Trenger ny dac

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Dacen må ha "alt" av tilkoblinger;-usb og flere digital inn. Selvfølgelig bør den være god, men har ikke tenkt å spandere mer enn maks 5000kr. Syns å huske at her på forum var det positiv omtale om Abrahamsen dac. Gjelder det fortsatt?

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Med en Abrahamsen DAC får du mye for pengene. Mitt inntrykk av denne DACen er at den ikke er helt nøyttral, men at den heller litt mot Per Abrahamsens litt varme klangideal. Men det er altså mine ører, det. Veldig behagelig hvis du ellers har utstyr som låter nøytralt, men muligens ikke helt "korrekt".

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Med en Abrahamsen DAC får du mye for pengene. Mitt inntrykk av denne DACen er at den ikke er helt nøyttral, men at den heller litt mot Per Abrahamsens litt varme klangideal. Men det er altså mine ører, det. Veldig behagelig hvis du ellers har utstyr som låter nøytralt, men muligens ikke helt "korrekt".
Jo, det var denne jeg hadde først i tankene og derfor prøver jeg meg fram litt her for å høre om erfaringer, eller om gode alternativer jeg ikke vet om. Skal brukes med usb/optisk fra PC/eksternt lydkort, TV, blueray og DAB. Veldig fint om man kan få alt det inn på en enkelt linjeinngang på forsterker.

BraveSirEdmund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
129
Har problem med min Abrahamsen DAC når den skal ta lyden fra DVD og Blu-ray spillere. Går greit når
"filmen" går, men når platene går inn i meny, kommer det bare en masse ulyder/skraping. Til cd og data er det ingen problem. Veldig bra DAC til prisen ja.

O

Oblivion

Gjest
DacMagic er et alternativ når du skal under 5000.
Standard utgaven er vel ikke direkte high-end,
men 3 - 4 timer arbeid og deler for en tusen lapp og en 300VA trafo
så tror jeg ikke det er mange såkalte high-end DACer som matcher.

Hvis budsjettet ditt hadde vært 7000 - 10000 så hadde du fått en Buffalo 32 DAC...

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Oblivion skrev:

Hvis budsjettet ditt hadde vært 7000 - 10000 så hadde du fått en Buffalo 32 DAC...
Hvor finner man mer info om Buffalo 32 DAC? Er det selvbygg? Særdeles hyggelig pris forresten....... :)

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Oblivion skrev:

DacMagic ser ganske prisgunstig ut, kanskje Abrahamsen også som faktisk koster nesten dobbelt (sier jeg uten å ha hørt noen av de, men liker design på Abrahamsen best). På DacMagic er det på velger front 2 stk digital inn pluss usb, men på tilkoblingene bak er det en stk coax og en stk optisk på hver av de to innganger. Blir det krøll om jeg fyller opp alle tilkoblinger, altså 5 kilder?
Hmm, gi gjerne link eller fortell om Buffalo, men det vil ikke lommeboka mi like...men kanskje likevel ;D

O

Oblivion

Gjest
LMC er vel den med mest erfaring med buffalo 24 og 32 byggesettene og USB interfacet.
Jeg har kun erfaring med selve DAC chipen som brukes i buffalo - ikke byggesettene og heller ikke USB.
http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx

Jeg har aldri hørt hvordan byggesettet spiller - kun DAC chipen i min egen løsning.
Men byggesettene rapporteres å spille veldig bra.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.998
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
sitter og hører på speed caravan :kalashnik love gjennom buffalo 32 nå
spiller er seneste versjon av xx.player
og jeg savner kun bassampene mine som ligger på posten...resten er PERFEKT ;D
mvh
Leif

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vidar Bol skrev:
Oblivion skrev:

DacMagic ser ganske prisgunstig ut, kanskje Abrahamsen også som faktisk koster nesten dobbelt (sier jeg uten å ha hørt noen av de, men liker design på Abrahamsen best). På DacMagic er det på velger front 2 stk digital inn pluss usb, men på tilkoblingene bak er det en stk coax og en stk optisk på hver av de to innganger. Blir det krøll om jeg fyller opp alle tilkoblinger, altså 5 kilder?
Hmm, gi gjerne link eller fortell om Buffalo, men det vil ikke lommeboka mi like...men kanskje likevel ;D
Jeg har hatt DacMagic her hjemme - men solgte den da jeg fikk behov for DAC med hodetelefonutgang. Du kan IKKE koble opp 5 kilder slik du har tenkt. De inngangene som ser ut som en dobbel inngang, er bare enten-eller innganger. Altså enten koaks eller optisk, men ikke begge deler samtidg.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Vidar Bol skrev:
Oblivion skrev:

