Troels Gravesen The Loudspeaker-1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    Skal bygge The Loudspeaker 1 av Troels Gravesen.




    Andre sine forsøk og smått endrede versjoner:


    Hadde vært moro å fått til noe ala dette utseendemessig:
    tl1.jpg


    Har allerede skaffet BMS 18N862. Resten er bestilt fra tlhp (horn og høyttalerelementer, fransk butikk).

    Har et problem og det er å få tak i kryssfiner Baltic Birch 27mm. Har lest litt på nettet og ser at noen nevner det å lime to mindre tykke BB sammen, eller kombinere mdf og BB. Kjenner meg skeptisk. Innspill? Eller må man bare vente til det kommer på lager igjen?
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.234
    Antall liker
    2.560
    En kanonhøyttaler - har hørt den. Her er en som har tatt den helt ut ift The loudspeaker 1 som blei til den litt smalere 2. En kilde til inspirasjon..... . På linje med de flotteste ferdigbygg i überklassen. Milevis over hva jeg kunne fått til. Men mannen er snekker. De endte opp med en kampvekt på 150 kg/stk, men de er todelte. Ligger også en lenke (på siste sia) til en flott video i tråden hans.

    En kommentar til prosjektet i tråden :
    "Nothing short of insanity!
    Wonderful build"


    Building process- The loudspeaker 1 | diyAudio


    Baksiden av høyttaleren..

    1676809668507.png


    Dr.E
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    @Elmer wow takk for input. Inspirerende. Går frem og tilbake om å bruke møbelsnekker. Jeg ender nok opp dit
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.234
    Antall liker
    2.560
    @Elmer wow takk for input. Inspirerende. Går frem og tilbake om å bruke møbelsnekker. Jeg ender nok opp dit
    Håper du poster framdrifta, Jeg blei sjøl satt ut av The LS 1. Troels sier det er hans beste. Og han har passert 60 hakk i skjeftet....Jeg kjenner en snekker......

    Gung Ho !

    Dr-E
     

    Medisinmann

    Medlem
    Ble medlem
    23.03.2011
    Innlegg
    29
    Antall liker
    13
    Jeg limte bjørkfiner sammen til mine 3wc10, 9+9mm. Gikk fint, kappet de i mindre biter før liming, ettersom jeg manglet stor nok flate som var plan. Platene var priset som poppel, ettersom leverandør(fitzø) manglet dette på lager og sendte bjørk(!).

    Til en rythmik sub jeg bygde, limte jeg mdf og finer, dette gikk også veldig bra. Merker dog at jeg blir lei av ekstraarbeidet, men prisen blir langt hyggeligere. Én plate 18-19mm bjørk havner på ca 3000kr fra mine leverandører(coop/byggern).

    Ps; anbefaler å borre inn magneter i finérn når du bygger. Gjør det enkelt å lage deksler senere, samt rene baffel. Husket dette på høyttalern, ikke til subben.
     

    Vedlegg

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    @Elmer snekker i Stavanger? Har pratet med to møbelsnekkere/tre verksted. Ene plassen hadde ikke hørt om BB, men de kunne lage kasse. Den andre plassen hadde ikke 27mm BB. Har sjekket litt mer angående materialvalg. Ifølge en på youtube så har kryssfiner av forskjellige slag tilnærmet samme resonans, inkludert BB. Er BB strengt tatt nødvendig undrer jeg.

    @Medisinmann ser veldig flott ut, magneter har jeg faktisk tenkt på, og ja det skal ordnes:cool:
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    680
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Trestokken AS i Kvinesdal har både førsteklasses BB kryssfiner, vannfast MDF og HDF. Han skaffer det meste hvis han ikke har det inne. Han kan i tillegg frese ut alle platedeler med CNC. Er ikke sikker på om 27mm er inne nå. Hvis jeg skulle ha bygget dette prosjektet ville jeg ha laminert BB og vannfast MDF. Regn med høye priser på BB nå spesielt på 18mm og over det!
    Det er bare å ta kontakt med han hvis det er av interesse: 975 73 445
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.127
    Torget vurderinger
    10
    Det fungerer fint med MDF hvor du limer 4 mm bitumenplater (Thansen) med casco/Bostic gulvlim. Så kjører du på med ørten avstivninger her og der. Jo flere jo bedre.

    NB! Det selvklebende limet på bitumenplatene sitter IKKE godt på treverk! Derfor må du bruke gulvlim. En bonus med gulvlimet er at du får ytterligere demping.


    Jeg bygde på den måten i fjor og det satt som en kule.

