Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med Trinnov Altitude16 (eventuelt 32) ?

    Jeg vurderer seriøst å gå for Altitude16. Kom gjerne med innspill og synspunkter; eventuelt alternativer. For meg er det kritisk med HDMI 2.0b; dolby vision, hdr,, atmos, dts:x og 16 eller flere kanaler. Sitter nå med en Marantz AV8802a som er veldig bra - men Audyssey kalibreringen har sine feil og mangler (selv med Audyssey pro) - det er vel også rom for forbedringer på både DAC-delen og pre-amp-delen også.

    https://duet.no/produkt/trinnov-altitude16/
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nei ikke direkte altitude modellene, men jeg bruker trinnov sin DSP gjennom ADAteq.
    Dette er et produkt med trinnov lisens og er egentlig kun korrreksjonsdelen. Kjører en Classé delta som prosessor/volumkontroll:)
    Jeg kommer nok ikke til å gå vekk fra trinnov, før det kommer noe bedre hvertfall.

    Bor du i Oslo?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Bor i Asker (det er ikke så veldig langt unna Oslo).

    Edit:
    Jeg har også en Classé delta (CA-5300). Samt Bryston 4BSST2. Har planer om å bygge ut med 4 eller 6 høyttalere for atmos, 8 kanals forsterker fra Trinnov er også for dette en sterk kandidat.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har B&W 803 D2, 804D2, HTM2 D2, 805D2, SCMS (surround back), SCM1 (bonus-høyttalere) og 2*B&W DB1 sub'er.

    Planen er å kjøre 805 D2 som front wide; og bygge ut med 4 (muligens 5) høyttalere i taket i første omgang, alternativt droppe front-wide og gå for 6 eller 7 i taket.

    8 kanals balansert Trinnov Amplitude 8M er også en het kandidat for utvidelsen; alternativt Trinnov Amplitude 8
    https://duet.no/produkt/trinnov-amplitude8m/

    Edit:
    Etter å ha hørt på en 2 kanals Trinnov som var skikkelig kalibrert så var jeg solgt. Har også hørt litt på Altitude32 (med 32 kanaler), men det var i det store utland - og selv om det var imponerende så tror jeg ikke systemet var satt opp skikkelig. Fikk også en kort demo av Altitude32 på duet for et års tid siden.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Forresten sitter jeg å vurderer det samme som deg.
    Mest for å få noen flere en de 8 kanalene jeg har i dag, men også for å få ryddet i racket og være klar for fremtiden.
    Men satan det koster:mad:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Prisen er i overkant; men Altitude16 er kommet ned på et vilt prisnivå; ikke som Altitude32; sinsykt vilt prisnivå ;)
    Jeg har snuset på Altitude32 en stund også for et par år siden, men mangelen av HDMI 2.0 medførte at det ikke var aktuelt. Så lenge jeg får UHD i 60 bilder/sek; og dolby vision så er jeg fornøyd for en stund. Jeg er også nysgjerrig på om HDMI-kortet kan oppgraderes (noe jeg tror; siden altitude16 og 32 nå leveres med identiske HDMI-kort). Så jeg har sendt over en haug med spørsmål som jeg venter svar på.

    Fikk faktisk ikke med meg lanseringen av Altitude16, ramlet over den på nett ved et uhell.... tenkte; jøss! denne har jeg ikke sett før ;)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Så ikke svarene før siste posten min.
    Jeg er egentlig stereomann, men etter at jeg fikk NAS og HImedia i hus har det blitt mye mer film.

    Bruker også B&W i front.
    Klipsch surr
    Og subber fra Paradigm
    Vurderer flere løsninger på surr.ht siden for å få det optimalt, men er avventende.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Prisen er i overkant; men Altitude16 er kommet ned på et vilt prisnivå; ikke som Altitude32; sinsykt vilt prisnivå ;)
    Jeg har snuset på Altitude32 en stund også for et par år siden, men mangelen av HDMI 2.0 medførte at det ikke var aktuelt. Så lenge jeg får UHD i 60 bilder/sek; og dolby vision så er jeg fornøyd for en stund. Jeg er også nysgjerrig på om HDMI-kortet kan oppgraderes (noe jeg tror; siden altitude16 og 32 nå leveres med identiske HDMI-kort). Så jeg har sendt over en haug med spørsmål som jeg venter svar på.

