Høyttalere Trenger råd til nye høyttalere

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Da jeg leker med tanken på å kjøpe meg nye høyttalere, trenger jeg litt råd. Jeg har dog satt et par krav; det skal være gulvstående og med aktiv bass. Jeg har tenkt tanken på Martin Logan Vantage, men da jeg skal over til rørforsterker må evt. nye høyttalere være lettdrevne og ikke med for mye svingninger. Budsjettet er på kr 20-25.000-, Å kjøpe brukt går fint. Noen forslag?

Mvh
 

Imagine

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2014
Innlegg
3.656
Antall liker
859
Sted
osøyro
Klipsch ksp 400 er en kanditat di har 15 tommer aktiv bass element på sidene :)

Edit det ligger et par svarte klipsch ksp 400 på finn , det manger noen grill på frontene men ellers topp stand , prisen forlanger han 7000 kr kanskje du kan prute litt , da har du mye penger over til en fett integrert , forforsterker , effektforsterker og dac , eller integret med dac etc etc

Imagine
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Nå er jeg på jakt etter høyttalere med noe mer nyansert lyd. Men takk for svar. Setter pris på det :)
 

NasseNoff

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
272
Antall liker
58
Nå er jeg på jakt etter høyttalere med noe mer nyansert lyd. Men takk for svar. Setter pris på det :)

Hvorfor på død og liv gulvstående?

Havnet selv med en vellykket kombo som er svært nyansert - riktignok i mine ører.... Scansonic MB-1 og Rythmik F12 aktiv sub. Forhørte meg ang Scansonic MB gulvmodellene - og de er ikke like bra....bedre å fylle på med en aktiv bass.
 

raptor

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Innlegg
48
Antall liker
28
Sted
O' Vestland vestland...
Nå er jeg på jakt etter høyttalere med noe mer nyansert lyd. Men takk for svar. Setter pris på det :)

Hvorfor på død og liv gulvstående?

Havnet selv med en vellykket kombo som er svært nyansert - riktignok i mine ører.... Scansonic MB-1 og Rythmik F12 aktiv sub. Forhørte meg ang Scansonic MB gulvmodellene - og de er ikke like bra....bedre å fylle på med en aktiv bass.

Enig. Jeg kjører B&W PM1 sammen med B&W PV1D (sub), og er veldig fornøyd.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.964
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Støtter dette forslaget,meget bra høyttaler eller andre fra samme fabrikat :)

mvh
Ja, disse har jeg tro på i et ellers tvilsomt hifimarked for min del.
Var på nippet til å bestille Mythos før jeg snudde i siste liten.
Mythos går mye dypere i bass enn de jeg valgte, men tviler på at de matcher dynamikk/transparent og mellomtonen til Opalene.
Forøvrig samme pris for Mythos og Opal for 2 år siden.
I dag må du gi 27K for Opaler, men det er fortsatt rasende billig mener jeg.
B
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg ønsker helst gulvstående for å slippe unna subwoofer. Definitive T. er jo definitivt et godt valg. Finnes overraskende få valg når det kommer til høyttalere med aktiv bass...
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
154
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Kör på Martin logan ethos.de är jävligt bra! Jag saknar mina gamla... De funkar som bara den på rör.
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Kör på Martin logan ethos.de är jävligt bra! Jag saknar mina gamla... De funkar som bara den på rör.

Jeg låner for tiden en LM 218 av en kompis, og har tanker om å få tak på en slik ( evt. LM216 ). Er redd for at Ethos blir for tungdrevet med sin belastning på 4 ohm som svinger ned til 0,8 ohm.
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Du skriv at du har lyst på Vantage, men er redd for at rørforsterkaren ikkje er kraftig nok. Det burde vere eit ganske lite problem å finne ein brukbar rørforsterkar til desse fine høgtalarane.
Er det ikke slik å forstå at rørforsterkere ikke liker for store svingninger?
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
154
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Han som jag köpte ethos av använde audiospace rör.
Funkade som bara den det...
Men kom på att ethos spräcker budgeten lite.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvorfor ikke høyttalere uten aktiv bass, bare at de er lett dreven?
Da har du mye mer å velge i.
 

knuvimat

Medlem
Ble medlem
08.01.2009
Innlegg
7
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Du skriv at du har lyst på Vantage, men er redd for at rørforsterkaren ikkje er kraftig nok. Det burde vere eit ganske lite problem å finne ein brukbar rørforsterkar til desse fine høgtalarane.
Hei
Rør og Vantage er en bra kombinasjon. Har selv erfaring med disse.
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Du skriv at du har lyst på Vantage, men er redd for at rørforsterkaren ikkje er kraftig nok. Det burde vere eit ganske lite problem å finne ein brukbar rørforsterkar til desse fine høgtalarane.
Hei
Rør og Vantage er en bra kombinasjon. Har selv erfaring med disse.
Rør og Martin Logan er, uten tvil, det som frister mest. Så jeg tror nok at det er denne komboen som havner i hus.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det kjem vel litt an på forsterkaren, men eg har sjølv køyrt elektrostat + rør i mange år heilt problemfritt. Og gamle Quad ELS 57 var jau para som sett med Quad sine monoblokker med KT 66-utgangsrør. Har også høyrt ML med rør fleire gongar. Men prøv helst kombinasjonane før du betalar, det sikrar deg for framtida.
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Jeg låner for tiden en LM 218, en forsterker jeg liker godt. Det kan godt være at jeg selv ender opp med en slik - evt LM 216. I begge tilfeller ender jeg opp med 22w og en brukbar strømforsyning. Muligens det holder til Martin Logan?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.116
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
I et vanskelig lytterom så bør du separere de dypeste tonene fra ht. Min erfaring er at bass og dypbass aldri spiller best fra samme plass.

Med mulighet for å kunne plassere elementer slik at de får best mulig integrering i rommet hver for seg. Gir nok den beste lyden.

Mitt tips i vertfall.
 
Topp Bunn