Trygg fjerning av prislapper og lignende....?

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.929
Antall liker
27.652
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det har vært noen tips om dette tidligere, men kan i farten ikke finne dem.
Det var noe snakk om å fukte etiketter etc med et eller annet, som fikk de til å slippe over tid.

Men HVA var dette "et-eller-annet" ???

- og alle andre tips mottas selvfølgelig med takk!

Vennlig hilsen

Morten
 
N

nb

Gjest
Isopropanol kanskje? Fordamper fort, men er veldig effektivt for å fjerne ting, brukes f.eks for å fjerne kjølepasta fra CPUer.
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Hårføner eller varmepistol er ganske effektivt.

Ellers så bruker jeg sitrusbasert skismøringfjerner, eller en lignende variant "Label-off" på sprayboks fra Biltema.

Svein.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Mitt beste tips er en Q-tip dyppet i white spirit. Stryk forsiktig over prislappen, la det sitte noen minutter, pirk deretter lappen forsiktig av. Det er litt risky hvis pappen ikke har glosset overflate, da kan det bli misfarginger. Ellers er det alltid en viss risiko for at 'lakken' dras av hvis man ikke venter lenge nok. Jeg har hatt et (ikke mer, tror jeg) uhell hvor jeg har ventet for lenge, slik at 'lakken' ble ujevn fordi den delvis løste seg opp. Ellers er det en god idé å bruke en kniv til å løfte kanten av lappen. Neglene preger ofte spor i pappen.

Stort sett går det veldig fint. Jeg tror jeg har mindre enn 10 covere som bærer stygge merker etter fjerning av prislapper.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ah. Litt nettrøbbel, og det dukket opp flere svar i mellomtiden...

Varmepistol skal jeg prøve. Spesielt interessant på cover uten 'lakk' vil jeg tro, kanskje også på skikkelig gammelt og sprøtt lim.
 

Amademus

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.09.2008
Innlegg
504
Antall liker
116
Torget vurderinger
1
Du har noe som heter plasterfjerne (fåes på apoteket mener jeg) som kansje kan brukes?
 

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Innlegg
8.299
Antall liker
3.090
Torget vurderinger
4
Kjøpte noe på Apoteket for noen år siden, kan det ha vært Heptan? (Har rotet bort flasken) Det fungerte veldig bra.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.929
Antall liker
27.652
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takker folkens!

Da skal jeg prøve meg forsiktig frem, med både det ene og det andre, glimrende!

Vennlig hilsen

Morten
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Siden der stod prislapper og lignende.
Mange liker eller likte å skrive navnet sitt på coveret enten med kulepenn eller sprittusj. Dette fjernes enkelt med hårspray.
Har kun prøvd dette på laminerte cover med godt resultat.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Takk for tipset. Jeg har mange irriterende tusjmerker i samlingen. Jeg har prøvd både white spirit og isoprop på dem, uten resultat. Jeg kan ikke huske at jeg har eid hårspray noen gang, men det kan hende jeg prøver dette.
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Zomby_Woof skrev:
Takk for tipset. Jeg har mange irriterende tusjmerker i samlingen. Jeg har prøvd både white spirit og isoprop på dem, uten resultat. Jeg kan ikke huske at jeg har eid hårspray noen gang, men det kan hende jeg prøver dette.
Jeg kjøpte en brukt Beatles plate hvor vinylen var i perfekt stand og likeså coveret bortsett fra at den som hadde eid plata hadde tegnet inn skjegg og briller og gud vet hva på alle Beatles gutta. Dette var et laminert cover.Stjal clynolflaska fra kona og det forsvant som dugg for solen.En kan jo lure på hva disse kvinnfolka dusjer i håret sitt :p
For ordens skyld Clynol er en hårspray
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
;D

Det hadde muligens passet bedre med skjegg på en av skivene til Cat Stevens/Yusuf Islam.

Artig historie uansett, og verd investering i en flaske hårspray.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte en brukt Beatles plate hvor vinylen var i perfekt stand og likeså coveret bortsett fra at den som hadde eid plata hadde tegnet inn skjegg og briller og gud vet hva på alle Beatles gutta. Dette var et laminert cover.Stjal clynolflaska fra kona og det forsvant som dugg for solen.En kan jo lure på hva disse kvinnfolka dusjer i håret sitt :p
For ordens skyld Clynol er en hårspray
[/quote]

Jeg ble litt nyskjerrig på hva som gjorde at du prøve hårspray? Tror ikke det hadde vært det første jeg hadde forsøkt. kanskje plasterfjerner eller withe sprite, men ....
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Artig historie uansett, og verd investering i en flaske hårspray.
Før du går hen og kjøper hårspray Zomby, tenk deg godt om ...det kan stå om et lokalt rykte som kan falle helt i grus ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Alltid ønsket meg mikrofonsveis, vet du.

Kanskje jeg handler utenfor egen bydel, og ber om en brun papirpose...
 

Vedlegg

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Vel,er jo en ganske anonym flaske da ::)Han her karen ser jo veldig fornøyd ut etter en omgang med sprayen :D
 

Vedlegg

Emigrant

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
98
Antall liker
0
Sted
Nederland
Lagga skrev:
Det har vært noen tips om dette tidligere, men kan i farten ikke finne dem.
Det var noe snakk om å fukte etiketter etc med et eller annet, som fikk de til å slippe over tid.

Men HVA var dette "et-eller-annet" ???

- og alle andre tips mottas selvfølgelig med takk!

Vennlig hilsen

Morten
Hvit møbel voks. Men ikke på matte covere....
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
På andre objekter enn ubehandlet papp er stalltipset en dråpe Zalo og en dråpe olivenolje. La det godgjøre seg en god stund.
 
Topp Bunn