    Fikk faktisk ikke med meg lanseringen av Altitude16, ramlet over den på nett ved et uhell.... tenkte; jøss! denne har jeg ikke sett før ;)
    He he!
    Hell i uhell mao.
    Har ikke lest meg opp på kortene og den type attributter.

    Hva sier de om det på det da? Hyggelige folk der btw.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    jeg er skummelt nære ved å slå til på Altitude16, får se om fornuften seirer denne gang også....

    Altitude16 ble levert fra starten med HDMI 2.0b kort (7 innganger; 2 utganger; en HDMI 2.0 og en 1.4a utgang). Altitude32 blir også nå levert med HDMI 2.0 kortet - med mulighet for å oppgradere for de som kjøpte før HDMI 2.0 kortet ble tilgjengelig.

    Har merket meg at på andre surround processorer må man oppgradere firmware for å få sendt gjennom dolby vision signaler. Finner absolutt ingen info om dette relatert trinnov; så jeg har sendt over en haug med spørsmål til dem og avventer responsen der før jeg bestemmer meg.
    Jeg er også nygjerrig på HDMI ARC, samt HDMI dynamic lip-sync (bilde og lyd ut av sync er noe jeg ikke klarer leve med, og jeg vil ikke tilbake til å fikle med audio-delay innstillinger for å få lyd og bilde i sync... det har jeg gjort nok av for en del år siden).
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Bare å kline til.
    Tror ikke du får bedre for penge og DSP er state of the art, den alene er verdt pengene ( nesten ).
    Jeg har ingen problemer med sync selv om jeg har todelt løsning og alt i surround prosessor er satt til off.

    Prosessor er faktisk bare for volumjustering og kildevalg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.205
    Sted
    Langesund
    Tror jeg hørte trinnov i Oslo et sted for en stund siden. Etter det jeg husker virka det ganske så bra;) Tøft at noen flesker til med litt ordentlig high end
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.599
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Skulle forundre meg mye om verdens mest avanserte prosessor ikke har en løsning for lipsync. Det er mange som satser så høyt som kjører separat HDMI-kabel for lyd og bilde. Da kan selvsagt lipsync-problemer oppstå om du har en del delay på lydsiden og ikke har bildeprosessor med mulighet for delay.

    Ulempen med Altitude 16 er at den ikke kan utvides med flere kanaler. Kjøper du 16-kanals Altitude 32, kan denne utvides til 24 eller 32 ( og etter hvert 48 ) kanaler. Foreløpig er det vel for få filmmixer som utnytter objekt-styring så godt til at det er et must.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Tror jeg hørte trinnov i Oslo et sted for en stund siden. Etter det jeg husker virka det ganske så bra;) Tøft at noen flesker til med litt ordentlig high end
    Så bra at du likte det da;)
    Husker wienerbrøda fikk bein å gå på også. Tror faktisk ikke jeg vet om noen som har Altitude i heimen så det er på tide at noen her på forumet kan uttrykke seg om produktet, og ikke bare DSP biten:rolleyes:
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skulle forundre meg mye om verdens mest avanserte prosessor ikke har en løsning for lipsync. Det er mange som satser så høyt som kjører separat HDMI-kabel for lyd og bilde. Da kan selvsagt lipsync-problemer oppstå om du har en del delay på lydsiden og ikke har bildeprosessor med mulighet for delay.

