tube cd

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.714
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei

står å lurer på en ny cd spiller med rør og leser veldig mye negativt om china spillere.
hadde tenkt å gå for en cd-t 100 se fra shanling.
men ser at den får veldig dårlig kritikk her i mediet.
kan noen komme med noe seriøs kritikk av denne ,både negativt og positivt?
event hva skal jeg gå får?
må erlig inrømme at utsenede har litt å bety :-[

med hilsen fortvilet cd kjøper

Master Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
08.07.2006
Antall liker
1.474
Sted
Trondheim
 hei

står å lurer på en ny cd spiller med rør og leser veldig mye negativt om china spillere.
hadde tenkt å gå for en cd-t 100 se fra shanling.
men ser at den får veldig dårlig kritikk her i mediet.
kan noen komme med noe seriøs kritikk av denne ,både negativt og positivt?
event hva skal jeg gå får?

med hilsen fortvilet cd kjøper
T-100 er en helt grei spiller, bare ikke kjøp den ny, da prisen neppe kan forsvares mot dagens konkurrenter. Har du mulighet til å få den til 7-10K, er den spillemessig meget god kandidat. Når det er sagt, rørbytte er et must. Snakk med Motron. Til prisen, er min erfaring at Golden Dragon spiller godt. Matchen med ditt eksisterende anlegg avgjør det endelig resultat.

Merk deg også følgende:
På dette forumet er det (minst) 90% synsere og 10% vitere. Noe som gjør innleggene i forumet underholdende.  Ikke ta INN alle kommentarer :)

Lykke til!

U

utgatt60135

Gjest
Hva med Jungson Moon Harbour m/tube?

Jeg er vel ikke BARE en synser siden jeg eier en selv (uten tube).. denne har fått bedre omtaler så vidt meg bekjent.

- tenk så kjedelig det hadde vært her med bare vitere? :p

HiFi er såpass samensatt at endel synsing er vanskelig å omgåes uansett.

N

nb

Gjest
Vincent S6 eller hva den nå heter dukker også opp innimellom brukt til en 5-6 lapper eller deromkring. Har fått mye god omtale, samt at du har en stor artikkel om hvordan mekke på den i Fidelity om det skulle være av interesse. Har ikke prøvd spilleren selv.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg vil anbefale denne

Kjempegod mellomtone, henger fint med oppover og jeg savner ingenting i bassen i forhold til min gamle EMC-1 :)
Jeg har ikke byttet så mye på rør enda, da jeg i utgangspkt bruker MHZS cd88e som rent drivverk.
Men jeg bruker den også som hel spiller når musikken ikke er for krevende til rommet mitt.

Solid byggverk på 16kg.

Kostet meg 4.5k på døra.

Spilleren hjemme hos meg

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.714
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
takk for tipset :),måtte bare si at oppsettet ditt var et syn for øyet, meget pent.

med hilsen frank

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.704
Torget vurderinger
27
Jeg synes du skulle fokuser på hva slags lyd du ønsker. Hva vil du oppnå av forandring i forhold til det du har nå, fremfor å være så opptatt av om det er rør eller transistor i utgangen. Det finnes gode cd-spillere av begge typer.

Synes også det er litt rart at det ikke er tatt opp i tråden hvordan anlegget låter eller hvilken lyd som ønskes. Kan ikke se at musikksmak har vært nevnt heller...

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
johna, skikkelig fint utstyr, ser du har samme dvd-spiller som jeg har og som jeg benytter til cd-spiller også.
Har du noen som helst kommentar til lyden fra sony'n kontra cd-spilleren din? altså utenom dac'en din?
ser fine ut de plattformene under elektronikken din, er det diy? regner vel nesten med at det finnes en tråd til de også her et sted?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg synes du skulle fokuser på hva slags lyd du ønsker. Hva vil du oppnå av forandring i forhold til det du har nå, fremfor å være så opptatt av om det er rør eller transistor i utgangen. Det finnes gode cd-spillere av begge typer.

