Trenger ny trådløs router, tips?

Todd

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.06.2009
Innlegg
1.220
Antall liker
46
Etter at min trådløse router tok kvelden trenger jeg nå en ny.

Usikker på hva jeg skal velge, men skal brukes til følgende:
- Trådløst til trådløse enheter (laptop, iphone)
- Kablet (ethernet) fra router til Canal Digital PVR dekoder, PS3 og Squeezebox (fordi jeg antar dette gir mer stabilitet)
- Vurderer også å ha ekstern hardisk tilkoblet routern, og benytte til nettverkslagring.

Kan jeg gå for en basic router eller er det spesielle ting jeg må tenke på??
 
C

Cyber

Gjest
Er selv veldig fornøyd med Asusen som koster ca 8-900. Den uten antenner som faktisk ser pen ut. Meeget god dekning og fart her.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Til oppkobbling mot nett betyr det ikke så mye hvilken hastighet du velger. Med mindre du har 100MB fiber.
Skal du flytte filer mellom maskiner så blir det en annen sak, da bør du velge en med GB lan.
Har selv en Linksys WRT54 router for trådløs (med Tomato firmware) Denne har vært dønn stabil i flere år, koster ny under 400,-

Ellers hvis du er avhengig av høyere hastighet ved feks. fil flytting eller fiber bredbånd ville jeg valgt enten Linksys E 3000/4000 eller Netgear N600/N900 Disse ligger mellom 700,- og 1400.-
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Da kan jeg anbefale Tomato firmware, hvis du vil ha det enkelt.
Og DD-WRT hvis du trenger flere muligheter, med desto høyere bruker terskel for å utnytte den maksimalt.

Har brukt Tomato i flere år, og den kjører uten noen gang å henge seg opp, har satt den til automatisk reboot 03:00 hver natt, ellers er det standard oppsett.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
For en stund siden byttet jeg min Netgear WNDR3700 ut med en Asus RT-N65U. (2 prosessors router)
Asus'en er helt hysterisk rask!
2.4 Ghz båndet = 96megabit trådløs link. (kjeller)
5 Ghz båndet = 35megabit trådløs link (kjeller) (jeg har dårlig 5ghz kort i mottaker (nytt ligger klart i eske..) så dette tallet kan sikkert ganges med 4 - 6 med ett bra kort)

Men uansett nesten 100 megabit trådløst koblet i kåken!!! dvs 12MB/sek det. Over trådløst!!! Lang avstand!!!
Jeg har prøvd etter beste evne å få routeren til å knele ved å åpne så mange browservinduer og kjøre så mye samtidig som det er mulig! Overføre filer på kryss og tvers. Alt jeg oppnår er å bekrefte hardware speed på diverse disker, som jeg allerede visste om.
Datamaskinene kneler... men ikke ruteren!
Ettersigende kan den håndtere 300 tusen samtidige nettverksoppgaver før den må slå av speed på ett par av dem.

Jeg er helt sjokkert!!! 100 megabit trådløst nettverk!!! :cool:
Kablet kobling går så fort som hardwaren koblet i alle ender greier. 900Megabit tak på den etter hva jeg skjønner. Det tror jeg på!

Noen raskere

Denne routeren anbefales! Veldig lettoppsettelig og dønn stabil!


Ingen behov for repeater eller noe sånt med denne! Helt fantastisk!

Et lite tips for de som skal sette opp routere, og har da modem fra før fra ISP.
Alt man gjør er bare å si at en egen router skal ha adressen:
192.168.2.1 (maske 255.255.255.0) (gir 250 + ip'er internt til eget bruk, burde holde lenge...)
Så danner den ett eget nett med egne adresseringer uten å forstyrre ISP'ens modem.
Eller man kan f.eks velge:
1.0.0.1 (maske 255.0.0.0) som gir enormt mange flere ip'er tilgjengelig internt (om du trenger... tusener på tusener)

Altså. Endre routers standard som er 192.168.1.1 til 192.168.2.1 så vil routeren aldri gå i konflikt med annen hardware.
Altså, du må nå skrive 192.168.2.1 i nettleseren for å få kontakt med den... ;)

Og på hardware.no leste jeg dette nå nylig: http://www.hardware.no/artikler/asus-rutere-rammet-av-sikkerhetsbrudd/135552

Nå.. RT-65U er ikke affektert av dette. Men asus har klar en oppdatering for dennen og "just in case" - min router er seff oppgradert.

Pris på denne xxx-65U utgaven av Asus sine nye hårreisende bra routere er ca 700 - 800kr.
Dobble usb3 porter, AI cloud (med mobilapp) og som sagt styggrask så det holder!

Update: 20.07.

Tester nå mot et Intel® Centrino® Ultimate-N 6300 trådløstkort i Laptopen min, (har fjernet Atheros kortet... )
2.4Ghz båndet varierer mellom 243 og 270 megabit. 5Ghz båndet "stanger" i 300 Megabit p.g.a ikke helt superb kompatibilitet i hardware i laptop. (bare to antenneplasser) Trådløse hastigheter...

Jeg får over 130 Megabit på "kjeller" avstand. dvs teoretisk maksimum ifølge flere tester av Asus'en ellers, som router.
Ikke ekstremt raske tall altså, men voldsom rekkevidde på avstand!


mvh
 
Sist redigert:

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
Asus RT-N66U (450 mbit/s) og en råfeit toppspekket Sony Vaio med et virkelig godt trådløstkort fikk 180 mbit/s reell TCP throughput med iperf på 5gbz båndet hos meg (begge i samme rom) mot Linux-firewallen min på kabelsiden av aksesspunktet. Jeg bruker kun aksesspunktet som aksesspunkt, mens router-delen er deaktivert.

Det er det råeste jeg har sett av trådløsytelse med ca 70 mbit/s margin. Det skyldes utelukkende at de fleste standardlaptoper kun har 300 mbit/s N-standard kort, men jeg specet med vilje opp Vaioen med et kort som støttet 3 150mbit/s strømmer bare for å pushe n-routere som støtter mer enn 300 mbit/s.
 
Sist redigert:

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Asus RT-N66U er bedre enn 65 utgaven ingen tvil om det. Men den koster 2x summen da.
Asus RT-N65U har oppnådd en rekkevidde på ca 75 meter med 70 Megabit speed leser jeg på nettet.

Jeg valgte 65 modellen p.g.a den helt inferalske rekkevidden (+ 2x usb 3.0 porter) + da intel Centrino 6300 Extreme korten i laptop (ASUS X53). Intel Centrino kortet er også kjent for å ha en helt fantastisk evne til å koble seg til trådløst nett langt unna.

Skal test en dag hvor langt unna jeg kan være. Men jeg tipper på over ett par hundre meter meter jeg altså.

Det som er med trådløse nett er at det er mange parametre å tweake.
Det å velge rett router, kort og annet er ganske viktig. Ikke alle kort og routere ønsker å jobbe tett sammen.

Jeg tror jeg brukte en 3-4 timer før jeg fikk til over 300Megabit på 5Ghz og 270 Megabit på 2.4ghz.

Nå har jeg utelukkende SSD i mine direkte lagringsenheter da Dvs, utelukkende SSD i datamaskinene (500 MB/sec speed ca.). HDD i serverne.

Jeg føler ikke behovet for et AC nettverk altså... komplett oppsett AC nettverk vil vel gå løs på over 5 lapper for mitt oppsett. Synes det er vel råflott.

Men uansett.
Det er Asus som har mest speed over rekkeviddefaktoren nå om dagen! Det er det!!! Absolutt konge på haugen!

For tiden så har jeg følgende hardware:

Trådløst Asus + Intel
Kablet nettverk HP Procurve enheter, stabile som bare det, har aldri måtte restarte noe som helst.
Nettverk over sikringsskap = ZYXEL (200MB/sec speed) Sånn nettverk over strømnett (nyere utgaver oppnår 500MB/sec - Gidder ikke oppgradere der altså..)
Med dette mener jeg at enhver stikkontakt i kåken, har live internettlinje. Er så kjekt! Kan hente ut nettverk av veggstikk rett ved dac ved annlegg.
Jeg har ikke opplevd støyproblemer heller.

Mvh
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.996
Antall liker
2.949
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Handlet igår en slik Asus RT N65U etter anbefalinger i tråden her.
Veldig fornøyd med kjøpet.
Trådløs filoverføring har 3-4 doblet hastigheten fra standard Nextgentel switch. Har rask overføring nå, 17500 kb/s på 5 Ghz, mot tidligere 3-4000 kb/s.
Routeren og musikken lever nå i sitt eget nett uten andre forstyrrelser.