    Ulempen med Altitude 16 er at den ikke kan utvides med flere kanaler. Kjøper du 16-kanals Altitude 32, kan denne utvides til 24 eller 32 ( og etter hvert 48 ) kanaler. Foreløpig er det vel for få filmmixer som utnytter objekt-styring så godt til at det er et must.
    Er kjent med begrensningen på at man ikke kan utvide fra 16-kanaler; men det er "kosten" for å få den ned i relativt fornuftig pris. Altitude 32 blir veldig nært 100.000 høyere i pris (for 16 kanals utgaven). Så er det også andre andre fordeler med Altitude 16; den har støtte for audio over IP. Men vanskelig valg....
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Skulle forundre meg mye om verdens mest avanserte prosessor ikke har en løsning for lipsync. Det er mange som satser så høyt som kjører separat HDMI-kabel for lyd og bilde. Da kan selvsagt lipsync-problemer oppstå om du har en del delay på lydsiden og ikke har bildeprosessor med mulighet for delay.

    Ulempen med Altitude 16 er at den ikke kan utvides med flere kanaler. Kjøper du 16-kanals Altitude 32, kan denne utvides til 24 eller 32 ( og etter hvert 48 ) kanaler. Foreløpig er det vel for få filmmixer som utnytter objekt-styring så godt til at det er et must.
    Ja man kan jo spørre seg også om man trenger alle kanalene med mindre man kjører aktiv deling.
    Panorering i lyden gjennom trinnov er noe helt annet enn hva jeg har vært borti tidligere, og gjorde at jeg gikk fra 9 kanaler og ned til 6. Hadde Yamaha før.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skulle forundre meg mye om verdens mest avanserte prosessor ikke har en løsning for lipsync. Det er mange som satser så høyt som kjører separat HDMI-kabel for lyd og bilde. Da kan selvsagt lipsync-problemer oppstå om du har en del delay på lydsiden og ikke har bildeprosessor med mulighet for delay.

    Ulempen med Altitude 16 er at den ikke kan utvides med flere kanaler. Kjøper du 16-kanals Altitude 32, kan denne utvides til 24 eller 32 ( og etter hvert 48 ) kanaler. Foreløpig er det vel for få filmmixer som utnytter objekt-styring så godt til at det er et must.
    Ja man kan jo spørre seg også om man trenger alle kanalene med mindre man kjører aktiv deling.
    Panorering i lyden gjennom trinnov er noe helt annet enn hva jeg har vært borti tidligere, og gjorde at jeg gikk fra 9 kanaler og ned til 6. Hadde Yamaha før.
    Jeg bare venter på svar rundt HDMI, så blir det med stor sannsynlighet bestilling.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.372
    Torget vurderinger
    13
    Trinnov er nok bra men ville også sett litt på Storm Audio som høster mange lovord for sine prosessorer og recievere. Har norsk importør.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har allerede hørt mye bra om Storm, _men_ Dirac er ikke helt samme planet som Trinnov sin romkalibrering, dessverre.

    Edit:
    Tilbakemelding relatert hva som er støttet på HDMI 2.0 på Trinnov:
    - Auto lip-sync => Ikke ennå, men antyder at det vil komme via firmwareoppdatering
    - CEC => Ikke ennå, men antyder at det vil komme via firmwareoppdatering
    - Technicolor HLG (HDR) => Ingen har prøvd, men det er ingen grunn til at det ikke skal virke
    - Dolby Vision => Ja
    - HDR10 => Ja
    - ARC/eARC => Nei

    Dette må jeg si litt skuffende, uten Dynamic Auto lip-sync er vi tilbake til hvordan det var for 5 år siden med at man måtte sitte å fikle med delay-innstillinger manuelt for å få ting til å matche mellom lyd og bilde, og ofte er det ikke identisk fra film til film heller. Forskjell fra kilde til kilde også. Jeg mistenker at jeg avventer til dette er på plass. ARC er kjekt å ha i noen tilfeller, men ikke et absolutt krav. Resten ser fornuftig ut med unntak av manglende auto lip-sync.

    Det skal legges til at hvor godt man merker avvik mellom lyd og bilde er veldig individuelt - jeg klarer ikke se en film om dette ikke matcher 100%. Hele kvelden blir ødelagt for min del om jeg må suse med å finne rett match mellom lyd og bilde før jeg starter film. Samme problemet har jeg om det er ujevn bildeflyt - da kan jeg bare slå av umiddelbart :) på Marantz AV8802a er det bare å slå på auto lip-sync så fungerer det alltid perfekt. Jeg føler vi går bakover i tid med Trinnov rundt dette.

    Dynamic auto lip-sync
    A dynamic auto lip-sync (DALS) feature enables synchronization of audio and video in receiver devices that are
    capable of dynamically modifying their latency. Receiver devices (SINK) declare their latency information for audio
    and video in the extended display identification data (EDID) field. Transmitting devices (SOURCE) choose the best
    synchronization mechanism for rendered audio and video data based on the EDID latency field. The HDMI 2.0 DALS
    feature allows SINK devices to announce their latency information at any point in transmission so that the SOURCE
    devices are aware of the correct latency.
    Så da får man vente enda lengre.... Det går ikke å kjøpe en surround prosessor i 2018 som mangler dynamic auto lip-sync; som minimum må den ha auto lip sync som ble introdusert med HDMI 1.3b (selv om den også er håpløs; den får bare oppgitt forsinkelse til kilde når enheten kobles opp - dette varierer jo ved bytte av oppløsning; bit-dybde; 4:2:0/4:2:2/4:4:4).

    Edit2:
    Jeg testet å slå av auto lip-sync på min Marantz AV8802a; trøbbel umiddelbart.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket mer opp rundt Storm Audio... her er det enda verre; dolby vision er ikke støttet i tillegg. Ingen auto lip-sync her heller; samt en stabel massive vifter på baksiden (som ikke er bra!). De bruker 4 ferdige surround-brikker fra de vanlige produsentene (Texas Instrument). Fleksibiliteten er langt unna Trinnov, så da er det bare å vente på at Trinnov får ut fingeren og får på plass Dynamic Auto Lip-sync i henhold til HDMI 2.0 spesifikasjonen. Den perfekte surround prosessoren eksisterer ikke; jeg kan ikke etter beste evne skjønne at det er mulig å lansere HDMI 2.0 støtte uten å ta med alt i standarden. Spesielt lip-sync og de forskjellige HDR formatene.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja det kan man si!
    Men jeg forsto det slik at denne storm greia var modulær og kan bygges om i hue å ræva. Men hva hjelper det om det vitale ikke er på plass. Og for en pris;)

    På de trinnov opsettene du har hørt TGB, har du vært borti artefakter med lipsync?

    Som du nevner med fleksibiliteten til trinnov, den er ganske ekstrem og remapping funksjonen samt fase og tidskorrigeringen er det som gjør trinnov unik. Rosinen i pølsa som vi gjerne sier. Måten den gjør disse korrigeringene på samt muligheten til justering etter preferanse tilsier at du skal lete lenge, og grave ganske dypt i lomma for å matche eller tangere Trinnov.

    Bjørn Magne på lydrommet har endel kunnskap rundt optimizer og Processor til trinnov. Mener han har skrudd lyd for de største mediehusene vi har.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Nei, har ikke lagt merke til noe ut av sync - men det har i hovedtrekk vært ATMOS-demo-materiale... lite snakking der ;)

    Det finnes selvsagt manuell audio-delay innstilling. Og kjører man alltid ut til 1080p for eksempel; eller alt oppskaleres til UHD. Så vil display-forsinkelse være konstant. Jeg for min del foretrekker å vise materiale i original oppløsning; og original antall bilder/sek. Da oppskalering vanligvis er best på display/projector - ikke kilden.

    Det vil selvsagt fungere uten dynamic auto lip-sync; fikk sett film før HDMI 2.0 ble lansert også - men det er fantastisk å slippe fullstendig å fikle med manuell audio-delay innstillinger og at ting bare virker uten noe styr. For 159.000 så forventer jeg å slippe fikling med slike innstillinger når det meste(med unntak av Datasat og Storm tydeligvis, muligens et par til) som eksisterer ellers har nettopp dynamic auto lip-sync. Med alle oppløsninger og formater som eksisterer i dag; så var det uten tvil enklere å sette opp dette i gamle dager med maks 1080p og 8bit bilde.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    JA!
    Alt var bedre i gamle dager;)
    Ser din bekymring, men som jeg skrev lenger opp. Lyd prosesseringen til trinnov gjør at den er et klart førstevalg uansett.

    Men om du spør pent får du sikkert låne med deg den som står i demo hos duet en helg for å finne ut om tersklene er for store til å investere i altitude.

    Jeg hadde kjøpt den på flekken om pengene lå på bordet nå;)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    JA!
    Alt var bedre i gamle dager;)
    Ser din bekymring, men som jeg skrev lenger opp. Lyd prosesseringen til trinnov gjør at den er et klart førstevalg uansett.

    Men om du spør pent får du sikkert låne med deg den som står i demo hos duet en helg for å finne ut om tersklene er for store til å investere i altitude.

    Jeg hadde kjøpt den på flekken om pengene lå på bordet nå;)
    Det var et veldig godt forslag; skal levere inn den ene Schiit Yggdrasilen inn for oppgradering snart. Kan diskutere litt da om lån av Altitude.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Eller kanskje enda bedre, Booke en hel dag ned i kjelleren hos Duet, for å sette den opp helt på nytt etter egne preferanser.
    Jeg blir gjerne med deg som support;) og potensiell kunde.

    Leste en test på altitude 16 i formiddag, der er ikke lipsync nevnt med et ord.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er jo om de har HDMI 2.0 kortet i den på Duet da?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Mener Duet ikke har Altitude 16, bare 32 i butikken - men prinsippet er det samme. Altitude16 har alltid HDMI 2.0
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jobben blir å finne utav dette med lipsync og hvordan det er håndtert. Videresender de til kilde forsinkelsesinformasjon fra TV/projector så er dette ikke noe problem. Må teste gjennom Dolby Vision, HDR, UHD, 1080p/i, 720p, 576/480 p+i; 10bit og 8bit. Det er alltid best å teste på utstyr man kjenner og har full kontroll over selvsagt. Må også teste materiale i 23.976Hz, 24Hz, 25Hz, 29.997Hz, 30Hz, 50Hz, 59.94Hz, 60Hz.

    Jeg har eksperimentert en del med å manuelt stille inn lyd-forsinkelse på surround prosessor; det blir liksom ikke 100% perfekt uansett ser det ut til. Så jeg er ikke betrygget over at ingen har rapportert dette som et problem. Folk flest har aldri opplevd perfekt sync mellom lyd og bilde. Det samme ser man med at en del kilder skipper et bilde hvert 41 sekund når de prøver å vise 24Hz materiale og utstyret kun håndterer 23.976Hz. Utrolig få mennesker som merker dette (noe jeg stusser over; siden en slik feil for meg gjør at jeg ikke klarer å se mer enn et par minutter før irritasjonen blir så stor at jeg må slå av). Så kort oppsummert, jeg tar aldri andre sine ord for at noe ikke er et problem; jeg må se det selv. Om jeg får en tilbakemelding fra Trinnov hva som skjer med EDID informasjonen fra TV rundt forsinkelse så kan det vært godt nok; om den informasjonen blir sendt videre til kilden - så vil dette ikke være noe problem. Strippes den (blankes) i Trinnov så er dette et problem. Den perfekte dynamic auto lip sync implementasjonen i en surround prosessor skal vite om sin egen prosesseringsforsinkelse; og trekke den fra TV/projector sin rapporterte forsinkelse som igjen sendes til kilden (blu-ray, media pc, tuner etc). Men realiteten er at forsinkelse på surround prosessor er vanligvis så liten at det vanligvis ikke har noe stor betydning. Naturligvis setter man opp Trinnov med 1024 "samples" som buffer (som er en mulighet) så utgjør dette 21ms@48kHz faktisk (+ prosesseringen vil også vanligvis ta 1-4 samples, men det betyr ingenting i den store sammenhengen), og det merker man lett.

    Den enkle løsningen er selvsagt å avvente at Trinnov faktisk implementerer dynamic auto lip-sync (som de vil komme til å gjøre). Eventuelt om forsinkelsesdata i EDID fra TV/projector blir videresendt gjennom Trinnov til kilden; så er dette med stor sannsynlighet ikke et problem man merker. Da kan man sette forsinkelse manuelt i Trinnov avhengig av bufferstørrelse + 1 til 2 ms for prosesseringen så er man dekket.

    Det forundrer meg litt at ikke Trinnov har svarene på dette tilgjengelig; det overrasker meg stort at jeg er den eneste som har stilt disse spørsmålene.

    Edit:
    TVen jeg hadde i 2015 rapporterte faktisk ikke tilbake sin egen prosesseringstid via HDMI; så da vil selvsagt ikke auto lip-sync fungere. Det er også et stort flertall av avspillingskilder som ikke følger HDMI-spesifikasjonene. Alle ledd må støtte dette for at det skal fungere. Overraskende nok ble første auto lip-sync implementert i HDMI 1.3; så det burde etter mitt syn ikke være lov å ikke implementere dette i en hver HDMI-kompatibel enhet. Det samme gjelder resten av HDMI-standarden. Jeg forventer faktisk at en enhet til 159.000 faktisk har klart å implementere full HDMI 2.0b spesifikasjon; når de påpeker at den er HDMI 2.0b kompatibel.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har du spurt Trinnov direkte?
    Ditt utspill over her rager langt over hodet på meg, men det gjør det ikke mindre interessant å følge ferden din mot lyd og bildenirvana.
    Det virker som din kunnskap om temaet er stor og skjønner godt du forfekter rettferdighet over investeringer i denne prisklassen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har du spurt Trinnov direkte?
    Ditt utspill over her rager langt over hodet på meg, men det gjør det ikke mindre interessant å følge ferden din mot lyd og bildenirvana.
    Det virker som din kunnskap om temaet er stor og skjønner godt du forfekter rettferdighet over investeringer i denne prisklassen.
    Spørsmålene mine går nå via Duet til Trinnov. Naturligvis har Trinnov de siste årene gjort kommunikasjon direkte = umulig så lenge man ikke har et serienummer til et Trinnov produkt :)

    Edit:
    Etter litt google søk fant jeg en e-post til Trinnov; prøver meg på den så slipper jeg mellomledd her :)

    Edit2:
    Fikk tak i en Yann i Trinnov som lovte å sende svar.

    Som du skjønner synes ikke fruen det er noe gøy å se film med meg om ikke alt er perfekt, pga at jeg da setter i gang en kjempeprosess med å finne ut hvorfor noe ikke er som det skal være; og et hovedkriterie er bildeflyt må være perfekt; samt lyd og bilde må være i perfekt sync - ja jeg vet at jeg er vanskelig ;) Jeg måler også opp høyttaler-posisjon med laser-måler før jeg kjører kalibrering (rommet er allerede behandlet med bass-traps og en stabel lyd-absorberende plater samt diffusorer selvsagt).
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Da er det bare å sette seg ned å vente.....
    Syntes frua di virker til å være av den tålmodige typen i motsetning til det jeg deler sofa med.
    Hun kan finne pågå ringe meg offshore fordi Harmony kontrolleren ikke lystrer pekefingeren hennes.

    Forøvrig så slipper du lasermåling med Trinnov i hus. (Jeg gjør det samme :cool:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fortsatt ikke fått noe respons fra Trinnov, men har sparket over en forespørsel til flere som selger Trinnov relatert pris på Altitude 16 og Altitude 32 m/16 kanaler.

    Det er helt klart at Altitude 32 vil være å fortrekke om man får den fornuftig priset, men utvidelsesmulighetene er ikke verdt 100.000. Jeg fikk en ekstremt bra pris fra OHC på Altitude32 for 2 år siden; angrer litt på at jeg ikke slo til da - men det var mangelen av HDMI 2.0 som satte stopper da.

    Edit:
    Jeg fikk en tilbakemelding tidligere om at Altitude16 har oppgraderbart HDMI-kort (det samme som er i Altitude32). Så med tanke på fremtidig HDMI 2.1; så er det ikke noe problem om man velger Altitude16.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fikk tilbakemelding fra Trinnov. Vet ikke hvor begeistret de er for publisering av svar; så jeg skal oppsummere ("fritt oversatt")

    - Første gang de hører om problemet; som er standard svar - siden jeg vet minst en forhandler har forhørt seg om dette allerede :)
    - HDMI-kortet er eneste del av Altitude som Trinnov ikke lager selv, og de derfor ikke har full kontroll over denne delen av Altitude.
    - Prioritet for Trinnov rundt HDMI 2.0-kortet er å bistå sin leverandør (firmaet som produserer kortet) å støtte alle 4K HDMI-kilder. Auto lip-sync er for øyeblikket ikke støttet.
    - De vil gjøre research for å se om auto lip-sync kan støttes, og gjøre en vurdering på om etterspørselen er stor nok til at de vil legge ned ressurser i dette (avhengig av hvor store endringer som må gjøres for å støtte auto lip-sync). <== dette er standard kost/nytte som et hvert firma må gjøre en vurdering på.

    Følte de tok henvendelsen seriøst i det minste.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Venter fortsatt på pris på følgende alternativer:
    - Trinnov Altitude 16
    - Trinnov Altitude 32 m/16 kanaler + Dolby Atmos/Auro-3D/DTS:X native decoding and upmix
    - Trinnov Altitude 32 m/24 kanaler + Dolby Atmos/Auro-3D/DTS:X native decoding and upmix

    Jeg er fortsatt ekstremt skeptisk til lyd/bilde-sync, men blir jeg misfornøyd så får jeg nok hevet kjøpet som vanlig når jeg ikke er fornøyd (det har skjedd et par ganger tidligere uten problem - belønningen for å svi av altfor mye penger opp gjennom årene?).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ok!
    Hva er den største forskjellen på altitude 16 og 32?
    Trodde de var tilnærmet like foruten kanalene. Er det Duet du forhører deg med eller er det flere selgere?

    Tror nok det ordner seg for deg:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ok!
    Hva er den største forskjellen på altitude 16 og 32?
    Trodde de var tilnærmet like foruten kanalene. Er det Duet du forhører deg med eller er det flere selgere?

    Tror nok det ordner seg for deg:)
    Forskjellen er at Altitude 32 støtter 24bit/192kHz med romkorrigering; mens Altitude 16 kun støtter 24bit/96kHz. Ellers er de identiske utenom at Altitude 32 kan bygges ut til 32 (ryktet sier de også kan støtte 48 kanaler nå). Også forskjell på strømforsyningen; Altitude 16 har en felles som justerer seg automatisk etter 110V eller 220V; mens Altitude 32 har en spesifikk for hvert strøm-nett. Mistenker de ligger mer bak forskjellen på strømforsyningen også med tanke på bedre kvalitet på Altitude 32. Samt Altitude 32 har flere digital utganger og innganger (samt Altitude har også RCA-innganger, ikke som om jeg trenger det). Hovedforskjellen er utbygging med flere kanaler; samt Altitude 32 av den grunn har kraftigere prosessor. Klarer man seg med 16 kanaler er jeg sikker på at Altitude 16 er en vinner.

    OHC har også; Lydrommet har også (de er vel importør for Norge om jeg er informert rett) - og selvsagt Duet.

    Edit:
    Begge er også selvsagt Roon-ready. For MQA er det nok en fordel med 24bit/192kHz (jeg hører mest på CD-kvalitet 16bit/44.1kHz).
    Har du ikke begynt å bruke Roon så er det bare å starte; det er magi :)

    Edit2:
    Egentlig er Altitude 16 den perfekte lyd-prosessoren, men jeg må sjekke opp Altitude 32 litt nærmere - siden faren med å kjøpe Altitude 16 er at man i ettertid ønsket det hadde vært Altitude 32. Jeg klarer meg med 16 kanaler nå, men jeg aner ikke om behovene endrer seg frem i tid. Altitude 16/32 kjøper man ikke for å oppgradere om noen år - derfor greit å tenke seg litt ekstra godt om i forkant.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn