Akkurat som placebo, altså. ;DVeggen skrev:Det er et etablert vitenskapelig faktum at vi mennesker er svært utsatt for placebo.
Å tro noe annet er rent selvbedrag.
Åjoda:rolfozzy skrev:Placebo er bare placebo. Det fungerer ikke.
rolfozzy skrev:Placebo er bare placebo. Det fungerer ikke.
Denne placebo har ikke vært på besøk hos meg.R.Solhaug skrev:rolfozzy skrev:Placebo er bare placebo. Det fungerer ikke.
Ikke sant? Kan vi stole på placebo ???
Mvh. RS
rolfozzy skrev:Denne placebo har ikke vært på besøk hos meg.R.Solhaug skrev:rolfozzy skrev:Placebo er bare placebo. Det fungerer ikke.
Mvh. RS
Når det gjelder medisinsk placebo så kan jeg ikke uttale meg. Men det er vel heller ikke det det er sikta til her.
I det hele tatt og bruke ordet placebo i hifi er feil.
Det er ikke det samme som placebo.totte skrev:Hehe, 28% tror det de opplever er helt uavhengig av forventninger. Gøyalt.
Når jeg FORVENTER å ha det gøy, så blir det som regel gøyalt.. ;Dtotte skrev:Hehe, 28% tror det de opplever er helt uavhengig av forventninger. Gøyalt.
Enig, placebo handler om medisin, "forventningseffekt" er vel egentlig det riktige ordet i denne sammenhengen.rolfozzy skrev:Denne placebo har ikke vært på besøk hos meg.R.Solhaug skrev:rolfozzy skrev:Placebo er bare placebo. Det fungerer ikke.
Mvh. RS
Når det gjelder medisinsk placebo så kan jeg ikke uttale meg. Men det er vel heller ikke det det er sikta til her.
I det hele tatt og bruke ordet placebo i hifi er feil.
Kloke ord rolfozzy Og som andre også nevner her, er dette riktig ord å bruke på våre "inntrykk" innen vår hobby?rolfozzy skrev:Ved bytte av f.eks. kabler kan det låte annerledes enn tidligere. Men etter en ikke så lang tid finner man ut at annerledes er ikke det samme som bedre.
Hva har det med placebo og gjøre?
Hvorfor skulle det bare være helsa som kunne bli påvirket av "forventningseffekt"??loFi skrev:Enig, placebo handler om medisin, "forventningseffekt" er vel egentlig det riktige ordet i denne sammenhengen.
Placebo er narremedisineffekten som er drevet av forventningen om effekt. Hvis man er litt velvillig i forhold til spørsmålsstillingen så bør denne forstås som noe a'la "Tror du bevisste og ubevisste forventninger til det du skal høre på påvirker dine lytteinntrykk?"rolfozzy skrev:Det er ikke det samme som placebo.totte skrev:Hehe, 28% tror det de opplever er helt uavhengig av forventninger. Gøyalt.
Ved bytte av f.eks. kabler kan det låte annerledes enn tidligere. Men etter en ikke så lang tid finner man ut at annerledes er ikke det samme som bedre.
Hva har det med placebo og gjøre?
Tror det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig .loFi skrev:Kan man stole på sine egne ører, eller blir vi lurt av placebo ved "ikke-blind" testing ???
Om du hører et anlegg som for eksempel låter for skarpt, så går det en stund før du hører det igjen, så er sannsynligheten stor for at du vil oppfatte det som overraskende lite skarpt når du får høre det andre gang. Det er en av mange effekter av placebomekanismen.Gago skrev:jeg er sikker på at jeg er "utsatt" for placebo av og til.
men når jeg forventer og innstiller meg på en ting, og resultatet plutselig viser seg å være noe helt annet - da har placeboen gjort en dårlig jobb!
Den egenskapen er det etter sigende kun kvinnene blandt oss som har da Lyngen, så der la du vel liste vel høyt :Lyngen skrev:Tror det er viktig å ha to tanker i hodet samtidig .
Denne siden av placebo-effekten er lite belyst, og like gyldig som den "positive" siden.Snickers-is skrev:....kan like gjerne føre til at placebo påvirker en i negativ retning fordi man på forhånd har hatt en mistanke om at det hele kanskje ikke er så bra.