Trist :-(

J

J.J

Gjest
Unge mennesker foretrekker MP3-lyd

Det var det jeg visste .. ;)
Jeg vet overhodet ikke alt ... litt ironi må en ha , Men jeg har alltid vært skeptisk til dette med å lytte på MP3.. Nettopp pga. vanen .. psyko-akustikk heter det på det fine språket ... Aldri vært positiv til DAB heller .. Det finnes dem som har bra kvalitet på sendingene , men dem er det svært få av...

At unge venner seg til MP3 kommer aldri HiFi bransjen til gode ... ok dem får solgt MP3 spillere da ..
Men hva med HIFI og HIGH END .....

Noen tanker om dette ??
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Absolutt trist! Dette er "vann på mølla" for platebransjen.

Studentene til Berger melder at de liker noen av artifaktene, utilsiktede lydfenomener, i lyden som MP3-sanger danner. Faktisk liker de den lyden bedre enn sanger der artifaktene ikke er tilstede

La oss tenke oss at de lyttet på Pink Floyd "The Wall" over et godt HiFi-system, ukomprimert. Og på dette systemet var det en "artifakt knapp" man kunne trykke inn for å få en lyd med artifakter, ville de likt å spilt "The Wall" med denne knappen inne?
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Er dette valide forskningsresultater, hvor mange er med i undersøkelsen? ..

JT
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Jeg husker for noen år siden jeg snakket med en kokk i en militærleir. Han var litt fortvilt over at når de på søndagene lagde god middag med skinkesteik, saus of surkål, da var ikke soldatene særlig happy. De ville mye heller ha frossenpizza å spise.
Hvis du blir oppfostra på dritt, vil du da verdsette dritt?
 
V

vredensgnag

Gjest
Min datter og hennes venninner overtok lytterommet, for en DVD-aften.
De hadde med seg en del filmer de hadde rippet i Div-x fra nettet - jeg påpekte at jeg hadde den de hadde tenkt å se liggende på harddisk, i full oppløsning, og med surround lyd. Hvorfor ikke bruke den, i stedet for den rippede?

"Du, vet du, du og pappa kan sitte og preike om sånt, OK. Vi bryr oss ikke," sa en av min datters venninner.

He-he.

(Jeg bør legge til at min datter hadde følgende å si da jeg spurte hvorfor hun ikke hadde svart på en e-post jeg hadde sendt henne: Pappa, det er ingen som bruker e-post.)
 
V

vredensgnag

Gjest
Forøvrig - en annen konsekvens av dette.

Jeg var på en filmpremiere i Warszawa i forrige uke. En film ved navn Kochaj i Tanczs. Dette var en film med mye dans og kjærlighet - og med en stor andel musikk i forhold til talesekvenser.

MEN - gjennomgående var lyden overkomprimert, med masse topp og bunn og null midt. Jeg konfronterte lydsjefen med dette etter premieren. "Var det feil på lydanlegget i salen?" "Neida, det er sånn vi mikser nå, det er slik ungdommen vil ha det."

Det var smertefullt å lytte til.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Dette er en spennende tråd. Venter bare på analysene på hvorfor det er som det er..

:)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Kjøper den jeg. Mange barn i dag vokser opp sammen med mor som har et dårlig minianlegg hjemme som blåser ned av hylla når hun lufter. Kvinner har skjeldent interesse for gode stereoanlegg, og blåser stort sett i hvordan musikken lyder. Da får heller ikke barn noe særlig godt forhold til musikk. Sønnen min har arvet min interesse for musikk og stereoanlegg selv om han ikke vokste opp hos meg til han ble stor. :)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
vredensgnag skrev:
Det var smertefullt å lytte til.
Og antall ungdommer med hørselskade tidlig i livet "eksploderer" nå, med tinnitus som følge, nedsatt livskvalitet og i enkelte tilfeller selvmord som følge.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.249
Antall liker
16.223
Sted
Østfold
Det står jo ikke noe om på hva slags utstyr og i hva slags rom denne testen ble utført. Dette lukter arrangert lang vei.
 
J

J.J

Gjest
Spørr unga rundt deg om hva dem syntes... svaret er det samme ..... :-\
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Snickers-is skrev:
Det står jo ikke noe om på hva slags utstyr og i hva slags rom denne testen ble utført. Dette lukter arrangert lang vei.
F.eks hvis den ukomprimerte lyden i utgangspunktet er litt død, soft og dull, da vil en kantet Mp3-lyd med artifakter virke som "noe som skaper liv", en lyd med mere "bitt" i seg.
Så her skal man være var for å dra konklusjoner...
 

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Innlegg
285
Antall liker
58
Sted
Grimstad
Snickers-is skrev:
Det står jo ikke noe om på hva slags utstyr og i hva slags rom denne testen ble utført. Dette lukter arrangert lang vei.
Det tviler jeg sterkt på. Er ikke så overraskende, folk flest liker best det de er vant til.
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Folk flest klarer seg aldeles utmerket med det helt greie og alminnelige. Alminnelige rekkehus, alminnelige Dressmann-klær, alminnelige japanske biler, alminnelig Elkøp-hifi, alminnelig MP3-musikk.

Man kan gjerne le av det, men det hjelper ikke. Det er bare sånn det er. Gud elsker alminnelige mennesker – det er derfor han lager så mange av dem. M.h.t. MP3-musikk kunne jeg føle meg delvis truffet. Ikke sånn å forstå at jeg absolutt foretrekker MP3- fremfor CD-kvalitet. Men MP3 er helt greit og til å leve godt med i mange sammenhenger. Når jeg sitter og jobber med musikk i bakgrunnen. Når jeg sitter og leser eller slapper av med et kryssord. Når jeg ikke gidder å anstrenge hjernen med å finne ut hva jeg vil høre på – og heller overlater til nettradioen å bestemme hva det skal bli til. Ja – t.o.m. til såkalt kritisk lytting kan jeg godt leve med MP3.

Så var det dette med "ungdommen av i dag - er det ikke fælt?"

Da min generasjon var ungdommen av i dag, var det mellombølgeradio som gjaldt. MP3 er jo rene himmelen i forhold til det – men der satt vi altså med spissede ører og lyttet ut i de små timer. Det gjaldt å være den første til å ha hørt den nye platen til ... på Radio Luxemburg eller BBCs nattsendinger. Det ble da folk av oss også. Noen av oss fikk interesse for hifi – det store flertallet bryr seg ikke det aller minste. Kommer de hjem til meg, rister de bare på hodet. Ser bare på meg med et litt oppgitt blikk...... Kanskje de har litt rett?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
Ulf-B skrev:
Folk flest klarer seg aldeles utmerket med det helt greie og alminnelige. Alminnelige rekkehus, alminnelige Dressmann-klær, alminnelige japanske biler, alminnelig Elkøp-hifi, alminnelig MP3-musikk.

Man kan gjerne le av det, men det hjelper ikke. Det er bare sånn det er. Gud elsker alminnelige mennesker – det er derfor han lager så mange av dem. M.h.t. MP3-musikk kunne jeg føle meg delvis truffet. Ikke sånn å forstå at jeg absolutt foretrekker MP3- fremfor CD-kvalitet. Men MP3 er helt greit og til å leve godt med i mange sammenhenger. Når jeg sitter og jobber med musikk i bakgrunnen. Når jeg sitter og leser eller slapper av med et kryssord. Når jeg ikke gidder å anstrenge hjernen med å finne ut hva jeg vil høre på – og heller overlater til nettradioen å bestemme hva det skal bli til. Ja – t.o.m. til såkalt kritisk lytting kan jeg godt leve med MP3.

Så var det dette med "ungdommen av i dag - er det ikke fælt?"