Synes også det er litt rart at det ikke er tatt opp i tråden hvordan anlegget låter eller hvilken lyd som ønskes. Kan ikke se at musikksmak har vært nevnt heller...
Viktig alt det du nevner her Fosse.

Det jeg synes er fint med denne spilleren, er at den passer min musikksmak...jeg er altspisende :)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
johna, skikkelig fint utstyr, ser du har samme dvd-spiller som jeg har og som jeg benytter til cd-spiller også.
Har du noen som helst kommentar til lyden fra sony'n kontra cd-spilleren din? altså utenom dac'en din?
ser fine ut de plattformene under elektronikken din, er det diy? regner vel nesten med at det finnes en tråd til de også her et sted?
Ja, hva skal jeg si?
Det er jo to forskjellige verdener lydmessig.
Jeg opplever Sonyen som veldig forsiktig og pertentlig i mitt oppsett når jeg kjører den utenom dac`en i DEQ`n.
Da er det mer liv på alle måter i cd88 :)
Også som rent drivverk må Sonyen se seg slått av cd88.
Slik er DET bare her i leiren ;)

Ingen tråd om "plattformene" under elektronikken ;)
Men de består av 5mm aluminium m foam mellom.
Disse hviler igjen på forskjellige gummi eller alu. "føtter"
Er midt inne i en lang og møysom testperiode når det gjelder alt dette m underlag til komponentene.....
Forslag og gode råd taes imot m takk fra hfs medlemmer ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
takk for tipset :),måtte bare si at oppsettet ditt var et syn for øyet, meget pent.

Takker.

Men lytt til det Fosse nevner.
Finn ut hvilken vei du vil gå først.
Min erfaring er også at det kan være opp til stor forskjell på de forskjellige spillere/kildene.

med hilsen frank

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.714
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
sorry fosse en god tanke du hadde der,spiller hovedsakelig pink floyd-dire straits-blues ,stort sett den sjangeren.
cd spilleren skal brukes i sammen med asiatisk rør utstyr og holder på med nyinnkjøp på høytaler siden.
tror det blir SA 1750, en høytaler jeg liker veldig godt.

med hilsen frank

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.714
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei johna
vor har du kjøpt denne spilleren?

med hilsen frank

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
sorry fosse en god tanke du hadde der,spiller hovedsakelig pink floyd-dire straits-blues ,stort sett den sjangeren.
cd spilleren skal brukes i sammen med asiatisk rør utstyr og holder på med nyinnkjøp på høytaler siden.
tror det blir SA 1750, en høytaler jeg liker veldig godt.

med hilsen frank
Må innrømme at jeg stusset litt over musikksmak og muligens høyttalervalget..
Har selv hatt SA i hus og prøvd dette på samme musikk som du foretrekker, men det ble helt feil i mine ører..
"pertentligheten" i SA passer ikke til den type musikk i mine ører..

Men jeg tenkte egentlig mer på dette som er tatt opp litt tidligere i tråden her, dette med hva slags lyd du egentlig ønsker deg av en spiller..
Mine ører foretrekker en billig spiller som Advance Acoustic MCD-203 som har mye franske følelser og som smaker forteffelig på slik musikk som du hører mest på..
Men så er det dette med matching igjen da..

Jeg har prøvd alt fra RCA NOS rør og til Tesla/JJ og det aller meste i mellom, for i mine ører representerer RCA den varmeste og den mest behagelige lyden, mens Tesla/JJ er på den andre siden som heller mer mot steril/kjedelig/livløs transistorlyd..
Mitt valg endte på Siemens Halske ECC83 som er mer oppløst og detaljert enn Tesla/JJ, men som har en del av varmen og sjelen som er i RCA..

Egenlyden i spilleren går igjen uansett åssen rør jeg putter i spilleren, så det er viktig og velge rett spiller med en gang..
Rør gjør fryktelig mye med lyden, selv om egenlyden i spilleren går igjen..
Selv med ekstern DAC så er det ganske mye egenlyd fra spilleren som går igjen..
Dette er hvertfall hva mine ører oppfatter..

Det er nå en del forhandlere som har AA MCD-203, så om du får låne en demo spiller over helgen, så vet du hvertfall om dette er noe som faller i smak..
Hvis du bor i nærheten av Drammen, så ta deg en tur innom JFS Sound Systems og spør om å låne demo spilleren hans..
(John er en utrolig hyggelig kar som låner ut det meste)

Ønsker deg lykke til i jakten på en ny spiller..

PS: original rørene i AA MCD-203 er ikke mye å skryte av, mine gikk rett i søpla..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.704
Torget vurderinger
27
Hvis du har nye høyttaler i sikte så ville jeg brukt litt tid på å bli kjent med disse først. Da kan du etterhvert danne deg et klarere inntrykk av hva du mangler og savner, eller hva du liker og gjerne vil ha mer av. Bytte av rør er som Rotekroken nevner en fin måte å tune anlegget på. Men her vil mye sannsynlig valg av rør avhenge av resten av utstyret. Det vil si, det kan hende at det ene oppsettet vil få deg til å foretrekke RCA/Mullard, mens et annet vil få deg til å ønske Telefunken. Bruk litt tid, det er mitt råd.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hvis du har nye høyttaler i sikte så ville jeg brukt litt tid på å bli kjent med disse først. Da kan du etterhvert danne deg et klarere inntrykk av hva du mangler og savner, eller hva du liker og gjerne vil ha mer av. Bytte av rør er som Rotekroken nevner en fin måte å tune anlegget på. Men her vil mye sannsynlig valg av rør avhenge av resten av utstyret. Det vil si, det kan hende at det ene oppsettet vil få deg til å foretrekke RCA/Mullard, mens et annet vil få deg til å ønske Telefunken. Bruk litt tid, det er mitt råd.
Jeg er litt enig med deg der Fosse, men om du snur dette litt på hodet, så kan kanskje dette lette søken etter nye høyttalere.?
Hvis han da i det heletatt har lyst til å bytte høyttalere etterpå, for alt vi vet, så kan en ny spiller forandre lyden så dramatisk at hans nåværende oppsett faktisk spiller slik han ønsker.?

Det vil ikke koste han noe å låne med seg noen spilleren hjem, enten via hjemlån eller manuell Visa, da vet han litt mer om hvor han står i dag og hva som kan passe hans smak/ører..

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.704
Torget vurderinger
27
Helt klart. Poenget var bare å ikke bestille nye høyttalere og ny cd-spiller samtidig. Opplever man en forbedring ved nevnte cd-spiller, kjøp denne, og man sitter med enda bedre forutsetning for riktig valg av høyttaler. (Jeg tolket det bare dit hen at høyttaler var mer sikkert, men leser igjen og ser at dette også er usikkert).

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.128
Torget vurderinger
0
Jeg har en Shanling CD-T 100 SE. Kjøpte den brukt fra "Topline" her på HFS. Har ingen planer om å bytte den ut for å si det slik. :D

Min er modifisert og nøyaktig hva det betyr i forhold til en standard utgave vet jeg ikke, men kanskje "Topline" kan gi en liten utredning. Evt om du ikke ser noe fra ham kan du prøve en PM.

Lydmessig er jeg fornøyd og har ingen grunn til ikke å anbefale en slik.

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Helt klart. Poenget var bare å ikke bestille nye høyttalere og ny cd-spiller samtidig. Opplever man en forbedring ved nevnte cd-spiller, kjøp denne, og man sitter med enda bedre forutsetning for riktig valg av høyttaler. (Jeg tolket det bare dit hen at høyttaler var mer sikkert, men leser igjen og ser at dette også er usikkert).
Jeg tror nok vi begge mener det samme, men sier det på litt forskellige måter, eller utdyper dette litt forskjellig ;)

Om en ikke har så store krav, så kan man gå hen å kjøpe det som låter greit/bra i butikker, men etter hvert så oppdager man nok at det er en del andre kritterier som må legges til grunn for et vellykket oppsett..

Litt OT, men i mine ører er det utrolig viktig at høyttalere spiller sammen med rommet, ett høyttaler par på samme elektroikk i 10 forskjellige hus, låter faktisk veldig forskjellig..
Så det er godt at vi har et stort utvalg i høyttalere..
Grunnen til denne OT er at SA spiller helt grusomt de aller fleste steder jeg har hørt dem, litt forskjellig elektronikk har det vært, men du hører likevel at det er et dårlig samspill med rommet..
Forenklet kan man si at SA i mine ører krever et veldig spesielt rom for å spille musikk og de trenger riktige samarbeidspartnere..

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
42.714
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei igjen

vi sporer vel litt av her nå,men synes det er rart du kan gi SA så dårlig kritikk?
har vert rundt om i danmark å hørt dem i forskjellig oppsett og synes de spiller veldig bra.
har hatt en diskusjon med hifi senteret og de kan ikke rose dem nok.
men kan dere si noe konkret om hva som er feil med sa produktene?
har desverre aldri hatt dem hjemme men har liksom hengt meg opp i disse(1750)
for all del,tar all kritikk med godt humør

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Ja, hva skal jeg si?
Det er jo to forskjellige verdener lydmessig.
Jeg opplever Sonyen som veldig forsiktig og pertentlig i mitt oppsett når jeg kjører den utenom dac`en i DEQ`n.
Da er det mer liv på alle måter i cd88  :)
Også som rent drivverk må Sonyen se seg slått av cd88.
Slik er DET bare her i leiren  ;)

det var egentlig det jeg trodde og trengte å høre, fikk inn en gammel Theta Miles her men den er desverre ikke i form så det ble ikke no inntrykk. Kommer en Thule CD 150B innmom her om et par dager, samt en Rega Planet. Skal bli gøy å høre ......

Ingen tråd om "plattformene" under elektronikken  ;)
Men de består av 5mm aluminium m foam mellom.
Disse hviler igjen på forskjellige gummi eller alu. "føtter"
Er midt inne i en lang og møysom testperiode når det gjelder alt dette m underlag til komponentene.....
Forslag og gode råd taes imot m takk fra hfs medlemmer  ;)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.260
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
hva skjedee? teksten min ble ikke med....

uansett, fikk inn en theta miles her om dagen men den er ikke i form så det blir ikke aktuelt å lytte til den. Får en Thule cd 150b som jeg har eid før men har aldri hørt den i dette oppsettet. Tor jommen det dukker opp en Rega Planet også.....glær mæ

T

timc

Gjest
Jeg har eid SA 1250 og 1750. Låter pent på lettere akustisk musikk. Pink Floy.......Glem det.

Mvh

U

utgatt60135

Gjest
Grunnen til denne OT er at SA spiller helt grusomt de aller fleste steder jeg har hørt dem, litt forskjellig elektronikk har det vært, men du hører likevel at det er et dårlig samspill med rommet..
Forenklet kan man si at SA i mine ører krever et veldig spesielt rom for å spille musikk og de trenger riktige samarbeidspartnere..
Mere OT men jeg må bare si meg uenig i dette. De spiller veldig naturlig i mine ører og trodde ikke de var kilne på forsterkere. Synes SA er gode, om ikke de aller beste. Hurtige og stramme men ikke all verden med dypbass naturlignok. Explorerer er en flott HT som spiller meget stort og engasjerende synes jeg.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har selv gått til anskaffelse av en Raysonic CD128. (Aldri hørt om før? Stemmer, -ny i løpet av siste 1/2 året) Hørte denne hos HiFi Guiden da jeg var der for å vurdere en brukt Audio Aero Capitol. Fikk den på hjemlån i stedet for den planlagte Capitolen. Nå står den i racket og forer en Rogue Audio Mag NinetyNine og det er blitt ganske ok å spille CD igjen.