    Utenpå bitumenplatene kliner du på enda mere gulvlim for å lime på filten (Biltema). Utover det har jeg brukt merinoull men Rockwool er også kanonbra.

    Disse har sånn ca Snell E3 size og veier 30 kg uten drivere. 22 mm MDF brukte jeg.

    Hvis du f eks bruker 22 mm vannfast mdf med dobbel baffel og full pakke med avstivninger og demping, hihi, da må du ha flyttebyrå 😎


    PS! Ikke tenk på ressonans. Stiv av og demp for harde livet. Hvis du først skal tenke ressonans tenk motsatt. 12 mm xfiner uten avstivning (BBC/Harbeth osv), men det er en annen skole og de beistene dine er ikke egnet til det.

    0B5A6088-922A-40BB-ACEE-D3BDD2B2ECC5.jpeg
    1069ED68-80A0-441B-B213-0A2170AF471F.jpeg
    E1624296-60AA-4887-B1A4-842259449539.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.127
    Torget vurderinger
    10
    Et innspill til. Hvis du avstiver masse, litt avhengig av formen, så kan du ha litt tynnere vegger.

    Jeg bygde mine 18» onwall» subwoofere med kun 22 mm MDF. De er riktignok ganske flate relativt sett og blir stivere da. Men jeg har bra med avstivning og det er mer enn bra nok. De brukes fra 20-150 Hz og er presise som bare det.

    PS! I subwoofere er det ikke så viktig med dempemateriale osv, det er ingen sensibel mellomtone som skal ut da, men i dine 4 veis vidundre så må du tenke på avstivning og demping både for bass og mellomtone.

     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    @Hornlyd mange takk for innspill😀 utrolig flotte de snell type høyttalere du har der. dette skal tas med videre. Har kontakt med en møbelsnekker, så får se hva det blir på pris til slutt.
    Har tenkt litt på å bare kjøre på med mdf da det er mye rimeligere og bygge dem selv som ventepølse til pris på BB går ned og så få møbelsnekkeren til å bygge. Men det blir nok en lang ventepølse..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.127
    Torget vurderinger
    10
    Det blir ingen forskjell på lydkvaliteten med BB eller MDF med denne typen gøytaler bare ting bygges skikkelig IMO 👍
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    680
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Er enig med Hornlyd her, det er ikke så kritisk hvilket materiale du bygger med bare det blir stivt nok og bra dempet. Kryssfiner er stivere, med høyere resonansfrekvens på kassa som resultat. Jo høyere resonansfrekvens desto lettere å dempe den internt i kassa. MDF, spesielt vannfaste (grønne) plater er utmerket å bygge i og finere etterpå. Jeg ville nok ha gått for det, evt med 12mm kryssfiner eller tilsvarende innerst.

    Man kan gjerne si at til PA-bruk, eller ved mye flytting av kassene, er kryssfiner best og sterkest. Til hjemmebruk er dette ikke noe problem da høyttalerne som regel står på samme plassen år etter år, så MDF er helt ok!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.127
    Torget vurderinger
    10
    Et meget viktig innspill til.
    Du kan variere form på kassen innen rimelighetens grenser bare netto volum blir likt MEN:

    Plasseringen av driverne på x og y aksen (særlig horn og mellomtone) MÅ være identiske som på tegningen til Gravesen ellers får du noe kluss med delefilteret.

    Diskanten MÅ på kilometeren (ehh stavekontrollen! Mente milimeteren) på Z aksen.

    Selve totalbredden mener jeg fint tåler pluss minus 10 cm, hva mener dere andre?

    Høyden har enda mere spillerom da ingen sofaer og mennesker er like høye :)
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    680
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man skal ta den helt ut og lage vibrasjonsfrie kasser er det også mulig. Da ville jeg ha gått for 12 mm BB indre kasse og en 15mm ytre kasse. I mellom kassene fyller man inn 3mm viskoelastisk lim, slik at den indre kassen ikke er i berøring med den ytre. Så avstiver man indre kasse med matrix-avstiving. Resultatet er at kassen blir veldig død, med ekstremt lite resonanser. Jeg har bygget flere slike med veldig bra resultat!
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    680
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Et meget viktig innspill til.
    Du kan variere form på kassen innen rimelighetens grenser bare netto volum blir likt MEN:

    Plasseringen av driverne på x og y aksen (særlig horn og mellomtone) MÅ være identiske som på tegningen til Gravesen ellers får du noe kluss med delefilteret.

    Diskanten MÅ på kilometeren (ehh stavekontrollen! Mente milimeteren) på Z aksen.

    Selve totalbredden mener jeg fint tåler pluss minus 10 cm, hva mener dere andre?

