, - politisk, økonomisk og om nødvendig også militært.
Man kan ikke sette tvangstrøye på eller undertrykke noen og samtidig arbeide for demokrati.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Løsningen er ikke tvang. Det avler mere hat. Løsningen ligger i respekt og det å respektere hverandre som likeverdige.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Vi må aldri la den kinesiske drage få vokse seg stor. Den MÅ holdes nede til den dør av seg selv. Med demokrati kommer de regionale stridigheter  og konflikter heldigvis til overflaten og fortærer landet, ødelegger det slik det skjedde i russland. Kinesere er som russere og jugoslaver. De fungerer bare i dikatur.
Nasjonalstatene har ikke livets rett i framtiden. Framtiden tilhører regionene og overregionale (overnasjonale) demokratistyrte organ.

O

OldBoy

Gjest
Med økt velstand kommer krav om selvstendighet og frihet. La dominobrikkene velte.
Med økt velstand går prisene på stål og olje opp.

Rike mennesker gidder ikke å krige. De shopper. Eller spekulerer i aksjer.

Skal de krige, får de andre til å gjøre det for seg, langt borte fra heimen. Ikke bra hvis det blir riper i den nye Mercedesen.

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Mye bra dialog her og masse ny info til meg selv, mange takk.

Rojoh..

Første gang jeg hørte Bush tale etter 9/11, så fikk jeg faktisk antikrist-assosiasjoner (- ref. Åp)

Johan
Dette har jeg sett selv. Ikke akkurat i hva mannen eller hans nærmeste sier ordrett, men i deres sanne ansikt, dvs kroppsspråk sammen med ordene, når overbevisningen samt fundamentet i sjela kommer til overflaten. Blei faktisk skremt opp i stolen engang, av å se på tv(!), da disse følelsene som tydeligvis befant seg inne i disse høye herrene, og damene, fikk fritt utspring i forbindelse en pepping av folket og soldatene. Dette var ikke noe hollywood produserte filmtriks. Det var rein skjær galskap blandet med fryd som lyste. Hadde aldrig sett noe lignende faktisk. Mer skremmende er at disse samme menneskene er høyt intelligente og utdannede i tillegg...

Espen R

For mange tiår siden ble det "spådd" at de utløsende elementer for en ny storkrig ville være muslimene i konflikt med den vestlige verden og kampen om energi; les olje.
Akkurat dette er det vel ikke så vanskelig å si seg uenig i. Får bare håpe at spådommene ikke slår til.
Så dukker spørsmålet opp, hvem er det som har spådd disse hendelsene? Kanskje det finnes personer der ute som vil at dette skal skje og dermed hyper disse tankene like sterkt den dag idag.

Og ja vi har alle fått servert denne historien en eller annen gang og det er kanskje her problemet ligger. Slike spådommer har i historien en tendens til å innfri. Bare tenk på denne spåmannen som levde for noen hundre år siden, han som visstnok skal ha framsett både første og andre verdenskrik og mye annet. Ligger det krefter bak dette fremdeles?? Noe jeg forsåvidt ikke tror, men har noen foreslått noe så skjer det tydeligvis.

wotg..

Ja geriljakrig blir nok vår måte å føre krig på hvis dette skulle skje. Var vel en variant av dette vi praktiserte i siste verdenskrig også.

Kabeldragern..

Jeg tror du har mye rett, JonnYb. Det finnes meget sterke ytteligående krefter i USA som faktisk prøver å oppnå "amargeddon". Disse kreftene har gode forbindelser til busk, som etter mitt skjønn er en meget farlig mann.
Ja enige der, men Bush i seg selv er ikke så farlig vil jeg tro. Problemet er at mannen fungerer som en ukritisk taler for bakenforliggende entusiater. Bush taler ikke med egen stemme, han prøver (noe han oftest ikke får til) å formidle det han blir fortalt inn på øret. Dette har jeg observert siden før han ble president første gang. Mannen er en marionett, antagelig uten evne og lov til å begrense budskapet han blir satt til å formidle.

Tresko..

Nei, det er ikke meg

Realist..

Tror ikke det

bjornh..

Ja du har nok rett i mye der, fikk meg til å våkne hvertfall

Affa, knutinh, Ivar..

Beundrer innleggene deres, hadde man bare hatt slik kapasitet..

frans..

Superviktig! Man kan ikke tvinge mennesker til noe dem ikke ønsker, vil, tror eller annet relevant. Dette vil jo bare fylle mer hat i hat begeret som til slutt vil renne over.

Derimot kan man manipulerer med løgner og slikt og håpe at en vakker dag vil folket ha godtatt dette som sannhet. Dette er vel taktikken som blir brukt "over there"

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
hmmm ... Jeg er overbevist om at den beste måten å sikre en akseptabel grad av fred og internasjonal stabilitet, er større grad av mellomenneskelig samhandling (kulturelt og økonomisk). Ved å øke alles gjensidige avhengighet av hverandre, så vil det tilslutt ikke være noen som har råd til å gå til krig mot hverandre (i militær forstand). Dette er forøvrig den eneste grunnen jeg trenger for å stemme ja til EU også i neste omgang.

Men nok idealisme og teori, jeg er litt fristet til å sitere Imperiet: Är det värkligen fred vi vil ha?

mvh
KJ

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
294
Kanskje. Men Sovjet og USA var mer eller mindre likeverdige militært, mens USA dominerte økonomisk. Dette gjorde at USA kunne starte et hardkjør som knakk ryggen på Sovjet.

Noen lignende situasjon mellom USA og Kina hvor Kina kommer ut som den seirende part er absolutt ikke noen ønsket framtid...

-k
Skal vi bli enige om å slutte å kjøpe alt som er kinesisk??

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Løsningen er ikke tvang. Det avler mere hat. Løsningen ligger i respekt og det å respektere hverandre som likeverdige.
Kontroll trenger ikke bety tvang. Avhengighet er ofte vel så effektivt.

Vdr. likeverdighet; jeg vil aldri akseptere Sharia og islamsk lov og undertrykkelse som likeverdig vårt sekulære og demokratiske rettsvesen. Aldri.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.224
Torget vurderinger
1
Det blir ikke fred før folk slutter å tro.
Det blir ikke fred før folk tror på fred, og at den eneste måten å løse konflikter er med fredelige midler.

"There is no way to peace. Peace is the way." Mohandas K. Gandhi.

R

Ronny_D

Gjest
Det blir ikke fred før folk tror på fred, og at den eneste måten å løse konflikter er med fredelige midler.

"There is no way to peace. Peace is the way." Mohandas K. Gandhi.
Yha better start in the other end.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
“Mennesker identifiserer seg ofte med begrensede karakteristikker som: kjønn, rase, religion og nasjonalitet, og glemmer dermed deres grunnleggende identitet som del av den samme universelle ånden: menneskeheten. Disse begrensede identifikasjonene leder til konflikt. Krigshandlinger utspiller seg idag over hele verden i religionens navn.”
- Sri Sri Ravi Shankar, indisk åndelig mester. Forøvrig ikke George Harrisons åndelige mentor og sitarlærer, Ravi Shankar.

Mao: sett menneskeheten foran religion, kjønn, rase og nasjonalitet, og så godt som alle konflikter vil oppløse seg selv. Men skjer det? Neppe i vår tid. Men husk at til tross for all elendighet rundt om er det mange og sterke krefter som kjemper i positiv retning, og de brer seg over hele verden. Folk er lei krig, elendighet og sult over hele verden! Og de er lei kompromissløshet, som skuffende mange her på forumet forfekter.

Topp Bunn