Trekkspill for begynnere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Om man ønsker et trekkspill for å lære å spille: Hva bør man kjøpe?

-Pianospill eller knappespill? (Kan ikke spille piano, men har puslet litt med noen akkorder av og til)

-Hvor stort? (Antall basser, knapper, kor og hva det nå måtte være)

-Ved bruktkjøp: Hva skal man være obs på?

-Anbefalte og frarådete merker?

-Prisantydning for det som anbefales settes pris på.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Håper du har et egnet lydisolert rom, hvor du kan øve.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    65finger skrev:
    Håper du har et egnet lydisolert rom, hvor du kan øve.
    njaaa...

Fruen er vel ikke udelt begeistret for ideen, selv om hun har hørt om den et par års tid.

Noe slikt som dette virker egnet for en nybegynner, tenker jeg, siden det ikke er for mange knapper:

Edit: Fruen er nok enda mer redd for hva jeg kommer hjem med fra Edinburgh i mai...

Vedlegg

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan øve ved nedgangen til Nasjonalteateret stasjon der mange andre også øver. Med litt flaks kan det bli noen kroner av det.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.152
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    totte skrev:
    Edit: Fruen er nok enda mer redd for hva jeg kommer hjem med fra Edinburgh i mai...
    Jeg har hørt om "Souvenir of London"; men Edinburgh er jeg litt blank på....

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Min far var trekkspiller. Han brukte pianospill( Victoria). Det samme gjorde også Art Van Damme( Excelsior). Han liker jeg og høre på. Den absolutt beste på Jazz gjennom tidene. Knappspill er mere for de som er mere teknisk. Art fikk til den fine langsomme vibrato som fasinerer meg. Så svingte det noe vanvittig ;D. Har hørt han live lokalt også. mvh Guit

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    erato skrev:
    totte skrev:
    sekkepipe! da er det ikke bare kona, naboer innen noen kilometer også

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Du kan øve ved nedgangen til Nasjonalteateret stasjon der mange andre også øver. Med litt flaks kan det bli noen kroner av det.
    Det kan det godt være at jeg gjør!

erato skrev:
    totte skrev:
    Jeg har en del sekkepipeplater jeg liker å spille, og er i det hele tatt begeistret for alt mulig av sekkepiper (den skotske, galisisk, Ælvdalens, Uillian, Northumbrian, balkanske). I Edinburgh har jeg utsikt fra hotellet til slottet der det angivelig ofte står en "lone piper" og spiller om kvelden. Kanskje prøve å spille selv?

De fleste synes å mene at proff sekkepipemusikk er innforjævlig. En ivrig nybegynner i sofaen kan bli mye for alle.

Men i denne tråden er jeg kun ute etter trekkspilltips.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    276
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    totte skrev:
    Mye man kan komme hjem til kona med etter utenlandsopphold, men du kan jo opplyse henne om at en sekkepipe er mye bedre bagasje fra Skottland enn alskens veneriske mangfoldigheter :)

Farfar var en kløpper på trekkspill, og naboen også selv om han veltet sovende fremover over StHans-bålet med sitt trekkspill på utpust... men dengang tror jeg spillegleden var større enn muligheten til å kjøpe topp utstyr. Begynn med noe enkelt kanskje.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Guit skrev:
    Min far var trekkspiller. Han brukte pianospill. Det samme gjorde også Art Van Damme. Han liker jeg og høre på. Den absolutt beste på Jazz gjennom tidene. Knappspill er mere for de som er mere teknisk. Art fikk til den fine langsomme vibrato som fasinerer meg. Så svingte det noe vanvittig ;D. Har hørt han live lokalt også. mvh Guit
    Takk for innspill. Jeg er veldig begesitret for spillingen til Gabriel Fliflet som også bruker pianospill. Jeg ser ikke for meg at jeg trenger noe knappespill for å få utnyttet etterhvert opparbeidet guperteknikk, men tenkte at det kanskje (selv om jeg tviler) er lettere å lære å få med fingrene på et knappespill når man uansett begynner fra nesten helt scratch. Pianospill er nok tingen.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    totte skrev:
    erato skrev:
    Det kan det godt være at jeg gjør!

erato skrev:
    totte skrev:
    Jeg har en del sekkepipeplater jeg liker å spille, og er i det hele tatt begeistret for alt mulig av sekkepiper (den skotske, galisisk, Ælvdalens, Uillian, Northumbrian, balkanske). I Edinburgh har jeg utsikt fra hotellet til slottet der det angivelig ofte står en "lone piper" og spiller om kvelden. Kanskje prøve å spille selv?

