Trenger forslag til ny pickup

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Har en Well Tempered Classic.
Nå står det en MC 30 Supreme montert.
Enten har jeg eller kjerringa klart å dulte borti pickupen når vi har støvsugd... Så stiften er slått skjev. :(
Trenger ny stift, men vet ikke om jeg ønsker å legge så mye i stiften som sist. Supremen var så vidt innspilt...
Det jeg husker av Supremen var at den klang litt lyst sammen med Well Tempered'en.
Har pr nå ikke noen oppegående forsterker (av kvalitet) så er litt "between amps" eller noe sånt, men spiller på et par Virgo 2.

Har dere noe forslag til ny pickup?
Fordeler/ulemper med MM/MC? Har ikke separat RIAA nå, men er åpen for å kjøpe.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du har i alle fall en glimrende platespiller! Jeg har veldig gode erfaringer med en Grado Sonata i WT-armen, eøllers fungerer en Ortofon OM 30 veldig fint, men det kommer selvfølgelig an på hvaslags lydsignatur du er ute etter...

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Jeg har faktisk også hatt en MC 30 Supreme, til og med på en WT Classic, og den var slett ikke lys hos meg heller...Det kan jo også ligge andre steder i kjeden.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har også hatt MC30 Supreme... ikke lys her heller, men kanskje litt "grå" og splashy i toppen? I mine armer foretrakk jeg igrunnen AT OC9.. som heldigvis var billigere.

Ikke sikkert en G1042 ville ha vært helt borti staur og vegger heller?

Mvh Vidar P

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.666
Torget vurderinger
27
Har en kompis som har en MC30 Supreme i min gamle ProJect Perspective, låter ikke lyst der heller - langt ifra.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Jeg har faktisk også hatt en MC 30 Supreme, til og med på en WT Classic, og den var slett ikke lys hos meg heller...Det kan jo også ligge andre steder i kjeden.
Ut fra innleggene over ser det nok ut som det kan ligge andre steder i kjeden ja. For tiden står spilleren nedpakket pga småttis på 15 mnd i huset, men sist spilte den på Doxa og Audiovector. Var nok dårlig match der.
Det er vel ellers en returordning på Ortofon?
Hadde ellers vært gøy å prøve noe annet.

Parelius: Har bare prøvd Lisa'en så vidt i kinoen, der Virgoene står nå (igjen pga småttis). Rommet er så pass lite, og kinoutstyret for dårlig til at jeg fikk noe inntrykk. Må nok ha en ny dac, så jeg kikker litt rundt på det også. USB-dac'er er selvfølgelig interessant, ellers har jo www.prolyd.no både det ene og andre alternativet... Å få fatt i Lisa'en var vel også en litt nostalgisk greie:)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Belia; sikker på at du har riktig VTA? Husker jeg ikke helt feil, så er vel slipningen på MC30 Supreme litt følsom på det, med en litt spinkel og tynn splashy lyd dersom arma heller ned fremover mot headshell.

Dersom pu'en er ødelagt, så må du jo antakelig ha ny. Da kan det jo være en ide å se det i sammenheng med forsterker/riaa.

Mvh Vidar P

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.437
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Dersom supreme er lys i klangen, må din neste pickup heller halle mot det mørke. Har du prøvd om Denon 103 funkar i armen? Eg har aldri høyrt kombinasjonen, og han er vel ikkje heilt ideell, men ein veit aldri før ting er prøvd i praksis....

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Denon 103 kan faktisk funke fint, men det kan være en ide å eksperimentere med mengden demping på armen. WT-armen er utrolig fleksibel mht pu-matching sånn sett.

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Enten har jeg eller kjerringa klart å dulte borti pickupen når vi har støvsugd... Så stiften er slått skjev. :(
Har du sjekket om hjemforsikringen din dekker dette?
Jeg vet at LO Favør kollektiv hjemforsikring med toppsikring har dekket dette hos en som fikk ødelagt pickupen på denne måten - og nå er jo toppsikringen innkludert for alle som en del av denne kollektive hjemforsikringen....

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Antall liker
22
En PU du bør vurdere er en av PU'ene i den "nye" serien til Ortofon; Rondo.
Rondo er serien som erstatter Supremeserien, kommer i tre utgaver og skal være
det beste Ortofon har prestert i prisklassen.
Mener disse PU'ene koster fra 3-7tusen.

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Antall liker
4
Boe; Det med forsikring var interessant. Skal sjekke det. Hvordan blir det med en svært lite brukt PU som er noen år gammel, mao ingen kvitt lenger?

En PU du bør vurdere er en av PU'ene i den "nye" serien til Ortofon; Rondo.
Rondo er serien som erstatter Supremeserien, kommer i tre utgaver og skal være
det beste Ortofon har prestert i prisklassen.
Mener disse PU'ene koster fra 3-7tusen.
Interessant igjen. Har litt sansen for Ortofon. Er det OHC som forhandler, eller lurt å importere?

Boe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.09.2005
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hvordan blir det med en svært lite brukt PU som er noen år gammel, mao ingen kvitt lenger?
Dagens pris, minus alder. Tror det er oppskriften på verdisetting av bruksgjenstander.
Kvittering er vel kanskje ikke så viktig så lenge du har gjenstanden i ditt eie og kan vise den fram.
Garanterer ikke resultatet, men uansett kan det være vel verdt å gi en melding til selskapet.

Dryg

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.05.2005
Antall liker
3
Kan ikke huske at MC 30 Supreme var spesiellt lys hos meg heller.

Topp Bunn