Trege elementer

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hei

Jeg har et par vifa 8 tommers polypropylen elementer liggende. Hvis jeg trykker lett på membranene slik at de beveger seg innover så er de litt trege til å gjenopprette original posisjon. Gjør jeg det samme på et par seas beveger de seg raskere tilbake.
Hvorfor oppstår disse forskjellene?
Er Vifaene skadet eller var de slik originalt? De er en del år gamle. Seasene er like gamle.
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Hva slags vifa og seas? Refleks eller lukket kasse?
Standard polypropylen åttetommere. Seasen er en p21rex. Vifa er en p21-wo. Beskrivelsen er av hvordan råelementet oppfører seg uten kasse.
 
Sist redigert:

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Kantopphenget?
Standard gummi. Elementene ser relativt like ut. Kantoppheng og spider skal jo normalt holde membranen i posisjon, noe de gjør på begge elementene. Er mest det at Seasene "spretter" ut igjen mens Vifaene "siger" ut jeg undrer meg over. Magnetisk olje er vel mest brukt på diskanter? Vet jo at dette kan gi litt treghet over tid.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.647
Antall liker
85.096
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Oljedempede med "magnetisk olje"? Hadde selv B&W CDM1 for mange år siden og de hadde denslags i elementene. Lyden var deretter...
 

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.963
Antall liker
2.223
Oljedempede med "magnetisk olje"? Hadde selv B&W CDM1 for mange år siden og de hadde denslags i elementene. Lyden var deretter...
Oljedemping (Ferrofluid) er meg bekjent kun benyttet på diskanter. Enlighten me !
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
40.647
Antall liker
85.096
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
97
Oljedemping (Ferrofluid) er meg bekjent kun benyttet på diskanter. Enlighten me !
Har jeg nevnt type element, NEI, jeg tror ikke det, men om du TROR noe annet, "enlighten me" 🙄
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.628
Antall liker
4.279
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
De skal sprette lett ut igjen.
Er de brukt? En ørliten skade på svingspolen (feks pga varmgang) kan hefte mot magneten, og gi slike ting som du nevner.
Trykk sakte inn på 2 motstående punkter på membranet, og kjenn etter at det ikke er ørlite motstand da også.


M
 

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
3.101
Antall liker
503
Takker for svar. Tror elementene er ok. Seasene "spretter " raskere tilbake, Vifa er tregere men det virker ikke som noe mekanisk som holder dem tilbake.
Har disse liggende sammen med en par Seas 19mm metalldomer.

Sjekket frekvensresponsen på Vita og har lyst til å lage et par toveis med disse elementene sammen. Vifa er svært gjevne i responsen. Planen er å gi disse korrigering for baffelstep men la dem falle av naturlig fra 4,5-5Khz kombinert med 19mm Seas med 6 eller 12db filter på samme frekvens.
 

utsikta

Medlem
Ble medlem
16.03.2023
Innlegg
49
Antall liker
48
Sted
Jonatan08
Takker for svar. Tror elementene er ok. Seasene "spretter " raskere tilbake, Vifa er tregere men det virker ikke som noe mekanisk som holder dem tilbake.
Har disse liggende sammen med en par Seas 19mm metalldomer.

Sjekket frekvensresponsen på Vita og har lyst til å lage et par toveis med disse elementene sammen. Vifa er svært gjevne i responsen. Planen er å gi disse korrigering for baffelstep men la dem falle av naturlig fra 4,5-5Khz kombinert med 19mm Seas med 6 eller 12db filter på samme frekvens.
Er det p21wo-39-08 du har?
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.849
Antall liker
967
blir tregere i lukket kasse, men fart i de med strøm på :p
 
Topp Bunn