De fleste synes å mene at proff sekkepipemusikk er innforjævlig. En ivrig nybegynner i sofaen kan bli mye for alle.

Men i denne tråden er jeg kun ute etter trekkspilltips.
    Trekkspill og sekkepipe er kule instrumenter. Tipper du behersker 2 raderen først

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.963
    Gammel definisjon på gentleman:

-En som kan å spille trekkspill, men lar det være. ;D

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Begynn med noe enkelt kanskje.
    Ja. Jeg har sett noen spill til salgs som selges med begrunnelsen at de ble for store og kompliserte til å lære å spille på. Lite pianospill med24-48 basser er sikkert et godt utgangspunkt.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    leifen skrev:
    Gammel definisjon på gentleman:

-En som kan å spille trekkspill, men lar det være. ;D
    Banjo blir disset på samme måte. Stian Carstensen og Ola Kvernberg spiller av og til sammen med konseptet "gammagrass", og Stian trekker da gjerne frem den tunge fortiden som marginaliserte mobbeofre de to har hatt som utøvere på banjo, trekkspill og fele.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    totte skrev:
    Guit skrev:
    Min far var trekkspiller. Han brukte pianospill. Det samme gjorde også Art Van Damme. Han liker jeg og høre på. Den absolutt beste på Jazz gjennom tidene. Knappspill er mere for de som er mere teknisk. Art fikk til den fine langsomme vibrato som fasinerer meg. Så svingte det noe vanvittig ;D. Har hørt han live lokalt også. mvh Guit
    Takk for innspill. Jeg er veldig begesitret for spillingen til Gabriel Fliflet som også bruker pianospill. Jeg ser ikke for meg at jeg trenger noe knappespill for å få utnyttet etterhvert opparbeidet guperteknikk, men tenkte at det kanskje (selv om jeg tviler) er lettere å lære å få med fingrene på et knappespill når man uansett begynner fra nesten helt scratch. Pianospill er nok tingen.
    Jeg liker pianospill ja. Når man hører på Art, så fikk han med seg fingrene på pianospillet :D. Man får også mindre støy fra tangenter enn på knapper. På Sjøholt på sunnmøre er det en butikk som har mye stoff om trekkspill. Var et program på TV derfra. Gabriel Fliflet skal jeg sjekke også ;) mvh. Guit

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Finnes det ekte trekkspillere her på HFS?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.636
    Torget vurderinger
    23
    Kjøp en skikkelig Borsini. Samt alle CD'ene til Richard Galliano.

T

TT.

Gjest
    Er vel Zero Zette som er creme del a creme av trekkspllene

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    På Youtube er det en del Galliano-videoer der han bruker Victoria. Borsini er sikkert utmerket, men det er nok mange nok gode produsenter. Det viktigste er nok å finne rett type spill mer enn rett produsent i første omgang.

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    totte skrev:
    På Youtube er det en del Galliano-videoer der han bruker Victoria. Borsini er sikkert utmerket, men det er nok mange nok gode produsenter. Det viktigste er nok å finne rett type spill mer enn rett produsent i første omgang.
    Hvis du hadde vært i nærheten, så skulle du ha fått prøvet fattern sitt Victoria spill. De er kjennt for å være gode spill i den rimeligere klassen. Borsini er dyre spill. mvh Guit

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.665
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg var i dag på besøk hos dødsboet til musiker Ove Siljan.
    De hadde mange trekkspill og noter de ville bli kvitt. (Ikke gis bort, men til salgs)
    Her er både Borsini og Sisme. Send PM for kontaktinfo.
    IMG_2492.jpeg IMG_2491.jpeg IMG_2481.jpeg IMG_2482.jpeg IMG_2480.jpeg IMG_2476.jpeg IMG_2474.jpeg IMG_2470.jpeg IMG_2459.jpeg
    IMG_2466.jpeg IMG_2467.jpeg

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn