Trenger å kopiere et enkelt kretskort. Noen gode tips?

DoB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
172
Antall liker
339
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
Hei.

Har et lite enkelt kretskort til en eldre høyttaler som det er vanskelig å få deler til.
Har et eksemplar, men trenger altså et til.
Noen gode tips om noen som kan lage et identisk et til en fornuftig penge?

Det ser slikt ut:

560-7504 Rev C.jpg


560-7504 Rev C_back.jpg
 
Sist redigert:

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Tips: Du klarer å se det igjennom, men kan du også ta et bilde av baksiden? For det er kobbertrykket man må kopiere.
 

DoB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
172
Antall liker
339
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
Tips: Du klarer å se det igjennom, men kan du også ta et bilde av baksiden? For det er kobbertrykket man må kopiere.
Takk. Da har jeg lagt ut baksiden også.
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
495
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Som Midas sier. 1:1 kopi av kobbersiden med en kopimaskin. Alle hull overføres til kobberet med en kjølner. Kobberskiktet renses med Jif og stålull. Skylles i varmt vann, tørkes og kobberbanene tegnes opp med en permanent Penol marker av ok tykkelse. Etses i varm jernklorid-løsning, ammoniumpersulfat, noe fra Elfa eller Krepro el.l. Dette er absolutt den enkleste måten for å lage en kopi. Du kan også lage film og bruke fotoresist, men det er en lenger vei å gå, og kortet er svært enkelt.
Lykke til! Spør gjerne mer.. ;-)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Dersom utseende på banene ikke betyr så mye, med fokus på at det funker elektrisk, så går det faktisk greit med ordentlig sprittusj......
Hvis ikke blir det PC'en.... laserprinter, - hele hopprennet....
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Det kortet der er jo såpass enkelt at du kan klare det med noe prototypeverktøy. F.eks. et veroboard:

20151013-0001-AV.jpg
 

DoB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
172
Antall liker
339
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
Takk for mange gode svar på rekordtid! Første gang jeg bruker DIY forumet, men her er det bra liv skjønner jeg:)

Jeg kan nok klare å lage det selv, men ønsker egentlig å sette det bort til noen som har gjort slikt mange ganger før selv om det er en liten enkel jobb.
Hvis man en gang i fremtiden skulle finne på å selge utstyret igjen vil jeg ikke at kjøperen en gang åpner opp og finner mitt amatørarbeid på innsiden.
Derfor ønsker jeg helst å få noen med litt mer erfaring til å gjøre akkurat dette. Helst ferdig loddet med komponentene på.
Ingen her da som kunne tenkt seg et lite oppdrag da?
 
Sist redigert:

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Hei.

Disse hyggelige Dansker kan kanskje hjelpe? Printline PCB Shop
Ellers så yldrer det av kinesiske firmaer som kopierer..overraskende nok :p

Egentlig så er det vel enklest å bruke 2 Veroboard, som nevnt her.
Du har et så enkelt kort at det burde holde mål og se bra ut, med pene loddinger. Ikke type "fugleskitt" :)
Uansett; lykke til!
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.911
Antall liker
11.300
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg kan kanskje hjelpe deg, men først om noen uker... har fullt opp med husvedlikehold de nærmeste ukene, før vinteren setter inn.....
men om du vil ha silkscreening får du tegne den på sjøl.... ( jeg har en hel PCB lab til disp. men vi gjør ikke silk screening...)
PM om du er interessert...
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Jeg kan be elevene mine fikse det for deg mot et lite bidrag i klassekassen. Vi kan eventuelt sende filene til en profesjonell PCB produsent slik at du får kortet med silk screen (tekst) og det hele. Det koster 34 dollar inkludert frakt for 10 stk. Det er under 270 kroner og kommer dermed under tollgrensa.
Mvh Armand
 

DoB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
172
Antall liker
339
Sted
Oslo
Torget vurderinger
12
Takk for gode råd og tilbud om hjelp til dere alle.
Nå ser det ut til at jeg får ordnet det via bekjente, men hvis ikke tar jeg kontakt Armand.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.062
Antall liker
7.913
Torget vurderinger
12
Er dette til en høyttaler? 1/4W motstander og keramiske kondiser? Uansett, dette er like enkelt å hardwire på en loddebukk, men jeg tipper du får løst det med kretskort. Lykke til hvertfall!
 

KoperViking

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2005
Innlegg
399
Antall liker
415
Sted
Kopervik, Karmøy.
Er dette til en høyttaler? 1/4W motstander og keramiske kondiser? Uansett, dette er like enkelt å hardwire på en loddebukk, men jeg tipper du får løst det med kretskort. Lykke til hvertfall!
Vel..dette er ikke et delefilter. Det kan være signal/kontroll av et eller annet internt..aktivt eksternt:confused:
-Da kan 1/4W r. & keramiske kondiser duge:)
 
Topp Bunn