Trenger hjelp med instillinger på RIAA

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.294
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Morn!

Etter å ha fått montert ny PU av Impulse, skal jeg nå koble den på oppsettet. Det er bare en lite hindring på veien. Jeg har rotet bort manualen. Hvordan skal jeg sette Dip-switchene?

PUen er en Dorian, og på det medfølgende arket står det følgene:

"Recommended load directly into MC phono input: 100ohms - 47kohm
(deermine preferred position by listening)

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Er det Dinoen sin manual du har rotet bort? I så fall så står jo det du trenger på undersiden - noe som kommer godt fram av bildet du har lagt ved. Tror kanskje jeg ikke forstår spørsmålet.

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
997
Samme som over her også.
Hva er det du lurer på? All inf. om de forskjellige innstillingene står jo der! Ellers er det en kjempe greie å bruke øra som vurderingsinstrumenter for hvilke innstillinger som er best :)

mvh.
Kjetil

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Min erfaring er at 1,1 nF cartridge loading er mye sammen med MC pickup.
Blir ikke øverste diskant noe tam?

Tror ikke denne pickup er beregnet å ha kapasitiv last, men spesifikasjoner står på papirene som fulgte med.
"Off" gir 100pF, omtrent det samme som en vanlig signalkabel, så det er jo omtrent lik null ;)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
C._Alshus skrev:
Morn!

Etter å ha fått montert ny PU av Impulse, skal jeg nå koble den på oppsettet. Det er bare en lite hindring på veien. Jeg har rotet bort manualen. Hvordan skal jeg sette Dip-switchene?

PUen er en Dorian, og på det medfølgende arket står det følgene:

"Recommended load directly into MC phono input: 100ohms - 47kohm
(deermine preferred position by listening)
...
Lyra sine PUer har lav spoleresistans (<10ohm), så det er «uproblematisk» å belaste dem relativt mye. Hvor mye avhenger helt og holdent av ørene dine og dine egne preferanser. Instillingen på bildet (DIP 1 og DIP2) er for 100 ohm som jeg skulle mene er akkurat passe. Dersom det låter litt mørkt/tamt så kan du sette S1 til av, evt. også redusere belastningen til 1K ohm (S2 og S3 av, S4 på), evt. enda til 47K ohm (S2, S3 og S4 av). Dersom du syns oppsettet låter litt skarpt så kan du prøve lavere belastning - dvs 33 ohm (S2 på, S3 og S4 av), eller enda ned til 24 ohm (S2, S3 og S4 på). Eksperimenter litt så finner du det du synes passer best.

mvh
KJ

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.294
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Problemet er at jeg ikke har en anelse om hva 100ohm er, eller hva 1,1nF er for noe.

Men nå fikk jeg manualen, så da ordner det seg nok.

Takk, Jan I.

Topp Bunn