Da min generasjon var ungdommen av i dag, var det mellombølgeradio som gjaldt. MP3 er jo rene himmelen i forhold til det – men der satt vi altså med spissede ører og lyttet ut i de små timer. Det gjaldt å være den første til å ha hørt den nye platen til ... på Radio Luxemburg eller BBCs nattsendinger. Det ble da folk av oss også. Noen av oss fikk interesse for hifi – det store flertallet bryr seg ikke det aller minste. Kommer de hjem til meg, rister de bare på hodet. Ser bare på meg med et litt oppgitt blikk...... Kanskje de har litt rett?
Bortsett fra at dette ikke dreide seg om hip-som-happ mellom ukomprimert og komprimert, men at ungdommen foretrekker komprimert lyd, altså en lyd som er mindre tro mot utgangspunktet.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.400
Sted
Nøtterøy
Ulf-B skrev:
Folk flest klarer seg aldeles utmerket med det helt greie og alminnelige. Alminnelige rekkehus, alminnelige Dressmann-klær, alminnelige japanske biler, alminnelig Elkøp-hifi, alminnelig MP3-musikk.

Man kan gjerne le av det, men det hjelper ikke. Det er bare sånn det er. Gud elsker alminnelige mennesker – det er derfor han lager så mange av dem.
Hm.... morsomt! Følte meg plutselig ikke fullt så elsket av Gud. ;D
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Kjenner meg igjen her. Satt hver kvled og hørte på Radio Lux i barn- og ungdommen, og slik var det vel med alle kompisene mine også. Musikkinteressen var enorm. Samme med stereoanlegg. Det var flott å dra hjem til hverandre og høre musikk, for det var god lyd hjemme hos de fleste av oss. Siden de rister på hodet, så kan det være av litt misunnelse også for en ikke har det samme selv hjemme. Er utrolig glad i god musikk, og da vil jeg ha med meg den gode lyden også i de tilfellene det er det :)

Ulf-B skrev:
Folk flest klarer seg aldeles utmerket med det helt greie og alminnelige. Alminnelige rekkehus, alminnelige Dressmann-klær, alminnelige japanske biler, alminnelig Elkøp-hifi, alminnelig MP3-musikk.

Man kan gjerne le av det, men det hjelper ikke. Det er bare sånn det er. Gud elsker alminnelige mennesker – det er derfor han lager så mange av dem. M.h.t. MP3-musikk kunne jeg føle meg delvis truffet. Ikke sånn å forstå at jeg absolutt foretrekker MP3- fremfor CD-kvalitet. Men MP3 er helt greit og til å leve godt med i mange sammenhenger. Når jeg sitter og jobber med musikk i bakgrunnen. Når jeg sitter og leser eller slapper av med et kryssord. Når jeg ikke gidder å anstrenge hjernen med å finne ut hva jeg vil høre på – og heller overlater til nettradioen å bestemme hva det skal bli til. Ja – t.o.m. til såkalt kritisk lytting kan jeg godt leve med MP3.

Så var det dette med "ungdommen av i dag - er det ikke fælt?"

Da min generasjon var ungdommen av i dag, var det mellombølgeradio som gjaldt. MP3 er jo rene himmelen i forhold til det – men der satt vi altså med spissede ører og lyttet ut i de små timer. Det gjaldt å være den første til å ha hørt den nye platen til ... på Radio Luxemburg eller BBCs nattsendinger. Det ble da folk av oss også. Noen av oss fikk interesse for hifi – det store flertallet bryr seg ikke det aller minste. Kommer de hjem til meg, rister de bare på hodet. Ser bare på meg med et litt oppgitt blikk...... Kanskje de har litt rett?
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Sett bort ifra det tema som snakkes om her komprimert mot ukomrimert musikk som lyttes på av folk flest, så finnes det verre ting enn dette nå tildags vil nå jeg påstå. Det har blitt en trend for mange å kjøre musikken rett fra YOUTUBE og ut i anlegget med en minijack-rca kabel... :-X Dette klarer ikke jeg helt å fatte, for blir like irritert hver gang. Jeg prøver derimot å presse litt godlyd på vennene mine når de er hos meg. De verdsetter det jo litt, men har absolutt ingen interesse for det...
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Hmm... noen tanker rundt dette fra min side..

Tror dette henger sammen med lydbildet vi lever i til daglig. (unge) mennesker har i dag generelt mer lyd/støy rundt seg en tidligere. Kan nesten sammenligne lyden man har rundt seg i en by med lyden man har rundt seg på i naturen. Nyansene og lydbildet er mer nyansert i naturen. (Selv stillhet er lyd, dvs stille som i "dødt" finnes vel egentlig ikke.) Derav er opplevelsen av at mer støy i lydbildet er et mer riktig lydbilde siden dette er det man er vant til.

