Trenger hjelp til RIAA trinn. Ny platespiller

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Hei,

Først må jeg bare si jeg er helt ny innen dette med platespiller. Fikk for noen dager siden en Pro-Ject RPM 1 Platespiller med Ortofon OM 3E pick-up og Pro-Ject 8.6s tonearm til bursdagspresang. Fant fort ut at jeg trengte en RIAA for å få lyd fra denne her :) .

Kjøpte en Monacor SPR-6 RIAA i går fra soundgarden ( samme plass platespilleren ble kjøpt ), og jeg har tenkt å bytte den idag. Ble veldig skuffet over lyden og jeg håper det er pga total missmatch med RIAA trinnet. Har samme album som på LP i cd, og det er mye mer dybde, bass, mellomtone når jeg kjører samme plata på cd. LP'en fikk anlegget til å låte som en kasett spiller. + det var veldig hvass diskant i tillegg... Og jeg har et laidback system med Rør i effekt delen.

Øvrigt utstyr : Primare pre 30 , mc 275 , Tannoy Prestige Glenair 15 .

Dette er jo en ganske kjent platespiller i budsjett klassen ? Håper det er noen som har noen tips om RIAA som fungerer greit på denne. Soundgarden har et trinn til ca 1300 kr som er Pro-ject, men husker ikke modell. Kan dette være noe ? Hadde ikke tenkt å bruke så mye penger på trinnet, men slik som det låter nå kan jeg like gjerne selge platespilleren ;).

Takker for alle tips, da jeg er helt blank på området.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.237
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Du har sikkert ikke tid til å sjekke bruktmarkedet ;)
Ta en titt på Cambridge. Koster ca 1000 nytt.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Takker for svar. Den Cambridgen ser veldig bra ut. Skal absolutt sjekke den ut.

S

Slorbak

Gjest
GisleB skrev:
Takker for svar. Den Cambridgen ser veldig bra ut. Skal absolutt sjekke den ut.
:)

Synes du skal se på litt dyrere riaaer. Synens de som ligger i 1000 til 3000 er ganske like lydmessig.

Hadde du hatt en av de gamle forsterkerne som hadde riaa innbygd og som en kunne bruke den som pree. Det som er så fint med mange av disse er riaaen er meget bra og en kan tune lyden slik en vil med tonkontroller.

Mvh Roar

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Når du først er i gang, så ville jeg definitivt ha tatt en titt etter en annen pickup også.
Mvh Roger

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Ja da var dagen over og jeg ble fornøyd til slutt. ;) Endte opp med Pro ject sitt riaa trinn til 1300kr. , da jeg fikk bytte inn det forige trinnet å betale mellomlegg. Var på Hifiklubben i Stvanger å spurte etter det anbefalte riaa trinnet fra Cambridge men de hadde det ikke inne.

Men dette Pro ject trinnet spiller veldig bra. Klarer knapt å høre forskjell nå på når jeg spiller plata fra cd spiller og LP spilleren. Favoriserer faktisk LP spilleren nå . Er fornøyd en stund fremover nå. Føler meg allerede litt bitt av basillen . ;D

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.467
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
GisleB skrev:
Ja da var dagen over og jeg ble fornøyd til slutt. ;) Endte opp med Pro ject sitt riaa trinn til 1300kr. , da jeg fikk bytte inn det forige trinnet å betale mellomlegg. Var på Hifiklubben i Stvanger å spurte etter det anbefalte riaa trinnet fra Cambridge men de hadde det ikke inne.

Men dette Pro ject trinnet spiller veldig bra. Klarer knapt å høre forskjell nå på når jeg spiller plata fra cd spiller og LP spilleren. Favoriserer faktisk LP spilleren nå . Er fornøyd en stund fremover nå. Føler meg allerede litt bitt av basillen . ;D
Pro-Ject riaa'ene er som regel knall til prisen! Hadde pro-ject II RIAA, låt knall!

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Litt seint inn her, men eg har samme platespiller og Cambridge RIAA'en. Mangler ingenting i topp og bunn i forhold til pc-avspilling. Skifta til ein Grado Green pickup (tilgjengelig for ca 35$ på eBay). Dette gjorde lyden litt feitare og meir engasjerande, særlig på 70-tallsrock. Usikker på om det er ein perfekt match med armen, men det låter fett.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.150
Torget vurderinger
4
Brasse skrev:
Litt seint inn her, men eg har samme platespiller og Cambridge RIAA'en. Mangler ingenting i topp og bunn i forhold til pc-avspilling. Skifta til ein Grado Green pickup (tilgjengelig for ca 35$ på eBay). Dette gjorde lyden litt feitare og meir engasjerande, særlig på 70-tallsrock. Usikker på om det er ein perfekt match med armen, men det låter fett.
Jeg bruker samme PU på min Pro-Ject RPM 5 og det låter bra så jeg henger meg på anbefalingen din.

Topp Bunn