trenger hjelp til ny pu

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.034
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei

trenger litt hjelp her hvis mulig,har en pro-ject rpm 5 med en ortofon rondo red.
bruker forøvrig en pro-ject tube se riaa.
synes der mangler en del luft og detaljer men også musikalitet.
tenkte å gå for en audio-teknica mm pu,men kanskje noen her inne har noe å komme med??
vil ha liv og musikalitet,trenger ikke micro detaljer.
spiller foresten det meste men hovedvekt på blues,dire straits ovs

mvh

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hva med å fortsette med Ortofon?
Så langt jeg vet gir de fortsatt rabatt på innbytte av gml pu. når du kjøper ny Ortofon.

Har du satt deg noe budsjett?

Kunne du tenkt deg å prøve MC?

Personlig har jeg veldig god erfaring med Ortofon MC 20 Supreme. Jeg spiller mye av samme type musikk og var veldig fornøyd med lyden.

Nå har jeg Ortofon MC Rohmann. Den har en kombo av luftighet og slam som jeg umiddelbart ble forført av. Anbefaler denne varmt, men prislappen er 8995,-.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.034
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
takker for tipset,tenker å legge meg på max 5k for pu og
leker litt med tanken på mm pga riaa trinnet.
regner med det har litt begrensninger,da spes med mc pu.
men er åpen for alle forslag.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
En Rondo Red er en glimrende pu, til nesten samme pris som hele platespiller/arm-riggen, og burde da virkelig være evig bra nok for en rpm5... sikker på at det er ny pu du trenger? Jeg tviler..

Mvh Vidar P

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.034
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
mulig du har rett vidar,men har diskutert dette med mono og di er i grunnen enig med meg angående rondo red.
men trenger kanskje noe nytt på riaa fronten ???
men vil iallefall forsøke men et pu bytte i første omgang.

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For all del :) det er dine penger.
Bare til opplysning; det er ikke mangel på hverken "luft" eller "musikalitet" i en veljustert Rondo Red i Rega P5/RB700 inn i Cyrus phonotrinn... så jeg hadde iallefall ikke satset mange mange tusen på Mono's "råd" i denne sammenheng. Hvilken pu til <5k skulle være noe mye bedre...?

Hadde du lagt dine 5k ekstra i mellomlegget til en langt bedre platespiller; f.eks P5 e.l. og kanskje en god hylle, så hadde du vel oppnådd det du var ute etter.

Mvh Vidar P

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Regner med at du sammenligner lyden fra andre kilder i samme anlegg når du beskriver hva du synes du mangler?

(spør om dette for "snevre" problemstilingen ned til vinyl-avspillings-kjeden)

Kjenner ikke til Rondo, så jeg tok ikke høyde for at du allerede har en god pu. Når Vidar sier det, så regner jeg med at det stemmer...

Denne tube-boxen er da regnet for å være rimelig god?

Kan det være at platespilleren din trenger en skikkelig justering?

Hadde det ikke vært fint, men 5K til musikk i stedet for nye boxer og dingser ;)

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Rondo ortofon'en spiller som regel meget bra men har du bestemt deg får å handle mm pu.kan du innenfår 5k kjøpe clear audio virtuoso som er en meget go en.
mvh.kjell

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Med musikksmaken din vil en Shure M-75/91/95 passe godt. Varm og oppløst lyd med "trøkk". Den får du bare som brukt, men da er den til gjengjeld billig. Om du skaffer m 91 så kan du sette på en m 75, m 91 eller m 95 -nål om du vil. Med de andre er det ikke kompatibelt. Nålene kan kjøpes nye - eller NOS. Tysk e-bay har som regel slike.

http://cgi.ebay.de/Shure-HI-TRACK-M...ryZ23324QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

PS Jeg har nettop prøvd AT 95e på en Sansui SR 222. Rent og fint, men lite i bassen, -lite "trøkk". SR 222 går for å være bra...

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.059
Torget vurderinger
10
Hei motoren!

Synes dine erfaringer med rondo red pu stemmer godt overens med egen erfaring.
Jeg har selv en project xperience sp med rondo red pu og tube box se. I mitt oppsett står dette på en Audio Magic vegghylle, og i den forbindelse vil jeg avkrefte "hylleteorien" nevnt ovenfor... Når de gjelder musikalitet hjalp det meg å sette inn nye rør i riaa'en (mullard m8137), men mangler ennå den "luften" jeg ønsker.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
13.585
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Jeg støtter forslaget om en Clearaudio Virtouoso wood. Godt innenfor prisleiet ditt, har en fantastisk lyd, og er en mm pu, som gir mere fleksibilitet m valg av riaa. Sikkert mange andre gode også, men dette er den jeg kjenner best.

mvh
Bernt

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Generelt kan man si at MC ofte spiller med mer oppløsning enn MM, og når det er luft og rom som mangler, så er neppe MM rette vei å gå fra en MC... iallefall ikke fra en såpass vellydende MC som Ortofons Rondo-serie.

Unntak fra en slik generell retningslinje fins selvsagt; men den heter iallefall ikke Shure. Og det skal mye til for at en MM er løsningen for en MC-bruker som savner litt ekstra rom, luft, oppløsning etc.

Mvh Vidar P

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
878
Gjest skrev:
Med musikksmaken din vil en Shure M-75/91/95 passe godt. Varm og oppløst lyd med "trøkk". Den får du bare som brukt, men da er den til gjengjeld billig. Om du skaffer m 91 så kan du sette på en m 75, m 91 eller m 95 -nål om du vil. Med de andre er det ikke kompatibelt. Nålene kan kjøpes nye - eller NOS. Tysk e-bay har som regel slike.

http://cgi.ebay.de/Shure-HI-TRACK-M...ryZ23324QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

PS Jeg har nettop prøvd AT 95e på en Sansui SR 222. Rent og fint, men lite i bassen, -lite "trøkk" og dessuten lite detaljering i forhold til Shure. SR 222 går jo for å være bra...

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Antall liker
306
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Gjest skrev:
Gjest skrev:

PS Jeg har nettop prøvd AT 95e på en Sansui SR 222. Rent og fint, men lite i bassen, -lite "trøkk" og dessuten lite detaljering i forhold til Shure. SR 222 går jo for å være bra...
Vil ikke "knabbe" tråden, men er selv ute etter ny PU....
Har Rega P5 og Super Elys MM PU.. BRa slam, men noen mangler i oppløsning.
Så Ortofon Rondo er tingen; er prisen rundt 5 var det så?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Kjenner ikke til Rondo Red, men har en rondo blue og jeg synes mange av likhetene med Red også var på bluen. ( manglet litt luft og litt trykk i mellombassen) men har en utrolig bass .
En ting som kansje er litt rart er at en pickup som mangler litt "punch" i mellombassen er musikalsk, men jeg synes denne pickupen faktisk er det. Når det gjelder å få det bedre i toppen så se på ortofon sin/e kontrapunkt A eller mc30supreme ( denne siste er vel utgått eller? )
Disse har ikke samme punchen i bassen som rondo bluen men passer nok bedre til din musikksmak motoren.
Ser at shure sine pickuper er nevnt. Synes disse passer best i en lett arm for å få frem kvalitetene til disse så jeg vet ikke om jeg vil anbefale denne. ( JO forresten hvis du kommer over noen til en rimelig sum og får tak i NOS nål ,men de bør være i en lett arm uansett)
Hva med å prøve en Denon DL103R ? passer egentlig best i tunge armer, men R utgaven går også til medium armer. ( forresten så er jeg litt usikker m.h.t. toppen her i forhold til rondo red)
Valgets kval er vanskelig.
PS: Er det ikke noen i ditt nærmiljø med noen av disse nevnte pickupene slik at du kan lytte til disse?
( legg ut en forespørsel her)
Mvh Jan I

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Dynavector 10x5! Tror den er noe av det beste du kan få til en rimelig penge i dag. koster litt i overkant av 3000.
Har selv 10x4 og er storfornøyd!

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
43.034
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei igjen

takker for gode råd alle sammen,har fått noe å tenke på.
ordner seg nok til slutt skal dere se ;)

mvh Frank

Topp Bunn