@Imperial. Noen gode tips om hastighetsforbedrende tiltak hadde vært topp.

/Per Olav
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Handlet igår en slik Asus RT N65U etter anbefalinger i tråden her.
Veldig fornøyd med kjøpet.
Trådløs filoverføring har 3-4 doblet hastigheten fra standard Nextgentel switch. Har rask overføring nå, 17500 kb/s på 5 Ghz, mot tidligere 3-4000 kb/s.
Routeren og musikken lever nå i sitt eget nett uten andre forstyrrelser.

@Imperial. Noen gode tips om hastighetsforbedrende tiltak hadde vært topp.

/Per Olav
Ja.
Her har vi min favoritt networking guru Cnets Dong Ngo som viser dette på en Asus faktisk.. samme software som nevnte router.
Home networking explained, Part 2: Optimizing your Wi-Fi network | Crave - CNET

Når denne grunnleggende tweakinga her er gjordt kan du jo rapportere om du fikk litt bedre speed.
Det neste steget er å optimere båndbredder og kanalvalg.
Til det trenger man en android smart telefon / eller en bærbar pc, eller noe annet med trådløst mottak.

Men her er en artikkel om det: http://www.howtogeek.com/howto/2113...ter-channel-to-optimize-your-wireless-signal/

Ja, dette skulle vel egentlig få ut 90 - 95 % av potensialet i systemet, så egentlig er dette nok.



mvh
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.996
Antall liker
2.949
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Handlet igår en slik Asus RT N65U etter anbefalinger i tråden her.
Veldig fornøyd med kjøpet.
Trådløs filoverføring har 3-4 doblet hastigheten fra standard Nextgentel switch. Har rask overføring nå, 17500 kb/s på 5 Ghz, mot tidligere 3-4000 kb/s.
Routeren og musikken lever nå i sitt eget nett uten andre forstyrrelser.

@Imperial. Noen gode tips om hastighetsforbedrende tiltak hadde vært topp.

/Per Olav
Ja.
Her har vi min favoritt networking guru Cnets Dong Ngo som viser dette på en Asus faktisk.. samme software som nevnte router.
Home networking explained, Part 2: Optimizing your Wi-Fi network | Crave - CNET

Når denne grunnleggende tweakinga her er gjordt kan du jo rapportere om du fikk litt bedre speed.
Det neste steget er å optimere båndbredder og kanalvalg.
Til det trenger man en android smart telefon / eller en bærbar pc, eller noe annet med trådløst mottak.

Men her er en artikkel om det: Change Your Wi-Fi Router Channel to Optimize Your Wireless Signal

Ja, dette skulle vel egentlig få ut 90 - 95 % av potensialet i systemet, så egentlig er dette nok.



mvh
Har testet litt av hvert og plassering av router er nok det som teller aller mest, slik jeg har skjønt det.
Maxer på ca 126MB, synes allikevel det er litt lite med en avstand på 3,5 mtr. Står noen blomsterkvaster som hindrer direkte linje, men de tør jeg ikke gjøre noe med. Skal se på alternative plasseringer av routeren ettehvert.
Tipsene i linkene brakte meg ikke noe nærmere, hadde vel gjort det riktig fra starten av, men takk for tipsene.
Nå er det selvfølgelig en mulighet at kabel fra router til nettverksdisk (WD Live Book Duo), kan byttes, men den burde vel være rask nok. Nettverksdiskene er jo også av det rimeligere slaget, så jeg kan kasnkje ikke forvente all verden av skrivehastighet her.
Får si meg fornøyd enn så lenge.
Routeren var uansett en enorm oppgradering i forhold til hva jeg har brukt frem til nå.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
Jeg ser det slurves med hastighetsangivelser her.

Når Imperial snakker om f.eks 300 Mbit/s så er dette hastighetsindikatoren for trådløsnettverket i Windows. Denne er helt verdiløs. Man må sammenligne reell throughput med faktiske datastrømmer for å få en god indikasjon på om man har god trådløsytelse. I beste fall kan man håpe på litt over 40% av faktisk angitt totalkapasitet på trådløst med optimal dekning, ingen andre klienter på, trafikk i kun én retning og tilsvarende raskt trådløstkort i PC. Jeg kan anbefale programmet iperf, men det finnes også flere andre løsninger, f.eks kopiere filer. Man må ha en klient på trådløst og en på det kablede nettverket.

Eksempler på ca forventede maksimalverdier for reell enveis throughput i ideelle nett (40% av max med like raskt trådløstkort):
54 Mbit/s (a/g): ~22 Mbit/s reell throughput (2,75 MB/s)
300 Mbit/s (n med 2 spatial streams): ~120 Mbit/s reell throughput (15 MB/s)
450 Mbit/s (n med 3 spatial streams): ~180 Mbit/s reell throughput (22,5 MB/s)

Gigabit-nett til sammenligning (standard MTU på 1500 bytes):
1000 Mbit/s: ~944 mbit/s reell throughput (118MB/s) i BEGGE retninger samtidig (kablet ethernet er i motsetning til trådløse nett full duplex, dvs at man kan sende og motta samtidig)

Trådløst er med andre ord svært langt unna å være en fullgod erstatdning for et kablet gigabit-nett til vanlig bruk. Spesielt med tanke på at svært få har maskiner og enheter som takler noe høyere enn 300 Mbit/s i dag.

I tillegg slurves det med MB og Mbit/s i denne tråden. Hastighetsangivelsen på filoverføringer i Windows er f.eks vanligvis oppgitt i KB eller MB (Mega Byte) per sekund. I praksis må man da regne om denne verdien ved å gange med 8 for å få hastigheten i Mbit/s som man typisk benytter når man snakker om nettverkshastigheter.
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.996
Antall liker
2.949
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Takk for grei gjennomgang Marsboer.
Jeg bruker et lite gratisprg for måling av lese og skrive-hastigheten: "LAN Speedtest".
Skrivehastigheten ligger vanligvis på 105-118mb i 300mb nett.
Da er jeg på den hastigheten nettet tåler :cool:
 
T

tce-teams

Gjest
Vi fikk med telenors sitt multimodem , når vi bestilte adsl i påvente av fiber. Og det er ganske så bra som trådløs modem.

telenor multimodem.jpg
 

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Innlegg
412
Antall liker
250
Torget vurderinger
14
Jeg har hatt flere trådløse routere fra både kjente og ukjente merker, og den absolutt mest stabile og anvendelige har vært Apple AirPort Extreme. Anbefales fra min side.
 
N

nb

Gjest
Jeg fikk akkurat nå 150 Mbit/s fra en MBA anno 2011 via min Asus N66U med Tomato firmware, ellers utweaket.
Målt med iperf.

Sitter type 4 meter unna det trådløse aksesspunktet i samme rom.

En etasje under (like under aksesspunktet fikk jeg ca 100 MBit/s
I hagen utenfor ca ti meter unna aksesspunktet fikk jeg 20
Rundt hjørnet på huset intet signal
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.246
Antall liker
2.423
Torget vurderinger
13
Har Asus sin toppmodell og er fornøyd sålangt, vurderer å kjøpe meg en MBA som støtter ac-protokollen eller jeg venter til Pro modellen blir oppgradert.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Jeg ser det slurves med hastighetsangivelser her.

Når Imperial snakker om f.eks 300 Mbit/s så er dette hastighetsindikatoren for trådløsnettverket i Windows. Denne er helt verdiløs. Man må sammenligne reell throughput med faktiske datastrømmer for å få en god indikasjon på om man har god trådløsytelse. I beste fall kan man håpe på litt over 40% av faktisk angitt totalkapasitet på trådløst med optimal dekning, ingen andre klienter på, trafikk i kun én retning og tilsvarende raskt trådløstkort i PC. Jeg kan anbefale programmet iperf, men det finnes også flere andre løsninger, f.eks kopiere filer. Man må ha en klient på trådløst og en på det kablede nettverket.

Eksempler på ca forventede maksimalverdier for reell enveis throughput i ideelle nett (40% av max med like raskt trådløstkort):
54 Mbit/s (a/g): ~22 Mbit/s reell throughput (2,75 MB/s)
300 Mbit/s (n med 2 spatial streams): ~120 Mbit/s reell throughput (15 MB/s)
450 Mbit/s (n med 3 spatial streams): ~180 Mbit/s reell throughput (22,5 MB/s)

Gigabit-nett til sammenligning (standard MTU på 1500 bytes):
1000 Mbit/s: ~944 mbit/s reell throughput (118MB/s) i BEGGE retninger samtidig (kablet ethernet er i motsetning til trådløse nett full duplex, dvs at man kan sende og motta samtidig)

Trådløst er med andre ord svært langt unna å være en fullgod erstatdning for et kablet gigabit-nett til vanlig bruk. Spesielt med tanke på at svært få har maskiner og enheter som takler noe høyere enn 300 Mbit/s i dag.

I tillegg slurves det med MB og Mbit/s i denne tråden. Hastighetsangivelsen på filoverføringer i Windows er f.eks vanligvis oppgitt i KB eller MB (Mega Byte) per sekund. I praksis må man da regne om denne verdien ved å gange med 8 for å få hastigheten i Mbit/s som man typisk benytter når man snakker om nettverkshastigheter.
Yes... Sant sant.
Jeg setter i en tidlig post 100Mbit = 12 MB/sec, men jeg kunne godt ha elaborert litt mer hastighetsvis underveis, sant sant.

God gjennomgang Marsboer.

Mbit/8 = MB ...per sekund




mvh
 
C

Cyber

Gjest
Etter voldsomt tordenvær luktet RT-N56U rimelig svidd til morgenen og viste ingen tegn til å ville stå opp, derfor ble en RT-N65U bestilt i dag. Håper den har bittelitt kraftigere rekkevidde. Var rett og slett ikke klar over at nettverkskablene måtte koples fra, men man lærer så lenge man lever... eller noe sånn.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Netgear var veldig populære med WNDR serisen sin for noen år siden. Nå har Asus dratt ifra absolutt alle konkurenter.
På en måte så skjønner jeg man leter etter bremseklosser og brukte hubba bubba papir.
Slike artikler og søksmål må nesten sees på som aktiv markedsføring nå om dagen. A'la Sasmung mot Apple krigen som garantert aldri vil ta slutt den heller.



mvh
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.727
Antall liker
5.204
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Trenger litt tips her, og tenkte at jeg sniker meg inn i denne tråden istedenfor å opprette en ny.

Jeg trenger ny trådløsrouter, og har da kikket på asus sine. Det nevnes RT-N65U i tråden her, men på mpx finner jeg kun N56U eller N66U. Hva skal man velge?

Jeg trenger vel egentlig ikke selve router funksjonen (tror jeg), men ønsker høy hastighet og ikke minst stabilitet. Rekkevidde er også veldig viktig da utstyret står litt dumt til.

Oppsettet er tenkt som følger:

Modem (fra satelittbredbånd) - asus router - switch (en 16porters gb switch fra netgear) - pc-er, server ++

Er dette den beste måten å gjører det på?

Har godt utbygd kablet nett i huset, men er kjekt å kunne overføre fra laptop i sofaen større filer etc.
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.332
Antall liker
3.126
Torget vurderinger
4
Jeg prøver meg også her så slipper vi flere parallelle router tråder. Jeg trenger en stabil og god gigabit router med 4 lan porter, trenger ikke wifi men man får vel ikke uten til privatbruk i dag?
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Om man velger ASUS RT-AC66U 11AC AC1750 Router eller ASUS RT-N66U Dark Knight 11n N900 Router så trår man ikke feil. Sistnevnte er på salg hos Komplett.no. den første er mere fremtidsrettet og bør vurderes hvis utstyret som skal benyttes mot den skal oppgraderes i nærmeste fremtid.
 

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
2.763
Antall liker
496
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg prøver meg også her så slipper vi flere parallelle router tråder. Jeg trenger en stabil og god gigabit router med 4 lan porter, trenger ikke wifi men man får vel ikke uten til privatbruk i dag?
Noe slikt? Netgate FW-7541. Jeg vurderer en sånn. Ikke fordi Alix boksen jeg har ikke klarer fiberlinja men jeg har lyst på noe nytt :)
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.332
Antall liker
3.126
Torget vurderinger
4
Skulle ha skrevet at den bør være rimelig og, ellers så virker den litt overkill for et lite hjemmenettverk.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.702
Sted
Phobos
Det er verdt å legge merke til at en Atom-prosessor ikke egner seg for kjøring av OpenVPN over raske fiberlinjer for de av dere som benytter dere av VPN-tilbydere for anonymisering og ønsker å styre tilgangen til denne via gatewayen (noe som anbefales på det sterkeste på grunn av den økte kontrollen og merverdien av VPN-forbindelsen). Skal man drive slike forbindelser på f.eks 100 mbit/s er det fullverdige CPUer som gjelder.

Selv de beste ordinære hjemmeroutere (Asus og tilsvarende) er imidlertid enda mer uegnet så det er uansett et stort løft å gå over til Atom.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Jeg prøver meg også her så slipper vi flere parallelle router tråder. Jeg trenger en stabil og god gigabit router med 4 lan porter, trenger ikke wifi men man får vel ikke uten til privatbruk i dag?
Har du et modem fra nettoperatør? Altså, som mekker internett for deg, eller vil du bruke routeren til dette?

Vanlig er jo at man har:

_______________________________| Switch <---> Home network "wired" n-connections
|MODEM| <---> |"wireless "ROUTER| .'.'.'.'.'. <---> Computer wired
_______________________________| ¨'¨'¨'¨ <---> // Computer wireless + pads + smart phones ++

Forøvrig er det ikke noe i veien for å kjøpe en trådløs router med 4 port switch innebygd, og så bare slå av de trådløse senderne i menyen... Det går fint med de aller fleste routere.

mvh
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.332
Antall liker
3.126
Torget vurderinger
4
Har "hjemmesentral" u/router fra Lyse.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Ja. Å sette opp en da trådløs router med 4 porter og så bare slå av trådløs funksjonaliteten er det enkleste.
Routeren settes opp som dhcp server på LAN delen. Da blir den "routeren" i nettverket. Lyseboksen bare kobler til internett...
http://www.altibox.no/c/document_li...bb8-3fad-4f1a-896a-8c2669416366&groupId=10327 (oppsett veiliedning fra Lyse på Hjemmesentral)

Så det som står om Lan og DHCP gjør du da på den nye routeren, istedet for på hjemmesentralen.
Noen tall må endres litt men det kan man jo ta når den delen skal gjøres. Oppsetthjelp fixer vi tenker jeg her i tråden.

Siden trådløsdelen bare skal slåes av så kan man nesten kjøpe hva som helst altså, bare gjerne med Gigabit porter bakpå da. Altså med "10/100/1000" nettverksporter bakpå.

Hvis du IKKE vil ha trådløse greier overhodet så kan du se på ...

Wired VPN gigabit switch (som må ha minimum dhcp evner og WAN port + da LAN porter for at den skal være aktuell)
Cisco lager ett par bra der. + at disse har ofte veldig bra brannmur funksjonalitet.
mvh
 
Sist redigert:

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.332
Antall liker
3.126
Torget vurderinger
4
Ja det er det jeg har gjordt nå. Ønsker tips på en rimelig og stabil gb router da min dlink dir-655 har vært ustabil siden jeg fikk den. Kommer til å slå av wifi da Airport extreme brukes til dette. (har bare 3 lanporter og står i en annen etasje)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Da ville jeg kanskje sett på CISCO RV180 som er en 4 ports VPN (router) VPN Firewall (man behøver ike ha VPN delen påslått....) Den kan stå rett etter modemet ditt.
Skulle være ekstremt stabil i drift.
CISCO RV180 VPN Firewall / MULTICOM


http://www.smallnetbuilder.com/security/security-reviews/31746-cisco-rv180-vpn-router-reviewed

Oppsettet skal være enkelt nok, da den har wizard.

Men, jeg anbefaler selvsagt, siden du har flere bokser allerede i drift å oppsøke forum hvor den er omtalt, gjerne cisco sitt forum og lese litt, om den har særegenheter du kanskje må tenke på. Å oppdatere til nyeste Firmware før man setter noe som helst antar jeg er en kjent "given" som man ikke må glemme med noe nettverksprodukt.

Akkurat denne har jeg ikke testet selv. Hence..

Setup... http://www.cisco.com/en/US/docs/routers/csbr/rv180w/administration/guide/rv180w_admin.pdf

DHCP... http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc756865(v=ws.10).aspx


Joda, du skjønner sikkert minutten at jeg elaborer for da også andre som kanskje ikke er å bevandret... :cool:
Og kanskje leser her siden og lærer litt! Tenker du klarer biffen fint selv, egentlig.

mvh
 
Sist redigert:
Topp Bunn