Jeg har hatt DacMagic her hjemme - men solgte den da jeg fikk behov for DAC med hodetelefonutgang. Du kan IKKE koble opp 5 kilder slik du har tenkt. De inngangene som ser ut som en dobbel inngang, er bare enten-eller innganger. Altså enten koaks eller optisk, men ikke begge deler samtidg.
Takk for svar om inngangene. Det var nok som jeg tenkte/fryktet. Må nok belage meg på noen omkoblinger av kabler underveis. Syns det er litt dårlig av produsentene at de henger etter i forhold til dette behovet, jeg mener det må være flere som meg her.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Helt enig m.h.t. behovet for mange digitale innganger - men NB! de må kunne styres via fjernkontroll. Høyden én analog til vinylen og muligens enda en til CDspilleren - men ellers er det hovedsakelig digitalt som gjelder - det er den veien det går. PC, nettradio, DAB-radio, Squeezebox, Digital-TV, pluss eventuelt DVD-spiller eller blu-ray spiller. Kan egentlig ikke få nok digitale innganger i vår digitale tidsalder. Surroundprosessoren min er nesten perfekt i så måte - åtte digitale innganger - og hadde den hatt USB også, ville det ha vært prikken over i'en. Den innebygde DACen er såpass bra at jeg kunne ha vurdert å leve med den - nå bruker jeg den bare til DVD og til digital-TV.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ulf-B skrev:
Helt enig m.h.t. behovet for mange digitale innganger - men NB! de må kunne styres via fjernkontroll. Høyden én analog til vinylen og muligens enda en til CDspilleren - men ellers er det hovedsakelig digitalt som gjelder - det er den veien det går. PC, nettradio, DAB-radio, Squeezebox, Digital-TV, pluss eventuelt DVD-spiller eller blu-ray spiller. Kan egentlig ikke få nok digitale innganger i vår digitale tidsalder. Surroundprosessoren min er nesten perfekt i så måte - åtte digitale innganger - og hadde den hatt USB også, ville det ha vært prikken over i'en. Den innebygde DACen er såpass bra at jeg kunne ha vurdert å leve med den - nå bruker jeg den bare til DVD og til digital-TV.
Har en følelse av at mange av de som produserer separate dac er litt tungrodd i forhold til surroundgutta, men nå kommer vel de fleste med usb ihvertfall. En TV jeg har bestilt er etter speks bare mulig å få lyd ut via optisk digital. Selgeren sa det var rca analog ut, men når jeg leser speks står det rca analog inn!! (hvem har behov for analog lyd inn på en TV!!?)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Noe slikt du ønsker deg ;)

Mvh.KW

Vedlegg

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Noe slikt du ønsker deg ;)

Mvh.KW
Tror du må forklare disse inngangene litt nærmere KW. Jeg ser bare en vanlig coax inn og to optisk. Husk på at dette nærmer seg dataavdelingen for meg og der har jeg mye å lære :)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Ikke mye jeg kan lære bort i dataverdenen.
Det står jo hva de forskjellige er.

Nede fra venstre AES/ EBU (XLR kontakt), neste er vanlig coax, neste er 2 stykk (optisk) toslink. deretter en optisk glass til tilhørende drivverk, så USB og den siste PDAI? aner jeg ikke sjøl hva er.
Antallet burde jo holde for det meste og fjernkontroll hører også med, belageligvis i en annen prisklasse.

Skjønner ikke helt at det kan være særlig fordyrende med flere digitale innganger, kanskje er det bevisst politikk fra enkelte produsenter.

Mvh.KW

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
166
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Nido skrev:
Oblivion skrev:
LMC er vel den med mest erfaring med buffalo 24 og 32 byggesettene og USB interfacet.
Jeg har kun erfaring med selve DAC chipen som brukes i buffalo - ikke byggesettene og heller ikke USB.
http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo.aspx

Jeg har aldri hørt hvordan byggesettet spiller - kun DAC chipen i min egen løsning.
Men byggesettene rapporteres å spille veldig bra.
LMC skrev:
sitter og hører på speed caravan :kalashnik love gjennom buffalo 32 nå
spiller er seneste versjon av xx.player
og jeg savner kun bassampene mine som ligger på posten...resten er PERFEKT ;D
mvh
Leif
Takk skal dere ha :)
Ingen ny DAC for min del med det første, men skal nok sjekke ut litt etterhvert.

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
KW skrev:

Nede fra venstre AES/ EBU (XLR kontakt), neste er vanlig coax, neste er 2 stykk (optisk) toslink. deretter en optisk glass til tilhørende drivverk, så USB og den siste PDAI? aner jeg ikke sjøl hva er.
Antallet burde jo holde for det meste og fjernkontroll hører også med, belageligvis i en annen prisklasse.

Skjønner ikke helt at det kan være særlig fordyrende med flere digitale innganger, kanskje er det bevisst politikk fra enkelte produsenter.

Mvh.KW
AES/EBU....?? hva skal man med det? Så kommer det en vanlig hel eneste en coax, så to stk toslink...ellers bare noe jeg ikke skjønner. Hva er dette for noe tullekoblinger? ;D

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.052
Tar meg den frihet å slenge ut et DAC-spørsmål i denne tråden; hva finnes av alternativ (på det norske markedet) av alternativ til siste Bencmarken på lydsiden hvis man samtidig vil ha med seg funksjonaliteten med like mange innganger og med bra pre/hodetelefonforsterkerdel samt fjernkontroll?

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Vidar Bol skrev:
KW skrev:

Mvh.KW
AES/EBU....?? hva skal man med det? Så kommer det en vanlig hel eneste en coax, så to stk toslink...ellers bare noe jeg ikke skjønner. Hva er dette for noe tullekoblinger? ;D
Elektrikere altså ;D Bare en Coax? vil vel tro at det som med HDMI finnes svitsjebokser også for Coax digital.
Kanskje noen kan hjelpe denne Vibolen ;)

Mvh.KW

Bols

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.05.2007
Antall liker
15
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
KW skrev:
Vidar Bol skrev:
KW skrev:

Mvh.KW
Elektrikere altså ;D Bare en Coax? vil vel tro at det som med HDMI finnes svitsjebokser også for Coax digital.
Kanskje noen kan hjelpe denne Vibolen ;)

Mvh.KW
Ja, jeg skjønner nå, men det tok litt tid ;D

Topp Bunn