Treg kopiering av musikkfiler

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har kjøpt meg en ny backup-harddisk - som står koblet til routeren og nettverket mitt via nettverkskabel. Som den harddisken jeg bruker til daglig.

Problemet mitt er at jeg synes kopieringen går så tregt. Kopieringen rusler og går med ca. 1,25 MB/s - det monner ikke stort når det er snakk om å kopiere ca. 500 GB.

Er dette virkelig normal kopieringshastighet - eller er det noe jeg gjør galt?

N

nb

Gjest
Det tilsvarer ganske nøyaktig 10Mbit/s. Du bør minimum ha rundt det 10-dobbelte og mer enn det om det er gigabit-hastighet på sakene. Er PCen din kablet til routeren eller går det på trådløst?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg har normalt 2-3 PCer koblet til routeren - pluss en iPad - men den PCen som har satt i gang kopieringsoppdraget, kjører trådløst mot router.

N

nb

Gjest
Ulf-B skrev:
Jeg har normalt 2-3 PCer koblet til routeren - pluss en iPad - men den PCen som har satt i gang kopieringsoppdraget, kjører trådløst mot router.
En mulig forklaring er da at kopieringen går via PCen din og at det er derfor det går tregt. Generelt er filkopieringsfunksjonen i Windows Explorer ganske jalla. At det går tregt om du kopierer fra en PC med tråløs kobling til en harddisk kablet på routeren er det ikke rart det går tregt. Men om jeg forstår deg riktig så kopierer du mellom to harddisker som begge er kablet til routeren og at det går tregt?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.025
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Mulig kopieringen går "via" trådløst da. Går ikke så fort det.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Takk for hjelpen!

Problemet er løst. Jeg har satt i gang kopiering via den PCen som står koblet med kabel til routeren - det står riktignok i en bod, alt sammen, så det er ikke like lett å ha hands on - men summa summarum: nå går det unna. En 12 GB fil smetter over på 20 minutter - ikke 3-4 timer, som før. Det var trådløs-greia til PCen som skapte problemet - ikke nok at harddiskene sto i fysisk kontakt med hverandre, altså.

HFS er et et oppkomme av hjelpsomme hender - hva skulle man ha gjort uten?

Topp Bunn