Den er sammenlignet med flere mye dyrere spillere og den er foretrukket av flere enn meg. Pris, 15 lapper. Siden utseendet også betyr noe så.... Men den skal jo falle i smak. :)

Flere bilder?

...og byggekvaliteten er det heller ikke noe å si på. ;D

U

utgatt60135

Gjest
Byggkvaliteten så flott ut om enn litt kaotisk. Toppladningen ser stilig ut, hvordan fungerer den?
Og hvordan spiller den? Du kunne ikke ha sammenlignet den mot Capitolen hjemme? Er den lagd i Kina?

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Raysonic er et canadisk selskap som produserer i Kina (som så mange andre) Toppladingen kan du se på bildet, et lokk i acryl som løftes bort og en disk som holder CDen på plass vha en magnet.

Jeg sammenlignet aldri Capitolen og Raysonicen hjemme, men har sammenlignet m andre spillere i andre oppsett. Jeg hører på alle typer musikk og Raysonicen klarer dette på en meget tilfredsstillende måte. Den er musikalsk og dynamisk uten å være pågående. Min opplevelse er en dyp og fast bass i mitt oppsett (selv om andre har pekt på en noe tilbakelent bass som et mulig minus). Det tegnes et stort og flerdimensjonalt scenebilde med deg som tilhøre i salen (og ikke på cenekanten) Ved å bytte rør kan man iflg Arild (hifi-guiden) få en noe lysere og åpnere klang, noe jeg ikke har funnet nødvendig til tross for at det er et parameter jeg synes er veldig viktig. Men jeg vil komme til å prøve.
Ellers er det verdt å si at den krever laaaang innspillingstid. 300 timer ble sagt, men jeg erfarte at den fortsatte å utvikle seg etter dette. Jeg har også oppdaget at den er relativt følsom for nettkabel, til tross for at jeg har vært av dem som har ment at dette er underordnet.

Ellers kan du lese hva andre skriver:

http://www.raysonicaudio.com/reviews/6moons_audio_reviews_Raysonic_CD128_01.htm
http://www.6moons.com/audioreviews/raysonic/cd128_2.html
http://www.raysonicaudio.com/reviews/cd128review.htm

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer med nydelig spiller OivindS  :)

Kan du ikke poste noen bilder "live"?
Alltid spennende å se hvordan komponenter ser ut i sine daglige omgivelser.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Akkurat nå ser det litt kaotisk ut i min kjellerstue. Har et Target rack m 5 hyller, som funker bra, men passer dårlig fysisk til kompnentene. Står derfor foran et rack-byggeprosjekt som har stoppet litt opp pga usikkerhet mht konstruksjonen. Hadde tenkt å satse på gjengestang og 22mm mdf. Skikkelig solide greier, men noen på sentralen mente at mdf og solide greier ikke er brukbart, heller spon eller finer/tre som kan absorbere ressonanser. Det ble aldri noen ende på denne krigen og platene og stengene bare ligger der mens jeg nyter musikken i et rack som verken er en pryd for øyet eller vil gjøre seg på bilde her på forumet hvor ikke minst du Johna, virkelig flesker til med etetisk nytelse. 8) 8)
Er det Base under alle kompnenter rund baut?

mvh

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
:)

Dårlig m Base her i gården. ;)
Her er de DIY som gjelder.
5mm aluminiumsplater m foam mellom.
Under der er det div. gummi m forskjellig hardhet.

Håper du får ordnet opp m rack slik at vi vi får noen bilder.
Men det behøver ikke å være strøkent vet du, for å legge ut bilder.

Topp Bunn