Et eksempel er kontoret hos kunden jeg jobber for pt. Her er det 6 arbeidsplasser hvorav 4 har pc-lydanlegg (hvor det spilles ulik musikk på flere samtidig!!), man snakker gjerne i telefon/telefonmøter mens andre er innom for å diskutere leveranser. Resten arbeider "uforstyrret" på sine arbeidsplasser. Blir mye bakgrunnstøy slik, og man blir vant til det. Etterhvert så foretrekker man kanskje det også??
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Espen R skrev:
Ulf-B skrev:
Folk flest klarer seg aldeles utmerket med det helt greie og alminnelige. Alminnelige rekkehus, alminnelige Dressmann-klær, alminnelige japanske biler, alminnelig Elkøp-hifi, alminnelig MP3-musikk.

Man kan gjerne le av det, men det hjelper ikke. Det er bare sånn det er. Gud elsker alminnelige mennesker – det er derfor han lager så mange av dem. M.h.t. MP3-musikk kunne jeg føle meg delvis truffet. Ikke sånn å forstå at jeg absolutt foretrekker MP3- fremfor CD-kvalitet. Men MP3 er helt greit og til å leve godt med i mange sammenhenger. Når jeg sitter og jobber med musikk i bakgrunnen. Når jeg sitter og leser eller slapper av med et kryssord. Når jeg ikke gidder å anstrenge hjernen med å finne ut hva jeg vil høre på – og heller overlater til nettradioen å bestemme hva det skal bli til. Ja – t.o.m. til såkalt kritisk lytting kan jeg godt leve med MP3.

Så var det dette med "ungdommen av i dag - er det ikke fælt?"

Da min generasjon var ungdommen av i dag, var det mellombølgeradio som gjaldt. MP3 er jo rene himmelen i forhold til det – men der satt vi altså med spissede ører og lyttet ut i de små timer. Det gjaldt å være den første til å ha hørt den nye platen til ... på Radio Luxemburg eller BBCs nattsendinger. Det ble da folk av oss også. Noen av oss fikk interesse for hifi – det store flertallet bryr seg ikke det aller minste. Kommer de hjem til meg, rister de bare på hodet. Ser bare på meg med et litt oppgitt blikk...... Kanskje de har litt rett?
Bortsett fra at dette ikke dreide seg om hip-som-happ mellom ukomprimert og komprimert, men at ungdommen foretrekker komprimert lyd, altså en lyd som er mindre tro mot utgangspunktet.
Point taken.

Men dette med "tro mot utgangspunktet" er en litt variabel sak. Hvis utgangspunktet er uhensiktsmessig, må man bare forandre reglene. Hvis jeg synes at en CD låter bedre med f.eks. loudness, vel da setter jeg på loudness. Hvis jeg synes at det mangler litt bass, da skrur jeg opp volumet på suben. Synes jeg det er for mye av noe, så fjerner jeg det - hvis jeg kan. Jeg stiller det inn slik at det låter best mulig for meg - ikke for å leve opp til produsentens forventninger. Du kan godt si at jeg gjør et aktivt valg - det gjør ikke de som ukritisk kjøper MP3-musikk - men hvis de likevel foretrekker MP3 og er lykkelige med det, kan jeg ikke se at det skulle være noen grunn til bekymring.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Snickers-is skrev:
Det står jo ikke noe om på hva slags utstyr og i hva slags rom denne testen ble utført. Dette lukter arrangert lang vei.
Artikkelen er i tillegg en fullstendig tabloidisering av resultatene og omstendighetene rundt testen. Pressen sliter ofte med høy grad av forvrengning.

Dessuten funker det helt flott med 256 kbps AAC i mitt relativt kostbare anlegg. Mulig jeg ikke har tilstrekkelig kostbare ører.
 
S

slowmotion

Gjest
shaunv skrev:
Sett bort ifra det tema som snakkes om her komprimert mot ukomrimert musikk som lyttes på av folk flest, så finnes det verre ting enn dette nå tildags vil nå jeg påstå. Det har blitt en trend for mange å kjøre musikken rett fra YOUTUBE og ut i anlegget med en minijack-rca kabel... :-X Dette klarer ikke jeg helt å fatte, for blir like irritert hver gang. Jeg prøver derimot å presse litt godlyd på vennene mine når de er hos meg. De verdsetter det jo litt, men har absolutt ingen interesse for det...

Det gjør jeg også. F.eks klippene på youtube med Jeff Beck fra konsertene i Australia nå i Febuar.
Mye lettere å høre musikken hvis jeg kjører den over anlegget.

Selvfølgelig hadde en ordentlig DVD-utgivelse vært å fortrekke, men når det ikke finnes,
så klarer man seg med youtube. Det er bedre enn ingenting.
 

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Innlegg
408
Antall liker
4
Bartesam skrev:
Kjøper den jeg. Mange barn i dag vokser opp sammen med mor som har et dårlig minianlegg hjemme som blåser ned av hylla når hun lufter. Kvinner har skjeldent interesse for gode stereoanlegg, og blåser stort sett i hvordan musikken lyder. Da får heller ikke barn noe særlig godt forhold til musikk. Sønnen min har arvet min interesse for musikk og stereoanlegg selv om han ikke vokste opp hos meg til han ble stor. :)
Er dette et forsøk på provokasjon, eller mener du seriøst at det er morens stereoanlegg som avgjør om podene vokser opp som musikkinteresserte individer eller ei ???

Lin
 
S

slowmotion

Gjest
Foredrene mine hadde ikke stereoanlegg da jeg vokste opp.
Jeg hadde ikke stereo engang før jeg ble tenåring.
Og det måtte jeg lage selv.
Det var musikkinteressen som gjorde at jeg ettehvert fikk satt sammen et bra anlegg.

Men alle i huset spilte instrumenter og jeg hørte mye musikk.
Hvis man vil at ungdommen skal bli interessert i god lyd,
bør man IMHO lære dem å spille selv, i tillegg til å la dem høre på gode anlegg.



;)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.905
Antall liker
2.084
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke skyld på meg - det er en ualminnelig mann som sa det - nemlig Abraham Lincoln.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.957
Antall liker
11.765
Sted
Hus
Slik er det ikke her. Har god lyd på verkstedet også, og når det er overtid her, så spiller jeg så flisene fyker her.... :D
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
slowmotion skrev:
Foredrene mine hadde ikke stereoanlegg da jeg vokste opp.
Jeg hadde ikke stereo engang før jeg ble tenåring.
Og det måtte jeg lage selv.
Når JEG var ung hadde vi ikke engang luft, vi måtte sette sammen molekylene selv og putte dem i en bøtte! ;D
(beklager, jeg måtte bare. No offence. Forøvrig skamløst og fritt oversatt fra Robbin Williams) ;)
 

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Innlegg
754
Antall liker
2
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:
Det står jo ikke noe om på hva slags utstyr og i hva slags rom denne testen ble utført. Dette lukter arrangert lang vei.
F.eks hvis den ukomprimerte lyden i utgangspunktet er litt død, soft og dull, da vil en kantet Mp3-lyd med artifakter virke som "noe som skaper liv", en lyd med mere "bitt" i seg.
Så her skal man være var for å dra konklusjoner...
Jeg er ganske så sikker på at det er slik som du beskriver det her. I tillegg husker jeg fra jeg var yngre at jeg hadde en mye høyere toleranse for skarp, skrikende lyd. I bil, på slepebrøler, sjølv så seint som i russetida var det slik. Man skrudde opp til det hylte og så lenge det dunka godt i bassen så var alle enig i at det låt "driiiitbra".
 
S

slowmotion

Gjest
epi skrev:
slowmotion skrev:
Foredrene mine hadde ikke stereoanlegg da jeg vokste opp.
Jeg hadde ikke stereo engang før jeg ble tenåring.
Og det måtte jeg lage selv.
Når JEG var ung hadde vi ikke engang luft, vi måtte sette sammen molekylene selv og putte dem i en bøtte! ;D
(beklager, jeg måtte bare. No offence. Forøvrig skamløst og fritt oversatt fra Robbin Williams) ;)
Det er helt i orden ;D
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.454
Antall liker
955
TJ: kan man kanskje kalle det en fase? På samme måten som å bruke like mye penger på å hore opp en Civic 1.4 som det koster for en pent brukt Alfa Romeo 166 3.0? En slags "aquired taste"? Man ser jo hva som selger best på ungdomsmarkedet; Cerwin-Vega, Proson, Genexxa, Fence osv.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
TJ skrev:
Espen R skrev:
Snickers-is skrev:
Det står jo ikke noe om på hva slags utstyr og i hva slags rom denne testen ble utført. Dette lukter arrangert lang vei.
F.eks hvis den ukomprimerte lyden i utgangspunktet er litt død, soft og dull, da vil en kantet Mp3-lyd med artifakter virke som "noe som skaper liv", en lyd med mere "bitt" i seg.
Så her skal man være var for å dra konklusjoner...
Jeg er ganske så sikker på at det er slik som du beskriver det her. I tillegg husker jeg fra jeg var yngre at jeg hadde en mye høyere toleranse for skarp, skrikende lyd. I bil, på slepebrøler, sjølv så seint som i russetida var det slik. Man skrudde opp til det hylte og så lenge det dunka godt i bassen så var alle enig i at det låt "driiiitbra".
I tillegg til at den type lyd de er vokst opp med er en lyd som er høy og skrikende hele tiden, fordi de studiofolka som har styrt spakene har lagd mer og mer av en sånn type lyd etter som årene har gått. Dette er da blitt deres referanse, det er deres verden.
 
R

RoDa

Gjest
Espen R skrev:
Ulf-B skrev:
....kan jeg godt leve med MP3.

Så var det dette med "ungdommen av i dag - er det ikke fælt?"

Da min generasjon var ungdommen av i dag, var det mellombølgeradio som gjaldt. MP3 er jo rene himmelen i forhold til det – men der satt vi altså med spissede ører og lyttet ut i de små timer. Det gjaldt å være den første til å ha hørt den nye platen til ... på Radio Luxemburg eller BBCs nattsendinger. Det ble da folk av oss også. Noen av oss fikk interesse for hifi – det store flertallet bryr seg ikke det aller minste. Kommer de hjem til meg, rister de bare på hodet. Ser bare på meg med et litt oppgitt blikk...... Kanskje de har litt rett?
Bortsett fra at dette ikke dreide seg om hip-som-happ mellom ukomprimert og komprimert, men at ungdommen foretrekker komprimert lyd, altså en lyd som er mindre tro mot utgangspunktet.
kremt, EspenR.
Mange mange av gamlingene her inne er like ute å kjøre som ungdommen.
De, og du inkludert, foretrekker jo den additive forvrengningen fra vacuumrør foran uforvrengt gjengivelse?

Liker det jeg og, altså, men du ser poenget?
Ingen vil ha the real world inn i stua... :D

R
 

Titleist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2008
Innlegg
136
Antall liker
0
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Ulf-B skrev:
....kan jeg godt leve med MP3.

Så var det dette med "ungdommen av i dag - er det ikke fælt?"

Da min generasjon var ungdommen av i dag, var det mellombølgeradio som gjaldt. MP3 er jo rene himmelen i forhold til det – men der satt vi altså med spissede ører og lyttet ut i de små timer. Det gjaldt å være den første til å ha hørt den nye platen til ... på Radio Luxemburg eller BBCs nattsendinger. Det ble da folk av oss også. Noen av oss fikk interesse for hifi – det store flertallet bryr seg ikke det aller minste. Kommer de hjem til meg, rister de bare på hodet. Ser bare på meg med et litt oppgitt blikk...... Kanskje de har litt rett?
Bortsett fra at dette ikke dreide seg om hip-som-happ mellom ukomprimert og komprimert, men at ungdommen foretrekker komprimert lyd, altså en lyd som er mindre tro mot utgangspunktet.
kremt, EspenR.
Mange mange av gamlingene her inne er like ute å kjøre som ungdommen.
De, og du inkludert, foretrekker jo den additive forvrengningen fra vacuumrør foran uforvrengt gjengivelse?

Liker det jeg og, altså, men du ser poenget?
Ingen vil ha the real world inn i stua... :D

R
jeg tar heller en audio note gaku-on fremfor dcs scarlatti foret med mp3.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Espen R skrev:
Jeg husker for noen år siden jeg snakket med en kokk i en militærleir. Han var litt fortvilt over at når de på søndagene lagde god middag med skinkesteik, saus of surkål, da var ikke soldatene særlig happy. De ville mye heller ha frossenpizza å spise.
Hvis du blir oppfostra på dritt, vil du da verdsette dritt?

Kanskje han var en bedriten kokk?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hvor gamle er egentlig dere?

Får dere lov til å være oppe å diskutere så sent på eldrehjemmet?
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
C. Alshus skrev:
Hvor gamle er egentlig dere?

Får dere lov til å være oppe å diskutere så sent på eldrehjemmet?
Trodde ikke lukket avdeling hadde tilgang på dette såkalte internettet? :-* :-* :-*
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
3.333
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
ErosLoveking skrev:
C. Alshus skrev:
Hvor gamle er egentlig dere?

Får dere lov til å være oppe å diskutere så sent på eldrehjemmet?
Trodde ikke lukket avdeling hadde tilgang på dette såkalte internettet? :-* :-* :-*
:)

Synes det er flott at ungdommen hører på musikk, jeg. (Kun ni år siden jeg var det selv).

Btw. Min farmor, som er født i 1926, har fortalt at da hun var ung likte hun jazz. Foreldrene hennes likte ikke denne nymotens musikken og mente at klassisk var det eneste rette.


Ser vi noe slikt nå også, bare på et annet plan?

Bærbar lyd med støy, framfor stereoanlegg uten.

Jeg har ikke svaret.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.083
Antall liker
2.620
RoDa skrev:
Espen R skrev:
Ulf-B skrev:
....kan jeg godt leve med MP3.

Så var det dette med "ungdommen av i dag - er det ikke fælt?"

Da min generasjon var ungdommen av i dag, var det mellombølgeradio som gjaldt. MP3 er jo rene himmelen i forhold til det – men der satt vi altså med spissede ører og lyttet ut i de små timer. Det gjaldt å være den første til å ha hørt den nye platen til ... på Radio Luxemburg eller BBCs nattsendinger. Det ble da folk av oss også. Noen av oss fikk interesse for hifi – det store flertallet bryr seg ikke det aller minste. Kommer de hjem til meg, rister de bare på hodet. Ser bare på meg med et litt oppgitt blikk...... Kanskje de har litt rett?
Bortsett fra at dette ikke dreide seg om hip-som-happ mellom ukomprimert og komprimert, men at ungdommen foretrekker komprimert lyd, altså en lyd som er mindre tro mot utgangspunktet.
kremt, EspenR.
Mange mange av gamlingene her inne er like ute å kjøre som ungdommen.
De, og du inkludert, foretrekker jo den additive forvrengningen fra vacuumrør foran uforvrengt gjengivelse?

Liker det jeg og, altså, men du ser poenget?
Ingen vil ha the real world inn i stua... :D

R
He he...bortsett fra at et vacuumrør ofte er en mere linear forsterkerkomponenet, vs transistor. ;)

For øvrig, ser man fra et objektivt synspunkt være enig i at utviklinga har gått i gærn retning (og ikke bare i ei anna retning) når stadig flere ungdommer blir hørselskadd i ung alder grunnet Mp3 lytting på portabelt utstyr + livemusikk/rockekonserter. Dette var et tema på Schrödingers Katt for ikke lenge siden og er gjentatte ganger vært et tema.
Da får ungdommen sjøl begynne å legge opp penger slik at de har å betale for fysisk og psykisk behandling grunnet helseproblemer de påfører seg selv gjennom denne Mp3-dritten, og ikke belaste offentlige helsebudsjetter med dette. Dumhet skal få konsekvenser! :D
 
Topp Bunn