    Høyden har enda mere spillerom da ingen sofaer og mennesker er like høye :)
    Gravesen kassen må ikke må for all del ikke endres slik at volumet forandres internt, eller forskyving av elementer. Da stemmer ikke delefilteret lenger, det er satt opp akkurat til den kassen som Gravesen har tegnet, slik Hornlyd her skriver!
    Vil man gå for aktiv drift , med EQ/DSP satt opp etter egne preferanser, kan man jo gjøre endringer litt enklere enn med prøving og feiling av passivt delefilter.
    Selv ville jeg aldri ha bygget The Loudspeaker uten aktiv drift!
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    Jeg tenker å følge Troels Gravesen sin design mtp baffel i det minste og følge volumet, og så er planen aktivt filter
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    680
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    @Hunsbedt det høres interessant ut, og gjerne dyrt ? :eek:
    Tja, hva er dyrt egentlig? Det er klart at et one-off bygget kabinett blir dyrere enn fabrikkprodusert. Men man kan samtidig gjøre det sterkere og bedre uten å tenke så mye på å spare en krone her og der.

    Dette er helt avhenging av hvor mye man vil legge i det. Du har jo kjøpt elementer helt i toppklassen nå, og da mener jeg at man bør ikke bygge en kjip og dårlig kasse. Og bruker man en kombo av MDF og kryssfiner, samt flott finering, får man et sett høyttalere som vil gi mye eierglede og vare livet ut.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    Skal ha skikkelig kasse :cool:

    Jeg ser andre TL1 bygg har kombinasjon av mdf og bb. Tenkte intuitivt at mdf ville være innerst og bb utenpå, da mdf er "bedre" på resonans og bb som hardt ytterskall, men ser det skal være omvendt.
    Litt bekymret for egenvekt på kassene, han ene nevner 260kg ?!
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.651
    Antall liker
    2.349
    Torget vurderinger
    75
    Tja, hva er dyrt egentlig? Det er klart at et one-off bygget kabinett blir dyrere enn fabrikkprodusert. Men man kan samtidig gjøre det sterkere og bedre uten å tenke så mye på å spare en krone her og der.

    Dette er helt avhenging av hvor mye man vil legge i det. Du har jo kjøpt elementer helt i toppklassen nå, og da mener jeg at man bør ikke bygge en kjip og dårlig kasse. Og bruker man en kombo av MDF og kryssfiner, samt flott finering, får man et sett høyttalere som vil gi mye eierglede og vare livet ut.
    enig, med et såpass stort og kostbart prosjekt må en ikke finne på å spare penger på ordentlig kabinett , er helt trasig å sitte med et kabinett med unødige resonanser.
    ta kontakt med trestokken, han har materialer i alle kvaliteter, kapper og freser platene for en rimelig penge.

    endel bra her ,se44 min
    World's Second Best Speakers! - YouTube
     
    Sist redigert:

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    680
    Antall liker
    2.982
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Skal ha skikkelig kasse :cool:

    Jeg ser andre TL1 bygg har kombinasjon av mdf og bb. Tenkte intuitivt at mdf ville være innerst og bb utenpå, da mdf er "bedre" på resonans og bb som hardt ytterskall, men ser det skal være omvendt.
    Litt bekymret for egenvekt på kassene, han ene nevner 260kg ?!
    150 kg pr kasse var noe drøyt. Det skulle være helt unødvendig. De skal jo heller ikke bygges todelte.
    Jeg vil heller gå for en kasse med tykkelse rundt det Gravesen anbefaler, med god avstiving. Kassene er ikke enormt store, så jeg tipper tyngden vil havne på rundt 50-60 kg uten elementer. Det blir uansett ikke en lett høyttaler, husk at det blant annet skal inn en attentommer her... ;)
     

    MOFASA

    Medlem
    Ble medlem
    27.12.2018
    Innlegg
    7
    Antall liker
    3
    Tenkte bare å skyte litt inn fra sidelinjen her angående kryssfiner: B/BB, BB/BB, BB/C og C/C er kun defineringer av den visuelle kvaliteten på de to synlige finerlagene, og påvirker kun lommebok og øyner :LOL:

    Uten at jeg vet noe om det så er kanskje limtype mer interessant? Kokefast fenol lim vs interiørlim kan kanskje gi forskjellige akustiske egenskaper.

