Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fulgte nettopp et Trinnov webinar og der ble det opplyst at de nå har en software update til Altitude 16 og Altitude 32 som gjør det mulig å korrigere subwoofere helt ned til 10 Hz... så lenge subwooferne er kapabel til å håndtere dette :love:

    Store sjanser for at jeg er en upcoming "Trinnov convert" men kun for musikk og stereo
    Spørsmålet er bare om det er Amethyst eller full aktiv med Altitude 16 .... ikke lett dette :unsure:

    Utfordringen min med Altitude 16 er at det er dårlig med audio digitale innganger, f.ex mangel på aes/ebu inn ...
    Altitude 32 fikser jo dette men da begynner det å svi skikkelig i lommeboken og jeg har en masse kanaler jeg ikke kommer til å bruke noengang
    For å kunne svare deg fornuftig, hva skal du koble til via AES/EBU ?

    Edit:
    Korrigering ned til 10Hz har allerede vært ute.en god stund. Forøvrig går korrigering enda lengre ned enn 10Hz, det er IIR filter som legges på; de er ikke spesifikk til en bestemt frekvens (hvor langt korrigeringen spenner avhenged av parameter på filter som legges på). Disse verdiene er ikke synlig i grensesnittet til Trinnov, men kan måles via REW. Riktignok er det vanskelig å måle nøyaktig så lave frekvenser.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Fortell fortell
    Det er egentlig hemmelig, men siden de selv har røpet at det jobbes med helt ny måte å gjøre basskorrigering på i et av sine egne webinarer; så jobbes det med ny teknologi aldri sett før. Når denne er klar vet ingen inntil videre. Det vi vet er at når den er klar så vil det blir gjort tilgjengelig via software oppdatering av Trinnov enhetene.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har Studer pro cd spiller med AES/EBU ut :)
    Jeg vil anbefale å gå over til Roon, da slipper du noen eksterne enheter (og hele leddene med omforming til/fra S/PDIF med klokke er borte). Trinnov (både stereo og surround-utgavene) er en fullt fungerende Roon Ready output.

    Regner med CD spilleren din har coaxial digital utgang. Forskjellen mellom denne og AES/EBU er vel mer teoretiske.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Jeg vil anbefale å gå over til Roon, da slipper du noen eksterne enheter (og hele leddene med omforming til/fra S/PDIF med klokke er borte). Trinnov (både stereo og surround-utgavene) er en fullt fungerende Roon Ready output.

    Regner med CD spilleren din har coaxial digital utgang. Forskjellen mellom denne og AES/EBU er vel mer teoretiske.
    Ja, jeg vil ha både i pose og sekk .... men Studer CD spilleren er vel kanskje det kuleste produktet jeg har .... Jeg har ikke fått testet godt om det er forskjell på AES/EBU og S/PDIF, men opplever diverse forskjeller på elektrisk og optisk. På CD spiller er S/PDIF å foretrekke, mens på en billig squeezebox låter optisk klart bedre hos meg ....

    Kan nok være forskjell på AES/EBU og S/PDIF er teoretisk, men har lyst å ha muligheten til å bruke AES/EBU :unsure:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Mener du at du kan koble digital in på ST2 inn på Amethyst digital out, så du får 2 kanaler ut fra Amethyst og ytterligere 4 fra ST2?
    Nei! Ikke helt......
    Det jeg vil frem til er at om du ikke ønsker å ha et Trinnov produkt som pre eller ampene deres, kan ST2 være et kompromiss. Som da sledes på slik:

    Pre - ST2 - amper - ht
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ja, da står det egentlig mellom Amethyst eller Altitude 32 med 8 kanaler (avhengig om jeg vil gå for muligheten med full-aktiv deling av hoved høyttalere) :cool:
    Forresten, virkelig bra de online presentasjonene Trinnov kjører :love:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Da er svaret gitt.:cool::cool:
    Eller at du går for 6 subber med dedikert tuning
    Hasnes på OHC mente jeg burde gå all-in og få 6 stk subwoofere i en array .... og det kan være jeg er enig i dette .... akkurat nå har jeg 3, så jeg er halvveis :)
    Da trenger jeg 12+ kanaler hvis jeg skal individuelt kontrollere hver subwoofer og 3 veis aktive hovedhøyttalere ... altså Altitude 32 med 16 kanaler, og Altitude 32 er mere forlokkende enn 16

    Arnaud Destinay sa følgende til meg i email: The Altitude16 is limited to 96kHz, the Altitude32 will support up to 192kHz natively (other AV Pre-processor accept 192kHz content on the input stage but immediately downsample everything to 48kHz, which is not very "high-end").

    Jeg får nå på mandag besøk av tekniker fra B&W.
    Da vil jeg få en innføring i mulighetene for aktiv deling på mine 800.
    fy fa#$#$# dette kommer til å bli bra :cool:
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    En annen ting!
    Det har plutselig blitt endel kompetanse på Trinnov og dens optimizer her, så da slipper du å gå opp unnarennet på Holmenkollen slik som noen andre her på forumet har måttet gjøre mer enn én gang:rolleyes:
    Ikke redd for dette, har kontaktet Trinnov og får direkte Svar fra Arnaud Destinay, director of sales. Knallfokuserte svar og helt to the point med svar på alt jeg spør om.... imponerende :cool:

    Har allerede diskutert Fransk Cognaq med Arnaud også :)
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ikke redd for dette, har kontaktet Trinnov og får direkte Svar fra Arnaud Destinay, director of sales. Knallfokuserte svar og helt to the point med svar på alt jeg spør om.... imponerende :cool:

    Har allerede diskutert Fransk Cognaq med Arnaud også :)
    Arnaud er en fining. Det er de forsåvidt hele gjengen.
    Jeg tenkte mer på i daglig bruk jeg da. Det er flott og fint at de besvarer, men av og til er det brukere som er nøkkelen til suksess.
    Da tenker jeg spesielt på å tune lyden i en nordisk stue. Når det er sagt, tror jeg jeg faktisk den eneste gangen jeg måtte spørre om hjelp til A16 var det når jeg skulle starte den opp første gangen. Slet litt med nettverket.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Hasnes på OHC mente jeg burde gå all-in og få 6 stk subwoofere i en array .... og det kan være jeg er enig i dette .... akkurat nå har jeg 3, så jeg er halvveis :)
    Da trenger jeg 12+ kanaler hvis jeg skal individuelt kontrollere hver subwoofer og 3 veis aktive hovedhøyttalere ... altså Altitude 32 med 16 kanaler, og Altitude 32 er mere forlokkende enn 16

    Arnaud Destinay sa følgende til meg i email: The Altitude16 is limited to 96kHz, the Altitude32 will support up to 192kHz natively (other AV Pre-processor accept 192kHz content on the input stage but immediately downsample everything to 48kHz, which is not very "high-end").



    fy fa#$#$# dette kommer til å bli bra :cool:
    Her er det bare å teste hva som blir best.
    To på hver side med tre stk, eller en med seks. Tenker du array i midten da?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Her er det bare å teste hva som blir best.
    To på hver side med tre stk, eller en med seks. Tenker du array i midten da?
    Lurer vel på 4 stk foreløpig, to på hver side i hjørnet, og så er det plass videre
    En 6 pack subwoofere er nok 3 stk på hver side i en vertikal array

    Nå er det forsåvidt plass til 5 stk i høyden på hver side før jeg når taket .... 20 stk 10" burde jo være nok men det er vel litt overkill
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Lurer vel på 4 stk foreløpig, to på hver side i hjørnet, og så er det plass videre
    En 6 pack subwoofere er nok 3 stk på hver side i en vertikal array

    Nå er det forsåvidt plass til 5 stk i høyden på hver side før jeg når taket .... 20 stk 10" burde jo være nok men det er vel litt overkill
    Ville det ikke være optimalt å plassere noen bak i rommet med motsatt fase ?

    Skal du stacke 3 på hver side; så ville jeg koblet dem sammen i Altitude (dette gjøres via active xovers). En for hver stack på 3; så kjører man kalibrering på hver individuelle stack med sub'er

    Skjermbilde 2020-06-28 kl. 00.40.07.png



    Jeg vil anta dette vil bli bedre enn å håndtere dem individuelt. Men når du får fingrene på en Altitude, prøv begge alternativer (du kan lagre begge oppsett som individuelle presets og switche raskt mellom dem for å høre hva du liker best :)

    Hovedgrunnen til å stacke dem som 2 individuelle stacker er for å kunne kjøre stereo på sub'ene; som alltid er mye bedre.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ville det ikke være optimalt å plassere noen bak i rommet med motsatt fase ?

    Skal du stacke 3 på hver side; så ville jeg koblet dem sammen i Altitude (dette gjøres via active xovers). En for hver stack på 3; så kjører man kalibrering på hver individuelle stack med sub'er

    Vis vedlegget 648002


    Jeg vil anta dette vil bli bedre enn å håndtere dem individuelt. Men når du får fingrene på en Altitude, prøv begge alternativer (du kan lagre begge oppsett som individuelle presets og switche raskt mellom dem for å høre hva du liker best :)

    Hovedgrunnen til å stacke dem som 2 individuelle stacker er for å kunne kjøre stereo på sub'ene; som alltid er mye bedre.
    Det er også en mulighet som kan utforskes.
    Det jeg tenker er å kjøre en stack til hver ht, med individuell crossover hvor feks. den øverste i stacken tar seg av frekvenser mellom 250-50 hz
    sub 2 tar 150-50hz
    sub3 tar 50- og helt ned
    Dette som et eksempel.
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    @alphamale vurderte ikke du amplitude 8? eller har du slått den fra deg? :unsure:
    Joa!
    Men en ting om gangen her :) Svinedyre greier dette, og amper har jeg plenty av for å komme i mål med det jeg villa unna først.
    Aktiv deling gjennom en A32. Så det ligger der fremme i tid et sted. Om jeg realiserer aktiv deling mangler jeg egentlig bare en A51fra parasound, og ikke 4-5 stk Amplitude.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ville det ikke være optimalt å plassere noen bak i rommet med motsatt fase ?

    Skal du stacke 3 på hver side; så ville jeg koblet dem sammen i Altitude (dette gjøres via active xovers). En for hver stack på 3; så kjører man kalibrering på hver individuelle stack med sub'er

    Vis vedlegget 648002


    Jeg vil anta dette vil bli bedre enn å håndtere dem individuelt. Men når du får fingrene på en Altitude, prøv begge alternativer (du kan lagre begge oppsett som individuelle presets og switche raskt mellom dem for å høre hva du liker best :)

    Hovedgrunnen til å stacke dem som 2 individuelle stacker er for å kunne kjøre stereo på sub'ene; som alltid er mye bedre.
    Gode forslag .... men bak er ikke et alternativ, bak lytteplassen er det et kjøkken ... så med mindre jeg skal ha subwoofere på kjøkkenbenken ... litt upraktisk for å si det forsiktig

    Langs sideveggen(e) er heller ikke et alternativ, da ene sideveggen er mye vindu og dør mot altan med sjøutsikt, så med mindre jeg vil ødelegge utsikten som gjør leiligheten til det den er ....

    Stacking i høyden på frontvegg er vel eneste alternativ ... og det gir jo noen fordeler i forhold til room loading og stående bølger :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Vi for vente i spenning nå den nevnte nye basskorrsksjosn teknologien. I mellomtiden prøver jeg ut versjon 4.2.10. Ingen nye funksjoner eller metoder men displayer kan settes til å slukke etter 30 sek inaktivitet,, øker levetid på LCD og mindre distraksjon
    Har foreslått å få "Independent IIR resolution" også på Amethyst, så man kan finere oppløsnng på IIR filtren i bassen enn på FIR filtrene som jobbe ri hele spekteret, Tipper det kan jevne ut smale frekvenser i basen bedre .


    Capture.JPG

    .

    se ellers effekt av IIR og FIR kombinasjoner her
    Capture.JPG
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    @alphamale du har jo gått hele reisen, fra Anethyst, til Altitude 16 og nå med planer til å oppgradere til Altitude 32 ... og etterhvert bytte av effekttrinn til Amplitude ... for ikke å snakke om det øvrige oppgraderingsløpet bl.a på B&W siden.

    For en reise :eek: Du er klin hakka gal slik bare en Nordlending kan være. ta det som et kompliment :love:
    (det er i alle fall ment som et kompliment)
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Har ikke hatt Amethyst, men ADA teq8 Som er en tidligere generasjon Trinnov modul. Men ja! det har vært noen runder inne på kammerset i bakhodet her.
    Når det gjelder amper inn i fremtiden står Amplitude og Norske Vera på listen der nå. Jeg får den sannsynlig vis på test i Aug.
    Jeg liker å bruke tid på dettte, og bygge stein på stein.
    Snart vet jeg hvordan det "nye rommet" vil se ut akustisk, og vil gjøre beregninger ut fra det, sammen med å slipe på støygulv, aktiv deling, rydde i det visuelle samt bruke den erfaringen jeg har bygget opp rundt optimizer, og bruke verktøyene "smartere"
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo snakket mye med deg Harald, så jeg tar det med et smil:)
    Det er værre med hun jeg bor med. Gleder meg til å se ansiktet på henne når det ligger en stabel her fra RPG, og 10 wavewood panéler😅
    Godt det finnes noen som har nesten like gal som meg der ute.... :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Hvis jeg greier å få 6 stk eller 8 stk subwoofere inn så nærmer jeg meg kanskje pallen? :unsure:
    Med 10 stk subwoofere er det vel bare å ringe etter legene med hvite frakker ...
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hvis jeg greier å få 6 stk eller 8 stk subwoofere inn så nærmer jeg meg kanskje pallen? :unsure:
    Med 10 stk subwoofere er det vel bare å ringe etter legene med hvite frakker ...
    Fruen vurderte å ringe etter legene med hvite frakker etter at jeg monterte 9 høyttalere i taket :) Joda, det er galskap - men galskap er da ikke noe negativt så lenge man ikke skader andre :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Prosjekt "bytt-høyttalerkabler for surround og surround rear" ble sluttført i natt :)

    Jeg fikk t.o.m. ryddet kjøleskapet, ryddet kjøkkenbenken + levert inn næringsoppgaven til mine "venner" i skatte-etaten :) Så holdt jeg på å glemme reposisjonering av wide høyttalere for å få litt større vinkel
    Når ble folkene i skatte-etaten venner?
    Jeg har betalt størrelse en Altitude-32 i restskatt til dine-venner på Mindre enn ett år :eek:
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Limer denne fra min egen tråd.


    Utgangspunktet hadde jeg tenkt til å invitere noen sjeler som har interesse av Trinnov til en form for Workshop når jeg skal rekalibrere systemet utover høsten.
    Dette for å dra lærdom av prosessen, og dele erfaringer. Tanken var også at de som deltar skal få mulighet til å "produsere" sin egen preset med favoritt Target og Tuning til sin type musikk. Dette er en tidkrevende prosess, og tar mer en noen timer. (Jeg kan bruke 2-3 uker på å bestemme meg om den er noe å ta vare på)
    Problemet er bare hvordan det skulle gjennomføres.
    Med dronning og prinsene i hus på ettermiddag/kveldene. Nå starter også entreprenørene opp med utbygging her frem til midten av oktober også med et lurveleven.
    Det må nok dessverre bli på dagtid/helg om det er aktuellt. Vi får se :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn