Re: TV2 reporter har forhold til terrorsiktet
Etter hva jeg kan se er vedkommende journalist tilhenger av offentlighet....
http://journalen.hio.no/innenriks/article26075.ece?service=print
Vil overvåke
Karianne Solbrække er krimreporter i TV 2. Hun vil ha tillatelse til å filme inne i rettssalen, slik at systemet blir mer gjennomsiktig.
Vi vil at presse og publikum skal få overvåke rettssystemet, og følge med i viktige straffesaker. Hvis det skjer vil jo Vær Varsom-plakaten regulere hvem og hva som skal filmes og ikke, og hindre at for eksempel voldtektsofre kommer på TV, sier Solbrække.
TV 2 har de tre siste årene søkt om å få filme de største rettssakene.
I ankesaken til Kristin Kirkemo Haukeland, en av de tiltalte i Orderud-saken, fikk vi filme prosedyrene i høyesterett. Det er nok lenge til vi får filme hele rettssaker, men det går sakte, men sikkert framover, sier Solbrække.
Politiet mener større offentlighet vil svekke personvernet og tryggheten. Hva mener du om det?
Jeg er ikke tilhenger av de argumentene. Vi vil uansett få ut informasjonen, det blir bare mer tilfeldig hva som kommer fram. Større offentlighet vil forhindre ujevn dekning sier Solbrække.
I løpet av uka venter hun svar på den siste søknaden TV 2 sendte ut, angående Much-saken.
Vi ønsker å filme deler av forklaringen til en av de tiltalte. Får vi det, skriver vi norsk rettshistorie.
Mange hemmeligheter
Selv om advokat Geir Haugen er for åpenhet i det offentlige, er han kritisk til Solbrækkes ønske om kamera i rettssalen.
Jeg tror folk blir urolige når de skal avgi forklaring med et kamera i rommet. Vitner er ofte redde for å bli gjenkjent, og de kvier seg kanskje for i det hele tatt å stille opp, sier Haugen.
Men han er likevel enig i flere av argumentene for større offentlighet. Haugen er ikke i tvil om at pressen må få fylle sin rolle som vaktbikkje.
Større offentlighet krever disiplin fra medias side, men det vil styrke maktapparatet. Altfor mye holdes hemmelig i Norge, og det er en trussel for rettssikkerheten. I Oslo tingrett alene er det mye som ikke tåler dagens lys. Det er jeg sikker på.
--------------------------------------------------------------------------------
http://journalen.hio.no/innenriks/article26075.ece