    Anbefaler uansett å sjekke ut MDF beregnet for dypfresing, mener dette er den tetteste platen. Den har samme tetthet hele veien igjennom. (Vanlig og grønn MDF er tettest ytterst og løsere i midten)

    Hvis det er vanskelig å få tak i så er Finsa sin HMR er den mest kompakte normale grønne MDF platen etter min mening.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.340
    Sted
    Østfold
    Selve totalbredden mener jeg fint tåler pluss minus 10 cm, hva mener dere andre?
    Gravesen sitt delefilter er designet for en baffelbredde, endres baffel så påvirker det baffelstep. Raskt overslag gir ca. 180 hz på original, redusert med 10 cm får vi 210 hz, øker vi med 10 cm får vi 150 hz. Altså ved å justere pluss minus 10 cm varieres baffelstep i området 150-210 hz.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.124
    er det noen rundtom som har konvertert desse typene til aktiv deling?

    en flex 8 vil jo kunne klare alt og mer? ingen behov for å montere digre passive filtre, man kan droppe hypex plateforsterkeren osv.
    man trenger selvfølgelig 3-4 stereoforsterkere. billig fra icepower :p
    hadde vært stilig med et par Loudspeaker 2, men alt jeg bygger egner seg best med en stor duk over :ROFLMAO: så må man ta komplette målinger for å justere filter, lite detaljer oppgitt fra Troels om det (eller er jeg blind?) man kan vel simulere i program for å finne delefrekvenser og avrulling, så starte derfra.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.108
    Antall liker
    11.127
    Torget vurderinger
    10
    Gravesen sitt delefilter er designet for en baffelbredde, endres baffel så påvirker det baffelstep. Raskt overslag gir ca. 180 hz på original, redusert med 10 cm får vi 210 hz, øker vi med 10 cm får vi 150 hz. Altså ved å justere pluss minus 10 cm varieres baffelstep i området 150-210 hz.
    Baffelstep korreksjoner har jo en slakk slope så det er nok ikke store variabler her lyttemessig når baffelen allerede er så brei. Dette kan fint testes på alle slags høyttalere ved å sette en planke på hver side :)

    Jeg tenker at det er mer kritisk med domediskanter og deling mot mellomtoner i vanlige slanke høyttalere hvor diffraksjoner og baffelbredde spiller inn i delingen i det følsomme området 2-3000 Hz. Da kan det bli kluss med fasen og det er til de grader hørbart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ufo

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.340
    Sted
    Østfold
    Baffelstep korreksjoner har jo en slakk slope så det er nok ikke store variabler her lyttemessig når baffelen allerede er så brei.
    Ja det har du rett i, også bruk av aktivt system så dette er rimelig lett med EQ, ved passivt system derimot så ville jeg selv ha utvist forsiktighet.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    Hei, hvordan ligger du an med byggingen av disse? Særdeles spennende høyttalere ut fra hva jeg har lest om dem.
    Heisann, det var plan å bygge disse nå i sommer/høst, men oppussing av hus, renovering kommer først
     

    Lateralus

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    438
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    0
    Ok. Kan forstå at slike ting må komme først 😊
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    Driver enda med oppussing av hus, men nå kjenner jeg på psyken at jeg ikke kan vente lenger.

    Aktivt delefilter fra miniDSP

    bygger mockup med sponplater 22mm, eller 18mm bb.

    Har også skaffet meg bil med tilhengerfeste, så nå kan jeg hente varer. Må nok skaffe meg bordsag. Holder det med budjett bordsag?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om du tar kontroll på hvordan anlegget på saga er, så kan du fint bruke en budsjettsag.

    Stram anlegget på ei sag i butikken og se om det er raklete i forhold til bevegelse i begge endene. Veldig mange budsjettsager har bare fastsetting av anlegget på ene siden, og blir da for raklete i den løse enden.

    Gjør deg selv en tjeneste, og kjøpt et nytt kvalitetsblad med mange tenner med en gang - det medfølgende bladet er som regel av dårlig kvalitet. Bosch Exper er knallgode blader. CMT er og bra.

    Jeg kjøpte ei Black&Decker BES 720 bordsag på Obs, og den har gjort nytta på et komplisert høyttalerprosjekt.

    Se gjerne denne youtube-videoen…

    Om du har dårlig plass, så kan ei dykksag med skinne være et alternativ, men det er ikke alle av disse som er like gode. De aller billigste kan være tvilsom kvalitet.

    Johan-Kr
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.874
    Antall liker
    9.314
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dewalt er gode sager.
    Kjøpte den største bruk tor 3 mnd siden med stativ for 7500,- med 3 nye blader.
    Veldig god sag.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    803
    Antall liker
    828
    Sted
    Rogaland
    Helt topp, takk for input. Har god plass her, men fra hva jeg har sjekket av dykksag er at de er dyre, eller dyrere enn bordsag. Skal sjekkes ut👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn