trengte hjelp til å sette opp platespiller

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34
Det er mulig at jeg er dum som et brød, men jeg sliter litt med å stille inn arm og pu på min nye platespiller. Er det noen som har peiling, som ikke bor for langt unna som kunne gitt meg en hjelpende hånd. Platespilleren ser slik ut.

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
trenger hjelp til å sette opp platespiller

Sånn har jeg også, klin lik!  ;D

Sliter litt selv for øyeblikket, se 'Houston'. Vibrasjoner er mitt problem. Ellers har jeg rimelig grad av kontroll.

Var det ikke sånn at du bor på Hurum? Jeg bor så vidt jeg vet et steinkast fra der PlanetSnapa holder til. Hvis du er i nærheten en gang kan du jo ta med deg armrøret og invitere Snapa på en kopp kaffe hos meg. Armrør og pickup kan du stille inn på en Scoutmaster og flytte rett over på en annen uten særlige problemer.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34

Problemet mitt er at selv om jeg bruker vekt på pu'en, så virker det å være for tungt, siden hele puen ligger nede på plata, ikke bare nåla.

Har du også Scoutmaster / JMW-9 Signature /Benz Ruby3 ?

Z

Zomby_Woof

Gjest

Jeg har Ortofon Kontrapunkt h, ellers lik.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34

Jeg hadde bare hørt SuperScoutmasteren før, og den falt i smak, gitt. Synes SSM er litt for dyr for meg, men digger periferi-ringen og hadde lyst på en vinylrigg jeg kan ha i årevis. Dermed ble det ett hakk ned på stigen. Så får jeg heller bytte det rundt med jevne mellomrom.

Z

Zomby_Woof

Gjest

Helt åpenbart en spiller med baller (der er vi på 'an igjen ;)).

Bare jeg får gjort noe med vibrasjonene, så er jeg sikker på at dette blir saker. Periferiringen er egentlig grei nok å ha med å gjøre. Jeg har av gammel vane en tendens til å stå med ei plate i hånda og tenke: 'Faen, den må jo av først'. Da er det bare å legge vinylen tilbake i innercoveret og starte fra toppen. Men, man lærer...

Z

Zomby_Woof

Gjest

Men dette med nåletrykket: Sliter du med å få 'dumphuska' til Shure til å gi resultater du kan stole på? Den kan være litt trøblete på grunn av at den er magnetisk. Du må sette nåla helt ytterst på kanten av 'vippa' for å få magnetfeltet til pickupen bort fra de magnetiske delene av vekta, men selvsagt i riktig spor (håper du skjønner hva jeg mener). Dessuten har tallerkenen en fordypning i midten. Hvis du setter enden inntil spindelen vil den ikke komme i vater, og da vil den vise feil. Man bør dessuten måle nåletrykket i riktig høyde, dvs. sette vekta ved siden av tallerkenen slik at den kommer i den høyden som tallerkenen pluss LP'en har. Kålete og ugreit...

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34

gode tips, jeg skal prøve nå

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34

Hallelujah. Det var gynga som ikke stod i vater som var feil. Så fort jeg ordnet det, så ble det glimrende. Takk for hjelpa.

Steely Dan "Aja" er første plate ut. Snadder.

Med vegghylle sliter jeg ikke med vibrasjoner heller.

Roy

Z

Zomby_Woof

Gjest
Høres bra ut.

Jeg fant et sett hylleknekter av støpt aluminium hos Thauglands på Storo forleden, det er ikke umulig at min også havner på veggen etterhvert. Vi får se...

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34
hva slags kabler bruker du fra spilleren til riaa? Selv bruker jeg Cardas Golden Reference.

Eneste problemet jeg har nå, er at jeg tror jeg har lyst på ny riaa ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg fikk med et sett Wireworld av Tor da jeg kjøpte spilleren. Jeg tror det er Equinox, eller noe sånt. Jeg fant fort ut at det var mye å hente på å forbinde jordskruen på spilleren med chassiet på RIAA'en. Det dempet sikkert brummingen med 20-30 dB.

Kjøpte du Rudi sine Cardas? Var det ikke han som hadde et sett av disse for salg?

Kabler og RIAA har jeg ikke ofret mange tanker foreløpig. Her er det å teste og velge pickup som er trinn to, etter vibrasjonskontroll.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.401
Torget vurderinger
34
Zomby_Woof skrev:
Jeg fikk med et sett Wireworld av Tor da jeg kjøpte spilleren. Jeg tror det er Equinox, eller noe sånt. Jeg fant fort ut at det var mye å hente på å forbinde jordskruen på spilleren med chassiet på RIAA'en. Det dempet sikkert brummingen med 20-30 dB.

Kjøpte du Rudi sine Cardas? Var det ikke han som hadde et sett av disse for salg?

Kabler og RIAA har jeg ikke ofret mange tanker foreløpig. Her er det å teste og velge pickup som er trinn to, etter vibrasjonskontroll.
Jeg har ikke noe brum i det hele tatt, til tross for at jeg ikke har koblet til jord. Siden det er jordfeil på rekka der jeg bor, så er det ofte bare ulempe å koble til jord.

Tror ikke det var Rudi sine Cardas jeg brukte.

Jeg får holde øynene åpne med bruktbørsen i tilfelle det skulle dukke opp noe spennende.

Roy

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har nesten ikke noe brum jeg heller, nå. Den var forresten stillere enn Regaen før jeg koblet til jordkabel også. Nå er brummingen nesten nede på samme nivå som 'hvitstøyen fra' fra RIAA'en. Jeg må legge øret inntil høyttalerne for å høre den ved vanlig lyttenivå.

Topp Bunn